הרב יעקב אריאל: אסור לקנות בשמיטה ירקות מערבים - סרוגים

הרב יעקב אריאל: אסור לקנות בשמיטה ירקות מערבים

הרב הסביר כי קניית פירות מערבים מחייבת את משרד החקלאות להגדיל את מכסות הקרקע והמים "ולכן מי שקונה מנוכרים, עובר על האיסור החמור של 'לא תחנם' כפשוטו ממש"

הרב יעקב אריאל: אסור לקנות בשמיטה ירקות מערבים
  איסור תורה לקנות ירקות מערבים. הרב אריאל (פלאש90)

ביום חמישי התקיים בקמפוס מכון לב, הכנס השנתי ה-26 של 'מכון התורה והארץ' שהשנה עמד בשיתוף בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים. בכנס הציגו אנשי מדע ורבנים פתרונות שונים לשאלות אקטואליות בנושא גידולים חקלאיים.

בין המשתתפים הרבים בכנס היו הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון, הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, הרב יעקב אריאל, נשיא מכון התורה והארץ, הרב אמנון חדרי, ראש בית המדרש של מכון לב, והרב ינון זמיר, ר"מ בבית המדרש של מכון לב.

"אנו עושים שימוש באמצעי ההסברה הטובים ביותר, על מנת שהדברים יתקבלו באזני השומעים" אמר נשיא בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים, פרופ' חיים סוקניק שברך את באי הכנס והוסיף כי: "ההסברה גם היא נעשית מתוך מבט הלכתי מקיף על כל ההוויה הישראלית בארץ ישראל, עם הפנים לכל ישראל".

מקורב הרב אלישיב: "אין לנו אחריות על הרשעים האלה"

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, סיפר כי הרב יוסף אפרתי, ממקורבי הרב אלישיב זצ"ל, ניסה לשכנע את הרב עובדיה לצאת נגד היתר המכירה, בטענה, כי ההיתר כיום כבר לא רלוונטי משום שבזמן הזה ניתן להשיג פירות וירקות מחו"ל והצרכן אינו נזקק להיתר זה יותר.

הרב עובדיה שאל אותו "ומה עם החקלאים, הם כן זקוקים להיתר זה" ועל כך השיב הרב אפרתי "'הלעיטהו לרשע וימות' אין לנו אחריות על הרשעים הללו. אמר לו הרב עובדיה זוהי נקודת המחלוקת ביני לבין הרב אלישיב, אנו מרגישים אחריות כלפי כלל ישראל, ואנו חייבים לדאוג לתקנתם. "אבי לא הסכים לכך בגלל דאגתו לכלל עם ישראל" אמר בנו, הרב יצחק יוסף.

איסור תורה לקנות מגויים

נשיא  פורום 'חותם' המאגד את מכונית התורה המובילים ונשיא מכון התורה והארץ' הרב יעקב אריאל נאם בכנס וציין כי מדי שנת שמיטה, שבות ומתעוררות השאלות הנוקבות, מה יש להעדיף – היתר מכירה, אוצר בית דין או יבול נכרי. הרב אריאל הבהיר, כי  הנחת היסוד לפי התורה היא שעם ישראל יאכל מפירותיה של ארץ ישראל בשנת השמיטה ואין לקנות פירות של נוכרים אלא של חקלאים שבחרו בדרך של 'אוצר בית דין'.

"צריכת פירות מנוכרים מחייבת את משרד החקלאות להגדיל להם את המכסות של הקרקעות והמים, ולכן מי שקונה מהערבים, עובר על האיסור החמור של 'לא תחונם' כפשוטו ממש" הבהיר הרב אריאל והוסיף כי לדבריו: "הדרכים האחרות המוצעות בשמיטה הן, היתר מכירה או קנייה תוצרת חו"ל אך לא לזה כיוונה התורה. מוטלת על הצרכן האחריות לצרוך דווקא מפירות של אוצר בית דין, ובכך לחזק את החקלאים שבחרו בדרך מועדפת זו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
השאלה היא האם ניתן להגדיר "אוצר ביד" כשומרי שמיטה
| 19-01-2014 20:05
הרי כדי שהפירות יגדלו כמו שצריך עליהם לטפל בעצים ולכן הם מסתמכים על שיטות המקלים ש"אוקמי פירא" מותר - האם ניתן להגדיר זאת כ"מהדרין"? לאחר מכן מכירת ושיווק הפירות מתבצעים בדרך שהערמה שהיא ה"אמא של ההערמות" הרבה יותר מההערמה של היתר מכירה ולמעשה מדובר במסחר בפירות שביעית אשר תופס את הדמים ומכשיל את הרבים במעות עם קדושת שביעית. הרב קוק, הרב עובדיה וסיעתם ידעו היטב למה חייבים היתר מכירה וחבל ש-100 שנות תעמולה חרדית הצליחו לבלבל גם את הציונות הדתית
2
חקלאי שרוצה לשמור שמיטה כהלכתה - מפקיר את השדה!
| 19-01-2014 20:12
והקב"ה מצווה ברכתו בשנה השישית. לחקלאי שלא עומד בכך יש שתי דרכים: היתר מכירה ואוצר בי"ד ולשניהם יש חסרונות וייתרונות אך שניהם לא "מהדרין" ולא יכולים להתהדר בתואר "שמיטה כהלכתה" צרכן שקונה פירות עם קדושת שביעית או אתרוג מתומחר לפי מספר הכתמים שעליו עובר על מסחר בפירות שביעית
3
בוודאי שעדיף זאת מאשר לסמוך על היתר המכירה.
מאור | 19-01-2014 21:13
4
פששששש.כנסו....
יואב | 19-01-2014 23:19
נשיא פורום "חתם". נשיא לשעבר של "צהר" והכי חשוב נשיא "תקנה" . רשכבה"ג !
5
אהה.ושכחתי משהו...
יואב 2 | 19-01-2014 23:20
גם נשיא מכון התורה והארץ...
6
זה לא לעניין...כנסו
שמאי | 19-01-2014 23:35
נשיא פורום חותם, נשיא מכון התורה והארץ, נשיא לשעבר של ארגון צהר והכי הכי חשוב נשיא ארגון הפשע "תקנה". ממש רשכבה"ג.
7
ובעקיפין גם על "לא תרצח"
עמוס | 28-01-2014 1:19
להיכן הולכים הרווחים המיוחדים שלהם בשנת השמיטה?