עכשיו, משנדמו הדי הפריימריז בליכוד, בעבודה ובבית היהודי, אפשר להתייחס לעצם מהותם.
מעבר למחלוקות האם פריימריז הם הדמוקרטיה במיטבה או מצע לשחיתות, האם זו שיא ההוגנות כלפי ציבור הבוחרים או שמא פתח להשתלטויות "עוינות" על מפלגות, ובמנותק מהעובדה שבכדי להתמודד יש צורך בסכומים לא מבוטלים, דומני שביחס לנקודה שכמעט ולא עסקו בה, אפשר לקבוע בצורה הכי חריפה שיכולה להאמר – הפריימריז, מעצם מהותם, הינם אחת התופעות המנוגדות ביותר שיכולות להיות לרוחה של תורת ישראל.
אנחנו מנסים ומתאמצים לחנך את עצמנו, את ילדינו ואת תלמידינו לאור דמויותיהם של גדולי האומה.
אברהם אבינו, עמודו של עולם, עומד לפני ד' ואומר "ואנוכי עפר ואפר".
יוסף הצדיק, כאשר פרעה משבחו "ואני שמעתי עליך לאמר, תשמע חלום לפתור אותו", איננו עונה לו, שאכן הוא פותר חלומות ידוע, יש לו קבלות על עשייתו, ואם רק תינתן לו ההזדמנות הוא ימשיך להעניק לציבור מכישרונותיו הברוכים, אלא הוא מכיר בערכו, ובעיקר במקור המחייה אותו, והנותן לו את כוחותיו – "ויען יוסף את פרעה לאמר בלעדי, אלוקים יענה את שלום פרעה". ובלשון קודשו של רש"י – "אין החכמה משלי, אלא אלוקים יענה, יתן ענייה בפי לשום פרעה".
דוד מלך ישראל, אשר ד' נותן לפניו גויים וממלכות, אומר לפני ד' – "ואנוכי תולעת ולא איש".
ובאופן המאיר ביותר את דמותה של הנהגה בישראל, עומד משה רבנו, איש האלוקים, "עניו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה", ומגיב לשליחות שבורא עולם מטיל עליו בצורה הכי לא פריימריסטית – "מי אנוכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים". "לא איש דברים אנוכי". "שלח נא ביד תשלח".
וכאשר נפגשים לאורך תקופה עם מתמודדים אשר משקיעים את אונם ואת הונם, ומכתתים את רגליהם ברחבי הארץ בכדי לדבר שוב ושוב על עצמם, על כישרונותיהם, ועל סגולותיהם המופלאות, תוך שימוש בלתי נגמר במילה 'אני', בזמן שתמונותיהם מרוחות על מודעות בכל אתר ואתר, תחושת הגועל פושה בכל הגוף והנפש.
חז"ל אומרים במסכת סוטה, שתלמיד חכם צריך שיהא בו שמינית של שמינית של גאווה, וגם על כך יש מי שחולק משום "תועבת ד' כל גבה לב". אך פריימריז, שמהווים עוד דוגמא מצוינת להשפעות ההרסניות של רוח התרבות המערבית עלינו, אינם שמינית שבשמינית של גאווה, אלא אם כבר שמונה בריבוע.
ואולי אפשר ללכת צעד אחד קדימה ולקבוע, שמי שמסוגל בכלל להשתתף במצעד הגאווה הזה, ולעסוק בשיווק עצמו ובהאדרה עצמית, בצורה כל כך אנטי תורנית, הדבר מטיל סימן שאלה גדול על היותו ראוי להיות חלק מהנהגת ישראל, ובמיוחד אם הוא בא כביכול בשמה של תורת ישראל ולמענה.
==
הרב אבנר פורת הוא מרבני 'דרך אמונה'
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
סתם אני
דמוקרטיה במיטבה. א. מוגזם להאמין ש"תחושת שליחות" מפעמת בקרב המעומדים בעיני עצמם. ב. אם חדורי שליחות הם נראה אם יסכימו לעשות את שליחותם הקדושה בעבור משכורת של 5 ₪ לחודשוב,...
דמוקרטיה במיטבה. א. מוגזם להאמין ש"תחושת שליחות" מפעמת בקרב המעומדים בעיני עצמם. ב. אם חדורי שליחות הם נראה אם יסכימו לעשות את שליחותם הקדושה בעבור משכורת של 5 ₪ לחודשוב, מאה ש"ח. ג. פריימריז הם לעשירים בלבד. לא כל המוכשרים יכולים לזרוק 100 אלף ₪ לפחות בעבור הימור. ד. ועדה מסדרת שתרצה שהציבור יבחר את המפלגה בלאו הכי תרכיב נבחרת שתמשוך את הציבור . מה שבעצם קורה בסוף הפרייימריז. ויש עוד סיבות נוספות.
המשך 15:57 26.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
להיות בתפקיד ציבורי. כמו שאתה מחנך את הילדים שלך ואת התלמידים שלך להיות הכי טובים במה שהם עושים- בלימודים, בצבא, בלימוד תורה ואין כאן גאווה שמישהו יגיד אני לא מתאים להיות...
להיות בתפקיד ציבורי. כמו שאתה מחנך את הילדים שלך ואת התלמידים שלך להיות הכי טובים במה שהם עושים- בלימודים, בצבא, בלימוד תורה ואין כאן גאווה שמישהו יגיד אני לא מתאים להיות מפקד וכו', כך המועמד אומר אני עשיתי כך וכך ואני בעל נסיון בתחום זה ולכן אני יכול לקדם נושאים כאלו ואחרים. נקודה נוספת. בתור אחד שסובל מחוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך ועובד על עצמי הרבה בקטע הזה- צריך להבדיל בין להכיר בערך עצמך לבין גאווה. במילים אחרות, להפנים את דברי הר"ן שמותר להגיד 'כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה' אבל לזכור שהכל מהקב"ה (אני מאמין הדיכוטומיות שיש במשפט האחרון יכולה להיפטר בנפש- גם להרגיש שיש לי כוחות וגם להרגיש שהקב"ה נתן לי אותם ולכן יש לי שליחות ולא חלילה מתחושת גאווה).
המשך 12:42 21.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
18:11 20.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלה לכבוד הרב
שמואל הנביא ידע למנות את בניו, ולציין את יושר הנהגתו באזני העם דוד יודע להוריד את מתנגדיו ברעה שאולה שלמה מפאר את שמו בבניין ביתו ובהזמנת מלכי עולם לראות עשרו וחכמתו רבן גמליאל...
שמואל הנביא ידע למנות את בניו, ולציין את יושר הנהגתו באזני העם דוד יודע להוריד את מתנגדיו ברעה שאולה שלמה מפאר את שמו בבניין ביתו ובהזמנת מלכי עולם לראות עשרו וחכמתו רבן גמליאל מבסס את הנהגתו על ידי נידוי רבי יהושע רבי יהושע מבסס את תורתו על ידי נידוי רבי אליעזר רבי מנדה את רבי חייא שהולך נגד דרכו אין שום קשר בין ענווה לבין הדרך הנכונה להנהיג.
המשך 00:59 19.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
מה עובר עליך? דמוקרטיה במיטבה. כך נהגו בקהילות תמיד. פתאום הכול הפוך - בחירה של הקהל - גאווה, שלטון של רבנים - ענווה. הפכת את העולם.
18:58 17.01.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר