הרב נחום נריה: לא להשתתף בסקר המביך של בית הלל - סרוגים

הרב נחום נריה: לא להשתתף בסקר המביך של בית הלל

ראש ישיבת תורה בציון זועם על סקר הציונות הדתית שעורך הארגון. וקובע "האם אפשר לבדוק מגמות עמוקות בציבור רק על ידי שאלות ילדותיות בסקר מהיר?" שואל הרב במאמר מיוחד לסרוגים, ומוסיף "סקרי דעת קהל רדודים כאלו לציבור הדתי לא יזכו להתייחסות של הציבור האמוני הישיבתי"

הרב נחום נריה: לא להשתתף בסקר המביך של בית הלל
  כך בונים יחס לתורה? לפי רייטינג?. הרב נריה (יח"צ)

תקופתנו היא עידן התקשורת. יחצני"ם ומפרסמים חוגגים בגן עדן זה, הם מתגייסים לגיוס מלא, בכל עוצמתם, למרבה במחיר שרותיהם. פרסומים בתקשורת האלקטרונית והמודפסת מלווים בתמונות צבעוניות, תאווה לעיניים. מאמציהם מופנים לקלילות ולרדידות, הדגשת מידע או הסתרת מידע תלויים בשאיפות המפרסם והיצרן, ולא באמת המציאותית.

פרסומאי מוצלח חובר לכל המרבה במחיר, ומוכר את נשמתו לא פעם. בבחירות לממשלה, שנה זו הוא ימני, ובבחירות הבאות ייצג בקלות מועמד שמאלני. העיקר שהמעסיק יצליח והמוצר הנבחר יהיה ללהיט, ואז הוא מתפאר בכך ש 'העם החליט' ואמר את דברו.

לאחרונה סוקר פנה אלי בטלפון- "אנו סוקרים את שביעות הרצון ממערכת החינוך"- מיד ניתקתי את השיחה. כדי לברר נושא כזה, יש להקדיש שעות ולא שיחה קצרה של שאלות בטלפון.

בירור עמוק ולא סקר מהיר

העמדת שאלות יסוד בתפיסתנו התורנית ושורשיה, נובעות מבתי המדרשיות שלמדנו בהם. אנו בעד שאלות ובירורים. אך האם ניתנות דילמות אלו להתברר בסקרי דעת קהל ומשאלים נטולי הבנה וחסרי דעה תורנית? האם אפשר לבדוק מגמות עמוקות בציבור רק על ידי שאלות ילדותיות בסקר מהיר?

והשאלה הנוספת היא, האם ניסוח השאלות אינו מוטה, אלא אמיתי. האם לשון הסקר לא נכתבה בכוונה תחילה על מנת לקבל תוצאה שהזמין בעל הסקר? לדוגמא, השאלה- 'האם אתה חרדל"י או לא' – נובעת מהשאלה המקדימה מהו בכלל חרד"ל? ולמען האמת, מהו בכלל ציוני דתי? איזו חוכא ואטלולא זו לסקור ציבור בנושא שההגדרות שלו עצמן אינן ברורות לציבור.

מהו בית כנסת ציוני דתי? מהי קהילה ציונית דתית? עצם שאלות אלו, מצריכות בירור ושיחות עומק. בחו"ל בתי כנסת ציוניים אינם קשורים לעליה לארץ בדוקא, או לתפיסה דתית אחת, אלא מאופיינים בתפילה לשלום המדינה וחייליה. וקהילה ציונית דתית בארץ מהי? הלל עם ברכה ביום העצמאות? אולי בלי ברכה? יחס לחוקי המדינה? שירות צבאי? מלא? חלקי? הסדר? מקד"צ? אולי לימוד תורה מלא? שאיפה להתנחלות ביו"ש, או אולי נגד? ואולי בכלל גרעין תורני הוא הציונות הדתית החדשה? בעד לבוש אשה מלא? נגד כסוי ראש מלא? האם התיחסות לתג מחיר היא המגדירה מיהו ציוני דתי? ואולי נושא כזה הוא חוצה קוים? ומה זה ציוני דתי בכלל? – אלו שאלות שאינן שייכות כלל לסקר אלא לבירור עומק. איננו ילדים אלא אנשי תורה.

האם תוצאות של סקר רדוד כל כך, תכתיב מיהו "הרב", מרן הראי"ה קוק או הגרי"ד סולוביצ'יק?

אין לי ספק. סקרי דעת קהל רדודים כאלו לציבור הדתי לא יזכו להתייחסות של הציבור האמוני הישיבתי. לא להשתתפות, אך גם לא למתן משמעות.

נוסף לכל, יש לתמוה- האם כמות המשתתפים היא שתקבע התיחסות לגדולי התורה והכרעותיהם? או לגישותיהם העקרוניות? כך בונים יחס לתורה? לפי רייטינג? עד כאן התדרדרנו? טוב שמשה רבינו לא מדד את הפופולריות שלו כשירד מהר סיני, אלא חינך לתורה כפי שהיא.

מדבר סקר תרחק!

המסקנה המתחייבת היא להמנע מהשתתפות בסקר המביך הזה, על מנת שיובן שהציבור האיכותי לא יכול להגיע לידי ביטוי בסקר רדוד ומהיר, באיכות ובכמות. על כזה סקר נאמר- "לא ימד ולא יספר". חבל על ההשקעה הכספית, ובודאי פרסום מסקנות לא יוביל לדבר אלא למבוכה על הרמה שאליה התדרדרנו באופן השיח הרבני.

בית הלל קבעו לנו במסכת כתובות- 'לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות'. אך לא מבלבלת את הבריות ומשטיחה אותם לרמת הרחוב. בירורים מעמיקים ויסודיים הם טובים, ורצויים. אך מדבר סקר נרחק. סקר כזה לא יעלה ולא יבוא בקהל.

==

הרב נחום נריה הוא ראש ישיבת 'תורה בציון'. מרבני דרך אמונה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
עוד מישהו מזהה חשש חרד"לי מהתוצאות של הסקר?
| 28-01-2014 12:52
2
תודה הרב נריה
אשר | 28-01-2014 13:05
ראשית, על כך שמאמרך חשף בפניי את קיומו של הסקר. שנית, על כך שטענותיך המופרכות נגד הסקר שכנעו אותי להשתתף בו.
3
ודאי שאסור להתחשב בסקרים; אז עלולים רבנים כמותו להתקשר
גדול הדור הנסתר | 28-01-2014 13:32
למציאות הממשית ולא לקשקושים של הכת בהר המור. המציאות מסוכנת כל כך !השם ישמרנו שלא ניפגש בה לעולם!
4
צודק במיליון אחוז
חיים | 28-01-2014 14:16
מה זה השטויות האלה ואם כבר בודקים למה רק דתיים למה לא שואלים גם מסורתיים או חילונים שצמים ביום כיפור ואיך עושים סקר במעמד צד אחד, כמו לעשות סקר בחירות במרכז הליכוד,מעניין כמה מנדטים יהיו לליכוד בסקר זה. באמת שזה סקר מביך עד מביך מאוד
5
אתה ראית את הסקר? הקשבת למי שהגה אותו?
הילה | 28-01-2014 14:39
פופוליזם, הרב נריה היקר, יש לא רק בסקרים, אלא גם בכתבות רדודות כרדידות טוקבק אקראי. איך בן אדם מעז להביע עמדה בסוגיה בלי לדעת בכלל במה מדובר? בלי להכיר את הסוגיה לעומקה? מה זה אם לא הוצאת שם רע מהסוג הנמוך והגרוע ביותר? והנה לפנינו הפתעה, בשביל להלחם באנשים שחושבים אחרת מהם, מרשים לעצמם אנשים, ואפילו רבנים, לא רק לחטוא בחטא היוהרה והשטחיות, אלא אפילו בחטאים ממשיים של הוצאת שם רע. בושה וחרפה.
6
קישור לסקר
אורי | 28-01-2014 15:17
הנה קישור לסקר - http://www.4feedback.net/beithillel/ בזכות הדברים של הרב אכן התוודעתי כעת לסקר, עברתי עליו והוא דווקא רחוק מלהיות "שאלות ילדותיות בסקר מהיר". לוקח כ20 דקות לענות על הסקר, והשאלות בו מקיפות. כמובן שהמטרה אינה לקבוע מה נכון, אלא לברר מה תמונת המצב אצל הציבור. לכן זה לא כל כך משנה מה מוגדר כ"חרדי לאומי", אלא כמה אנשים מגדירים את עצמם ככאלה, וזה לא משנה האם טלוויזיה זה טוב או רע, אלא למשל כמה אנשים שמגדירים את עצמם "דתיים" חושבים שזה חשוב שלא תהיה טלוויזיה, וכן הלאה.
7
רבניות בית הלל משתוללות בטוקבקים
איציק | 28-01-2014 15:38
נראה שהרב צודק ונגע במקום שקשה להם להתמודד איתו. רדודות ורדודים.
8
מלאתי את הסקר וחבל שכך
דוד | 28-01-2014 16:00
עכשיו אני מבין שהייתי שותף לדבר שאסור שיקרה. אסור שסקרים ישפיעו על הרבנים!!!!
9
לא משנה מה. כל סקר הוא בדיחה בטח סקר באינטרנט הוא בדיחה
ננ | 28-01-2014 16:30
בשביל לדעת מגמות בצורה אמיתית צריך לעשות מ-ח-ק-ר רציני ולא סקר. איך אפשר לדעת באמת כמה השתתפו ומי השתתפו? ואולי כל אלה שלא מזדהים עם בית הלל כלל לא יצביעו? ואולי הפוך? ואולי גורמים שונים ינסו להשפיע על הסקר בצורה של התפקדות המונית, מצד אחד בלבד, לסקר? הרי אפשר לקחת ישיבה של 200 בחורים ולשנות את מגמת הסקר בקלות. ועוד ועוד...
10
ל-6 למה לעשות מחקר, הר המור שמים פס גם על מחקרים. הם
גדול הדור הנסתר | 28-01-2014 16:47
יודעים הכול יתר טוב מכולם באופן אפריורי. הרי שפרופ אשר כהן עשה מחקרים אנשי ״עולם קטן״ ושות׳ זלזלו גם בהם.
11
הרב כל כך צודק
אחד מהעם | 28-01-2014 17:59
אני לא מבין את המתנגדים, אנני יודע אם קראתם את דברי הרב שידוע כאיש נעים ונח ומדבר בנחת ודבריו פשוטים וברורים
12
מישהו העלה על דעתו שהסקר יקבע הלכה?
מר אופניק | 28-01-2014 21:19
אתה באמת מבין שזאת מטרת הסקר? מה בכלל הקשר? איזה ראיון משונה. מצחיק שאתה קורא ל"בירור מעמיק", אבל כותב מאמר כל כך שטחי.
13
שאבישי יממן לך סקר מתחרה
אאא | 28-01-2014 22:49
ואז תירגע.
14
ניכר שהרב לא ממש קרא את הסקר. ובעיקר משדר פניקה, מעניין
דתי | 30-01-2014 14:22
מילאתי את הסקר היום. אני בן 30, בוגר ישיבות ממיטב הישיבות של הציונות הדתית. הסקר הינו רציני, עמוק ואחראי. מי שימלא אותו כך, יפיק ממנו הרבה. הרב נריה לא ממש קרא את השאלות, על פי תגובתו. אין שם שאלות על האם אתה מגדיר את עצמך חרד"ל, ורוב השאלות שהרב נריה מציין אינן קיימות בסקר. יש בסקר הרבה שאלות פתוחות, והוא רציני מאוד. אבל נראה, שהרב נריה מפחד מאוד מתוצאות הסקר, כך שהוא מקדים רפואה למכה. כך, אולי יתברר שרוב הציבור הציוני דתי קץ בחינוך התורני ישיבתי שלו ושל הרבנים חבריו? אולי, שומו שמיים, יגלו תוצאות הסקר שרוב הציבור רוצה לראות יותר נשים בעשייה הציבורית הדתית? אם דברים כאלה אין לרב נריה אפשרות להתמודד, בבית המדרש בו למד, ולכן הוא מעדיף ללגלג ואף קורא שלא למלא את הסקר. פטאתי משהו... ודבר אחרון נוסף, הטענה: צריך לעשות את הדברים ברצינות עמוקה יותר, היא מסוג הטענות שקשה להתמודד איתן. כי תמיד הן נכונות. אבל לפסול כל דבר בטענה זו, זו גם לא בדיוק הדרך.
15
ואף על םי כן ולמרות הכל- בית-הלל כובשים ומצליחים
| 30-01-2014 19:37
יוזמות חדשניות הן חשובות מאוד. גאים בכם ובהתנהלותכם. כבוד הרב משדר פאניקה לא מובנת.
16
מסכים איתו
איש אקדמיה | 31-01-2014 13:57
ולמי שהזכיר את אשר כהן, כדאי להזכיר שאנשי אקדמיה אינם מהאו"ם (שהוא עצמו בעייתי), הם שחקנים מובהקים במגרש, לא פחות מ"בית הלל".
17
הרב צודק!חבל על הכסף
gt | 01-02-2014 21:33
שיתנו את הכסף לנזקקים
18
איזה נריה?
שיודע לשאול | 05-05-2015 12:35
הרב נחום נריה הוא סה"כ בובה על חוט בידי בנו יצחק נריה , יצחק ידוע בתמיכתו הגורפת באנשים שהם על גבול הפלילי האחרון שבהם המועמד מטעם ליברמן - דרעי לראשות עיריית ירושלים משה ליאון. מעניין מדוע זוהי תמיד נטיית ליבו... תשובה ניתן לקבל אצל חלק גדול ממי שהוא העסיק בעבר וממי שהוא שותף לו היום ,אולי זה קשור לאחיו סוחר הנשק ?