שלום יועז, קראתי זה עתה את הפוסט המתפייט בדף הפייסבוק שלך על הרב שמואל אליהו, ואני מוכרח לומר לך שמשב רוח כזה של צביעות ושנאה חסרות אחריות לא הרגשתי אפילו מהשמאל הרדיקאלי ביותר.

אני חלילה לא מזלזל בתחושותיך או בתפיסתך את העולם. אולם לעניות דעתי, כאסטרטג וכעיתונאי עליך להקפיד על ביקורת עצמית, יושרה ולקיחת אחריות על דבריך. כמי שמכיר מקרוב את הנושא עליו הרהבת לכתוב, אוכל להעיד שלא זו בלבד שאינך מצטיין בביקורת עצמית, יושרה ואחריות על היוצא תחת ידך אלא שלדבריך אין ולו גם אחיזה רפה במציאות.

לפתחו של אסטרטג

כראש המכון לאסטרטגיה ציונית, יש לשער שראשך ורובך נתון  בעמל לפיתוחה של האסטרטגיה הציונית בדורנו. עוד יש לשער, שכמי שנטל על עצמו את האחריות לאסטרטגיה הציונית יש לך איזושהי ידיעה או שתיים על הפועלים לעידוד וטיפוח ציונות בדורנו. אם כך, שמא לאסטרטג הלאומי יש ידיעה על מעשיו של הרב שמואל אליהו השבוע? באם לא, ירשה לי אדוני להביא לידיעתו על מעשיו של הרב שמואל אליהו, ולו גם אם רק לפרוטוקול של התכנית האסטרטגית. ובכן, יידע אדוני, כי הרב שמואל אליהו נמצא כעת בארה"ב בשליחות שכל עניינה עשייה ציונית של טיפוח ועידוד עלייה מקהילות יהודיות ארצה.

לאחר העדכון על תרומתו של הרב אליהו למפעל הציוני השבוע, רציתי, באם יורשה לי, לברר דבר או שניים על אודות התכנית האסטרטגית עליה אתה עמל. שהרי ככלות הכל, התכנית האסטרטגית של המפעל הציוני נוגע גם לי כאזרח ישראלי. ובכן, יאמר נא האסטרטג הלאומי, שמא עידוד נישואי תערובת בין יהודיות לערבים הוא חלק מהתכנית שאתה רוקם עבורנו? שמא עידוד התיישבות ערבית בלב אוכלוסיה יהודית גם היא נדבך חשוב בתכנית עתידנו? רק שנדע, שהרי אם הללו אינם מנדבכי תכניתו של אדוני האסטרטג, לא ברור מדוע אדוני מגלה התנגדות לפסקי הרב אליהו בנושא.

למפתנו של עיתונאי

אם ירשה לי אדון אסטרטג לפנות לכובעו השני, אדון עיתונאי. אודה ולא אבוש, אינני מומחה לעבודה עיתונאית וגם אינני מוסמך וגם לא בוגר החוג לתקשורת ועיתונות. אולם אזרח במדינה דמוקרטית אני ועל אף דלות ידיעותיי בתחום, גם אני מצליח להבין שיושרה היא תנאי הכרחי לעבודת העיתונאי.

ובכן, אדון עיתונאי, כשאני קורא את דבריך אני תוהה להיכן נעלמה הישרות העיתונאית הבסיסית שלך. אני יכול לקבל שמעת לעת יש פער בין הכותרת לטקסט, ופעמים שהכותרת מפוצצת והטקסט רפה. אך כאשר מדובר בכותרת פסקנית וחד משמעית כל כך, זה כבר מעלה תהייה רבתי על יושרת הכותב. נשגב מבינתי איך הצלחת להסיק בפסקנות שהרב שמואל אליהו אינו מחבב יהודים מכך שהוא סבור ששירות צבאי יזיק לבנות דתיות. באיזה בית ספר למדת? מה עניין הגדרה עניינית על אופי השירות בצה"ל, על חיבוב וחיבה?. ניחא, תילמד עליך זכות שאין זה מחוסר יושרה אלא מהתקשות בלוגיקה פשוטה.

אולם, לא ברור שלימוד הזכות יכול להימשך כאשר מדובר בבדיית עובדות, כי אז כבר לא מדובר רק בחוסר יושרה כי אם גם בעבודה רשלנית. אתה קובע בפסקנות עובדתית שהרב אליהו לא מחבב ערבים, מניין לך?! האם אתה חופש כליות ולב?!, עוד נחשוב בטעות, שנוסף לתאריך כאסטרטג ועיתונאי אתה גם אלוהים החודר לחדרי בטן. ובכן, רק למען העובדות, ברוך ה' זכיתי להשתתף בכמה וכמה מפגשים של הרב שמואל אליהו עם שייח'ים ערבים מהארץ ומחוצה לה.  כמה כבוד היה שם, וכמה חיבה – בדידי הווה עובדה, הרב שמואל אליהו לא רק שאינו שונא אלא אוהב ומקרב כל אדם, כי נברא בצלם אלוקים.  ברם, גם כאן תילמד עליך זכות שאולי לא התרשלת בעבודתך העיתונאית באיסוף העובדות אלא רק שאינך מסוגל להכיל את המורכבות והעושר הנפשי של הרב אליהו המשלבת הקפדה ושמירה על המסורת היהודית עם אהבת אדם הנברא בצלם.

אך כאשר אתה טוען שהרב מעוניין, כי "כבודו הרי החוצה" כאשר הוא דורש מהבנות להסתגר בבתים, כאן אני מוכרח להודות שגם בלוליינות אינטלקטואלית לא אוכל להגיע ללימוד זכות שכזה. כל המכיר את כבוד הרב אליהו יודע כמה הרב משקיע ימים כלילות כרב אגודת השירות הלאומי "עמינדב" בעידוד בנות לבחור בשירות לאומי משמעותי. זאת במטרה להעצים את הבנות כמנהיגות בעם ישראל וכמשפיעות בכל רבדי החברה הישראלית. אשמת סגירת הבנות שאתה טופל על הרב כבר אינה בגדר קושי בלוגיקה וגם לא ברשלנות, זו כבר ממש רשעות.

על רשעות ואחריות

אני יודע שכ-"אסטרטג של הציונות", אתה מתיימר לקחת אחריות על גורל האומה. אבל לפני שאתה מצהיר הצהרות כל כך כבודת משקל כמו "אחריות על האומה", אנא מימך הקפד כעיתונאי לפחות על אחריות לטקסט שאתה כותב, ללוגיקה הפנימית שלו, לאמיתות העובדות שלו ובעיקר לקביעות הפסקניות שלו. אחרת דבריך לא פחות ממעשה רשעות, ניצול ציני של הכוח המדומה שנטלת לידך לקידום הכפשתו של אדם.

בכותבי את הדברים, אני חושב לעצמי מה זכית שדיברת בגנות תלמידי חכמים ובגנות בנות אולפנה שאגיב לדבריך, אבל כבר אמר שלמה המלך בחוכמתו "ואני ידעתי את יתרון האור מן החושך"- וכי מה החוכמה הגדולה בלדעת מה טוב באור מין החושך?מלמד אותנו הרב צבי יהודה שלפעמים דווקא כשרואים את החושך הגמור, מבינים את מעלתו של האור.

אך כשאני נזכר בהבדל המוסרי התהומי בין הרב הגאון הרב שמואל אליהו שליט"א לעיתונאי האסטרטג שכתב עליו, מתעצמת בי האהבה לתלמידי חכמים – ואז אני מבין כמה טוב שהגבתי לדבריך.

==

אלירן תשובה הוא מנהל מדרשת אורייתא.

YOAZ
יועז הנדל נגד הרב שמואל אליהו (צילום מסך)