החוקה החדשה בבית היהודי: פרטים נוספים - סרוגים

החוקה החדשה בבית היהודי: פרטים נוספים

כל מה שלא סיפרו לכם על החוקה החדשה: התלות התקציבית של חברי הועדה שמינו אורבך ובנט, סעיף הצינון למתפקדים חדשים ולאן נעלם השריון לצעיר?

author-image
החוקה החדשה בבית היהודי: פרטים נוספים
  כוח אבסולוטי במפלגה. בנט (פלאש90)

אתמול פרסמנו ב'סרוגים' פרטים ראשונים על החוקה החדשה של הבית היהודי. רוב הפרטים עסקו בהליך הבחירה בפריימריז של המפלגה ובשריונים השונים.

על פי התקנון החדש, ייבחרו המתפקדים 7 מועמדים, שישובצו לאחר היו"ר שייבחר בסיבוב בחירות נפרד. המקום העשירי ייבחר על ידי מרכז המפלגה ובכל חמישיה תשוריין אישה אחת לפחות. בנוסף יהיה יו"ר המפלגה להצניח שני מועמדים מטעמו בעשירייה הראשונה. אלה פחות או יותר הפרטים שהודלפו אתמול לתקשורת.

השאלה הגדולה שנשארה עדיין בערפל היא שאלת המתפקדים, מי יוכל להתפקד למפלגה ומתי. על פי החוקה הקודמת של הבית היהודי כל אזרח ישראלי יהודי-מסורתי יכול להתפקד למפלגה. ההגדרה של מסורתי היא אמורפית מה שאומר שכל יהודי ראשי לשלם את מס החבר ולבחור את היו"ר וחברי המפלגה. שאלת התפקדותם של המגזר הלא-יהודי, דרוזים וערבים עדיין לא ברורה. בנט הבטיח לדרוזים כי הם אחים, אך יש סיכוי גדול שהם לא יוכלו לבחור אותו לראשות המפלגה או את איילת שקד לרשימה.

השיטה שתביא דילים

בסיבוב הקודם ביקשו למנוע דילים ומפקדי ארגזים על ידי שיטת הניקוד, לפיה המועמד במקום הראשון מקבל 4 נקודות, המקום השני מקבל 2 ושאר חברי הרשימה נקודה אחת. השיטה הזו שברה את הדילים, בכך שכל מוקד כח יכול להמליץ על מועמד אחד, ודיל עם מוקד אחר נותן רק חצי או רבע מהכח של הבוחר.

בשיטה החדשה בוטל הסעיף, מה שעשוי להוביל דיל בין קבלני הקולות. אין שום מניעה שחמישה-ששה קבלני קולות יפקדו 3,000 איש כל אחד, ויתאגדו יחד לדיל חזק ששווה 15-20 אלף קולות, מה שיכול להכניס את כולם לכנסת. אין שום מניעה חוקית כי בעיר ביתר עלית לא יתפקדו 10,000 חרדים כדי להריץ מועמד משלהם לרשימה לכנסת. אחד הסעיפים שיימנע מפקד ארגזים הוא הוספת תנאי לפיו מתפקד יוכל לשלם רק באמצעות כרטיס אשראי או צ'ק אישי.

סעיף הצינון

במפלגה אמרו אתמול כי בשיטה החדשה ישנם בלמים שנועדו למנוע דילים, אך לא הסבירו כיצד הם מונעים תרחיש שכזה. לסרוגים נודע, כי בחוקה החדשה ייכנס סעיף צינון לפיו מתפקד יוכל לבחור במוסדות המפלגה רק לאחר 18 חודשים (שנה וחצי) מאז התפקדותו. בינתיים תשאר רשימת המתפקדים הנוכחית בעינה, ולמתפקדים בבחירות הקודמות תשמר זכות ההצבעה גם לבחירות הבאות, או עד הודעה חדשה של המפלגה.

מטרת הסעיף היא למנוע מפקדי ארגזים חדשים של גורמים מחוץ למפלגה, אך עומדת מאחוריה גם כוונה נסתרת, והיא שמירת כוחו של בנט במפלגה. בפריימריז הקודמים ניצח בנט ב-70% את זבולון אורלב. במצב המתפקדים הנוכחי – הוא צפוי לנצח בהליכה גם את הבחירות הבאות. גם אם פתאום יתרחש מפקד ענק בקרב 'ישיבות הקו' והציבור החרד"לי או אצל גורמים חרדיים ממש בלי מענה של בנט, עדיין הם יצטרכו לגבור על יותר מ-20,000 תומכי בנט שכבר נמצאים במאגר.

אם תצרפו לזה את ביטול שיטת האירווזיון תקבלו את הדרך הבטוחה של בנט לקביעת הרשימה. בסיבוב הקודם המליץ בנט על אורבך, שקד, וורצמן יוגב ושטבון כנבחריו בפריימריז. היחיד שהצליח לעקוף את החמישה הוא סלומינסקי, שהרוויח מהפיצול במחנה בנט, ונבחר כראשון בקרב מחנה אורלב ועוד. הפעם, רוצה בנט רשימה שהיא כולה שלו ולכן שבעת המומלצים שלו אמורים להגיע לשבעת המקומות הראשונים בעשיריה. בהנחה ששטבון ויוגב הנחשבים אופוזיציה לבנט בבית היהודי יהיו בחוץ, תכנס שולי מועלם לנבחרת  ותשלים את הייצוג הנשי בעשירייה הראשונה. גם אם יקרה משהו בלתי צפוי ואחד מהרשימה יידחק אחורה (כמו אורבך שהגיע למקום השלישי בפריימריז אחרי סלומינסקי ושקד) תשמר לבנט הזכות להקפיץ אנשים קדימה או להצניח מועמדים מטעמו שיאזנו את הרשימה.

ועדת החוקה של בנט

אז בסיכומו של דבר, מטרת החוקה החדשה היא לחזק את כוחו של היו"ר, במקרה הזה בנט במפלגה באופן כמעט אבסולוטי. הדבר לא כל כך מפתיע בהתחשב בהרכב הועדה. בראשה עומד מזכ"ל המפלגה ניר אורבך, שמלווה את בנט מאז הפריימריז הקודמים דרך מערכת הבחירות. כיו"ר הועדה משמש הרב ד"ר דני טרופר, יו"ר ועדת הבחירות הקודמת של הבית היהודי, אשר ביום-יום משמש כיו"ר ארגון גשר. רק לאחרונה פורסם בערוץ 10 כי הארגון קיבל מבנט עשרות מיליוני שקלים ללא מכרז. חבר נוסף הוא הרב זאב קרוב, דובר איגוד ישיבות ההסדר – ארגון נוסף שקיבל בשנה האחרונה תמיכה תקציבית מהבית היהודי. יו"ר סניף בני ברק של הבית היהודי, יעקב סולר משמש כיו"ר מכללת תלפיות – וצריך גם הוא את תמיכת הבית היהודי בנושאים תקציביים. גם ראש עיריית טירת הכרמל לשעבר אריה פרג'ון לוקח חלק בדיונים, מי שמונה לאחרונה על ידי שר הדתות נפתלי בנט למנהל בית העלמין תל-רגב באזור הקריות.

מינויה של ועדת החוקה לא נעשה על ידי מרכז המפלגה כפי שנדרש, אלא מדובר בועדה מייעצת שמונתה על ידי בנט וניר אורבך ועכשיו החלטותיה יובאו להכרעת המרכז, בלי שייעשה על כך דיון רציני אם בכלל. אם לשפוט לפי תקדימי העבר, ההחלטה תובא כמקשה אחת להחלטת המרכז שיצטרך להגיד בעד או נגד. בין חברי המרכז כבר נשמעים קולות המתנגדים לא רק לשינוי התקנון אלא גם לדרך. אותם קולות אומרים כי במידה וההצבעה תהיה חשאית, לא בטוח שהיא תעבור. בנט ואורבך כמובן ירצו שההצבעה תעשה בגלוי, שם אין ספק שינצחו ברוב גדול. הסעיף שנותן את הכח למרכז לבחור את המקום העשירי מחזיר במעט את הכוח למרכז, מה שיעזור להעביר את ההחלטה.

ומה עם תקומה?

כשבנט מספר על 12 מנדטים שהשיג בבחירות הוא שוכח לציין כי 4 מהם שייכים ל'תקומה'. שם מגיבים באדישות לשינוי שיטת הפריימריז וממשיכים לדבוק בדעתם כי לא יטלו בה חלק.

האיחוד בין המפלגות כבר היה צריך להתרחש לפני חצי שנה, אך בינתיים נראה שאף אחד לא ממהר. השוט של בנט הוא אחוז החסימה שמצריך 4 חברי כנסת ומעלה כדי לעבור את אחוז החסימה. האיום של תקומה הוא מפקדי ארגזים ביו"ש ובמוקדים חרדים וקידום מועמדי תקומה בבית היהודי, במקביל לריצה נפרדת או דרישה לשריון של 4 מקומות בעשירייה כמו בבחירות הקודמות. שתי המפלגות מחכות לראות את ההתפתחויות בש"ס ובליכוד לקראת איחוד או השתלבות בגוש מפלגות נרחב יותר.

בשורה התחתונה – בנט מתחיל להתכונן לבחירות הבאות, אך יצטרך קודם כל לעבור משוכה גבוהה בדמות השליטה הפנימית בתוך המפלגה, כשאת השיעור הטוב ביותר בנושא נותן לו נתניהו.

מהבית היהודי נמסר בתגובה: "זאת חוקה שמשנה את ההסתכלות של הבית היהודי ממפלגה של שלושה מנדטים למפלגה ששואפת ל- 30 מנדטים. זהו שינוי תפיסתי הכרחי לקידום מטרות הציונות הדתית".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
נו, באמת
לא קניתי | 24-06-2014 20:10
אתם יורים חץ ומציירים את העיגולים סביבו. לא משנה מי בוועדה ומה המלצותיה, תמיד יהיה אפשר להסביר שבנט מנסה להשתלט על המפלגה וכל חברי הוועדה חייבים לו.
2
אלה לא פריימריז - זאת דיקטטורה מחופשת...
אפרים | 24-06-2014 21:21
3
השתקת המיעוט היא לא דרך להגיע ל 30 מנדטים
חושב | 24-06-2014 22:20
זה שנציגים שחושבים אחרת לא ייבחרו, זה לא כדי להפוך למפלגת שלטון, אלא כדי להפוך את היו"ר לשליט - שלטון יחיד.
4
בן דהן וכלפא ירוצו בבית היהודי כסוס טרויאני
רויטל בן חיים | 25-06-2014 13:20
אלי בן דהן וזבולון כלפא שרופים בתקומה, שניהם ינסו להתברג בפריימריז של הבית היהודי. בסוף עוד ידרשו לעצמם שיריון של 2 נציגי בנט, ואז יכנסו תקומה בדיל של 4 מ 10 וככה תקומה תהיה 6 ובית יהודי 4
5
מאחורי כל ההופעות של בנט הנוכל מסתתר רונצקי הנוכל כמוהו
במעקב צמוד ומהכרותי את רונצקי אלה הם אנשים מסוכנים מאד | 26-06-2014 7:03
לדמוקרטיה שבשילטון דיקטאטורי מנסים להשליט חוקה המתישרת עם אופיים הבעיתי, וטוב שקמו להם מתנגדים חריפים ביותר, אין שום סיכוי שבעולם שהבית היהודי כפי שהוא נראה על כשלונותו הרבים לאורך כל הדרך יהפך למפלגת שלטון, כל מטרתם של רונצקי בנט שקד ואורבך שהם התגלמנות הנוכלות והרמאות לא טובת עם ישאל באמת ועזרה לזולת, כל מטרתם במיוחד של רונצקי האיש המסוכן מאין כמותו להשיג בעורמה כוח שררה כבוד כיבודים והינה תראו אותי, כל שהשיג עד עתה הוא חרפה רמאות גנבת דעת ונוכלות, ותודה לאל למדו להכיר את קבוצת הנוכלים הללו, כדאי לחשוב ברצינות לבחירת יו"ר חדש שייצג את אנשי הבית היהודי בכבוד ולא כפי שנראה בנט בליל כח באייר השנה כשהו מצולם בצורה מבישה ביותר עם נשים צעירות מכל הכיוונים זה האיש שרונצקי הנוכל הריץ לבית היהודי בושה וחרפה שאין למעלה ממנה הדברים נכתבים כמזוהה עם הציונות הדתית וכמזוהה עם מסורת ישראל שצריכה להיות מיוצגת בכבוד בהגינות ובאצילות ולא בגנבת דעת רבתי.