הרבנות הראשית מבהירה: אין חמץ בכלים חד פעמיים - סרוגים

הרבנות הראשית מבהירה: אין חמץ בכלים חד פעמיים

ברוב הסוגים של הכלים החד פעמיים אין כל חשש לחמץ ואין צורך לחפש הכשר מיוחד לפסח - למעט נייר אפייה וכוסות נייר

author-image
הרבנות הראשית מבהירה: אין חמץ בכלים חד פעמיים
  כלים חד פעמיים. ללא חמץ (צילום: שאטרסטוק)

ראש מחלקת כשרות בתעשייה וחרושת ברבנות הראשית לישראל, הרב חגי בר גיורא, מפרסם ממצאי בדיקות שערך בנושא כשרות לפסח של כלים חד פעמיים. מהבדיקה עולה כי ברוב הסוגים של הכלים החד פעמיים אין כל חשש לחמץ ואין צורך לחפש הכשר מיוחד לפסח – למעט נייר אפייה וכוסות נייר. "יובהר כי בכל ספק שמתעורר, על המסתפק לשאול את רבו", אומר הרב גיורא.

להלן הוראות הרבנות הראשית:

מוצרי אלומיניום – לא צריך הכשר. כפי המידע שקבלתי בשנים האחרונות לא נמצאה בארץ בעיית כשרות לכל השנה וכן לפסח במוצרים מאלומיניום כגון: תבניות ונייר אלומיניום. בעבר מרחו על האלומיניום שומן מהחי, כיום בכל העולם מיעטו להשתמש בו וגם הוא נפגם לכן החשש לכשרות מאוד רחוק – ומי שלא חושש יש לו על מי לסמוך.

מוצרי נייר – לא צריך הכשר. החשש שיכול להיות במוצרי נייר הוא  מעמלנים שמערבים בו בשעת הייצור. היות ואפשר לייצר עמילן מכמה גידולים כגון: חיטה (=חמץ), תירס (=קטניות), תפוחי אדמה וטפיוקה. השימוש בעמילן הוא כדי לדבק את סיבי הנייר וכן כדי להחליק אותו מבחוץ. בנייר סופג לא שמים מבחוץ.

את מוצרי הנייר מייצרים מתאית נקייה או מנייר ממוחזר. בתהליך ייצור נייר מנייר ממוחזר –  הנייר הממוחזר נשטף במים ומתפרק וחוזר למקורו לסיבי נייר. בבדיקות מעבדה לא נמצאו שאריות של עמילן בסיבי נייר בתהליך המחזור. בתהליך ייצור הנייר מוסיפים לסיבים: כימיקלים שלא ראויים לאכילה (בדרך כלל מנפט), חומרים מלבינים וחומרים מדביקים (לפעמים עמילנים) ואחר כך מחממים את הנייר. בחלק מקומות החום של האוויר מגיע ל-600 מעלות.

נייר סופג – לא צריך הכשר. בכל נייר סופג המיוצר בארץ לא מוסיפים עמילן מחיטה או תירס בכל השנה אלא עמילן מתפוחי אדמה או טפיוקה וחברה אחת מייבאת את הנייר מטורקיה ושם לא מוסיפים עמילן. במשך השנה משתמשים גם בנייר ממוחזר ואילו לייצור לפסח לא משתמשים בנייר ממוחזר. לכן מי שהשתמש בנייר סופג מהייצור לכל השנה עבור אוכל לפסח אף אם נעשה מנייר ממוחזר מותר לכתחילה לאכול את האוכל לפסח.

נייר אריזה לא צריך הכשר. המיוצר בארץ מצופה במשך השנה בעמילן תירס ולפסח מצופה בעמילן תפוחי אדמה. הציפוי לא יורד בשימוש למוצרים קרים ויבשים

נייר אפיה – צריך הכשר לפסח. מיוצר בחו"ל. לרוב אין בעיית כשרות לפעמים מצופה בסיליקון אולם שמעתי  שיש מפעל שמצפה בעמילן מחמץ לכן צריך כשרות לפסח.

מפיות – מיובאות לארץ בדרך כלל אין בעיית כשרות לפסח.

כוסות נייר – עדיף הכשר לפסח מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לנוזל. המגע יתכן רק במקום הדבקת הכוס. בדרך כלל העמילן לא חמץ. לכתחילה צריך הכשר לפסח.

תבניות נייר – מצופות מבפנים בחומר פלסטי לשם מניעת מגע בין הנייר לבצק. אין מגע בין הבצק לנייר כי אין הדבקת פנימית. לכן אין בעיית כשרות לפסח.

כלים מפלסטיק – לא צריכים הכשר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו