הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך מפרסמת היום (רביעי)את תוצאות המחקר הבין-לאומי טימס (TIMSS) שנערך בישראל במאי 2023, ממנו עולה כי הישגיהם של תלמידי ישראל הידרדרו לשפל נוראי בשנים האחרונות.
מהמחקר עולה כי בין השנים 2019 ו-2023 נרשמה בישראל ירידה חדה של 32 נקודות בממוצעי ההישגים של תלמידי כיתות ח' גם במתמטיקה וגם במדעים.
בנוסף נרשמה עלייה חדה בשיעור התלמידים המתקשים במתמטיקה ובמדעים: אחד מכל 5 תלמידים סווג לרמה שמתחת לסף, לעומת אחד מכל 8 ב-2019. רק אחד מכל 13 תלמידים בישראל הצטיין ב-2023, לעומת אחד מכל 7 תלמידים במחזור הקודם.
עוד עולה כי פערי ההישגים בין מגזרי השפה מתרחבים בשני תחומי הדעת; הירידה החדה בהישגים בקרב דוברי עברית (26 נק' במתמטיקה ו-29 נק' במדעים) הייתה מתונה בהשוואה להידרדרות בקרב דוברי ערבית (56 נק' ו-49 נק', בהתאמה).
המחקר בדק את הידע והמיומנויות של תלמידי ח' במתמטיקה ובמדעים ב-44 מדינות ו-3 ישויות חינוך ברחבי העולם. במחזור המחקר המדובר השתתפו כ-300,000 תלמידים מכ-9,000 בתי ספר ברחבי העולם. בישראל נערך המחקר בקרב מדגם ארצי מייצג המונה כ-5,200 תלמידים מ-195 בתי ספר. הציבור החרדי ותושבי מזרח ירושלים לא השתתפו במחקר.
חלק מסיבות תוצאות המחקר הינן בעקבות מגמה עולמית של ירידה בהישגים בעקבות משבר הקורונה, המתבטאת בירידה ממוצעת של 11-12 נקודות במתמטיקה ובמדעים בקרב מדינות העולם.
שר החינוך, יואב קיש מסר בתגובה כי "השקעה בדור העתיד היא הערובה הבטוחה ביותר לחיזוק החוסן הלאומי. עם סיום המלחמה נדרוש תקצוב תוספתי של מיליארד שקלים למערכת החינוך להתמודדות עם האתגרים החדשים."
בבתי הספר אומרים: לא הופתענו, זו אינה גזירה משמיים
מארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" נמסר: "הצניחה בהשגים של תלמידות ותלמידי ישראל ביחס למדינות ה -OECD במתמטיקה, לא הפתיעה את מנהלי בתי הספר. הסקר השנתי שלנו, שפורסם בתחילת נובמבר, עליו השיבו מאות מנהלים הראה כי 69% מהמנהלים אינם מעריכים שיישארו בתפקידם יותר מארבע שנים. מחציתם אף השיבו שלא יישארו במערכת יותר משנתיים."
"לצד הנתון הזה, כ – 60% מהמשיבים ציינו את המחסור במורים איכותיים במערכת כאחד מארבעת האתגרים המשמעותיים ביותר עמם הם מתמודדים."
"בנוסף 55% לא הצליחו לגייס את מלוא צוותי ההוראה, בעיקר מורים לאנגלית, מדעים ומתמטיקה. המשמעות: נתוני ה"טימס" העגומים אינם גזירה משמיים, אלא תוצאה של קבלת החלטות או ליתר דיוק העדר קבלת ההחלטות הנכונות. כדי להביא לשיפור בהישגי התלמידים הכרחי להתחיל מהשארת מנהלים טובים במערכת והפיכת המקצוע החשוב כל כך של מנהל בית ספר לנחשק. ההיפך ממה שהוא היום."
"מנהלי בתי הספר, מנהיגי הקהילות המקומיות, שבלטו כל כך בתקופת מלחמת חרבות ברזל, הם החוליה החשובה ביותר לשיפור המערכת כולה. בנוסף, יש לקבוע ולתקצב בדחיפות יעד לאומי של שינוי עומק במבנה העסקתם ובשכרם של המורים, כדי למלא מחסור של אלפי מורים איכותיים במערכת החינוך".
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
קישקשתא הגאון
הממשלה הזו "מצליחה" בכל כיוון שרק תרצו. נהדרת.
10:08 09.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קונספירטור
זה לא בגלל ההנהגה, הם לא ידעו שהם צריכים לעבוד. הכל בגלל השמאל, המורים, המנהלות, התלמידים והסייעות
08:01 05.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גידגיד
הימין על מלא, הארנק ריק, והמח מרוקן
15:20 04.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוישה ושליש
בעשרות השנים האחרונות.
15:00 04.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
סרוגים תתאפסו אתם 1/4 מהאוכלוסיה והתרומה שלכם לחוסן הכלכלי של מדינת העם היהודי שואפת לאפס, מלמטה. קצונה זה חשוב אבל צריך גם להאכיל ולחמש.
14:47 04.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דער רעבה
ויתרה מזו אלה גם אלה אשר הביאו לנצחוננו במלחמת התקומה. מתמיטיקה יכולה להשאר לגויים ועמי הארצות..
12:53 04.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניפ
מי צריך מתמטיקה ומדעים כאשר ניתן להשתמט מהכל ולהיות בעל זכויות? ממשלת ימין קיצון תהרוס הכל
12:44 04.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה לא באג, זה פיצ׳ר
קשה יותר לכונן משטר אוטוריטרי כשהאוכלוסיה משכילה
18:30 04.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קישקשתא הגאון
הממשלה הזו "מצליחה" בכל כיוון שרק תרצו. נהדרת.
10:08 09.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קונספירטור
זה לא בגלל ההנהגה, הם לא ידעו שהם צריכים לעבוד. הכל בגלל השמאל, המורים, המנהלות, התלמידים והסייעות
08:01 05.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר