שנת 2024 מתקרבת לישורת האחרונה, וכידוע, תחילתה של שנה אזרחית חדשה עשויה לטמון בחובה שינויי נהלים במוסדות הממשלתיים, כגון מס הכנסה וביטוח לאומי.

בהתחשב במצב הביטחוני והכלכלי במדינה, יש לשער כי בשנת 2025 נהלי מס הכנסה וביטוח לאומי יוקשחו. לכן, רצוי מאוד שלא להתמהמה עם בקשות לקצבאות, פיצויים ופטורים למיניהם, דוגמת פטור ממס מטעמים רפואיים, ולעשות מאמץ להגישם עוד לפני תום שנת 2024.

אך מהם הקריטריונים ותנאי הסף לקבלת פטור ממס הכנסה? עד כמה הליך בקשת הפטור הינו מורכב? ומה חשוב לדעת לפני שמתחילים אותו?

למרבה הצער, המציאות מצביעה על כך שרבים מאלו המגישים בקשה לפטור ממס אינם מקבלים אותו, וזה קורה ממספר סיבות: חלק מדורשי הפטור מנסים להגיש את הבקשה בלי לדעת מהו בדיוק 'רף האפס' של רשות המסים לפטור מטעמי רפואיים.

אחרים אינם יודעים כיצד להתמודד עם הטפסים והבירוקרטיה, ואילו היתר מתקשים להציג באופן משכנע את טענתם – וכך נופלות בין הכיסאות בקשות לקבלת פטור ממס הכנסה. אך לא הכל אבוד. באמצעות למידת המנגנון הבירוקרטי ברשות המסים, הדרכה וסיוע, ניתן לשפר פלאים את הסיכויים לקבל את הפטור המיוחל.

לא הכל אבוד

כאמור, לפני שאתם בכלל מגישים בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה, יש לוודא שיש לכם סיכוי לקבלו, משמע לבחון מראש האם אתם עומדים בתנאי הסף של רשות המסים. ראשית כל, על מבקש הפטור להיות בעל הכנסה חייבת במס ולהיות מוכר כנכה ע"י ביטוח לאומי לתקופה מינימלית של 185 יום. חשוב לציין כי לא כל נכות עשויה לזכות את הלוקה בה בפטור ממס. נכון לשנת 2024, תנאי הסף לפטור ממס הוא נכות בשיעור של 90% לכל הפחות. שימו לב: תשעים האחוזים הללו יכולים לייצג נכות אחת, אך גם שקלול של מספר נכויות. אם בשקלול נכויות עסקינן, אחד הליקויים המחושבים בו צריך להוות 40% מאותם 90% (לפחות).

אכן מצער הדבר כי עמידה בתנאי הסף לאו דווקא מבטיחה למגיש הבקשה לפטור ממס כי הוא יקבל את הפטור – בקשות רבות נדחות כל העת. מה שאפילו יותר מצער הוא שרבים מהנכים שבקשתם נדחתה, כלל אינם מתעקשים על זכויותיהם ומנסים לערער. הם פשוט מוותרים על המגיע להם. ניתן להבין זאת, שכן מן הסתם לבעלי הנכויות חסר לרוב אורך הרוח הנדרש על מנת לעמוד על מול המנגנונים הבירוקרטיים של המוסדות הממשלתיים במדינת ישראל. אך לא הכל אבוד.

וקוץ בה

הגברת הסיכויים לקבלת פטור ממס הכנסה מתחילה בשמירת כל המסמכים החשובים שמקבלים מביטוח לאומי בעקבות אישור אחוזי הנכות. ללא מסמכים רשמיים אלה, כלל לא ניתן להגיש את הבקשה לפטור ממס. ההליך עצמו מתחיל בהגשת טופס הבקשה (טופס 1516) לרשות המסים. לטופס יש לצרף את התלוש האחרון שקיבלתם מכל מעסיק אצלו עבדתם טרם הפגיעה שגרמה לנכות. כמו כן, עליכם לצרף לבקשה את פרוטוקול הוועדה הרפואית שקבעה את נכותכם. גם אם נכותכם נקבעה ללא התכנסותה של הוועדה הרפואית, אמור להיות ברשותכם טופס רשמי המודיע על ההכרה בנכות.

רשות המסים אינו גוף ממשלתי אטום רגשית, אלא פשוט גוף גדול ובירוקרטי מאוד. גם ברשות המסים מבינים כי נכים רבים מתקשים להתמודד עם הבירוקרטיה, וכי לעיתים, הנכה מגלה רק בדיעבד כי הוא היה זכאי לפטור ממס בשנים עברו. לכן, הרשות מאפשרת לנכים לבקש פטור ממס על תקופה של עד 6 שנים אחורה. אך אליה וקוץ בה: בקשה לפטור מס רטרואקטיבי גורמת לרשות המסים לבדוק את גביית המס של דורשה לאורך השנים. אם התגלו חוסרים בתשלום המס באותן שש שנים, התובע עלול להידרש לכסותם. לכן, לפני דרישת פטור רטרואקטיבי ממס, רצוי להתייעץ עם מומחים שיודעים כיצד להתנהל אל מול רשות המסים.

בזכות ולא בחסד

נכים העומדים בתנאים לקבלת פטור ממס הכנסה אינם צריכים להתייחס לפטור ממס הכנסה כסוג של פריבילגיה. תפיסה זו עלולה בקלות לגרום להם לוותר על הזכויות המגיעות להם מרשות המסים בזכות ולא בחסד.

אין ספק כי הליך דרישת זכויות ממוסדות המדינה הינו מתיש, במיוחד כאשר יש לפנות למספר גופים על מנת למצות את מלוא הזכויות הרפואיות המגיעות לך. וזה בדיוק המקרה עם נכים הזכאים לפטור ממס. עם זאת, יש לציין כי אמנם זו משימה קשה – אך ישימה. והיא עשויה להיות אף יותר ישימה וברת השגה באם יבחר התובע להיעזר במומחים לזכויות רפואיות, המכירים היטב את נבכי הבירוקרטיה הממסדית ברשות המסים.