בניין האומה מחייב גם מאבק מול אחים טועים ומשסים - סרוגים

בניין האומה מחייב גם מאבק מול אחים טועים ומשסים

הדרך המפותלת לבניינה של האומה עוברת גם דרך מאבק מול אחים טועים ומשסים, ויחד עם זאת ידנו לעולם תישאר מושטת לאחוות אמת, לא מתוך פחדנות סהרורית או טשטוש זהות, כי אם מתוך אחריות לאומית וראיית ייעודה של האומה

הרב שמעון בן שעיה
בניין האומה מחייב גם מאבק מול אחים טועים ומשסים

ערב תשעה באב שאנו בפתחו השנה, מחייב אותנו אולי ויותר מתמיד לחשבון נפש עמוק ביחס לשורשי הקיטוב בתוככי החברה הישראלית, במבט שטחי וויזואלי ניתן להשתכנע שאנו על סיפה של מלחמת אחים אך זוהי תהודת כזב של קבוצת שוליים האוחזת בכל מיקרופון אפשרי ומחרחרת מדון מהאולפנים המגויסים, אך העם שבשדות מסתבר במקום בריא יותר.

לדבר כיום על אהבת חינם בז'רגון כזה או אחר עשוי להיתפס כנאיביות בשעה שאנו נצבים מול תנועת פרוגרס בעלת זרועות ארוכות הנוגסות בכל פה בלכידות החברתית שלנו שאינה בוחלת בכל אמצעי באשר הוא, ולא תשקוט עד שתקבל את מלא תאוותה בידה – שלטון ללא מצרים בכל מוקדי הכוח במדינה ובפרט סביב שולחן הממשלה, ולכן אין מנוס מלהתמודד במלא העוז מול מגמות מסוכנות אלו ולחשוף את האסטרטגיות ההרסניות בהן נוקטות קבוצות אלו.

אך יחד עם זאת איננו פטורים מלתת את הדעת על ריפוי החברה, העיסוק רק במאבק עשוי לטשטש את הייעוד המרכזי שאנו קרואים אליו.

מרן הראיה קוק זצ"ל, שידע בתקופתו מאבקים שביקשו לנטרל את השפעתו על היישוב היהודי ההולך ונרקם, במאמריו ובפרט באיגרותיו, שרטט שיטה שלמה להתמודדות מלאת גבורה שאינה נבהלת מאלו שניסו בכל מאודם להילחם בקודשי ישראל, ויחד עם זאת תמיד ראה לנגד עיניו את האחריות על כל חלקי האומה גם הקיצוניים ביותר ולא מתוך רפיסות או חוסר אונים כי אם מתוך עמידה איתנה וצלולה שמסוגלת לראות הרבה מעבר לרעשים של הכאן ועכשיו.

וכך כותב הרב קוק לרב מיכל טיקוצינסקי: "אחינו הרחוקים, שאנו מוכרחים לאסור עליהם מלחמה של מגן או גם של תנופה, הננו מ"מ מוזהרים להתנהג בדרך כבוד ונימוס, להלחם על הרע והחטא ולא על רעים וחוטאים, שאולי אינם במציאות אחרי הצירוף הגדול של גלותנו הארוכה, אולי הם שוגגים, אנוסים או מוטעים".  המאבק אינו פרסונאלי של שיסוי וביזוי כי אם בירור ערכי המבקש לסלול דרך של אורה לעם היושב בציון ומתוך הגישה והיחס הזה כותב הרב בהמשך דבריו " וע"י דרכי נעם ונתיבות כבוד ושלום נוכל הרבה יותר לתקן ולהציל מאשר ע"י משטמה וקנטוריה".

מכאן אנו מגיעים לשאלה המהותית ביותר המחייבת את כולנו, התהייה רובצת לפתחו של כל מי שלב רגיש ואכפתי פועם בליבו לעמו, מהי מטרת המאבק ולהיכן הוא אמור להיות מכוון ובעיקר מה אנו מבקשים להשיג באמצעותו?!

