פרשת וישב: מתי יוכל יעקב אבינו לשבת בשלווה? - סרוגים

פרשת וישב: מתי יוכל יעקב אבינו לשבת בשלווה?

אחרי מסע הנדודים שעבר יעקב אבינו במשך למעלה מעשרים שנה, אחרי כל המאבקים הגלויים והנסתרים מול לבן ומול עשו, הוא סוף כל סוף מבקש קצת שלווה. "וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" ביקש יעקב לישב בשלווה בעולם הזה וקפץ עליו רוגזו של יוסף. מתי הוא כן יישב בשלווה?

פרשת וישב: מתי יוכל יעקב אבינו לשבת בשלווה?
  הבשורה על מות יוסף. פרידריך שדו

אחרי מסע הנדודים שעבר יעקב אבינו במשך למעלה מעשרים שנה, אחרי כל המאבקים הגלויים והנסתרים מול לבן ומול עשו, הוא סוף כל סוף מבקש קצת שלווה. "וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" ביקש יעקב לישב בשלווה בעולם הזה וקפץ עליו רוגזו של יוסף.

יעקב אבינו סבר, כי אחרי שהצליח להקים משפחה שמתנהגת כמו עם קטן, הרי שמעתה מה שנותר הוא להתיישב בחלקת אדמה בארץ ישראל ולהתעצם. יעקב שמגיע שלם אחרי העימות מול הגויים סבור כי שלב הבירור הסתיים. אבל מלחמת האחים (כפשוטו) שפורצת בין בניו של יעקב אבינו, לא נובעת מיחסי כבוד או יוקרה. היא נובעת מהשאלה איזו דרך היא הנכונה להנהיג את המשפחה המתרחבת שעתידה להפוך לעם. האחים סברו כי יש להתכנס בתוך המשפחה ואילו ליוסף היו שאיפות אחרות, להפיץ את התורה לכל האומות.

האחים מוכרים את יוסף לגויים, לא רק כדי להפטר ממנו, אלא אולי גם בשביל להראות לו כי החיבור עם הגויים בשלב הזה הוא בלתי אפשרי. במילים אחרות, הם שולחים אותו לנסות את התיאוריה שלו הלכה למעשה במצרים – מרכז התרבות של אותה תקופה.

במצרים, יחווה יוסף את מה שהיה נחלת עם ישראל במהלך כל שנות הגלות. מצד אחד "וַיְהִי יי אֶת יוֹסֵף וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ… וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה יי מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ". ברכת ה' מלווה את היהודי, עד אשר הוא הופך לעוזרו של השליט, "וַיַּפְקִדֵהוּ עַל בֵּיתוֹ וְכָל יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ".

אבל מאידך בהזדמנות הראשונה ינסו להפיל אותו ולהעליל עליו עלילות. גם אחרי שיוסף פותה על ידי אשת פוטיפר, הוא מעדיף לברוח ולאבד הכל, מאשר לחטוא לא-להים. בין רגע הוא מאבד את כל מה שהשיג ונאסר בבית הסהר.

על פניו, נראה שיוסף ירד עד לתחתית, אבל גם משם הוא מצליח להשתקם. גם בבית הסוהר הוא מתחיל לפעול ולנהל את המקום, ועם ברכת ה' הוא מתקדם בתפקידו. בהמשך הוא יסייע לאחד משרי החצר, אלא שזה כדרכו של עולם, ישכח לגמול לו טובה ואת סוף פרשת וישב יבלה יוסף בבית הסוהר.

בפרשת וישב, נראה כי האחים צדקו, לא חשוב כמה יוסף יתאמץ ויפעל, החיבור בינו לבין הגויים לא יעבוד. למרות השקעתו וברכת ה' שמלווה אותו, נראה כי הגויים מחפשים דרכים כדי להפיל אותו.

רק בפרשה הבאה, תתהפך המגמה. כשיוסף יקבל את ההכרה שלו מאת פרעה ויהיה (סגן) שליט העולם, אז תגיע המחלוקת שלו עם האחים לנקודת השיא. שתוכרע בפרשת ויגש בנאומו של יהודה, שמצליח להכניע את יוסף.

ישיבתו של יעקב לא תוכל לצאת אל הפועל, כל עוד לא הובררה הדרך בה יש להנהיג את בניו. רק אחרי בירור שתי הגישות וההכרעה ביניהן, יוכל יעקב לשבת בשלווה. בפגישתו המחודשת עם יוסף אומרים חז"ל כי יוסף בכה על צוואריו ואילו יעקב אומר קריאת שמע.

הרעיון שחז"ל רוצים לבטא במדרש זה, שאחדות ה', המתבטאת בקריאת שמע, יכולה לחול רק אחרי הבירור הפנימי בתוך עם ישראל. כשיוסף והאחים יגיעו למסקנה מהי הדרך הנכונה להנהגת עם ישראל תשרה השלווה על אביהם יעקב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו