שנא את הרבנות - סרוגים

שנא את הרבנות

נדמה שמעולם לא היה היחס לרבנים מצוי בכזה שֶפֶל. אין כוונתנו ליחס שלילי ומזלזל מצד אנשים הרחוקים מתורה ומצוות אלא גם מצד חובשי כיפה וסורגותיה. אם בעבר 'רב' היה שם נרדף לסמכות ויראת כבוד שרק הזכרת שמו מעוררת בך רגשי קודש, כיום השיח התקשורתי והציבורי הופך אותו לעיתים קרובות לקריקטורה נלעגת ולשק חבטות

author-image
שנא את הרבנות
  לחזור למפגש עם הרבנים. (פלאש90)

די נדיר למצוא במקורותינו ביטוי כה חריף כמו ציווי לשנוא. הקושי מתעצם כאשר המושא לחיצי השנאה הוא מוסד מכובד ומקודש כמו הרבנות.

אמת הדבר שמי שייטרח לעיין במפרשים יימצא בנקל הבהרה ש'רבנות' פירושה 'שררה', ושמעיה, בן זוגו של אבטליון, פשוט בא להזהיר אותנו (אבות א,י) מהרדיפה אחר הכבוד, הג'ובִּים וההתנשאות על הזולת. אך מפרשי המשנה הקדמונים לא העלו בדעתם שיגיע דור בו יהיה רבים שיקיימו את שלוש המילים שבכותרת פשוט כלשונם ו…ישנאו את הרבנות.

מקומו של הרב

נדמה שמעולם לא היה היחס לרבנים מצוי בכזה שֶפֶל. אין כוונתנו ליחס שלילי ומזלזל מצד אנשים הרחוקים מתורה ומצוות אלא גם מצד חובשי כיפה וסורגותיה. אם בעבר 'רב' היה שם נרדף לסמכות ויראת כבוד שרק הזכרת שמו מעוררת בך רגשי קודש, כיום השיח התקשורתי והציבורי הופך אותו לעיתים קרובות לקריקטורה נלעגת ולשק חבטות.

טעות תהיה לתלות זאת במקרים ספציפיים של רבנים שנאשמו בפלילים על רדיפת בצע או עבירות בתחום המוסר והקדושה. השבר במעמדם גם אינו נובע מהתופעה של מאבקי רבנים שנובעים מגרעין אידאולוגי אך נתפסים בעיני הציבור בצורה זולה בהרבה. כל אלו אינם תורמים כמובן ליחס מכובד כלפי תלמידי חכמים, אך נדמה שלא הם שורש הבעיה. אובדן המעמד הנישא של הרב קשור לאטמוספירה התרבותית בה אנו חיים, כמו גם לשינויים שהביאה ההתפתחות הטכנולוגית.

במדינת הגמדים

בעולם פוסטמודרני בו האמת הפכה לדבר יחסי (אם בכלל היא עוד קיימת…), מי שנושא את דגל האמת ברמה נתפס כפרימיטיבי וחשוך. בעידן בו מעמדם של בעלי סמכות נשחק עד דק, כשכל עיתונאי טירון נותן דרור למקלדתו להשתלח בראש הממשלה, והורים ומורים מתלוננים על חוצפה ופריצת גבולות, אין לצפות שגורלם של הרבנים יהיה שפיר יותר.

שחיטת פרות קדושות וניתוץ מיתוסים אובססיבי הם תחביבים נפוצים של התקשורת, וחלק מתפיסת עולם המשווה קטן לגדול. קשה למצוא היום דמויות מופת ואנשי מעלה שיועלו על נס כמודל לחיקוי ולהערצה. במסגרת זאת מי שנחשבו בכל הדורות ל'עיני העדה' ולמנהיגים הרוחניים הולכים ומאבדים במהירות את מקומם. כמובן שהפיכת הרבנות למימסד הכולל מערכת פקידות טרחנית ובירוקרטיה, וכן מעורבותה במערכת הפוליטית העכורה, הוסיפו גם הם לפיחות במעמדה.

הרב הווירטואלי

לכאורה ההתפתחות הטכנולוגית וערוצי התקשורת המדהימים שנפרשו בפנינו אמורים היו לקדם את מעמדם של הרבנים. הרי מעולם הם לא היו נגישים יותר. עשרות מדורי 'שאל את הרב' עם מיליוני שאלות אינטרנטיות פתחו צוהר לאנשים שלפני כן פניה לרב היתה נראית להם מציאותית יותר מהאפשרות שאראלה תתקשר אליהם. שלא לדבר על 'שו"ת הסמס' המאפשר לדלג בקלילות מעל מחסומים נפשיים והרגלים נושנים ולפנות בקלילות לרב גם בשעות לא מקובלות ואף בשאלות שפעם היו נדמות כזוטרות. הרבנים הרבים שכותבים ומתבטאים בכל נושא ומעל כל במה, וחלקם אף לא מושכים ידם מלפסבק ולצייץ לעת מצוא, נדמה שהפכו את משנתם ואת דמותם לפופולארית מאי-פעם.

אך אי אפשר להתעלם מהצד השני של המטבע. הרשת הענפה שנפרשה בפנינו הוזילה את מעמדם של הרבנים. 'סקר רבנים' הפך לספורט סימוסי, והרב הפך בעיני רבים למעין תשובמט הלכתי, במקום להיות למורה-דרך תורני ולמקור השראה רוחני. מבחינה זו לצעירים היום למרבה הצער אין אפילו שמץ של מושג מה הם מפסידים. עבור אינפורמציה הלכתית פרקטית הרי אפשר לפתוח ספרים מתאימים או אפילו להתייעץ ברב גוגל. אך אין תחליף לקשר חי עם אישיות קורנת שתורת חיים זורמת בעורקיה ודבר ה' הוא נשמת אפה. נגישות המידע התורני יוצרת אשליה מסוכנת כאילו אם פרוייקט השו"ת מותקן במחשבך הרי שהתורה מונחת בכיסך ואינך זקוק עוד לרב שיפסוק לך הלכה וינחה אותך בשאלות המורכבות של חייך. אך זו טעות מרה שגורמת לדור ה'כאילו-כזה' ללכת בעצם בלי ולהרגיש עם, גם בתחום קריטי כמו העולם הרוחני שלו. 'עם הספר' הוא כינוי שנתן לנו מוחמד, 'נביא' האיסלאם. אך החידוש הגדול של תורת ישראל אינו בטקסט הכתוב אלא דווקא בתורה שבעל-פה – "חיי עולם שנטע בתוכנו", ועוברת רק דרך מסורת איתנה של אנשים חיים המוסרים את נפשם עליה.

מי הרב שלך?

לא מזמן ערכתי חופה לזוג חילוני. בסיום הטקס נפרדתי מהחתן והכלה, וכשצעדתי לעבר הרכב ראיתי את מנהל האירוע ממהר בעקבותיי. למרות שהוא מורגל בחתונות מן הסוג הזה, כנראה שהפעם התרגש במיוחד, והיה חשוב לו לתפוס אותי כדי לומר: "היית ממש נהדר איתם. חבל שאין עוד רבנים כמוך…". "תודה על הפרגון", עניתי לו, "וסליחה שאני שואל, אבל כמה רבנים אתה באמת מכיר?". כעבור כמה שניות של דומיה מהורהרת החזיר את התשובה הצפויה: "אף אחד…". "אז איך אתה יכול לומר דבר כזה?!" תמהתי בפליאה. תשובה טובה לא היתה לו. האם ייתכן שהבחור הזה מייצג עמדה נפשית של דור שלם שבתוך הסלולארי שלו יש אולי מספרים או כתובות מייל של כמה רבנים, אבל בלב שלו ובעיקר בחיים שלו אין כמעט אף אחד מהם?

==

המאמר יפורסם בעלון 'שבת בשבתו'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
כמו בסוף בית שני כשהכהנים הגדולים התחלפו כמו גרביים
אחד שיודע | 01-01-2014 14:33
מחבר המאמר שכח שכמו בסוף בית שני, כשהכוהנים הגדולים התחלפו כמו גרביים, (300 מהם בתוך כמה עשרות שנים), ומעמדם צנח לתהום, כך גם כיום הסיבה למעמד הנחות של הרבנים הראשיים הוא תוצאה ישירה מזה שהם מוחלפים כל 10 שנים, וזה מקרין על הרבנים כולם. בעולם החרדי "גדול הדור" זה מעמד לכל החיים אין קדנציות לגדול הדור, מה שאין כן במעמד הרבנים של הסרוגים.
2
רבנים שמנהלים עסקי נדל"ן במקום ללמד תורה גורמים נזק
בית אל | 01-01-2014 15:43
רבנים שבמקום להתעסק עם לימוד תורה ופסיקת הלכות מנהלים עסקי נדל"ן עמותות וחברות לרוב כספים חובקי עולם עד איי מרשל הם אלו שגורמים לשפלות קרנם של הרבנים לא יתכן שרב יצבור סביבו כל כך הרבה שמועות על שחיתות רמאויות זיופים עשיית עושר ולא במשפט לא אלו הרבנים להם הציבור מייחל ומצפה הגיע הזמן שהם יקחו אחריות במקום להאשים את כולם במסווה של ענווה וצניעות מדומה
3
למה שיעריכו רבנים?
אאא | 01-01-2014 16:07
אם חלקם מקבלים סכומי עתק למשל הרב אריאל מר"ג .הרב אליהו מצפת. הרב נגארי ממעלה אדומים ועוד רבים שחלקם אף מטיפים להמשיך בלימוד במלגה זעומה בעוד הם חוגגים. (ורבני קהילות שעובדים קשה מקבלים סכום מצחיק אם בכלל.)
4
הרבנים אשמים!!!
ציון | 01-01-2014 16:44
יש ישוב עם שני רבנים רב ( ישוב שמחולק ל 2 שכונות)אחד הרבנים החליט (בהתייעצות משפחתית וד"ל)בוקר אחד להתחיל להתנכל להשמיץ ולבזות את הרב השני אז את מי הציבור צריך להעריך???? את המושמץ??? או את המשמיץ???? רבנים מתנהגים כמו ילדים קטנים ורוצים שיכבדו אותם בכוח תתחילו להתבגר ולהתנהג כמו רבנים אמיתיים ( לא רודפי ממון ושררה) ואז הכבוד יתחיל לדבוק בכם
5
הרבנים לצערי אשמים משום החומרנות הרוחנית שלהם. הם
שייקה | 01-01-2014 19:26
יודעים הלכה ולא פנימיות התורה ולכן עולמם הרוחני הוא טכני ודל מאד. הם גם חסרי השכלה כללית ולכן לא מסוגלים לענות על שאלות בנות ימינו מתוך התורה משום שמעולם לא פגשו בשאלות מעמיקות מן העולם הכללי מלכתחילה
6
שרבנים יפסיקו להתעסק בכסף ופוליטיקה יכבדו אותם
גרשון | 01-01-2014 19:54
לא יתכן שרבנים יבזו את עצמם ויצפו שהציבור יעריך אותם העם רוצה רבנים נקיי כפיים שלפיהם עליהם שווה לא רוצים רבנים שמטיפים למסירות נפש על ארץ ישראל אבל שמציעים להם פינוים תמורת הטבות הנאה למוסדות הפרטיים שלהם הן משנים את אמונתם
7
לכ המגיבים עד עכשיו ועמה רבנים אתם מכירים באמת??
חיים | 02-01-2014 11:03
8
לרב יוני, אני חושב שלק מהבעיה נאוצה ביכולת של רב להגיד
חיים | 02-01-2014 11:10
משפטים כמו "לרבנים היום אין אומץ להתיר" או כל דיבור שמשמיץ גם אם לא בצורה ישירה רבנים אחרים, כי בסוף זה חוזר כבומרנג אם הרב הזה לא פועל ממניעים ישרים ויראת שמים אז לא בטוח שגם הרב הזה וגם הרב הזה ואז בטעות בלי להתכוון גרמת לזלזול בעולם הרבני ומתוך כך בהלכה וכו'. פעם אנשים הסבירו את תופעת "בן הרב" ,בכך שמי ששומע הרבה בחייו ביקורת על רבנים אחרים ,בסוף הוא לא מכבד אף אחד.
9
הרבנים של היום הם הרבה יותר פוליטיקאים מאשר רבנים
שולמית | 02-01-2014 11:13
לכל רב יש חצר/קהילה מקורבים אנשי סוד ספונסרים בעלי עניין לקוחות וספקים זה לא תורה זה ביזנס אז למה לכבד אותם? לא יכול להיות שרב יחזיק בבעלותו חברות קבלניות לפיתוח ערוצי תקשורת עמותות שמגלגלות מליונים וירצה שיכבדו אותו כאילו הוא רב לפני 200 שנה רבנים לפני 200 שנה היו משרתי ציבור כמו מר"ן הרב "עבד לעם קדוש על אדמת הקודש" לא היה לו ביזנס חובק עולם הוא קם כל בוקר לראות מה הוא עוד צריך לעשות למען עמו ארצו ותורתו איפה ישנם עוד רבנים כאלו? לצערנו יש רבנים היום שקמים בבוקר ושואלים מה אני עוד יכול לעשות למעני למען מוסדותי למען שמי ולמען משפחתי אז ריבונו של עולם למה הם מצפים בכלל שמישהו יכבד אותם? תמהני
10
לרבנים אין חסינות!
שרגא | 02-01-2014 12:02
כשרבנים משקרים ופוגעים בכבוד האדם למה שיערכו אותם? לא העיתונאים אשמים, אלא הרבנים בעצמם שאינם מקיימים הלכה למעשה את מה שהם מטיפים לו מעל הבמות ובמאמרים. הציבור התפכח. יש רשימה ארוכה של "נפגעי רבנים" שלמדו מקרוב מה פירוש המילה "רב".
11
התורה לא ירושה,הטעות הזאות מחלישה את הרבנים האמיתיאים
nissim | 02-01-2014 21:13
התורה לא ירושה,הטעות הזאות מחלישה את הרבנים האמיתיאים
12
הרב יוני לביא בעצמו נהיה וירוטאלי שמטקבק על כל פיפס
אוהד | 03-01-2014 10:08
מייעץ בדייטים. מייעץ לנערים. על כל נושא וכל שאלה.. בטח שרב כזה יגרוף לייקים על חופה לחילונים. שאולי רב מהדור הישן כמו שהרב יוני לביא רוצה שיכבדו.. היה פחות גורף לייקים. הרב יוני לביא: אתה שונא את הרבנות לא?
13
הרב יוני לביא לא שונא את הרבנות
ניר | 04-01-2014 19:18
זה שעורך חופה לחילונים לא מעיד על קשר איתם. זה בדיוק מפגש חגדפעמי ווירטואלי. וזה שהוא כותב באינטרנט ובעלונים על כל תחום בלי להכיר את האנשים רק מעיד שהוא פוסל במומו. וזההשהוא
14
מסכן הרב יוני לביא. חי באינטרנט הרבה..
ניסים | 04-01-2014 19:36
אמנרוב עיסוקיו הם וירטואליים. כותב ברשת על כל דבר. ומייעץ על גב העלונים בכל עניין. אז הוא רב וירטואלי. שעריכת החופה לחילוניים נשמעת כמו שיר הלל לעצמו אבל הוא הרי לא מכיר את האנשים אותם חיתן.. עוד רב צעיר ופופוליסט שלא שונא את הרבנות 
15
קודם כל שרבנים יהיו דוגמא אישית כנסו...
האולפנה לא נשכח ולא נסלח | 05-01-2014 19:57
לא יתכן שרב יטיף מעל כל במה לתלמידים צעירים שישנה חובת מסירות נפש על ארץ ישראל וישלח את תלמידיו להתנגד בכוח לפינוי בתים של אחרים אבל שזה מגיע לכיס של הישיבה שלו הוא לעצמו מתיר פינוי מהיר ושקט ללא התנגדות בתמורת לכספים לעסקים שלו איך אפשר לכבד כאלה רבנים? איך אפשר להבין את תורתם? וכי יש להם תורה אחת שאותה הם מלמדים לאחרים ותורה אחת לעצמם? הרי בבוקר הם ביקשו מכולם לבוא ולמסור את הנפש ולהתנגד לפינוי ופתאום הפ הודיעו לכולם להתפנות בשקט ולתת לכוחות הביטחון לפנות את הגבעה? אז מאי קסבר? מה תלמיד צעיר צריך להבין מזה? שחובתינו לשמור את התורה עד שזה מגיע לכיס?