הוראתו של הרבי מגור לא לבקר בחברון – תמוהה
בעקבות הוראתו של הרבי מגור לפיה אסור לבקר בחברון, אומר הרב ברוך אפרתי כי הוראה זו מנוגדת להנהגתם של אדמו"רי גור שלא נמנעו מלבקר בעיר אפילו בתקופות יותר מסוכנות
שאלה
לכבוד הרב
איך צריך להתמודד עם דברי האדמו"ר מגור על כך שאסור לנסוע לעיר חברון כי מסוכן שם? האם ההוראה הזו מחייבת את חסידיו? האם זה משנה את ההתיחסות שלנו כלפי חסידות גור כולה?
טו בשבט שמח
(רקע: באתר 'כיכר השבת' מצוטט האדמו"ר מגור אומר: "לעיר חברון אסור בכלל ללכת ובכלל לא להסתובב בכל המקומות. למירון אפשר לנסוע להתפלל".)
תשובה
שלום
נחזור על ציווי ד' בתורה וכהכרעת גדולי הפוסקים (ובראשם הפתחי תשובה המאסף לכל הפוסקים)- וירשתם אותה וישבתם בה, גם בימינו אנו. אין קיום 'ירושה', ללא חיזוק המתיישבים במסירות במקום הזה. רק הם, גורמים לנוכחות הממלכתית שלנו באותו המקום, ולקיום עשה דאוריתא של כלל ישראל לרשת נחלת יהודה.
זאת ללא קשר להיות המקום פתחו של גן עדן, ושבו קבורים אבות האומה, ובו התפללו כל הדורות. הנוכחות שלנו שם, כמתיישבים וכמבקרים, וכחיילים- היא חובה גמורה של יישוב א"י, כבכל חלקי האדמה הטובה הזו שנתן לנו ד' אלוקינו, ללא שיור והבדלים.
דברים אלו אם אכן נאמרו, מנוגדים אף למנהגם של גדולי ישראל מכל החוגים שמבקרים תדיר בחברון, ומעולם לא שמענו על אחד הפוסקים הגדולים שמורה שלא להגיע כיום לחברון עה"ק להשתטח על קברי אבות.
גם כלב בן יפונה יכל לירוא מיושבי חברון ולהצמד למרגלים במסלולם הבטוח, אך הוא ברוח ד' אשר עליו, ובגבורת שבטו יהודה- הלך יחידי להתפלל על קברי אבות שלא יפול ברשת המרגלים שהתנגדו לירושת א"י. רוח אחרת היתה עימו, ועימנו. יען אשר מילא, ונמלא, אחר ד'.
אנו נכריז- עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה. בחברון, ובכל חלק מארץ קדשנו.
האמירה מחייבת רק את החסידים
אמנם, הוראתו זו של האדמו"ר מגור שליט"א, אם נאמרה כפסיקת הלכה, מחייבת את כל חסידיו, שהוא רבם המובהק, ואם אומר לך על שמאל שהוא ימין, שמע לו. אלא אם הוא האדמו"ר שליט"א בענייני חסידות בלבד, שאז אין מחוייבים לשמוע לזה אלא לפוסקים שלהם.
הדברים אינם משנים את היחס האוהד כלפי כתבי התורה של גור, שיש בהם ירא"ש צרופה וענקי תורה ובראשם ה'שפת אמת' הקדוש (אשר לא מש משולחנו של רבינו הרצי"ה כידוע). אלא שיש להזהר שלא להסכים עם כל דבר שנאמר בכל מקום.
תימה כיצד אמר האדמו"ר מגור הנוכחי כך, כשהאדמו"ר הגאון ר' אברהם מרדכי אלתר זצ"ל בעל האמרי אמת, ייסד ישיבה בירושלים בימים מסוכנים פי כמה מימינו, וגם ביקר בעצמו בחברון עיה"ק בזמנים מסוכנים מאד שהיו בהם פרעות קשות בשנת תרפ"א ועוד, ולא אמר מעולם לא אהני לי משום שמסוכן בחברון, ירושלים או ביפו.
וידועים דברי רבינו הגר"א שגאולתנו זאת יש בה מקום מרכזי להתערותא דלתתא, ולעמוד במסירות ובתוקף על יישוב א"י, ולא לפחד כלל.
כל טוב
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו