ח"כ מוטי יוגב בשלושה סיפורים אישיים על הרב אברהם צוקרמן זצ"ל - סרוגים

ח"כ מוטי יוגב בשלושה סיפורים אישיים על הרב אברהם צוקרמן זצ"ל

מוטי יוגב נפגש עם הרב צוקרמן כתלמיד בישיבת כפר הרא"ה, כמזכ"ל בני עקיבא וכח"כ בבית היהודי. בשלושה סיפורים קצרים הוא מתאר את דמותו של מי שהיה ה'אבא' של כפר הרא"ה, מחנך באישיותו "וכל שיחה איתו הייתה לימוד גדול של תורה, של מוסר של חכמת חיים, של הנהגה טובה של דרך ארץ"

ח"כ מוטי יוגב בשלושה סיפורים אישיים על הרב אברהם צוקרמן זצ"ל
  יוגב והרב צוקרמן זצ"ל

בשיחה עם סרוגים תיאר ח"כ מוטי יוגב, בוגר ישיבת כפר הרא"ה את אישיותו המיוחדת של הרב אברהם צוקרמן זצ"ל שהובא היום למנוחות בבית העלמין בכפר.

וכך מספר יוגב: הרב צוקרמן היה בכל שנותיו מחנך. מחנך באישיותו. מחנך בפשטות הליכותיו, במידותיו.

וגם בעולם התורה שהוא היה ספוג בו, מלא וגדוש. ניתן לומר כי הוא והרב נריה, שעמדו יחד בראש הישיבה, הרב נריה היה בבחינת האמא, שמקל עם התלמידים ומקבל את תירוציהם, והרב צוקרמן היה בבחינת האבא שעומד על הסדרים ופדנט, ואף על פי כן אהבנו אותו, מאות של תלמידים.

בקיאות בתנ"ך ובביאליק

הוא היה מחנך של שלושה דורות. אבי ז"ל זכה ללמוד בישיבה, ואחרים שגם בניהם למדו בישיבה וגם נכדיהם.

הרב צוקרמן, היה בקי וגדוש, בתורה בכללותה. הוא היה עומד בסדרים, בקצה האולם, ליד הפתח, וכל שאלה שלא נפשטה לתלמידים, אם זה בגמרא, אם זה ברש"י, אם זה בתוספות ובראשונים, בסברה ישרה, היה מסביר לכל אחד ואחד.

אבל עיקר בקיאותו הייתה בתנ"ך, ידיעה על פה של כל התנ"ך. לפעמים היה שואל בצורה צינית, על פסוק מסוים, "איפה זה כתוב", כדי לבחון את בקיאותנו ולהראות לנו שאנחנו צריכים להתאמץ וללמוד יותר תנ"ך.

באחד השיעורים, הוא שאל, ואף אחד לא ידע, אפילו הבקיאים של הכיתה, וכולם מתביישים על חוסר הידיעה, ואז אחרי דקה של דממה הוא משיב לנו, מילא תנ"ך אתם לא יודעים, אבל אפילו ביאליק אתם לא יודעים?! הוא ציטט שורה מספר של ביאליק ושאל אותנו איפה זה כתוב.

כל דיבור איתו, כל שיחה איתו, כתלמידים, בכל שאלה גם כשבאנו בטרוניות, דיבורו היה בנחת, וכל שיחה איתו הייתה לימוד גדול של תורה, של מוסר של חכמת חיים, של הנהגה טובה של דרך ארץ.

● מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

הם רשאים ולא אתה

פעם בהיותי מזכ"ל בני עקיבא, הייתה לי מחלוקת קשה, וסברתי שההנהלה הבוגרת של בני עקיבא, איננה פועלת לפי מה שנראה לי שנכון. ואז הרב צוקרמן העביר לי פתק מתחת לשולחן, שם הייתה כתובה מימרא מפרקי אבות "אל תאמרו קבלו דעתי שהם רשאים ולא אתה".

הוא היה מורה לחיים. אני מודע לכך שזכיתי להכיר אותו מהסיפורים של הורי. כי הרב צוקרמן היה חבר ההנהלה של בני עקיבא במשך שמונים שנה, ואנשים שואלים איך בגילאים כאלה מופלגים, היה לו קשר כזה חי עם התלמידים והנוער, אז הוא היה צעיר בנפשו. ידע לקרוא את נפש הנערים גם בתקופות הקשות, של לפני שבעים ושמונים שנה, שהנוער הדתי התבייש לחבוש כיפה, ובתקופות ההמשכיות, שהיה מושפע מהרוק ומהביטלס, ומהתקופות שלאחר מכן שגידלו שיער.

ראש ישיבה של 73 שנה

לאורך כל התקופה הזו הוא ידע לכוון ולהוליך ולהכנס לנבכי נפשו של נער ונערה, ובזכותו כל המפעל הגדול הזה של עשרות ואולי אפילו מאות מוסדות בני עקיבא, ישיבות ואולפנות, וכל החינוך הציוני דתי, שהעמיק שרשיו בתורה, תרם ויתרום רבות למדינה ולעם.

הייתה לו חכמת חיים בלתי רגילה, בלתי נגמרת. זכיתי לשמוע אותו לפני חודשיים כשפתח את ישיבת כפר הרא"ה המתחדשת, אמנם על כיסא גלגלים ובקול שקט, אבל דיבר בצורה צלולה ביותר. לפני 73 דיברנו פה עם ההורים של המחזור הראשון והשני, שהם לא רצו לשלוח את ילדיהם. והיום אני מוצא עשרות הורים שבאים שמחים לשלוח את ילדיהם לישיבת כפר הרא"ה ובהמשך דיבר הרב על דרכה של תורה ועל דרך ארץ. זה היה לפני חודשיים. ראש ישיבה של 73 שנה.

איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא. ענק. בתורה, במוסר, בדרך ארץ, בחינוך, בחכמת חיים. הוא יחסר מאוד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
איפה דרגתו ודרכו. ואיפה בנט. מרחק מזרח ומערב
שרה | 20-10-2013 23:21
חניך נובהרדוק יר"ש .