הרב אפרתי: כספי 'הקרן לידידות' פסולים לשימוש לחינוך ילדי ישראל - סרוגים

הרב אפרתי: כספי 'הקרן לידידות' פסולים לשימוש לחינוך ילדי ישראל

במענה לשאלה על קייטנות משרד החינוך הממומנות על ידי הקרן לידידות משיב הרב ברוך אפרתי: "הדבר פשוט שאין לשתף פעולה עם קרן זו או להנות מתרומותיה"

הרב אפרתי: כספי 'הקרן לידידות' פסולים לשימוש לחינוך ילדי ישראל
  אסור לקבל מהם כספים (פלאש90)

שאלה

שלום וברכה לרבני 'דרך אמונה'

אשמח לקבל מיכם את ההדרכה כיצד לנהוג בכספי התמיכה של "הקרן לידידות של הרב אקשטיין", ושאר הכספים הנוצריים, לקניית מצרכים, וגם בקייטנות משרד החינוך שהמימון שלהם הוא הון עתק מכספי נוצרים. הם ממנים 40,000,000 ש"ח מהקייטנות, וברור שזה יגרום להם לגדול ולחדור לכל מקום בעם ישראל. מדובר בקרן פרטית, שמשפיעה על גוף ממלכתי, וזאת עוד בעיה.

בברכה ובתודה
מינה

 תשובה

לכב' הגב' מינה פנטון הי"ו, הלוחמת למען טהרת ישראל ונגד המסיון הנוצרי במדינתנו.

שלום וברכת ד'

קיבלנו בקשתך להביע דעתנו בנושא קבלת תרומות מהקרן המכונה 'הקרן לידידות בנשיאות הרב יחיאל אקשטיין', ובשמה המלא- 'Fellowship of Christians and Jews הקרן לאחווה בין נוצרים ליהודים'.

סוגיית קבלת תרומות מגויים בפרהסיא כבר נתבארה בגמ' (סנהדרין כו:) ובראשונים בדרכי ההיתר (תו'ס ב"ב ח. ד"ה יתיב), ובשו"ע (יו"ד רנד, ובש"ך ס"ק ד). אולם כאן לא מדובר על צדקה מהצד האנושי, אלא כסף מקרן המגיעה מתוך מגמה אסורה, אשר תורמיה נותנים כספם מתוך תפיסה תאולוגית של הנצרות, המנסה להכניס את ענייניה לעם ישראל ע"י כסף ומימון, לקרב בין דת האמת שלנו לדת הנצרות, 'באחווה' וכד'. וחלקם אף נותנים זאת על מנת שאותו האיש יגיע וכולנו נתנצר ח"ו.

יו"ר הקרן מספר בספרו 'המסע הביתה', על קרבתו וחיבתו לדמותו של יש"ו. עוד הוא טוען שאותו האיש נשלח על ידי רבש"ע להושיע את האומות. בנוסף, יש בספר אפשרויות לאמונה באותו האיש כמשיח באם יקום לתחיה ויהיו לו ראיות לצליבתו. בהמשך הוא מגדיר עצמו כ 'יהודי למען יש"ו', ועוד דברים רבים מעין אלה. והנה בשל מציאות עגומה זו, כבר הביעו דעתם גאוני הדור (זצ"ל- הרב מרדכי אליהו, הרב י"ש אלישיב, הרב עובדיה יוסף, הרב אברהם שפירא, ויבל"א- הרב יעקב אריאל, הרב משה טנדלר מגדולי ארה"ב, והרב דב ליאור) שאסור בתכלית האיסור להנות מקרן זו או לשתף עימה פעולה.

הפוסקת הראשית בנושאים מעין אלו היא הרבנות הראשית לישראל, אשר כבר הכריעה ברבים שיש להתרחק מהקרן הזו, ולא לקבל ממנה כספים. הרבנות הקימה ועדה בנושא זה, וזו היתה מסקנתה. בנוסף, מן המפורסמות הוא כמה פעל רבינו הגדול הרצי"ה, למנוע מנציגי הנוצרים להשפיע על מדינתנו, בדרכים רבות, ועשה על כך ימים ולילות.

על כן כיהודה ועוד לקרא, וכאוחזים בשיפולי גלימת רבותינו זצ"ל, הרינו להביע דעתנו ולהזכיר לרבים שיש איסור גמור לקבל כספים מקרן זו, ולא ידבק בידנו מאומה מן החרם. יש לפעול להודיע בציבור שלא לקבל כספים מקרן זו, ועדיף לחזר על הפתחים, מאשר לעשות סעודות (ואפילו מצוות) מכספי ע"ז ומשמשיה.

בימי ספירת העומר נתגלה העניין האלוקי בישראל, אשר בחר בנו מכל העמים ביציאת מצרים, ומתוך כך נתן לנו תורתו בשבועות. על כן הדבר מתחדד דוקא בימים אלה, שיש לשמור על טהרת האומה וטהרת אמונתה ולא לתת כניסה למינות המנסה לקנות השפעה על עם השם.

בנוסף, הדבר פשוט שאין לשתף פעולה עם קרן זו או להנות מתרומותיה בתכניות החינוכיות ובקייטנות הלימודיות אשר שר החינוך הנוכחי מקדם עם יו"ר הקרן הזו, עבור החופש שבסוף שנת הלימודים. כספי ע"ז ומשמשיה פסולים לשימוש לחינוך ילדי ישראל, ואין להקל ראש בדבר שהתורה החמירה בו ביותר.

אנו מברכים את מי שמקפיד על ההלכה הפשוטה הנ"ל, ואשר שומעים לגדולי הדורות ולרה"ר, שיזכה בע"ה לברכה בפרנסה ולכל מילי דמיטב, ואתם הדבקים בד' אלוקיכם חיים כולכם היום.

בברכה,
הרב ברוך אפרתי
יו"ר הנהלת רבני 'דרך אמונה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אכן תשובה מנומקת להפליא...
עוזיה | 26-04-2014 21:30
או שאני לא מבין, והסתמכות ללא הפניה על פוסקים שרובם אינם בין החיים (ומה גם ש"הדבר פשוט"!) היא נימוק מנצח. צע"ג. וה' יאיר עיני.
2
תשובה יפה, יישר כח
גבי | 28-04-2014 11:12
3
יפה מאוד
מבקר | 18-05-2014 12:05
יישר כח