כנס הפדל"חושיות: "המהפכה התחילה, בעצם היא כבר כאן" - סרוגים

כנס הפדל"חושיות: "המהפכה התחילה, בעצם היא כבר כאן"

ביום חמישי התקיים במכון הרטמן כנס הפדל"חושיות (פמיניסטיות דתיות ללא חוש הומור) בהשתתפות כחמש מאות נשים. רותם קקון גבר מלידה, הגיע לכנס והתרשם כי על פמיניסטיות אין ויכוח, דתיות? היו גם היו, וחוש הומור? זה בטוח יש להן

author-image
כנס הפדל"חושיות: "המהפכה התחילה, בעצם היא כבר כאן"
  מאות הפדלחושיות בכנס (רותם קקון)

"ברוכותים הבאותים לקונגרסה השנייה של הפדל"חושית" כך קיבלו את באי ובאות הכנס. עברית עילגת או הדרת גברים חלילה? חוששני שלא. עברית פמיניסטית או ליתר דיוק עברית פדל"חושית שדוברה ללא הפסקה ביום חמישי האחרון.

המפגש השני של הפדלחו"שיות או ליתר דיוק הקונגרס ויש שיאמרו "התוועדות רבתי" של קבוצת הפייסבוק הדתית "פמיניסטיות דתיות ללא חוש הומור" ובקיצור (פדל"חושיות) שלא הייתה מגיחה לעולם אלמלי דבריו השוביניסטים של יאיר לפיד.

לפני כשנה וחציאמר הלוחם הגדול נגד הממסד הרבני, כי יש להרשות לחיילים לצרוך פורנוגרפיה בשירותם הצבאי, ארגוני הנשים כמובן יצאו נגדו, לפיד תירץ זאת בכך שלנשים אין חוש הומור ולא ירדו לסוף דעתו ושהוא לא התכוון חלילה לפגוע בנשים. כחלק מאפקט לפיד קמה לה קבוצה קטנה ונחושה של פמיניסטיות בשם "אני פמיניסטית ללא חוש הומור" והתמסדה לקבוצה המונה כ- 6000 חברות. במקביל קמה לה גם קבוצה של נשים דתיות שהחליטו לקחת את זה למקום המגזרי מסיבות מגוונות, מהמקום האישי והחוויות האישיות.

ערב ראש חודש שבט נתתי לwaze לחשב מסלול לכנס של פמיניזם חי ובועט פינת גדליהו אלון (שם של גבר, ירחם ה'), בואכה מכון הרטמן. למען האמת הגעתי בכדי להתרשם, לפרגן על היוזמה, ולשמש כבן לוויה. הגעתי עם חששות כבדים שמא אהיה הגבר היחיד למרות שבמודעה קידם אותי הכיתוב "כניסת גברים חופשית".

בשונה מהמחאה החברתית שהחל ממחאה וירטואלית והתמוסס לאיטו, פה המצב שונה. מחאה שהתחילה בפייסבוק, מומשה לשני כנסים גדולים, הגדול שבהם הוא האחרון בהשתתפות כחמש מאות נשים וכמה עשרות גברים תחת הססמה: "שהזמן גרמן- פמיניסטיות דתיות עושות".

הגברים התעייפו ואנחנו נכנסנו לתמונה

האולם המרכזי של מכון הרטמן היה גדוש נשים ואף מס' לא מבוטל של גברים הנושאים את תינוקותיהם בידיהם, או כבני לוויה לנשותיהם ביטאו את התמיכה הבלתי מסויגת במאבק הפמיניסטי הדתי, שותפים מלאים ונחושים לבניית חברה צודקת ושוויונית יותר לנשים.

מאות נשים בחצאיות, במכנסיים, בכיסויי ראש על כל גווניהם, בכיפות בוכריות ובראשים גלויים ישבו זו לצד זו באולם המרכזי ובהמשך במעגלי השיח. בין הפמיניסטיות המבוגרות והצעירות ניתן היה למנות את יו"ר קולך לשעבר ד"ר אילת וידר-כהן, ח"כ מרב מיכאלי, סגנית ראש עירית ירושלים רחל עזריה, חנה פנחסי מהמחלקה למגדר בבר אילן, הרבה הרפורמית אלונה ליסיטיה חגית מולגן, שרון מייבסקי אמונה קליין מיוזמות הכנס ועוד.

באות הכנס אמרו כי החליטו לשנות את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר לנשים וגברים כאחד, אחת מבאות הכנס היטיבה להגדיר זאת: "במקום שהגברים עייפו אנחנו נכנסנו לתמונה".

על שאלתי, מה פשר העייפות הגברית?! ענתה בנחרצות "שנשים ראויות להיות מסדרות תפילה, גבאיות, קוראות בתורה, ולעטות טלית". בהמשך הוסיפה כי דרוש שישמע קולן של הנשים לא השירי כי אם הדעתני במרחב הציבורי הדתי וייטלו חלק בתחומי הדת השונים. חברתה הוסיפה כי היא מייחלת ליום בו יהיו ראשות מועצות דתיות ומשגיחות כשרות. כשהערתי לה כי כבר כעת ישנן נשים בתפקידים אלה היא השיבה: "שאין מספיק! אז קדימה פדלחוש"ית, תתחילי לעבוד על זה!"

אנחנו כל כך יפות

את הכיבוד הביאו הנשים מהבית, (היה כיד המלכה) לאחר מכן התקיימה תפילת ערבית ברוב נשי ללא הדרת נשים. אחד מרגעי השיא של ההתכנסות באולם המליאה הייתה כשעלתה ח"כ מירב מיכאלי מראשונות הדוברות שצילמה מהטלפון את המעמד הנשגב, ואמרה "אנחנו כל כך יפות".

מיכאלי הכבירה לספר שהיא מתקנאת בציבור הנשי הדתי ובמאבקו הפמיניסטי אשר "בשונה מהציבור החילוני, יש יותר מקום לציבור הנשי הדתי להתבטא ולבטא את רחשי הפמיניזם". לדבריה, המטרות ברורות, מוגדרות ולא מעורפלות.

אחריה דיברה ד"ר חנה פנחסי, שציינה שהומצאה שפה חדשה 'השפה הפמיניסטית'. לדבריה הפדלחוש"יות נותנות מענה לכולם, מביאות חיבור לעם היהודי, והן לוקחות חלק פעיל בחיים היהודים כיום. "הפמיניזם הדתי הפסיק להיות ירושלמי" היא אמרה בסיפוק.

"נשים צריכות ללמוד להסכמה לרבנות, לפעול למודעות ציבורית כנגד החלשים בחברה ולשבור את תקרת הזכוכית בכל הקשור למעורבות נשים בחיים היהודים." לדבריה היא אינה חפצה להיות רפורמית, אך היא עדין ממודרת מ- 4 בתים: בתי הדין, בתי הכנסת, בתי המדרש, ובית המקדש. "נשים צריכות לשאוף להיות משולבות בכל 4 הבתים הללו ולהוביל".

"המהפכה התחילה, בעצם היא כבר כאן , בעוד 10 שנים הקבוצה הזו תתעצם ותגדל. העולם לפני שינוי, הדור הבא יביא לכך שמפגש מעין זה יהיה יציאה מהבועה של נערות צעירות רבות וזה יתפשט לרחבי הארץ", אמרה סגנית ראש עיריית ירושלי רחל עזריה, אחת הלוחמות הפמיניסטיות הבולטות בשנים האחרונות.

הרבנית פאשמינה בשיחה על צניעות

אחרי דברי הפתיחה התחלקו המשתתפות למעגלי שיחה שבחלקם היו טעונים, רגשיים, עצמתיים ומלאי ביקורת. במעגל שיח "אודות אובדן התמימות – מחירה של זהות פמיניסטית", רונית עיר-שי סיפרה כנכדה לשתי סבתות מאפגניסטן שהקהילה הגברית ורב הקהילה בראשם באפגניסטן לא אפשר לסבתותיה ללמוד קרוא וכתוב מאחר ואם ה' היה רוצה בכך הוא היה כותב זאת בתורה. לדבריה המלמד העלים עין וכמובן לימד את הסבתות.

במעגל אודות זוגיות פמיניסטית דנו האם על אשה לוותר על מאוויה ורצונה לפתח קריירה? במעגל אודות אלימות מינית עלו פרשות הרב קופלביץ' והרשאת הרב אלון, ומי שזכה לעיקר הביקורת היה הרב חיים דרוקמן "שמנהל באופן שיטתי מדיניות ההשתקה והתעלמות". עוד דובר במעגלות נוספים על פמיניזם מזרחי, על אתגרים בעולם העבודה של נשים, על חינוך פדלחוש"י, על גברים בפמיניזם, על פמיניזם צעיר – בקרב נערות, על נשים לא נשואות בקהילה הדתית ועוד.

חוש הומור יש להן

מושב הסיכום, המחיש שחוש הומור בהחלט יש להן, היה חד, צועק, אגרסיבי אבל עם זאת מצחיק ושנון. שלושה קטעי סטנד אפ שדקרו בעצבים הרגישים ביותר המחישו יותר מכל את התמורות של המהפכה הפדלחו"שית,. שרון מייבסקי בתור הרבנית פשמינה תליט"א נתנה בראש למשמרת הצניעות, מאיה בודאי פרידמן בסטנד אפ פדל"חושי מהווי האולפנה והדר גלרון חתמה בגדול את הכנס עם חוויות של אישה פמיניסטית דתית בעולם הגדול.

חוויות פדלח"ושיות באולפנה

ואנקדוטה לסיום. במהלך הערב ארעה תקלה במערכת ההגברה. משום מקום צץ לו גבר שהחזיר את הקול הנשי להשמע. "טוב שיש גברים אמרתי לעצמי" הפדלחוש"יות כמובן פרגנו!.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לכו תמצאו לכם חיים
משה | 06-01-2014 17:44
2
רותם אתה משועמם תגיד לי
יסכה | 06-01-2014 18:35
חבורה של נשים מתוסכלות
3
כמה טמטום אפשר?
אודיה | 06-01-2014 19:24
לא יאומן, כמה טמטום נכנס בכתבה אחת. ה' ירחם עלינו.
4
מגניבות
וואלה | 07-01-2014 18:09
מרענן לראות דבר כזה במגזר היבשושי