הציר המרכזי בהווייתנו כאומה יהודית ובפרט במאה האחרונה עת שבנו לארץ מכורתנו לחונן את עפרה ולהניח את התשתית המוסרית לבניינה של חברה שתהווה את הנדבך המרכזי בתיקון המציאות כולה, החזון הנשגב הזה עובר דרך שלום בית פנימי וכינון חברת מופת הקוראת בשם השם כהמשך קריאתו של אבי האומה, ומכוח זאת איננו נבהלים משוליים קיצוניים ומיואשים שהשפעתם כענני בוקר ביחס לנצחיותה של האומה, וכחלק מהבנה רחבה זאת יש בנו את הסבלנות העוז והחוסן מול שורפי אסמים מטושטשי זהות אך לא גבורת חנופה או רפיסות בפני 'האדון' חלילה, כי אם הבנה בהירה שהאור יגבר על הניסיון להחשיך את טובה של אומתנו ולא נאפשר לפרפורי גסיסה אלו לדרדר את רוחנו לייאוש ולהרס עצמי ציבורי.

הרב קוק בזמנו ניסח את דבריו בבהירות ולא חת אך מתוך כובד ראש ובימים אלו מילותיו מאירים את משעולי חיינו הציבוריים כדברי נבואה ממש: "אע"פ שמלחמה כבדה אנו חייבים להלחם עם הלאומיים היבשים, בעלי "יהודים בלא יהדות", .. מ"מ אנו חייבים מעבר מזה, להשמר מאד שלא לנתק את פתיל האחדות והאחוה, … כי למודים אנו למדי לדעת מה מלחמת אחים יכולה לעשות לנו, בפרט בראשית דרכנו בישוב הארץ, ובעודנו כ"כ מועטים וחלושי כח ומוקפים משונאים מחוץ מכל עברים".

באשר על כן, אם את טובת האומה אנו חפצים שומה עלינו לגלות אחריות 'ועצבים של ברזל' לאור המתקפות משולחות הרסן של אחינו לבל להיגרר להרס עצמי חברתי אותו ידענו ערב חורבן בית שני. איני מבקש להיתמם. עומדת לנגד עיניי מכונת ההרס המשומנת שתנועת הפרוגרס מנסה דרכה להחריב מכל הבא לידה, בצבא בכלכלה באקדמיה במערכת המשפט בפקידות הבכירה וברחובה של עיר, אך מאידך עלינו לשאוב השראה מדבריו של הרב קוק שהפכו לסלוגן מפורסם 'עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה' שאינו הגיג בעלמא.

זאת תפיסת חיים שלמה, שהדרך המפותלת לבניינה של האומה עוברת גם דרך מאבק מול אחים טועים ומשסים ויחד עם זאת ידנו לעולם תישאר מושטת לאחוות אמת, לא מתוך פחדנות סהרורית או טשטוש זהות, כי אם מתוך אחריות לאומית וראיית ייעודה של האומה, כאב שאינו חדל מלחבק ולאהוב את בנו גם כשזה מבעט בו בהתבגרותו ואינו פוסק מלהדהד בתוכיותו את האוצר הגלום בנפשו הסוערת של בנו יקירו. הביפולריות הציבורית מבטאת חלק אינטגרלי מגיבוש הזהות היהודית והלאומית שאינו קל אך כנראה הכרחי בבניית הלכידות הישראלית לאחר 2000 שנות גלות.

זאת ועוד, מטרת המאבק אינו כדי להכריע פרסונאלית את אחיי מהמתרס שמעבר, כי אם את אהבתם וטובת האומה כולה אנו מבקשים למרות התכחשותם והתנגדותם לאחווה אנו נאמר בפה מלא "את אחיי אנוכי מבקש".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
הבעיה היא שאצלך...
מתן | 12-08-2024 16:54
הבעיה היא שאצלך שאהבת עם ישראל וחיבור לכלל חלקי האומה פירושו טשטוש זהות ובלבול או התחנפות. וממילא מאבק הוא הכרחי. ואילו כנראה גם הרב קוק ורבים נוספים הבינו שאהבת ישראל היא ענף שלם בתורה ומאבק הוא מילה עוחנית שהביאה אותנו לעברי פי פחת
עייפנו מהצדיקים המקצועיים שהטפתם אומנותם
זכאי | 13-08-2024 8:29
עזבו אותנו בשקט ותתעסקו בטירוף האנטי פרוגרסיבי שלכם
2
אתה וחבריך טועים ומתעים. אתם המקטבים
אתה וחבריך הם התועים | 12-08-2024 17:39
הרב בז לפרוגרס..פרוגרס קדמה . אנחנו הקטרים הנושאים על גבינו את המדינה הזאת. אתה וחבריך נהנים מעמלנו. מי ישא בעול ? נוער הגבעות שלך שעושה פוגרום בנשים וילדים ועסוק בשריפת מכוניות של פלשתינים וגניבת זיתיהם? מי אתה שתתייחס בהתנשאות לכל מי שלא מאמין בתורה שלך שהיא למעשה כולה מבוססת על האמונה הכנענית והעתקות מתוך תרבויות הסביבה. מי אתה שמאמין באלוהים שהוא למעשה מלך פנתיאון האלים הכנעני, בעשאת הדברות שהן חוקי חמורבי, מי אתה שתטיף לי מוסר.
3
בניין האומה
על העיוורון | 12-08-2024 18:03
אין לך אפילו טיפת חשבון נפש איך קרה שהציבור הסרוג כל כך דומיננטי - בממשלה, במגזר הציבורי, בצבא, בבתי המשפט, בתקשורת והמדינה הולכת ונחלשת ? אולי בחרתם בשותפים בעייתיים ? אולי הזלזול שלכם במחנה הציוני הליברלי תרם לקרע העמוק ?
4
לקח חורבן בית שני לא נלמד
אור לגויים | 12-08-2024 18:14
עדיין שי רבנים שבינתם נסתתרה, וחלשים בהבנת הנקרא. אז למענם, הנה: חורבן הבית השני בא בעקבות מלחמת אחים ומרד שחוללו יהודים קנאים משיחיים. 80 שנה אח"כ הלקח לא נלמד ויהודים קנאים ומשיחיים, בראשות המנהיג הצבאי בר כוכבא, והמנהיג הרוחני, רבי עקיבא, מרדו שוב ברומאים והביאו לחיסול סופי של הישוב היהודי בארץ ישראל. שבטים של ערבים ניצלו את שיממונה של ארץ ישראל והשתלטו עליה. כך הגיעו הערבים לארץ, והארץ הפכה שלהם עד לא מזמן (לא בגלל אוסלו ולא בגלל ההתנתקות). גם היום טבח שמחת תורה נגרם בגלל קנאים יהודים משיחיים, שהציתו מלחמת אחים והזמינו את אויבינו לנצל את פירוק החברה הישראלית. כך הגענו עד הלום. שום לקח לא נלמד, הקנאים חזרו לשלוט בעמנו, וחורבן בית שלישי ממש כאן בפתח!!
5
השלכה קלאסית -...
רונן | 12-08-2024 18:18
השלכה קלאסית - הרב שמתמחה בפילוג ושיסוי מאשים את ה''אחים הטועים'' בפילוג ושיסוי.
6
פלגן לך תצום...
רפי | 12-08-2024 19:06
פלגן לך תצום אלף צומות לא יועילו לך ....
7
עד מתי פרשנויות...
משה | 12-08-2024 19:35
עד מתי פרשנויות כאלה?? לא לומדים שום דבר מההיסטוריה??? הלב נשבר
8
יצא מרצע מן השק
קראתי. להלן הערותי. | 12-08-2024 21:31
כתיבה מסורבלת שנתין לסכמה באמירה אני ורק אני צודק כל מי שחושב אחרת טועה. יש אחווה בעם אבל אתה הוצאת את עצמך מהכלל.
9
שום לקח מחורבן הבית לא נלמד, חוזרים אל האסון
אור לגויים | 12-08-2024 22:43
חורבן הבית השני בא בעקבות מלחמת אחים ומרד שחוללו יהודים קנאים משיחיים. 60 שנה אח"כ, הלקח לא נלמד ויהודים קנאים ומשיחיים, בראשות המנהיג הצבאי בר כוכבא, והמנהיג הרוחני, רבי עקיבא, מרדו שוב ברומאים והביאו לחיסול סופי של הישוב היהודי בארץ ישראל. שבטים של ערבים ניצלו את שיממונה של הארץ והשתלטו עליה. כך הגיעו הערבים לארץ, והארץ הפכה שלהם עד לא מזמן (לא בגלל אוסלו ולא בגלל ההתנתקות). כך קרה שעם החלטת החלוקה באום בשנת 1947, חיו בא"י 1.3 מיליון פלשתינאים, ורק 600 אלף יהודים, רובם הגיע לארץ בעקבות החזון הציוני ב-50 השנים, החל מהקונגרס הציוני הראשון בשנת 1897. גם היום טבח שמחת תורה נגרם בגלל קנאים יהודים משיחיים, השתלטו על השלטון במדינת ישראל, ביצירת קואליציה מושחתת ששיחדה את שותפיה ואפשרה לשותפים לבזוז את קופות המדינה ואת נכסיה. הם הציתו בהמרה מלחמת אחים ופרקו את החברה הישראלית. כך הגענו עד הלום לשפל וההשפלה הנוראים בתולדותינו. שום לקח לא נלמד, הקנאים חזרו לשלוט בעמנו, וחורבן בית שלישי ממש כאן בפתח!!
10
מי שמסית הם...
מתנאל | 12-08-2024 23:23
מי שמסית הם חברי הממשלה שמסיתים נגד בגץ, היועמשית, הפצרית, שר הביטחון, הרמטכל, הטייסים, השבכ, האקדמיה, הרופאים, ההיטק ואפילו נגד ביידן. מסיתים בארסיות נגד כל מי שיש לו דעה עצמאית וחושב אחרת. כולם אשמים במחדליהם חוץ מהם עצמם. ככה זה בדיקטטורות. שמעתם פעם את פוטין לוקח אחריות?
11
ועוד בט באב?...
איך נותנים כאן במה להזוי הזה? | 13-08-2024 6:38
ועוד בט באב?
12
רוממות אחדות העם...
'הרב' בן שעיה מפיץ בלע והסתה | 13-08-2024 8:55
רוממות אחדות העם בגרונו אך דבריו ארוגים בשנאה לרוב העם הדואג למדינה- בין משפטי הרב קוק אורג בן שעיה הפצת הסתה של מכונת הרעל כנגד רוב העם אותה הוא מכנה בשמות גנאי והסתה. מעניין אם בן שעיה התכוון לכתוב מאמר הסתה מוסווה או שמא פשוט שנאתו הקיצונית לרוב ישראל יצאה לאור מבלי משים.
13
בְּתִשְׁעָה בְּאָב נִגְזַר...
יואל | 13-08-2024 9:34
בְּתִשְׁעָה בְּאָב נִגְזַר עַל אֲבוֹתֵינוּ שֶׁלֹּא יִכָּנְסוּ לָאָרֶץ, וְחָרַב הַבַּיִת בָּרִאשׁוֹנָה, וּבַשְּׁנִיָּה, וְנִלְכְּדָה בֵּיתָר, וְנֶחְרְשָׁה הָעִיר והתקבל חוק עילת הסבירות. ועוד אמרו - משרבו הרצחנין - כמו בחווארה ובגבעת רונן - בטלה עגלה ערופה.
14
כשהאייתולה מחרטט על...
פפפפפ | 13-08-2024 9:48
כשהאייתולה מחרטט על 'בניין האומה', הוא מתכוון למדינת ההלכה המזוויעה שכל הדתיים מריירים עליה. בפועל, זה ייראה כמו שלטון הטאליבן באפגניסטן, רק בעברית. וכמובן, כל מי שמתנגד לזה הם 'אחים משסעים'. האמת הפשוטה: כל דתי מחוייב לתמוך ברעיון 'מדינת ההלכה', כי אחרת כל חייו היו בזבוז. כל האיסורים, כל סופי השבוע בהם המשפחה נאלצת להיות כלואה בבית, כל מגבלות הכשרות המטורפות שמונעות מדתיים לראות את העולם - כל זה לשווא. אם אפשר לקיים אורח חיים חילוני, כל החיים הדתיים הם סתם בזבוז מטורף. לכן עדיף לדתיים להאמין שיבוא יום וכ-ו-ל-ם יחיו לפי המגבלות שלהם. אחרת הם ייאלצו להודות שכל חייהם בוזבזו לריק.
15
אם אכן צריך...
מאבק במסיתים וטועים | 13-08-2024 10:48
אם אכן צריך להאבק בטועים ומסיתים - הנה לנו כאן שעיה במאמר שכולו רעל והסתה נגד ישראל. אז שעיה, איך צריך להאבק בנחש ההסתה שעיה?
16
ההשתבללות של החרד"לים...
מתנחל בעומק השטח | 14-08-2024 0:08
ההשתבללות של החרד"לים בתוך תורת הרב קוק היא מדהימה. במקום לקחת עקרונות מנחים מתורתו, מתוך הבנה וביקורתיות, הם משתבללים בתוך כתביו, ואינם מבחינים עד כמה כתיבתם מצחיקה ומגוחכת. חוסר המוכנות של החרד"לים לקרוא וללמוד רעיונות אחרים ולפתח ביקורת עצמית וביקורתיות בכלל משאירים אותם ללא עומק מחשבתי ובוודאי וללא חידוש.
17
אלו לא אחים...
דרור | 14-08-2024 3:00
אלו לא אחים טועים ומשסים,אלא אויבים מבית שאם לא נכה בהם הם יכו בנו וישתלטו בכוח על השלטון במדינה.
18
כמו שמסירים גידול...
אחיהו | 14-08-2024 7:32
כמו שמסירים גידול ממהיר מהגוף כדי להציל כך צריך לעשות , אין מקום בחברה לאלמנטים מזיקים שפוגעים בארץ ישראל ועם ישראל והמאמר מסביר די יפה
19
"שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר"
וַיִּזְרַח לו הַשּמש | 14-08-2024 11:42
בַּיּוֹם הַהוּא יִפְקֹד יְיָ בְּחַרְבּוֹ הַקָּשָׁה וְהַגְּדוֹלָה וְהַחֲזָקָה עַל לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִחַ וְעַל לִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין אֲשֶׁר בַּיָּם (ישעיה כ"ז א'). אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב (בָּבָא בָּתְרָא עד/ב): כֹּל מַה שֶּׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעוֹלָמוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם, אַף לִוְיָתָן נָחָשׁ בָּרִיחַ [הוּא הַזָּכָר] וְלִוְיָתָן נָחָשׁ עֲקַלָּתוֹן [הִיא הַנְּקֵבָה] - זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם, וְאִלְמָלֵי נִזְקָקִין זֶה לָזֶה [בְּתַשְׁמִישׁ] מַחְרִיבִין כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ [שֶׁמִּתּוֹךְ הִזָּקְקוּת טֶרֶם זְמַן נִמְנְעָה מֵהֶן נְעִילַת גַּן, וְלֹא יְהוּ כָּל הַבְּרִיּוֹת שֻׁתָּפִין בַּחֲבִירָה זוֹ שֶׁל נְעִילָה, וְלֹא יְהוּ כְּלוּלִים בַּיְּשׁוּעָה בְּחִנַּת "גָּן נָעוּל, מַעְיָן חָתוּם", וְשִׁלְחֵי הָגַן לֹא יְהוּ בְּחִינַת "פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים" וְכוּ', וְיִבָּצֵר מִלּוֹמַר דּוֹדָהּ "בָּאתִי לְגַנִּי" לְקוֹל הֵעָנוּת הָרַעֲיָה "יָבֹא דּוֹדִי לְגַנּוֹ" - לְקוֹל בַּקָּשַׁת דּוֹדָהּ "הָפִיחִי גַנִּי יִזְּלוּ בְשָׂמָיו". שֶׁכֵּן לֹא יוּכַל לֵהָנוֹת מִיְּגִיעַ כַּפָּיו וְלֶאֱכֹל "פְּרִי מְגָדָיו", הֱיוֹת שֶׁלֹּא כָּל רֵעָיו וְדוֹדָיו כְּלוּלִים בַּחֲבִירַת הַגַּן, שֶׁנִּשְׁאֲרוּ בַּחוּץ, וְלֹא יוּכְלוּ לְהִשְׁתַּתֵּף בִּסְעֻדָּתוֹ, וְיִבָּצֵר גַּם מִמֶּנּוּ מִלּוֹמַר "אִכְלוּ רֵעִים שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ דּוֹדִים"]. מָה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? סֵרַס אֶת הַזָּכָר [בְּחִינַת 'אָדָם'] וְהָרַג הַנְּקֵבָה [בְּחִינַת 'חַוָּה'] וּמְלָחָהּ לַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבֹא [שֶׁתּוֹרֵם תּוֹרָה], שֶׁנֶּאֱמַר: "וְהָרַג אֶת הַתַּנִּין [הַצֵּלָע הַשְּׁלִישִׁית, הַמְיֻתֶּרֶת, הַמְעַכֶּבֶת, בְּחִינַת נָחָשׁ שֶׁגְּזָלָהּ לְחַוָּה] אֲשֶׁר בַּיָּם [מְקוֹם מִשְׁכַּן סִתְרָם, שֶׁמִּסְתַּתְּרִים הֵן], וּמִתּוֹךְ כָּךְ יְקֻיְּמוּ כָּל הַבְטָחוֹת וּבִרְכוֹת הַתּוֹרָה, שֶׁכֵּן שֶׁתִּקָּרֵא חֲבִירָה שְׁלֵמָה זוֹ "בַּיּוֹם הַהוּא (יְשַׁעְיָה כ"ז ב') - כֶּרֶם חֶמֶד עַנּוּ לָהּ".
20
כמה הסתה במתק...
אורי | 16-08-2024 11:43
כמה הסתה במתק שפתיים. את נפשותיהם של אחיך אתה מבקש. לא את אחיך
21
מי הכותב הזה...
מאיר | 16-08-2024 18:32
מי הכותב הזה מה הוא עשה בחייו באמת לא כל זב חוטם שכותב צריך לפרסם
22
באמת חשבתי שיש...
קורא להכלה ובסוף מסית | 17-08-2024 10:31
באמת חשבתי שיש פה קריאה לאחדות. ברגע ששמת פרוגרסיביים...בעצם סימנת אויב. ככה לא בונים אחדות
23
מתק שפתיים, צביעות,...
בן הירש | 17-08-2024 18:44
מתק שפתיים, צביעות, עותק נוסף מהשבלונה.
24
תגיד דביל יכול...
יוסי בכינור | 17-08-2024 22:43
תגיד דביל יכול להיות שאתם הטועים והמשסים ?