צפו בראיון עם הרב רחמים ניסמי (צילום: נחשון פיליפסון)

[[[http://s3.kikar.net/data/auto/flv/hq/im4twi6v.m4v]]]

יו"ר ראש הגרעינים התורניים 'שעלי תורה' הרב רחמים ניסימי זיהה כבר לפני שני עשורים את מה שאנו רואים היום בחברה הישראלית, הציבור המסורתי-ספרדי מפסיק לשמור מצוות והופך יותר ויותר חילוני, כבר אז הוא החליט להקים גרעינים תורניים שיפעלו דווקא בשכונות המצוקה. בשיחה עם סרוגים הוא מספר מה קרה לציבור הספרדי שמספיק בדור השני והשלישי להגיע לבית כנסת ולהתחבר לתורה.

מה קרה בתקופה האחרונה?

יש תהליך מאוד ארוך, שציבור ספרדי גדול שהיה בביתו מסורתי לא מעביר את המסורתיות לדור הבא. אנשים חושבים שמסורתי זה משהו ששומרים אותו בהקפאה. נשאר מסורתי, הבן הנכד, עד סוף כל הדורות. יש פה טעות יסודית ומי שהיום מסורתי לא בהכרח שהוא ישאר כזה או שילדיו ישארו מסורתיים.

אפשר לפגוש אצל ציבור הספרדי את החום, את האהבה לתורה. אבל יש סכנה, אנחנו נפגשים עם הדורות השניים והשלישים ורואים שלא תמיד הדבר הזה נשמר. וזו סכנה מאוד גדולה.

מה הסיבות לשינוי הזה?

יש הרבה סיבות, אבל ודאי שהסחף ברחוב, הסחף של התקשורת משפיעים על האנשים. ולכן מתוך הקרבה שלנו, של הגרעינים התורנים שנמצאים בגבעת אולגה, ובשדרות, בדימונה ובבית שמש, אנחנו רואים שאנחנו חייבים לתת מענה לדבר הזה.

אותם ילדים של אותם בתים שהיו מסורתיים, פתאום אתה פוגש את הבית, הילדים כבר נוסעים בשבת, ההורים לא שולחים את הילדים שלהם לחינוך דתי, הדבר הולך ומתפורר.

מה המענה שאנחנו יכולים להציע?

קודם כל הגרעינים התורניים זה מענה מאוד משמעותי. יש פה קבוצות שבאות וגרות דווקא בפריפריה, מקומות שיש בהם אנשים מסורתיים עדיין עם לב חם ואוהב לתורה ולמצוות, איתם אנחנו נפגשים ואיתם אנחנו בונים קומה נוספת של אנשים הקשורים לעם ישראל.

ישיבה לבוגרי צבא חילונים

לפני כשלוש שנים הקימה רשת שעלי תורה בבית שמש את ישיבת 'אורות התשובה' בניהולו של הרב מאיר גוואטה. על כך מספר הרב נסימי: מסגרת נוספת שהקמנו היא לבחורים בוגרי צבא, אחרי שלוש שנים של תרומה למדינה, פתחנו מסגרת שמאפשרת לכל בחור שרוצה לטעום לראשונה בחייו מה זה תורה, מה זה העמקה בסוגיות, מה זה שבת לעומק, את כל זה אנחנו מאפשרים לבחורים שמגיעים אלינו ולומדים במשך שנתיים, ומדובר בבחורים ללא רקע.

אנחנו רוצים שבכל הגרעינים שלנו שפרושים בכל הארץ, תקום מסגרת כזו שמאפשרת להנגיש את התורה לציבור המסורתי.

אורות התשובה
להחזיר את הציבור לתורה (שעלי תורה)

 למה לא נתחיל את הפעילות הזו הספציפית של הקירוב עוד לפני הצבא, כבר בתיכונים?

אז קודם כל צריך לדעת שאנחנו פועלים בתיכונים הדתיים, במקיפים בישיבות התיכוניות, אנחנו נמצאים כמעט בכל מקום. כל גרעין מגיע לבתי הספר היסודיים, לגני הילדים. להפך, לפגוש כמה שיותר מוקדם את אותו עולם מסורתי ואוהב את תורת ישראל.

על המצב כיום אומר הרב נסימי: "כל אותו ציבור ספרדי רחב שאני חלק ממנו, כל הבתים שלנו הם מסורתיים קשורים ליהדות, קשורים לשבת. היום אני פוגש את בני גילי, את הילדים שלהם, אנשים שגדלו בבתים מסורתיים, לא יודעים מה זה שבת, לא יודעים מה זה תפילה, זה לא נשאר בהקפאה.

תראו רבותי, אנחנו בשנה האחרונה הוצאנו 300 משפחות לפריפריה החברתית, שהיא גם פריפריה במובן הרוחני, לא רק במובן הכלכלי, ואת הדבר הזה צריך לחזק. הגרעינים שלנו, המשפחות מגיעות לכל מקום, יוצרות מקומות עבודה, יוצרים חדוות יצירה של פרויקטים יחד עם הציבור המקומי, יש פה אמירה כפולה, אמירה חברתית ואמירה רוחנית.

הצעד הראשון של כל גרעין הוא להקים מערכת של גני ילדים לתפארת ושעוד משפחות ירצו להגיע בגלל החינוך הטוב.  הגרעין לוקח חלק משמעותי בבניית התוכנית החינוכית ומשם ממשיכים חברי הגרעין בהשפעתם על מערכות החינוך היסודי והתיכון. בית שמש היא מודל למופת לפוטנציאל של גרעין שקם ממספר משפחות וצמח ל 4 בתי ספר, ישיבה, אולפנא ושני בתי יסודי עם כ- 2000 תלמידים. זו השאיפה של כל גרעין להקים מוסדות חינוך ולהשפיע מבפנים.

איך אתה רואה את ההשפעה של הגרעינים התורניים כבר היום, שהחבר'ה הצעירים ישארו גם הם מסורתיים לכל הפחות?

כחלק מהפתרון לבעיה שדיברנו עליה, יש לנו פרויקט רבני קהילות. 120 רבנים שמגיעים לכל הפריפריה החברתית של מדינת ישראל, נכנסים לבתי כנסת, של ציבור שמגיע רק בערב שבת לתפילה, יש כאלה שמגיעים רק לחגים, כל אחד מוצא את ההזדמנות שלו להגיע לבית הכנסת, ושם הוא פוגש רב של הציונות הדתית, שניגש אליו, מחבק אותו, אוהב אותו, מבין את צרכיו המיוחדים, ונותן מענה בדיוק למקום הזה.

אתן לך דוגמה. יש לנו בתי כנסת בחיפה, בנתניה, בגבעת אולגה, אנשים שבאים לבית הכנסת בשבת עם המכונית, רוב המנין הם אנשים כאלה. והרב יודע איך לפנות אליהם, איך לקרב אותם. ואנחנו מרגישים שזו השליחות שלנו, אלה האנשים ששומרים את הקשר החם הזה עם היהדות והתורה והמצוות ואותם לקרב, כי אם אנחנו לא נהיה שם, אז הילדים שלהם כבר לא יהיו אפילו באותה שבת הבודדת הזו.

תורת ישראל שייכת לכל אדם ואדם באשר הוא יהודי, ואנחנו רוצים להעביר את המסר הזה בכל מקום בכל גרעין, כל יהודי שייך אלינו ואנחנו שייכים אליו, ומתוך הכוונה הזו ומתוך המגמה הזו, אנחנו פועלים הן בגרעינים והן ברבני הקהילות והן בבתים חמים של ילדים בסיכון. הכל מתוך התפיסה שאנחנו עם אחד ושייכים לתורה אחת.

רבנים
נותנים את מה שהציבור צריך. רבני קהילות בגרעינים התורניים (שעלי תורה)