שו"ת: אסור להסתכל על האפיפיור; יש לקרוא לו בשם גנאי
הרב ברוך אפרתי נשאל כיצד להתייחס להגעתו של פרנציסקוס לארץ ומשיב: "האפיפיור צריך להתבייש להגיע לאומה הישראלית כל עוד לא עשה תשובה ברבים"
שאלה
האם מותר להביט בטקס קבלת הפנים לאפיפיור בטלויזיה, לראות אותו מתקבל ומדבר? האם מותר לצאת לרחוב לראות את הפמליה שלו שעוברת בירושלים, עם כלי רכב משוריינים מיוחדים ודגלים? כשמדברים עליו, לקרוא לו אפיפיור או כומר או שם אחר? עד כמה מותר לשבח את ההתנהגות האצילית של האפיפיור הנוכחי שמתקרב לעניים ועם סובלנות לנטיות הפוכות ועוד בעיות עולמיות? למה לא לפתוח דף חדש עם הותיקן המשתפר?
תשובה
מבחינה הלכתית
הגמ' במגילה אומרת- "שאל רבי את ר' יהושע בן קרחה, במה הארכת ימים… אמר לו מימי לא נסתכלתי בדמות אדם רשע, דאמר ר' יוחנן אסור לאדם להסתכל בצלם דמות אדם רשע, שנאמר לולא פני יהושפט מלך יהודה אני נושא אם אביט אליך ואם אראך. ר"א אמר עיניו כהות, שנאמר ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות, משום דאסתכל בעשו הרשע". ההגמון של ע"ז הוא הנציג של עבירה על מצוות בני נח של עבודת אלילים. לפיכך אין להביט בפניו.
גם בבגדיו או בפמליה שלו אסור להביט ולהלל את יופיים, משום 'לא תחנם' שדרשה הגמ' לא תתן להם חן, וגם אסור לומר שמעשיו האפיפיור הנוכחי הם משובחים והוא מנהיג את העולם לצדק ומוסר וכדומה, כמבואר ביורה דעה סימן קנא- 'אסור לספר בשבחן. אפילו לומר כמה נאה עכו"ם זה בצורתו. קל וחומר שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריו'.
אולם אם אתה רואה על דרך המקרה אנשים מיוחדים שם, ואתה רוצה להלל את השם על כך, מצד זה שברא בריות יפות וכדומה- מותר.
כשמזכירים אותו, אין לכנותו אפיפיור או לשון כבוד, ומצווה לקרוא לו כינוי שאינו מכובד, כמבואר ביורה דעה סימן קמו 'צריך לשרש אחר האלילים ולכנות להם שם גנאי'. אני ממליץ שתקרא לו הגמון ע"ז, יש בשם זה גם קונוטציה של מה שהנכרים עשו לנו ולנשותינו אשר נבעלו להגמון תחילה, ועוד פרעות, ובייחוד באייר וסיון.
מבחינה אמונית
אין דף חדש עם ע"ז. אין דף חדש עם מי שרצח אותנו 2014 שנים.
הנוצרים בגיבוי הותיקן ובעידוד האפיפיור אינוקטיוס הרביעי, שרפו גמרות וחידושי הראשונים שהיו לנו ואבדו, כמבואר בשיבולי הלקט- "על מה שאירע בימינו על רוב עונותינו אשר גרמו לנו ונשרפה תורת אלקינו בשנת חמשת אלפים וד' שנים לבריאת עולם, ביום ששי פרשת וזאת חקת התורה, כעשרים וארבעה קרונות מלאים ספרי תלמוד והלכות והגדות נשרפו בצרפת". לולי הם, היו לנו עוד עשרים וארבע קרונות מלאים חידושי תו'ס על הש"ס והתורה היתה פרה ורבה מאד.
וכפי שפגעו בתוה"ק, שחטו בנו, כפי שמתאר רבינו אלעזר מוורמיזא בעל הרוקח- "בתתקנ"ז לפרט בכ"ב בכסליו, לאחר שפירשתי אני אליעזר הקטן העלוב את פרשת 'וישב יעקב' לבחורים, והייתי יושב על שולחני, באו עלינו שני מסומנים (- נוצרים עם צלבים). והוציאו חרבם, והכו את אשתי החסידה מרת דולצא בראשה, ובתי בלט הגדולה בקעו ראשה ובתי חנה בקעו בראשה ומתו, ופצעו בני יעקב מגובה ראשו עד חצי לחיו ברקתו, ופצעו בראשי ובידי השמאלית, ופצעו תלמידי ומלמד שלי. ומיד עמדה החסידה ויצאה מבית החורף, וצעקה שהרגו אותנו. ויצאו המתועבים והכוה בראשה עד הגרגרת, ובכתף, ומן הכתף עד החגור, וברוחב כל הגב, ובפנים, ונפלה הצדקת ומתה. ואני העלוב סגרתי הפתח, וצעקנו עד שבא לנו עזר ממרום…ונשארתי בחוסר כל ובעוני גדול ובייסורים גדולים. וקודם הריגתה קנתה קלפים לכתוב ספרים, והיא היתה מפרנסת אותי ובניי ובנותיי מכסף אחרים, ובעוונתיי הגדולים נהרגה היא ובנותיי. נאמן הדיין, כי היא היתה טורחת כדי שאלמד אני ובניי. ואוי לי עליהן, כמה דמים נשפכו, והיו גוססות לעיניי. המקום יראני נקמתן, וירחם על נשמתן, וירחם על הפליטה הנשארה, ועל בניי, ועל ישראל עמו".
וכן ר' נתן ביוון מצולה, על פרעות תח תט- "קצתם פשטו עורם מעליהם והבשר השליכו לכלבים; וקצתם קצצו ידיהם ורגליהם והשליכום על הדרך, ועברו עליהם בקרונות ודרכום בסוסים; וקצתם פצעו בהם פצעים הרבה שלא יהיו כדי להמית, והשליכום בחוץ שלא ימותו מהרה, ופרפרו בדמיהם עד שיצאה נשמתם; והרבה קברו בחייהם. ושחטו ילדים בחיק אימותם; והרבה ילדים קרעו לקרעים כדגים, ונשים מעוברות בקעו בטנן והוציאו העובר וחבטו בפניהן; וקצתם קרעו בטניהן ושמו חתול חי בתוך הבטן והניחון כך בחיים, ותפרו הבטן, וקצצו בהן ידיהם שלא יוציאו החתול חי מן הבטן, ותלו הילדים בדדי אמותם; וקצם ילדים תחבו בשפוד וצלום אצל האש והביאום אל אימותם שיאכלו מהם; ולעמים לקחו מילדי העברים ועשו גשרים לעבור עליהם. לא הייתה מיתה משונה בעולם שלא עשו בהם, וכל ארבע מיתות בית דין סקילה שרפה הרג וחנק. והרבה לקחו הקדרים בשביה ונשים ובתולות עינו ושכבו עם הנשים לפני האנשים. והבתולות והנשים היפות לקחו לשפחות ולאופות וקצת לנשים ולפלגשים….ונהרגו אחורי הנהר דניפר כמה וכמה אלפים נפשות מיהודים וכמה מאות שהוכרחו להמיר דתם. וספרי תורות קרעו לקרעים ועשו מהם שקים ומנעלים לרגליהם ורצועי תפילין לקחו לכרך סביב רגליהם. וקצוצי תפילין השליכו בראש כל חוצות, ומשאר ספרי קודש עשו גשרים ברחובותיהם. וקצתם לקחו לתחוב בקני השרפה אשר כל השומע תצלנה אזניו".
ועדות הראב"ן הנוראה- "והאויבים מיד כשנכנסו בתוך החצר מצאו שם קצת מן החסידים גמורים עם רבנו יצחק ב"ר משה עוקר הרים, והוא פשט צווארו וחיתכו ראשו תחילה. ונתעטפו בטליתות המצויצות וישבו להם בתוך החצר למהר לעשות רצון יוצרם, ולא רצו לברוח תוך החדרה לחיות חיי שעה, כי מאהבה קיבלו עליהם דין שמים. וישליכו עליהם האויבים אבנים וחיצים ולא חשו לנוס, ויכו כל אותם אשר מצאו שם מכת חרב והרג ואבדן. ואותם שבחדרים כשראו את המעשה הזה מאלו הצדיקים, והאויבים שבאו עליהם כבר צעקו כולם: עוד אין כאלקינו טוב מלהקריב קרבן נפשנו. ושם חגרו נשים בעוז מתניהן וישחטו בניהן ובנותיהן וגם עצמן. וגם אנשים רבים אימצו כוח וישחטו נשיהם ובניהם וטפם, הרכה והענוגה שחטה ילד שעשועיה. ויעמדו כולם איש ואשה וישחטו זה לזה, ובתולות וכלות וחתנים הביטו בעד החילונים וצעקו בקול גדול: הביטה וראה אלקינו, מה אנו עושין על קידוש שמך הגדול, בלי להמיר אותך בתלוי נצלב נצר נסחב ונתעב ומשוקץ בדורו, ממזר ובן הנידה ובן הזימה".
האפיפיור צריך להתבייש להגיע לאומה הישראלית כל עוד לא עשה תשובה ברבים. קל וחומר שאין להם פתחון פה לבקש דבר בארץ או במקומות תפילה.
אם הותיקן רוצה, שישובו בתשובה אמיתית ויבטלו את דתם לחלוטין. יכריזו על טעותם באמונת אותו האיש שעשאוהו ע"ז, יכריזו על אמונתם מעתה בד' אחד שאינו גוף, ויבקשו סליחה על רצח ואונס של 2014 שנים. עד אז, אין מחילה ואין הכרה בהם, ונמשיך להתפלל לד' בתחינת 'אב הרחמים' שימחץ ראש על ארץ רבה, ויקום דם עבדיו ושפחותיו השפוך, כי דורש דמים אותם זכר.
יה"ר שנזכה לעלות בהר ציון ולשפוט את הר עשו, והיתה לד' המלוכה, בע"ה במהרה בימינו.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו