לפני כמה שבועות ישראל הראל, יו"ר מועצת יש"ע והיום עומד בראש המכון לאסטרטגיה ציונית, הרצה באוניברסיטת חיפה על "הפוסט ציונים דתיים".
הראל התייחס לתופעה אותה הוא מגדיר "פוסט ציונות דתית", אנשים בתוך המחנה הדתי-לאומי שבונים אידיאולוגיה חדשה, אלטרנטיבית לתנועת הציונות המוכרת, ולמעשה כבר פיצלו את המחנה הדתי-לאומי לשתי תנועות שבחרו את דרכן:
"הפוסט-ציונים הדתיים טוענים שהציונות הקלאסית מתה ולכן צריכים להקים ציונות חדשה ששונה במהותה מהציונות הקלאסית. הפוסט ציונות אומרת שממילא המפעל הציוני פסק להתקיים באופן פרקטי, התנועה לא קיימת יותר ומדינה ללא תנועה לאומית אקטיבית אינה יכולה להתקיים לאורך ימים בתנאים של המזרח התיכון.
קהלים גדלים והולכים תומכים באידיאולוגיה הזאת, ובהם רבנים בכירים ובעיקר פעילי שטח. לטענתם כדי לעצור את השיבוש בתהליך הגאולה צריך תנועה אלטרנטיבית לציונות, מכיוון של חוסן לאומי, של התמסרות עד אין קץ. לכאורה כל חברה צריכה לברך על יסודות כאלה. אבל כשהדברים מושתתים על יסודות שיש בהם אי קבלה של הדמוקרטיה, על הליכה לכיוון של תיאוקרטיה, על חשיבה גאולית, אני חושב שזו אינה תופעה חיובית, והדבר מדאיג אותי כמי שעמד על ברכיו של המפעל הזה ובמיוחד בדאגה למה שיקרה למדינת ישראל בכלל".
הראל התייחס למתח ולקרע בתוך המחנה הדתי-לאומי בין המחנה הציוני-דתי ה"קלאסי" לבין המחנה ה"פוסט-ציוני דתי" כהגדרתו. מתח שכזכור הגיע עד לכדי פיצוץ בשנה שעברה עם פיצול המפלגות בבחירות האחרונות לכנסת, ו"נאום הניאו-רפורמים" של הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן, בו יצא הרב שפירא בדברים חריפים ביותר כנגד חלקים מהמחנה הדתי-לאומי.
לדברי ישראל הראל, "במחנה הדתי לאומי מתחולל מאבק שכבר אינו סמוי בין המחנה הציוני דתי הקלאסי, המשכו של מחנה תורה ועבודה שכבר אינו קיים, לבין המחנה הפוסט-ציוני דתי המתגבש, וזה מתבטא לדוגמא בתנועת בני עקיבא שאומנם היא עדיין מאוחדת לכאורה, אך היא מפולגת ומשוסעת בתוכה, בין סניפים ובתוך הסניפים עצמם, ואין ספק שהקרקע הפוריה לקרע בציונות הדתית נמצא בחלק שנעשה יותר ויותר חרד"לי-חרדי. זה מאבק אידאי עצום, והיה אם החשיבה החדשה הפוסט ציונית דתית תנצח בה, אזי המדינה עלולה לאבד חלק חשוב ואיכותי מבניה שילכו למחוזות שינתקו אותם מהויה ומשותפות עם כלל הציבור."
עוד ציין הראל כי תנועת מנהיגות יהודית בראשות משה פייגלין היא הביטוי הפוליטי שמייצג בצורה הטובה ביותר את תופעת הפוסט-ציונות דתית.
אחד מנקודות השבר המכריעות בהיווצרותה של התנועה הפוסט ציונית דתית נמצאת לדעתו של הראל במשבר שגרמה העקירה מיישובי גוש קטיף וצפון השומרון לפני כמעט חמש שנים:
"השיא הגיע לפני חמש שנים עם עקירת היישובים בגוש קטיף כשחלק מהרבנים בהם מהרבנים המובילים הצהירו שהיה לא תהיה ובסוף היה גם היה וזה מסמל לא רק את ההבדלים האידיאולוגיים, אלא גם את ההבדלים המנטליים. מי שמסוגל להגיד היה לא תהיה לא חושב בכלל במונחים ארציים, בודאי לא פוליטיים, וזאת מול האגף שהיה וגם היום הוא עדיין רוב בציונות הדתית שקיווה שהתופעה תיעצר, אבל לא נתן לזה מעמד שמימי. רובנו, אנשי גוש אמונים, הננו ציונים קלאסיים, ולפיכך אנחנו מואשמים בהסכמה לפינוי גוש קטיף, כי אמונתנו היא שבמסגרת ה"יחד" הציוני אסור לסרב לפקודות הצבא ואסור להרים יד על חיילים, כי אז כל המפעל, כל ה"יחד" הזה עומד בסכנה.
וכשזה (ההתנתקות – ד.ש.) קרה, התנועה נכנסה לקו מחשבה שזה קרה הואיל וגם בתוך המחנה לא נשאר הטוהר הציוני האולטימטיבי והוכח שגם הציונות הדתית המגשימה לכאורה איבדה את דרכה, ולכן חייבים ציונות חדשה לחלוטין.
נוסף על כך, בגוש קטיף הנוער לא ידע איך להכיל את שני המסרים המנוגדים של איך לא מתנגדים באלימות, וגם משאירים את האלמנטים של האמונה. זה קרע את הנוער. לא פלא הוא, שכדי לצאת מתוך הקרעים הנפשיים הם מחפשים משהו יותר ברור וישר שלא יתעוררו בו ניגודים בין האמונה הפנימית לבין ההתנהגות החיצונית. לפיכך לדעתם מדינה יהודית יכולה להתקיים רק אם ישמר בה המתח הלאומי והמעשי, ואינה יכולה לעמוד על בסיס האידיאולוגיה הקודמת שנפחה את נשמתה, וכל הנסיגות הטריטוריאליות והאידיאולוגיות מוכיחות את זה. לכן הגיע הזמן להחליף את התנועה הציונית, וכיוון שזה לא יגיע מהכיוון החילוני, זה חייב להגיע מהכיוון שלנו, הגאולי."
ניתן בהחלט לחלוק על דבריו של ישראל הראל, אך אין ספק שדבריו הינם נקודות למחשבה למי שמנסה להבין את התהליכים שעוברים על המחנה הדתי-לאומי לאור האירועים שמתרחשים כל הזמן בתוך המחנה ומחוצה לו, ומשפיעים על דרכו.
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
0 דיונים
חמורבי השלישי
אז השאיפה הטפשית שלך ל"לא יישאר ממנה שריד" נאמרה גם עליך עצמך? הרי גם אתה חי פה ב"מפלצת הציונית" שאתה כה מייחל להשמדתה.
17:47 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חמורבי השלישי
לגבי השמד שבוצע במעברות, אולי אתה אינך יודע זאת אבל הציונות הדתית הייתה פעילה מאוד במאבק נגד החילון הכפוי במעברות. לגבי שבת - מי לדעתך עשה את ההסדר המקורי של הסטטוס-קוו...
לגבי השמד שבוצע במעברות, אולי אתה אינך יודע זאת אבל הציונות הדתית הייתה פעילה מאוד במאבק נגד החילון הכפוי במעברות. לגבי שבת - מי לדעתך עשה את ההסדר המקורי של הסטטוס-קוו על מנת לשמר משהו מהשבת בארץ? לגבי גוש קטיף מפתיע בעיני שמאורע מזעזע כמו חורבן של מספר יישובים בארץ לא נראה לך חמור דיו. בוא ונסביר לך שוב את המשמעות - נחרבו יישובים בארץ ישראל ונמסרו לידי האוייב! ואם זה לא מפריע לך אז בוא ותבין בנימה "אגואיסטית" - מה שעשו לגוש קטיף ניתן לעשות באותה קלות לקריית ספר, עימנואל, מודיעין עילית, ועוד שכונות חרדיות מעבר לקו הירוק. תתעוררו!!! ולגבי נושא של "ביחד נשתית פה מדינת הלכה", חוששני שגם לחילוניים שהם כרגע הרוב המכריע יש מה לומר בנושא, ואינך יכל להכריח אותם.
המשך 17:32 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלדד
אני חושב שהשינוי הוא לטובה כי עד היום הציבור הדת"ל היה בן חורג במדינה והיה צריך כל הזמן להוכיח את נאמנותו. עובדה זו נוצלה בציניות שאין כדוגמתה ע"י הפוסט ציונים...
אני חושב שהשינוי הוא לטובה כי עד היום הציבור הדת"ל היה בן חורג במדינה והיה צריך כל הזמן להוכיח את נאמנותו. עובדה זו נוצלה בציניות שאין כדוגמתה ע"י הפוסט ציונים האמיתיים כדי לדחוף את הציבור הזה לעבר גבולות האבסורד. המגמה המתוארת ע"י ישראל הראל אומרת לא עוד !! יש לנו הזכות והחובה להוביל את המדינה לא פחות מלאלה שמובילים אותה לאבדון. הם מזהים את המגמה ומגייסים לטובתם את החוקים הדרקוניים והלא צודקים ביותר שאפשר, ועל כך אנחנו קוראים לסרב ללא אלימות ולשרטט את הקוים האדומים שלנו (פחות חמור ממה שעשו הוגי השמאל כשהכריזו שיפתחו במלחמת אחים אם יוחלט על טרנספר) והכל נעשה לא מתוך ניתוק מהמדינה אלא להפך מתוך דאגה לעתידה ומתוך אהבה רבה לעם.
המשך 17:31 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
01:26 05.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כדאי להתעורר
23:00 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתי
21:30 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
הפגר הציוני מת, הלך. רק מכח היהדות אנו פה, ואיתה ננצח, על אפו וחמתו של מר הראל.
20:42 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ערן
זה שהם מדברים את השפה של פעם לא אומר שהם טועים. הזהר לפני שאתה עושה דברים חדשים וזורק את מה שבנו לפניך לפח
20:19 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתי לא ציוני
כוללללללללללללללללללםםםםםםםםםםםםםם כל גדולי הדור היו נגד הציונות מיסיבה אחת שהציונות הייתה בלי יהדות עם הציונות הייתה עם יהדות והכול אז לנו הייתה מדינה ציונית שלימה אבל תראו משהו ציון זה...
כוללללללללללללללללללםםםםםםםםםםםםםם כל גדולי הדור היו נגד הציונות מיסיבה אחת שהציונות הייתה בלי יהדות עם הציונות הייתה עם יהדות והכול אז לנו הייתה מדינה ציונית שלימה אבל תראו משהו ציון זה ירושלים ..בקיצור זה עמוק אבל יתכן שהעם יבין שלנו אין קשר עם ציונות כופרת ונקים ציונות חדשה שמטרתה זה רק לקדש שם שמיים
המשך 19:34 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חמורבי השלישי
יש לזכור שאף אחד לא מבטיח לנו שאנו ב"מהלך גאולי". אנו מקווים שזה המצב, אנו מתפללים שזה המצב, אבל אין מי שיכל להבטיח שזה המצב. לכן הציונות הדתית היא לא רק "כוון...
יש לזכור שאף אחד לא מבטיח לנו שאנו ב"מהלך גאולי". אנו מקווים שזה המצב, אנו מתפללים שזה המצב, אבל אין מי שיכל להבטיח שזה המצב. לכן הציונות הדתית היא לא רק "כוון גאולי", היא מהלך שלם של שותפות בתנועה הציונית, עם החילוניים כאשר כל התקדמות בנושא "ארץ ישראל" נעשית תוך שותפות עם "עם ישראל". תוך שאיפה לקרב את "עם ישראל" ל"תורת ישראל". ושאיפה נוספת שאכן אנו מתקדמים (כולנו ביחד) בכוון הנכון של "ראשית צמיחת גאולתנו". לצערנו יש גורמים בציונות הדתית שחושבים שניתן להישען רק על שני קודקודים מהמשולש ולשכוח את השותפות עם עם ישראל. הדרך היא קשה - יש בה גם נסיגות אחורה (תרתי משמע), אבל אין ברירה - לא ניתן להמשיך בדרך ללא כל עם ישראל. לכן יש צורך להמשיך ולחזק את שיתוף הפעולה עם המפלגות הציוניות החילוניות, תוך שמירה על ייחודנו ועל עקרונותינו. זה לא הזמן למשחקי ברוגז.
המשך 18:18 04.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר