הפגנות חרדיות נגד הגיוס ובעדו: הצצה לזירת מתיחת החבל - סרוגים

הפגנות חרדיות נגד הגיוס ובעדו: הצצה לזירת מתיחת החבל

קיומן של שתי הפגנות ירושלמיות במקביל וההתרחשות בכל אחת מהן - כמו גם העימות ביניהן - היא רגע שמזקק לתוכו את ההתרחשות השוקקת בקהילה החרדית בשנים האחרונות, המבטאת את מתיחת הגבולות והעצמת הפער בין הקצוות בחברה העוברת תמורות משמעותיות

תהילה גאדו
הפגנות חרדיות נגד הגיוס ובעדו: הצצה לזירת מתיחת החבל
  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הפגנות הן זירה רוחשת דרכה ניתן ללמוד ולקבל מידע אינסופי על התרבות. החודשים האחרונים סיפקו לנו הפגנות למכביר, כשאני מבקשת להתמקד בהפגנות של חרדים נגד הגיוס, או כלשון המפגינים 'גזירת הגיוס'. בשבועות האחרונים מתקיימות הפגנות מול לשכות גיוס, אליהן אמורים להתגייס חרדים שקיבלו צו גיוס. הפגנות אלה הן כר פורה להבנת התרבות החרדית שמצויה בתמורות טקטוניות.

הפגנה מיוחדת במינה התרחשה ביום רביעי 21 באוגוסט 2024 בבוקר מול לשכת הגיוס בירושלים: כמה מאות חרדים מהזרמים הקיצוניים 'העדה החרדית' ו'הפלג הירושלמי' התקבצו במחאה על שליחת צווי גיוס לבחורים חרדים ובניסיון למנוע מהמתייצבים בלשכה להתגייס.

ההתארגנות למחאה הייתה בהוראת הרב אשר דויטש ממנהיגי הפלג הירושלמי: "החל משעות הבוקר המוני אברכים ובני תורה תושבי ירושלים יתייצבו ברחוב רש"י בסמוך ללשכת הגיוס, כדי לפעול להסברה בקרב אותם נערים, וכדי למחות בתוקף נגד הרדיפה הנוראה של עולם התורה בארץ ישראל".

ואכן, מחאה זו הייתה סוערת מהרגיל. בשלב מסוים, החלו עשרות מהמפגינים להפר סדר תוך חסימת הרחובות הסמוכים, השלכת גדרות, עימותים עם כוחות המשטרה ומג"ב, תוך קריאת כינויי גנאי כמו "נאצים", "רוצח", וניסיונות לפרוץ את גידור המשטרה לכיוון לשכת הגיוס ולחסום את רחוב יפו.

המשטרה נקטה דרכים קשוחות לפיזור ההפגנה ואף השתמשה בבואש נגד המפגינים. עד כאן, גם אם מדובר בהפגנה סוערת, מדובר עדיין בהפגנה של שגרה. אני מבקשת להתמקד בדבר לא שגרתי שאירע בה.

"האם יש שפויים בירושלים?"

יום קודם להפגנה, לאור הידיעה שתתקיים למחרת הפגנה, יזמו בספונטניות כמה אקטיביסטים חרדים מהזרם המודרני מפגן תמיכה במתגייסים החרדים, שיתקיים אף הוא מול לשכת הגיוס ברחוב רש"י בירושלים. הופצה ברשתות חברתיות חרדיות הידיעה הבאה:

"מחר יום רביעי י"ז באב, 21/08/24 למניינם, כולנו מגיעים ומגיעות, לתמוך באחינו המתגייסים החרדים ולתת להם את חיבוקנו וברכתנו"

אל הידיעה צורף סרטון הסברה קצר בו רואים כמה סצנות מהפגנות קודמות של חרדים מול לשכות גיוס. עיקר ההסברה מופיע לאחר מכן, תוך המחשת הקושי בו נתקלים מתגייסים חרדים, אשר חלקם לא מגיע מחשש להתנכלות מצד מפגיני הפלג הירושלמי והעדה החרדית.

בסרטון רואים מתגייס חרדי אשר מפגינים קיצונים מתנכלים אליו, קוראים לכיוונו קריאות גנאי כמו "בוגד", ואף חוסמים את דרכו. לאור זאת מופיע הכיתוב "האם נגֵן עליו?" וקריאות נוספות המעודדות את מפגן התמיכה: "האם יש שפויים בירושלים?", "האם יגיעו החרדים השפויים לזעוק זעקה"? "האם ניתן לקיצוניות להשתלט?". ואכן, באותו בוקר של גיוס חרדים לצו ראשון, מול הפגנת הפלג הירושלמי והעדה החרדית התקיים מפגן תמיכה בו השתתפו חרדים שבאו לעודד את המתגייסים החרדים.

מפגן התמיכה במתגייסים, אם כן, בא כקונטרה וכמחאה להפגנה נגד הגיוס. קיומן של שתי ההפגנות במקביל, ההתרחשות בכל אחת מהן, כמו גם העימות ביניהן, היא רגע סוציולוגי מרתק מאין כמוהו. בעיני, זהו אירוע המזקק לתוכו את ההתרחשות השוקקת בקהילה החרדית בשנים האחרונות, המבטאת את מתיחת הגבולות והעצמת הפער בין הקצוות. אבקש להתייחס כאן לכמה אלמנטים בהפגנות הללו ולנתח אותן בפריזמה של חברה המצויה בתמורה:

היחס למתגייסים החרדים: בעוד מפגיני הפלג הירושלמי והעדה החרדית מתנכלים למתגייסים החרדים, בזים ולועגים להם, ובעצם מטרתם היא לשבש את גיוסם – מבקשים מפגיני מפגן התמיכה לעודד את המתגייסים הללו ולהעלות את המורל שלהם כשהם מראים להם תמיכה מבפנים, מתוך הקהילה.

התמיכה תוכננה להיות מלווה בחבילות שי קטנות עם מכתב עידוד לכל מתגייס, תוכנית שלא יצאה לפועל אך תתקיים במפגן הבא שיתקיים בסבב הגיוס הבא בעוד כמה ימים. שתי צורות ההתייחסות הללו מבטאות את הפער בין שני הקצוות בקהילה החרדית כלפי שינויים: הצד השמרני שתוקף בכל כוחו את השינוי ומבטא פחד גדול מפניו, והצד הליברלי המבין את נצרכותו ומחבק אותו.

"בהמה תעופי מפה"

השתתפות הנשים: בעוד הפגנות חרדים הן זירה גברית לחלוטין, שלא לומר זירה לביסוס הגבריות, את מפגן התמיכה יזמה אישה, ציפי לביא. באחד הסרטונים המתועדים מהזירה ניתן לראות את אחת הנשים שקוראת את קריאותיה כשהיא עומדת מול הגברים מההפגנה הנגדית, ואלה מחזירים קריאות רועמות ונזעמות, ביניהן "שיקצע". זהו בעיני רגע מזוקק שמגלם את הקוטביות בין שני הקצוות.

האישה, שיודעת שהזירה היא גברית והגברים בה הם גברים קנאים שעמדותיהם כלפי נשים תואמות את המאה השמונה-עשרה, מציבה את עצמה במיקום לעומתי כנגדם. הם מצידם לא יכולים להכיל את הסיטואציה הזו פעמיים, מעבר לכך שחרדים מתוככי הקהילה מפגינים מולם בעד הגיוס, אישה מתריסה נגדם, זהו דבר שהם אינם רגילים לו בחברה בה מדירים נשים ודוחקים אותן אל מעבר למחיצות בעקבות חרדה סמויה או גלויה מסממנים נשיים.

כאקט של דחייה המפגינים קוראים כלפי המפגינות מהמחנה הנגדי, מבלי להביט בהן, קריאות גנאי בוטות ביניהן "בהמה", "בהמה תעופי", "בהמה איכס", ונעשה אף שימוש במילה החריגה "זונה". את האינטראקציה המילולית עם המפגינים מהקבוצה האחרת הם מנהלים רק עם הגברים שבה. גם פרמטר זה משקף לחלוטין את הפער בין הקצוות החרדיים: דחיית נשים למול חברותן בקהילה.

הכרזות והקריאות: כקונטרה לדקלום "נמות ולא נתגייס" הרווח בהפגנות נגד הגיוס סיסמה חדשה הוכרזה במפגן התמיכה "נמות אם לא נתגייס". סיסמה זו הופיעה אף על הכרזות של מפגן הנגד לצד כרזות נוספות שנושאות את הכיתובים "לומדים מתפללים, מגנים", "תורה ותרומה במקום אחד" ועוד. לעומת הכרזות הללו, אחד השלטים הבולטים בהפגנת הנגד, כמו בהפגנות קודמות מצהירה: "או חרדי – או צבא".

הכרזה דיכוטומית זו היא בעלת משמעות רבה. היא משקפת את הלך הרוח החרדי שאינו מוכן להתפשר, זה החרד מהמדרון החלקלק ומלגיטימציה של שינויים במרחב החרדי. הפער בין הכרזות והקריאות בשתי ההפגנות מגלם כל כך הרבה ממה שקורה מתחת ומעל לפני השטח בזירת ההתגוששות החרדית. הוא משקף את הדיכוטומיה שאינה מתפשרת לעומת הרצון לחיות חיים של שילוב, תורה עם דרך ארץ.

כרזות נוספות נכחו בהפגנת הנגד המבטאות את הריחוק מהמדינה ומייצגיה, ואת היחס אליה כאל אויב. עליהן נכתב "לא מתגייסים לצבא האויב", ו"אנו לא רצינו מדינה כי קיומה נוגד את הדת היהודית, אתם כן רציתם – אז תאכלו אותה". אלה מבטאים התנגשות לעומתית עם המדינה.

אמנם, מפגן התמיכה הזה הוא סצנה קטנה ונקודתית, לא היו בו משתתפים רבים מקרב החרדים המודרניים. מספרם הסתכם לאורך ההפגנה בלא יותר מ-15 איש ואישה (אם כי בקבוצת הוואטסאפ הייעודית שנפתחה לרגל המאורע השתתפו כתשעים, פער זה מלמד גם הוא על החשש מלהפגין עמדה כנגד הקולות החרדים הבולטים), ובכל זאת משתקף כאן אירוע מהותי. היה כאן שיקוף משמעותי של התמורות שמתרחשות בקהילה החרדית המודרנית, ושל ההקצנה לשני כיוונים נגדיים בקהילה החרדית, וחילוקי הדעות המהותיים.

===

תהילה גאדו היא חוקרת בתוכנית החברה החרדית בישראל במכון הישראלי לדמוקרטיה ודוקטורנטית בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית.

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
שחררו כבר יש...
גל | 27-08-2024 14:08
שחררו כבר יש כח לתורה .אני אמנם שרתי מלא אבל מודע לזה שיש כח לתורה
לאדון אין שום כוח
ג'פרי | 27-08-2024 17:29
הפוגרומים היו כשעזבו את התורה, התורה שומרת רק על מי שמאמין שרק התורה שומרת ולכן בישיבת מרכז הרב התורה לא שמרה כי הם לא מאמינים שרק התורה שומרת והם גם התגייסו
אין שום כוח...
שי | 27-08-2024 17:24
אין שום כוח מאגי לתורה. תלמד את תולדות עם ישראל ותגלה אלפי פוגרומים, פרעות וגזירות שמשום מה לא נבלמו על ידי הישיבות הקדושות
2
מלחמת עבירה לא מלחמת מצוה
ג'פרי | 27-08-2024 16:50
נמאס מהשטויות שלכם, הצבא טרף וזהו הנושא מחוץ לוויכוח תפסיקו עם הדיונים האלו שרק גורמים לשנוא אתכם הציבור החרדי של העדה החרדית הם היהודים המקוריים תראו איך סביכם מלפני דורות לבשו ואיך לובשים החרד"קים בבקשה תרדו מהנושא הזה שלב הבא יהיה מלחמה שגם מי שאינו חרדי לא יתגייס
3
משמח לקרוא שהחרדים...
אסנת לוי | 27-08-2024 17:29
משמח לקרוא שהחרדים השפויים סוף סוף יוצאים להשמיע את קולם.
מכבסת מילים
ג'פרי | 27-08-2024 18:09
במקום חרד"קים מצאו שם חדש חרדים שפויים
4
בהפגנה נגדית היו...
מויישי | 27-08-2024 22:40
בהפגנה נגדית היו 6 אנשים 3 מהתקשורת והן הנשים שצעקו נגדם ו3 עוברי אורח שאבבניקים ...אלה החרדים השפויים שאתם רוצים לראות ...אבל לא החרדים שהחרדים מכירים בהם..בליל של שטיות כאילו יש להם משהו נגד נשים..הגיעה שיקצע מהתשקורת וצעקה עליהם אז הם צעקו קצת עליה מה קרה? מה זה קשור לזה דהיא אישה? היא הפגינה ולכן צעקו עליה. מזה בניתם מגדלים שהם שונאים נשים אתם בכלל לא מכירים אותם
5
לא צריך להתגייס....
ליטאי בכיר | 28-08-2024 2:26
לא צריך להתגייס. בשביל זה יש את הפריפריות, קשי היום והמזרוחניקים התמימים חסרי הפלפל. למה לנו לסבול ולהזיע?! לשם מה? מה המדינה או הציונית נתנו לנו?!
6
אז אומרים לי...
אבא | 29-08-2024 4:35
אז אומרים לי שב"הפגנה הנגדית" לא היה מניין כי הם לא יהודים ואני אומר - שאפילו אם היו, לא היו 10. אגב, אני מאוד ליברל ומאמין ב"תורה עם דרך ארץ" אני מאמין שצריך לעבוד הרבה ולתרום את הכסף למוסדות של נטורי קרתא ועמותות סיוע לפלסטינים. זו לא מלחמה בעבודה, והראיה לכך היא בארה"ב. זו מלחמה בציונים, שטועים כי אין 2 צדדים להחרפת המאבק. *דיסקליימר; אינני תומך בעבירה על החוק, שכוללת - התגייסות ליחידות עם נשק כדי לירות במפקדים, התגייסות לתפקידי מודיעין כדי לשת"פ וכו'.
7
האלוף בריק טוען...
יעקב | 29-08-2024 10:59
האלוף בריק טוען שרוב החיילים שנפלו הם תוצאה של רשלנותשל מפקדים. .ולכן אסורלהתגייס
8
תגובות מזעזעות של אנטי ציונים
מה קורה כאן? | 05-09-2024 9:04
בלי צה"ל אין לנו קיום, יהודי שלא מתגייס- בוגד וצריך להעיף מישראל. טוב שיש חרדים מודרניים שמתחילים להתעורר ולראות את המציאות, בקרוב רוב החרדים יתעוררו ויצאו לאור.