ח"כ יוני שטבון לחדשות סרוגים: החוקה תפצל את הציונות הדתית

ח"כ יוני שטבון לחדשות סרוגים: החוקה תפצל את הציונות הדתית

חבר הכנסת יוני שטבון ממשיך לפעול בכדי שחוקת הבית היהודי לא תעבור ומזהיר: הצבעה בעד פירושה פיצול הציונות הדתית. "אנו רואים שמפלגה שהופכת למפלגה של איש אחד בסוף קורסת", הוא אומר

שטבון לסרוגים: החוקה תפצל את הציונות הדתית
  שטבון. נאבק בחוקת הבית היהודי (צילום: פלאש 90)

ערב הבחירות על חוקת 'הבית היהודי' שמאיימת לפצל את המפלגות בציונות הדתית, חבר הכנסת יוני שטבון אומר בריאיון ל'סרוגים' כי הוא בטוח שלמרות הכול, החוקה לא תעבור.

דווחנו הבוקר על מרתון של שיחות טלפונים שערכו חברי הכנסת התומכים בחוקה לחברי מרכז, בהן הם מבקשים מהם להגיע מחר ולהצביע בעד החוקה. ממה זה נובע?

המאבק הוא על דרך. כולנו מבינים, וזה מה שהבהרתי בתחילת המאבק, שהמאבק הוא על הדרך. כמפלגה ציונית דתית אנו צריכים לשאול את עצמנו האם אנו מפלגה שבסיסה וערכיה הם ערכי הציונות הדתית וחיבור לפריפריה ולעם, או מפלגה שהיא ליכוד ב' וכלכלה חופשית. החוקה הזאת היא נקודה קריטית ואבן דרך בזמן הזה. ידוע כי רוב חברי המרכז אינם רוצים את השינוי הזה ומי שחושב לשנות את החוקה מבין שאין לו רוב לדבר הזה במרכז. לצערי מופעלים לחצים לא פשוטים על חברי מרכז שתהיה הצבעה גלויה. אני חושב שזה לא ראוי ולא דמוקרטי ולדעתי זו הסיבה לטלפונים הנמרצים.

ומה בנוגע לסקרים להם נחשפנו בשבועות האחרונים, לפיהם יש רוב מוחץ להעברת החוקה?

בסקרים יש כל מיני כיוונים ומגמות. אני מסתובב המון בשטח ורואה שכולם מאמינים ורוצים שהגיע הזמן לאחד את הציונות הדתית ולהוביל דרך של כבוד לתורה וכבוד למדינה, ואת זה רוב הציבור רוצה. 1180 חברי מרכז יודעים את זה היטב. ואני אומר עוד פעם, הלחץ שיוצרים גורמים במפלגה על חברי המרכז, הוא לא טוב, הוא לא בריא ומשדר פאניקה. אני מאמין שבאופן כללי מנהיגות לא יכולה לברוח מהציבור. מנהיגות צריכה להגיד: אחריי, וכשאתה לוקח את כל הכוחות לידיים שלך והופך אותם למפלגה ריכוזית, אתה משדר מסר שאתה חושש מהציבור. הדרך להתקדם קדימה תמיד היא לתת אמון בציבור. אנחנו רואים מה קרה למפלגות של איש אחד. שינוי של טומי לפיד, מפלגת קדימה, ליברמן שנאלץ לחבור לליכוד ערב הבחירות ויש עתיד שצונחת בסקרים. בסופו של דבר לכולנו יש אחריות על המפלגה הציונית דתית ועל אנשיה, ואנחנו לא יכולים לתת להתלהבות של רגע אחד לשנות את החוקה ולהעביר את המפלגה לאדם אחד, כי אנחנו מבינים שאנו נקרוס בשנים הקרובות, כי אנו רואים שמפלגה שהופכת למפלגה של איש אחד בסוף קורסת.

בוא נצא מנקודת הנחה שהועידה מתקיימת מחר כרגיל והחוקה עוברת, איפה נראה את יוני שטבון ביום שלמחרת?

אמשיך להיאבק על ערכיה של הציונות הדתית. אני רוצה לחדד את הנקודה הזאת בצורה הכי פשוטה שיש, החוקה הזאת משמעותה, כפי שאמר אורי אריאל ובצדק, יש פה צד, שהוא חצי מאיתנו, לא רק מבחינת המנדטים אלא גם בייצוג האוכלוסייה שלא בא בחשבון. החוקה לא נעשתה יחד עם תקומה ולכן היא מובילה לפיצול בציונות הדתית. אורי אריאל כותב שהוא מנסה בחודשים האחרונים, ובכלל, ללכת למהלך של אחדות ולא מצליח, זה מעיד על מגמה לא בריאה. מגמה שמראה מפלגה שרוצה להתקדם לכיוון המרכז ולהתרחק מבסיס הציונות הדתית. וכאן מתחדדת לי העובדה שיש צורך אמיתי להתנגד לחוקה ולחזק את עולם הערכים שלנו. אני מאמין גדול בציונות הדתית. מאמין שיש עוצמות אדירות באחדות הציונות הדתית, ורק ככה אפשר לגדול. מי שרוצה להגיע להנהגה צריך להכיר את עולם הערכים שלו בצורה ברורה. שזה ערכים של אהבת התורה, העם והארץ. אם נברח מהר מאוד ונקפל את הדגלים הללו זה יחזור אלינו כמו בומרנג. בדיוק כמו שקרה לקדימה. אנשים הבינו שקדימה אינה בנויה על בסיס ערכים אלא על דמויות, ודמויות חולפות מן העולם. החוקה הזאת באה להתנתק מהציונות הדתית, מערכיה, ואני לא מוכן שנהפוך לליכוד ב'. בסוף זה הבית שלי.

.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)

 

בימים האחרונים ניכר כי השר אורי אריאל מביע מורת רוח מההתנהלות סביב החוקה, ונשאלת השאלה מה יהיה מקומה, אם בכלל של 'תקומה' בבית היהודי?

את זה צריך לשאול את תקומה, אבל ברור שאם החוקה הזאת עובר מחר זו תהיה תחילתו של הפיצול בציונות הדתית. כל מי שמחר מרים את היד בעד החוקה צריך להבין שהוא בעצם מניח את היתדות לפיצול הציונות הדתית. צריך לזכור שלצד הרבה דברים חשובים האחדות היא זאת שהביאה לנו את ההישג הגדול של 12 מנדטים. וברגע שאנו מצביעים על חוקה שאינה מתואמת עם מפלגת תקומה, כמו שהובטח להם, אנו יוצרים את תחילתו של הפיצול בציונות הדתית, ואני מאמין שזה הדבר האחרון שחברי המרכז רוצים שיקרה. לכן אני קורא להם לא להיכנע למערכת הלחצים. אני יודע שמופעלים עליהם לחצים מאוד כבדים באופן אישי כדי שיתמכו בהצבעה חשאית. ואני קורא להם לחשוב טוב טוב על היום שאחרי החוקה. אנו חייבים לשמור על ערכי הציונות הדתית כי אין מי שיעשה זאת במקומינו. ואם אנו נהפוך למפלגת חליף ליכוד אין מי שישמור על ערכי הציונות הדתית.

תוצאות ההצבעה על החוקה ישפיעו על החלטתך בנוגע להתמודדות על ראשות המפלגה?

אני ממש לא עסוק בזה עכשיו. אני עסוק בכל כוחי בימים אלה לאחד את הציונות הדתית, לא לתת לחוקה לפצל אותנו. אבל ברור שביום שאחרי, בהקשר הפוליטי, כולנו נידרש לעשות חושבים איך צועדים קדימה ברמה הפוליטית והציבורית. אבל אני אומר לך ברגעים אלה, שאני בטוח שהחוקה לא תעבור. אני יודע שהציבור לא רוצה פיצול ומפלגה שתחליף את הליכוד ומפלגה של איש אחד. ומחר בעז"ה אתם תראו כי חברי החוקה יצביעו נגד החוקה ובעד אחדות הציונות הדתית.

כרגע המפלגה סובלת ממתחים ומקרעים בעקבות החוקה, אך ביום שאחרי כולכם תצטרכו לשבת סביב אותו שולחן. איך עושים את זה?

אני בעז"ה אחרי יום רביעי, ואחרי שהחוקה לא תעבור, אני מתכוון להוביל את האיחוד שהבטחנו לציבור בין הבית היהודי לבין תקומה. אני אמשיך כמו שפעלתי בעבר, להגיע לאחדות מלאה שמשמעותה מפלגה אחת שהולכת עם עוצמה גדולה וזו כעת המשימה הגדולה. במידה וחלילה החוקה תעבור, ואני אומר לך שהיא לא תעבור, נצטרך להתכנס כולנו ביחד ולעשות חושבים. אם בסופו של דבר תהיה מפלגה שהיא חליף ליכוד אני אשקול איך יוצרים כוח מאוחד.

אנו צריכים להבין שיש ציבור גדול שגר בצפון ובדרום, ציבור מסורתי שרוצה להתחבר אלינו. ואם אנחנו לא נבין שאנו צריכים להתחבר לציבור הזה באופן כלכלי-חברתי, כמו מאבקים על קצבאות הילדים, כמו מלחמה על הפריפריה, אנו שוב פעם מתנתקים מערכי הציונות הדתית. אני מאמין שהציבור שלנו יודע להתחבר לפריפריה ולעם ישראל. זה הקו שאני מוביל בשנה האחרונה וזנ מה שאני מתכוון לנמשיך לעשות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
גבר - אתה מגזים, תנוח
עוזי קקון | 09-09-2014 18:59
2
שטבון.... מתחזה של תקומה שחדר לבית היהודי
איתן | 09-09-2014 19:07
שטבון.... מתחזה של תקומה שחדר לבית היהודי וגנב קולות בוחרים. המצב היום שלכעשרה אחוז מהאוכלוסיה יש רוב בבית היהודי.זה בא לידי ביטוי בהכשלת בחירתו של הרב סתיו שאריאל שטבון עשו מאמץ להכשילו ולצערנו הצליחו. שטבון, אריאל, יוגב - לא נסלח ולא נשכח.
3
אגו
| 09-09-2014 19:08
עושה רושם שעלה לסטבון משהו לראש. אולי הוא לומד יותר מדי טורים של רב מסויים באתר סרוגים ורואה בו מודל לחיקוי
4
החוקה תקבור את הציונות הדתית,שתהפך לליכוד ב'.
דודו | 09-09-2014 19:28
שטבון טועה החוקה לא רק תפצל את הציונות הדתית, היא תקבור אותה סופית קבורת חמור, לטובת מפלגת ליכוד ב', כשהמטרה היחידה של בנט היא כבודו ומעמדו האישי, על חשבון מחיקת הדת שבציונות. מישהו יכול להצביע על איזה דבר טוב שבנט עשה לטובת כולנו המצביעים הקטנים של הבית היהודי בכל הארץ ההפך הוא רק הזיק לכל הציונות הדתית מכל הבחינות כלכלית וחינוכית, לדבר אחד הוא מאוד דאג לכבוד האישי של עצמו, ום לאחיו יאיר לפיד. מבחינת בנט כולנו אויר אפסים. את בנט מענין רק בנט ובנט ובנט, זו כל האידאולוגיה שלו.
5
אני מתפעל מהראיה ארוכת הטווח של שטבון. הוא ממש צודק!!!!
| 09-09-2014 21:54
אם חברי המרכז יצביעו בעד - אז הם במו ידיהם יהרסו את ה-19 מנדטים של הסקרים ויתרסקו חזרה ל-3 !!!!!!!! במו ידיהם הם ירסקו את פוטנציאל הכוח שלהם!!!
6
ה' קיים תמיד,אין לו התחלה וסוף,והוא אחד.עשה בשמחה תמיד
אני | 10-09-2014 10:39
ה' קיים תמיד,אין לו התחלה וסוף,והוא אחד.עשה בשמחה תמיד את רצון ה',ותחשוב תמיד:שרק ה' ואתה קיימים.מקור החיים,של כל הנבראים,הוא:מה' בלבד. הקדוש ברוך הוא,הוא תמיד קיים,הוא לא נברא,הוא תמיד קיים(אולי אפשר לומר שה' ברא את עצמו ולפניו לא הייתה שום בריה,בכדי לסבר את האוזן)לה' אין התחלה וסוף,עד שה' לא ברא נבראים,לא היה דבר כזה נברא,ה' ברא את הבריה הזו,בתוך הבריה הזו,ה' ברא,שמש,וירח,ויום ולילה,שהם זמן,בתוך הזמן הזה,הוא ברא אותנו,הוא ברא אותנו כי הוא טוב,ודרך הטוב להטיב,לכן ברא נבראים להטיב עמהם,אך אנו בני האדם,במעשינו הרעים הבאנו עלינו רעות שונות,וכולנו חטאנו לה',הקדוש ברוך הוא,ברא אותנו בני האדם,אף על פי,שידע שבני אדם רבים ימרדו בו,שרבים יעשו נגד רצונו,איזה עוד מלך עושה כן?אף אחד.כל אחד אחר במקום ה',היה בורא נבראים,שישרתו אותו,וישבחו אותו,אך ה' אינו כן,ברא ה' נבראים,שידע שיעשו נגד רצונו.כשבני האדם חוטאים למלך בשר ודם,אותו מלך טובח בהם והורג בהם באותו רגע,אך אין מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא כן,כשחוטאים לו בני האדם,הוא נותן להם חיים,ועושה איתם ניסים רבים בשעה שחוטאים לו,בשעה שעושים נגד רצונו,ונותן לבריות זמן רב בכדי לתקן מעשיהם הרעים,עד שמגיע העונש.וגם אין אנו יודעים מעשינו הרעים שעשינו בגלגולים קודמים,ועוד כשאנו חוטאים לה',אנו חוטאים ליד ה' ממש,שמלא כל הארץ כבודו,ואיזה מלך ישב בשקט בשעה שעושים נגד רצונו לידו?אף אחד.אין מלך כמו הקב''ה,שהוא רחמן כגודלו(מה לגודלו אין סוף,כך רחמיו ללא סוף)ובה' יש את כל הדברים הטובים כגודלו.וה' מקבל בחזרה את כל מי שחטא לו,ומהכל אפשר לשוב בתשובה,לשוב לה',לא משנה במה חטא האדם,שאין דבר העומד בפני התשובה.וה' אוהב כל יהודי ויהודיה,ואפילו לא עושים רצונו,ה' עדיין אוהב אותם מאוד.