שאלה
לכבוד הרב
איך צריך להתמודד עם דברי האדמו"ר מגור על כך שאסור לנסוע לעיר חברון כי מסוכן שם? האם ההוראה הזו מחייבת את חסידיו? האם זה משנה את ההתיחסות שלנו כלפי חסידות גור כולה?
טו בשבט שמח
(רקע: באתר 'כיכר השבת' מצוטט האדמו"ר מגור אומר: "לעיר חברון אסור בכלל ללכת ובכלל לא להסתובב בכל המקומות. למירון אפשר לנסוע להתפלל".)
תשובה
שלום
נחזור על ציווי ד' בתורה וכהכרעת גדולי הפוסקים (ובראשם הפתחי תשובה המאסף לכל הפוסקים)- וירשתם אותה וישבתם בה, גם בימינו אנו. אין קיום 'ירושה', ללא חיזוק המתיישבים במסירות במקום הזה. רק הם, גורמים לנוכחות הממלכתית שלנו באותו המקום, ולקיום עשה דאוריתא של כלל ישראל לרשת נחלת יהודה.
זאת ללא קשר להיות המקום פתחו של גן עדן, ושבו קבורים אבות האומה, ובו התפללו כל הדורות. הנוכחות שלנו שם, כמתיישבים וכמבקרים, וכחיילים- היא חובה גמורה של יישוב א"י, כבכל חלקי האדמה הטובה הזו שנתן לנו ד' אלוקינו, ללא שיור והבדלים.
דברים אלו אם אכן נאמרו, מנוגדים אף למנהגם של גדולי ישראל מכל החוגים שמבקרים תדיר בחברון, ומעולם לא שמענו על אחד הפוסקים הגדולים שמורה שלא להגיע כיום לחברון עה"ק להשתטח על קברי אבות.
גם כלב בן יפונה יכל לירוא מיושבי חברון ולהצמד למרגלים במסלולם הבטוח, אך הוא ברוח ד' אשר עליו, ובגבורת שבטו יהודה- הלך יחידי להתפלל על קברי אבות שלא יפול ברשת המרגלים שהתנגדו לירושת א"י. רוח אחרת היתה עימו, ועימנו. יען אשר מילא, ונמלא, אחר ד'.
אנו נכריז- עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה. בחברון, ובכל חלק מארץ קדשנו.
האמירה מחייבת רק את החסידים
אמנם, הוראתו זו של האדמו"ר מגור שליט"א, אם נאמרה כפסיקת הלכה, מחייבת את כל חסידיו, שהוא רבם המובהק, ואם אומר לך על שמאל שהוא ימין, שמע לו. אלא אם הוא האדמו"ר שליט"א בענייני חסידות בלבד, שאז אין מחוייבים לשמוע לזה אלא לפוסקים שלהם.
הדברים אינם משנים את היחס האוהד כלפי כתבי התורה של גור, שיש בהם ירא"ש צרופה וענקי תורה ובראשם ה'שפת אמת' הקדוש (אשר לא מש משולחנו של רבינו הרצי"ה כידוע). אלא שיש להזהר שלא להסכים עם כל דבר שנאמר בכל מקום.
תימה כיצד אמר האדמו"ר מגור הנוכחי כך, כשהאדמו"ר הגאון ר' אברהם מרדכי אלתר זצ"ל בעל האמרי אמת, ייסד ישיבה בירושלים בימים מסוכנים פי כמה מימינו, וגם ביקר בעצמו בחברון עיה"ק בזמנים מסוכנים מאד שהיו בהם פרעות קשות בשנת תרפ"א ועוד, ולא אמר מעולם לא אהני לי משום שמסוכן בחברון, ירושלים או ביפו.
וידועים דברי רבינו הגר"א שגאולתנו זאת יש בה מקום מרכזי להתערותא דלתתא, ולעמוד במסירות ובתוקף על יישוב א"י, ולא לפחד כלל.
כל טוב
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
0 דיונים
חיימקה
אין לנו הבנה ומוסג בכלל בשיטה ובמחשבות העמוקות והעליונות של גדול הדור -האדמור מגור שליטא
07:01 18.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישכר שלמה
הרבי הבין מאוחר את שרבים הבינו הרבה קודם - הסרוגים לא נהיו פתאום חובבי קברים וקברי אבות וצדיקים למיניהם (כל עוד אלו בתחומי יו"ש בלבד....) - הם מנצלים את...
הרבי הבין מאוחר את שרבים הבינו הרבה קודם - הסרוגים לא נהיו פתאום חובבי קברים וקברי אבות וצדיקים למיניהם (כל עוד אלו בתחומי יו"ש בלבד....) - הם מנצלים את המקומות האלו כדי למשוך לשם חרדים ולהשפיע עליהם פוליטית לא עוד!!
המשך 00:59 27.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
כל הסיפור נדפס כבר בפרקי זכרונות ממשמשו ואיש אמונו הגאון ר' שמאי גינזבורג זצ"ל
12:45 26.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ר
ה "מעיל צדקה " כבר פסק שכל מקום שאנשים מגיעים בשביל פרנס וודאי שאפשר להגיע לשם משום ישיבת ארץ ישראל . קל ןחומר שיש כאן מצוות כיבוש , אז ודאי...
ה "מעיל צדקה " כבר פסק שכל מקום שאנשים מגיעים בשביל פרנס וודאי שאפשר להגיע לשם משום ישיבת ארץ ישראל . קל ןחומר שיש כאן מצוות כיבוש , אז ודאי שהרב אפרתי צודק , ואין לרב מגור מעלה שצריך לפסוק כמותו, במיוחד שפה הוא טועה
המשך 15:05 22.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
האדמומר והחסידים הנוכחים לא יודעים כלום על האמרי אמת כשהאמרי אמת הלך לחברון הלך בדוקא אחר השבע מדרגות והתעמתו החסידים עם הבלסטינים, אף חסיד גור ובראשם לא ידעו מהסיפור הזה שכתבו...
האדמומר והחסידים הנוכחים לא יודעים כלום על האמרי אמת כשהאמרי אמת הלך לחברון הלך בדוקא אחר השבע מדרגות והתעמתו החסידים עם הבלסטינים, אף חסיד גור ובראשם לא ידעו מהסיפור הזה שכתבו החסידים של פעם אדרבא תשאל לאיזה חסיד גור שאתה רוצה
המשך 19:12 08.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
(נתפרסם בין כסה לעשור תשע"ה, ע"י אלי כהן שיחי' - בחדרי חרדים): "אלפי יהודים פוקדים במהלך החודשים אלול ותשרי את מערת המכפלה בחברון ומבקשים לעורר את ישני חברון על מנת...
(נתפרסם בין כסה לעשור תשע"ה, ע"י אלי כהן שיחי' - בחדרי חרדים): "אלפי יהודים פוקדים במהלך החודשים אלול ותשרי את מערת המכפלה בחברון ומבקשים לעורר את ישני חברון על מנת שבזכותם יזכו המתפללים בשנה טובה ומבורכת. המנהג לפקוד בחודש הרחמים והסליחות את מערת המכפלה והישוב היהודי בחברון לא התחיל בשנים האחרונות. כבר לפני עשרות שנים נהג הגרש"ז אוירבך זצ"ל לפקוד בכל שנה בעשרת ימי תשובה להגיע למערת המכפלה ולהעתיר בתפילה. בעת שהיה מגיע לחברון, היו ממתינים לגרש"ז מנהיגי היישוב היהודי בעיר, ברוך מרזל והרב הלל הורביץ, שהיו נוהגים לבוא ולקחת אותו במכונית מביתו. היו אלו ימים שבהם התחזקה האינתיפאדה ורבים מהאורחים היו מגיעים ברכבים ממוגנים. לאור זאת הציע הרב הלל הורוביץ לגרש"ז לשכור עבורו רכב ממוגן, על מנת שיגיע בבטחה לחברון. ביקש הגרש"ז לדעת איך מתניידים התושבים, וכאשר נענה כי הם מגיעים לבתיהם ברכבים רגילים, ביקש אף הוא לנסוע ברכב רגיל. בנוסף, היה הגרש"ז זצ"ל מבקר ביישוב היהודי בחברון. כאשר ביקר באחת מהשנים בשכונת תל רומיידה, הציג לו ברוך מרזל את הקרוואן שבו התגורר, והשיח ליבו כי הקרוואן צר מלהכיל את משפחתו בלע"ה, אולם מאחר שהיו אלו ימי ממשלת רבין, לא הייתה גישה לדבר על הרחבת היישוב היהודי. נכנסו הדברים לליבו של הגרש"ז זצ"ל והוא בירך את התושבים שבקרוב יזכו להתרחב, ואכן 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים', ימים ספורים לאחר הברכה אישר יצחק רבין את בקשת הישוב היהודי בחברון והורה על הרחבת הקרוואנים. סיפורי הישועות שארעו במערת המכפלה רבים. כך היה גם בעת שבנו של האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל לא זכה במשך שנים רבות לאחר חתונתו להיוושע בפרי בטן. לאחר שהשנים חלפו ועברו והישועה טרם הגיעה, הציעו לו צדיקים להתפלל במערת המכפלה ולבקש מהאבות הקדושים להיוושע בזרע של קיימא. במשך חצי שנה פקד הרב את מערת המכפלה לעיתים תכופות, ואכן על אף שנות ההמתנה והציפיה הארוכות, נושעו בני הזוג. כך היה גם עם עקרה מהעיר רחובות שלא זכתה שנים רבות לילדים. לפני כשלוש שנים חלמה האישה כי באם תבוא בראש השנה ותתפלל בקבר יצחק אבינו היא תיפקד. כזכור, בראש השנה הקריאה עוסקת בפקידת עקרות. כעבור שנה מראש השנה שבה התפללה האישה בקבר יצחק אבינו נפקדה האישה, כאשר בשנה האחרונה הגיע בעלה להודות על הישועה והתפלל בראש השנה במערת המכפלה. תושב חברון בשם יונה חקין שחלה במחלה הארורה, שלח פקס לרבי