שאלה
אנו קבוצת מתפללים המתפללים בבית כנסת בקהילה כ -60 שנה , לפני כ- 30 שנה עברנו לבית כנסת חדש.
בעשור האחרון הצטרפו לקהילה מתפללים חדשים רבים, רובם צעירים שהם כיום הרוב. הם מעונינים להרחיב את בית הכנסת ובמסגרת זו לא מבטיחים לשמר את מקומותינו – המבוגרים והוותיקים. הם מתנים את הבטחת מקומותינו בתשלום נכבד כמו כולם, וגם אז לא מבטיחים הישארות במקום הישיבה הקבוע.
אנו רואים בזה פגיעה חמורה. מה דעת הרב בנושא? מה דעת ההלכה לגבי הזזת מתפלל ממקומו הקבוע מזה שנים רבות בכפיה ?
תשובה
שלום
אסור על פי דין לציבור החדש לכפות לשנות את מנהג המקום, שיסודו עניין מצווה- קביעת מקום לתפילה. בזה אין כח לרוב לכפות המיעוט, משום שהרוב באו טיפין טיפין לקהילה הקיימת כבר, ועליהם לקבל את מנהגה בזה.
לגבי כפייה לשלם מס, העקרון הוא שהרבים כופים את המעטים, משום שלא מדובר בענייני קודש התלויים במנהג ותיק אלא בענייני כסף בהם הולכים לפי הרוב במציאות הנוכחית. בנוסף, לא היתה החלטה עקרונית שלא לוקחים כסף מעולם, אלא פשוט לא גבו להרחבה ולכן אין בזה עקירת מנהג. לכן אפשר לכפות על זה.
אולם יש לדעת שבמקום בו מעמידים דבריהם רק על הדין, ומכאיבים לזקנים שלחלקם אין מניין לשלם, במקום כזה אין סיעתא דשמיא והשכינה מסתלקת ממקום מחלוקת כידוע. התורה אמרה 'והדרת פני זקן', ויש להדר פניהם ולא להוביש פניהם. עד שממהרים להדר את קירות ההיכל, יש להדר את פני המבוגרים.
לכן למעשה אפשר להרחיב ולהטיל מס. כך הדין. אולם יש לעשות כן בהקשבה וכבוד רב לזקנים, ולאפשר להם לשלם בפריסה רחבה מאד לשנים.
אם יעשו מגבית בצד בסוד עבור מתקשים ועשו שלום ונחת- הקהילה תקנה בכך את עולמה. במקביל, אין אפשרות להזיז ממקומם את בעלי המקום הקבוע, שזהו מנהג המקום. כך הדין.
(מקורות: ר"ן פסחים, שו"ת הרא"ש, פר"ח מנהגי איסור, מ"ב הל' פסח).
כל טוב
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
יהודי
חסרים נתונים כדי להתמודד על השאלה. ומקוה שבשאלה המקורית היה מפרוט יותר וכאן קיצרו וכגון: א. מה משמעות המקומות הקבועים ? האם יש תקנות המחייב לתת לכל אחד מקום קבוע ...
חסרים נתונים כדי להתמודד על השאלה. ומקוה שבשאלה המקורית היה מפרוט יותר וכאן קיצרו וכגון: א. מה משמעות המקומות הקבועים ? האם יש תקנות המחייב לתת לכל אחד מקום קבוע ? האם משלמים דמי שכירו תכל שנה ולגבאים יש סמכות לשנות ? ב. ישנם תשובות רבות האחרונים לגבי בתי כנסת שצר בהם המקום איך לחלק את המושבים שוב. ג. מה הוא הצורך בהרחבה ? האם עתה אין מקום לכולם או רק מחמת העבר ? ד. האם הזקנים שילמו תשלום גבוה בשעת הבניה לפני שנים ? ואם כל מתפלל חדש נדרש ג"כ לשלם סכום גבוה זה או שהוא בא אל המוכן ולא נדרש לשלם כלום חוץ מתשלום שנתי ? ה. האם בבית הכנסת עצמו יש רב . שלכתחילה מסתבר ששואלים אותו !?
המשך 21:58 21.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרן
כמי שמסתובב בישיבות, אולפנות, מכינות, בתי דין, ועוד - אני שואל בכנות: מי זה הרב ברוך אפרתי? איפה הוא מלמד? מי הם תלמידיו? מהי משנתו?
17:48 17.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
במיוחד שהצעירים הגיעו טיפין טיפין?
12:12 16.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ועוד כיוון שבאו טיפין טיפין יש מקום לאמר שהם חלק מהוותיקים והינם מבקשים שינוי ומשום שהם חלק מהוותיקים אין לאסור זאת.
15:18 12.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קצר וקולע! אולי בגלל מה שהוא כותב בתשובה הוא מתעקש להמשיך בזית רענן...
18:45 10.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
23:03 09.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר