השם ירושלים נוצר, ידוע, מהלחמה בין שתי מילים שונות אשר ניתנו לירושלים בפעם הראשונה בה אנו פוגשים אותה במקרא – בימי אברהם אבינו. ב'מדרש רבה' מובא: "אברהם קרא אותו 'יראה' שנאמר 'ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה', ושֵם קרא אותו 'שלם', אלא הריני קורא אותו ירושלים כמו שקראו שניהם". כלומר, השם ירושלים מחולק ל'ירו' – השווה בגימטריה ל"יראה" כפי שקרא לה אברהם – ול'שלם' של שֵם.

ומדוע השם שקרא אברהם קודם לזה של שם? ה"יפת תואר" מסביר כי הקדים הקב"ה את השם "ירו" ל"שלם" משום שאברהם היה צדיק משם ואף הכהונה באה מאברהם ועל כן הקדימו הקב"ה. אם כן, עוד בראשית המפגש שלנו עם ירושלים אנו מבינים את מעלתה – כבר בנתינת שמה הראשון אנו מוצאים כי הקדושה והכהונה הם היסוד לכך.

בפרשת בשלח, בה עברו בני ישראל בחרבה בתוך ים סוף הנקרע לשניים, דרשו במדרש 'מכילתא' את הפסוק בישעיה (נא, י) "הלוא את־היא המחרבת ים מי תהום רבה, השמה מעמקי־ים דרך לעבר גאולים" – שבזכות מעלת קדושת ירושלים נקרע הים בפני בני ישראל. בזכות התורה היוצאת מירושלים ועתידה להאיר לעולם כולו נגאלו ישראל בים סוף וזכו שייפתח הים בפניהם.

זהו היסוד הגדול הטמון בשם "ירושלים" ובמעלתה הנצחית. ירושלים היא מקום של טהרה וקדושה. לא רק בית המקדש בעצמו כי אם כל העיר כולה – חיה ברמה רוחנית גבוהה משאר העולם כולו. בירושלמי (חגיגה ג, ו) מובא: "אמר רבי יהושע בן לוי הטעם שבשעת הרגל נאמנין על התרומה הוא משום שנאמר 'ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו'- עיר שעושה את כל ישראל חברים". נהבהיר כי הביטוי 'חברים' בפי חז"ל הוא מכוון לאנשים צדיקים שמדקדקים במצוות ושומרים על ענייני טהרה וטומאה. כמו כן, בירושלמי בבא קמא נאמר: "ירושלים עיר שמחברת את  ישראל זה לזה".

ירושלים יש בה עוצמה מנצחת ומחברת בין אחד לשני, אך יחד עם זאת יש לזכור שהחיבור צריך לבוא מנקודה של עומק וקדושה. לא חיבור רגעי בעת צרה, על אף שחיבור זה חשוב ויקר בפני עצמו, אלא חיבור קבוע ומבוסס המחזיק לטווח ארוך. בכותרת "ביחד ננצח" יש עומק עצום ומסר אחדותי גדול שמוריד מחיצות, בונה גשרים בין ציבורים שונים בעם ויוצר אהבה ואחדות, אך עדיין צריך גם את העומק ואת הקדושה כדי לאחד זה אל זה באופן שלם ויציב ולכן "בעזרת ה' ביחד ננצח".

אנו מכירים את תפקיד הבנים בדור הגאולה לשוב ולהתאחד יחדיו. "הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא… והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם". אולם יש לזכור כי בפסוק הקודם לכך נאמר: "זכרו תורת משה עבדי אשר צוויתי אותו בתורה על כל ישראל חוקים ומשפטים". היסוד של קירוב הלבבות בישראל הוא מתוך "זכרו תורת משה עבדי", לזכור את יסוד הקדושה והשכינה המחברת בנינו. זאת מלמדת אותנו עיר הקודש ירושלים, עיר שביסודה "ממלכת כהנים וגוי קדוש" ומתוך כך מחברת חברים בחיבור אמיתי ובקשר של קיימא.\

 

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר שבי שומרון.