מליובאוויטש ובו ביקש ברכה. במכתב התשובה המופלא שהגיע מהרבי נכתב כי "כל התפילות שלי עוברות דרך מערת המכפלה אז תצטרפו לתפילותיי במיוחד שאתם נמצאים במקום". לסיום, סיפור ידוע אשר אירע בעת תקופת השלטון הטורקי בישראל. היה זה בעת שהסולטן הגיע לביקור במערת המכפלה. כאשר הגיע לפתח שמכונה פתח גן עדן – משם משלשלים נרות לתוך המערה, נפלה חרבו לתוך המערה. הסולטן רצה את חרבו ושלח שליחים להוציא את החרב, אולם כל מי שנשלח פנימה לא חזר החוצה. כאשר ראה כי כלתה אליו הרעה, החליט הסולטן לגזור על היהודים כי באם בתוך 3 ימים לא ישיבו לו את חרבו ייגזר עליהם עונש כבד. הקהילה היהודית החליטה לשלוח את אחד מבכירי בניה, בעל "החסד לאברהם" רבי אברהם אזולאי. לאחר שלמד רזי תורה במשך יום שלם עם אברהם אבינו במערה הוא לא רצה לצאת מן המערה, אולם אברהם אבינו פקד עליו להציל את עם ישראל ולאחר מכן לחזור ללמוד סתרי תורה. וכך היה. הוא השיב לסולטן את חרבו, ולמחרת נפטר לבית עולמו]
המשך 16:25 04.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
(נתפרסם בין כסה לעשור תשע"ה, ע"י אלי כהן שיחי' - בחדרי חרדים): כבר לפני עשרות שנים נהג הגרש"ז אוירבך זצ"ל לפקוד בכל שנה בעשרת ימי תשובה להגיע למערת המכפלה ולהעתיר...
(נתפרסם בין כסה לעשור תשע"ה, ע"י אלי כהן שיחי' - בחדרי חרדים): כבר לפני עשרות שנים נהג הגרש"ז אוירבך זצ"ל לפקוד בכל שנה בעשרת ימי תשובה להגיע למערת המכפלה ולהעתיר בתפילה. בעת שהיה מגיע לחברון, היו ממתינים לגרש"ז מנהיגי היישוב היהודי בעיר, ברוך מרזל והרב הלל הורביץ, שהיו נוהגים לבוא ולקחת אותו במכונית מביתו. היו אלו ימים שבהם התחזקה האינתיפאדה ורבים מהאורחים היו מגיעים ברכבים ממוגנים. לאור זאת הציע הרב הלל הורוביץ לגרש"ז לשכור עבורו רכב ממוגן, על מנת שיגיע בבטחה לחברון. ביקש הגרש"ז לדעת איך מתניידים התושבים, וכאשר נענה כי הם מגיעים לבתיהם ברכבים רגילים, ביקש אף הוא לנסוע ברכב רגיל. בנוסף, היה הגרש"ז זצ"ל מבקר ביישוב היהודי בחברון. כאשר ביקר באחת מהשנים בשכונת תל רומיידה, הציג לו ברוך מרזל את הקרוואן שבו התגורר, והשיח ליבו כי הקרוואן צר מלהכיל את משפחתו בלע"ה, אולם מאחר שהיו אלו ימי ממשלת רבין, לא הייתה גישה לדבר על הרחבת היישוב היהודי. נכנסו הדברים לליבו של הגרש"ז זצ"ל והוא בירך את התושבים שבקרוב יזכו להתרחב, ואכן 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים', ימים ספורים לאחר הברכה אישר יצחק רבין את בקשת הישוב היהודי בחברון והורה על הרחבת הקרוואנים.
המשך 14:55 04.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מגיד
זה נקרא תקשורת, עושים קישקוש מכלום, האדמו"ר מבאבוב אמר להאדמו"ר מגור, שהוא בא לנסיעה לארץ, ומצתרפים עמו הרבה בחורים ואבריכים, והוא מתפלל שהכל יעבור בשלום, אז אמר האדמו"ר שלא ילכו...
זה נקרא תקשורת, עושים קישקוש מכלום, האדמו"ר מבאבוב אמר להאדמו"ר מגור, שהוא בא לנסיעה לארץ, ומצתרפים עמו הרבה בחורים ואבריכים, והוא מתפלל שהכל יעבור בשלום, אז אמר האדמו"ר שלא ילכו לחברון רק למירון, ולכאורה כוונתו שמפני שהם לא מפה אז אם יסתובבו הבחורים בחברון ולא ידען בדיוק לאן ללכת אז יכול להיות בעיות, אבל זה לא אומר שסתם אנשים לא ילכו, סתם לעשות סיפורים...
המשך 14:48 04.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בצחוק
האם אפשר ללכת לחברון או לא. ספק נפשות להקל ושב ואל תעשה עדיף
12:19 04.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירמי
20:51 03.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר