רבני צהר נגד כפרות על תרנגולים: נגרם להם סבל

רבני צהר נגד כפרות על תרנגולים: נגרם להם סבל

ארגון רבני צהר יצא השבוע בקריאה שלא לערוך את מנהג הכפרות על ידי שחיטת תרנגולות, אלא על ידי מתן צדקה לעניים

רבני צהר נגד כפרות על תרנגולים: נגרם להם סבל
  כפרות. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

רגע לפני יום הכיפורים תשע"ה קוראים השבוע בארגון רבני צהר שלא לערוך את מנהג הכפרות כפי שהוא נהוג בצבורים אחדים בארץ הנוהגים לשחוט תרנגולות, לדברי רבני הארגון צעד זה גורם צער לתרנגולות הן לפני השחיטה והן במהלכה.

הרב דוד סתיו יושב ראש ארגון רבני צהר ורב היישוב שהם ציין השבוע כי "מנהג הכפרות הוא מנהג עתיק יומין ולמרות שרבים חלקו על עצם קיומו ודאי שכל הנוהגים בו יש להם על מה לסמוך יחד עם זאת ראוי לקיימו בכסף שינתן לעניים ולא בתרנגולות הסובלות לפני ובזמן השחיטה."

הרב דוד סתיו הוסיף: "רבים הפוסקים שהתריעו על כשרות השחיטה בנסיבות בהן הכפרות מבוצעות בשווקים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
למגיב -Shemmy Vaknin
טל | 29-09-2014 10:00
עפר לפיך. זה שאתה לא מסכים עם תלמיד חכם (בהסתמכות כמובן על ת"ח אחרים והבארת ראיום מדבריהם, אחרת תידרש להביא מקורות..), אין זה אומר שמותר לך לבזותו. בגלל אנשים כמוך הציבור הדתי והחרדי עדיין נמצא בפילוג. חזור בתשובה, במיוחד שאנו נמצאים לפי יום כיפור.
2
בבית המקדש הם היו אוסרים את הקורבנות . רבנים כופרים !!!
שומר מסורת | 29-09-2014 10:01
3
הם צימחוניים הצוהר הללו?
אבנר | 29-09-2014 10:33
הם לא יודעים שפולקע שבצלחת שלהם סבל בדיוק אותו דבר בלול ובבית המטבחיים? אז מה ההתחסדות הזו דווקא כשזה מגיע למנהג דתי? האם יכול להיות ששוב הם מנסים להיות פופולאריים בעיני הציבור הליבראלי?
4
שומר מסורת, יש להבדיל בין מצווה דאורייתא למנהג לא פשוט.
שמעלץ | 29-09-2014 11:54
אבנר, בפעם האחרונה שראיתי- בבית מטבחיים לא סובבו את התרנגולת מסביב לראש לפני השחיטה, בלי קשר להסתייגות מהותית מענין כפרות.
5
למגיב 1
Shemmy Vkanin | 29-09-2014 13:09
גם דואג האדומי היה תלמיד חכם.. בקשר למנהג עצמו, הוא מיוסד בהררי קודש עוד מתקופת הגאונים (ילקוט יוסף) אני מעולם לא עשיתי כפרות עם תרנגול, אבל מהיום בע"ה אעשה כקונטרה לכל אלה שמנסים לעקור מנהג ישראל מיוסד ומבוסס
6
הסבל שנגרם לנו הוא מ'רבני צהר'
חבורת מתיפייפים זולים | 29-09-2014 13:37
חבל שאתם לא קולטים שאיבדתם את הקונצנזוס שהיה לכם. לפני כמה שנים הייתם ארגון נחמד שעורך חופותאבל מאז שניסתם להשתלט על הרהר אתם נתפסים כפוליטיים וכל מה שנותר לכם זה השיח עם עצמכם בווינט יהדות. קוקוקוריקו...
7
תגובה לShemmy
טל | 29-09-2014 14:30
אין בעיהעם המנהג. ידוע גם שהרב עובדיה זצ"ל ב"חזון עובדיה" כתב שהמנהג מיוסד בהררי קודש, מי אני שאחלוק על הרב עובדיה זצ"ל? וכמובן עוד פוסקים גאונים לפניו. כל מה שבאתי להגיד זהו לשמור על כבוד ת"ח. גם אם יש לי בעיה עם דעותי של רב מסוים( ויש..), אשתדל לשמור על כבודו.
8
למגיב שמי ועקנין
freebird | 29-09-2014 15:38
לא רק הרמב:"ן והרשב"א התנגדו למנהג מטעם דרכי האמורי. זה פסק מפורש ב"שולחן ערוך" של רבי יוסף קארו זצ"ל. זה כן נפסק להלכה. וכל מי שהולך לפי מנהג הבית יוסף צריך לקיים אותו. אני מכיר הרבה רבנים שלא קשורים לצהר שאומרים את אותו דבר בדיוק.
9
ל-8
| 29-09-2014 17:37
הבית יוסף לא פסק מדרכי האמורי, קרא שוב.
10
כפרות
דרוד | 30-09-2014 8:08
כלם הפכו ליפי נפש-בסידור כתוב בפרוש- התרנגול ילך למיתה ואני אלך ואכנס לחיים... דורי דורות עשו כפרות על התרנגול ואת הכסף תרמו לצדקה- הרשם שרבני צהר עולים על שרטון.. מרב "חידושים" הדתיים לא ישמעו להם... נשאר ונישמע לרבים הקונונציונלים..
11
כפרות - האם באמת רוצים אנו ש"תרנגולי הכפרות" האומללים י
סיגל | 30-09-2014 12:28
שלום וברכה, צער בעלי חיים: רבה הראשי הקודם של תל אביב, הרב חיים דוד הלוי זצ"ל בספרו עשה לך רב, כרך ג, עמד על הפרדוכס שבמנהג הכפרות, ושאל: "ולמה צריכים אנו דוקא בערב היום הקדוש, להתאכזר על בעלי-חיים ללא כל צורך, ולטבוח בהם ללא רחמים, בשעה שאנו עומדים לבקש רחמים על עצמנו מאת אלקים חיים?" (עמ' סז). גם הרב יצחק כדורי זצ"ל יצא באלול תשס"ב בקריאה לציבור לנהוג פדיון כפרות בכסף הניתן לצדקה במקום בתרנגולים, משום צער בעלי-חיים ומשום חשש טריפות. כדאי גם לזכור ששחיטת התרנגולים בשם מנהג הכפרות היא רק אקורד הסיום של מסכת ההתעללות שעברו בלולים התעשייתיים משך כל חייהם הקצרים; התעללות הכוללת גידול בתנאי צפיפות איומה ועיוותים גנטיים. לעניין זה הולמים דברי רבי שמשון רפאל הירש בספרו אגרות צפון (מכתב רביעי): "לא לך היא הארץ, אלא אתה נתון לה. עליך להוקירה כאדמת קודש לראות בכל יצור – יצור ד' ואח לך, לאהוב אותו ולעזור לו במִלוי יעודו לפי רצון ד'. על כן משתקף כל נברא בעיני רוחך, על כן מתרגשים מיתרי לבבך עם כל צעקת שבר, ועם כל קריאת גיל בעולם; על כן ישמח לבך עת הנִצנים נראו בארץ, ותתאבל עם כל פרח נובל… כולם שאולים הם לך, וכולם יופיעו פעם לפני כסא ד' כדי להעיד לטובתך או נגדך, אם הזנחתם או השתמשת בהם, לקללה או לברכה". בערב יום הדין, האם באמת רוצים אנו ש"תרנגולי הכפרות" האומללים יבואו לפני כיסא הכבוד להעיד על האופן שבו נהגנו בהם?