אחרי עשרים שנה: בית הכנסת השרוף חוזר לפעילות - סרוגים

אחרי עשרים שנה: בית הכנסת השרוף חוזר לפעילות

במשך חצי שנה שיפצו תלמידי מכינת 'לוד' את בית הכנסת דוסא שנשרף לפני עשרים שנה על ידי ערבים. עכשיו הוא חוזר לפעילות מלאה.

author-image
אחרי עשרים שנה: בית הכנסת השרוף חוזר לפעילות
  הכנסת ספר התורה בדוסה (פייסבוק)

מאות מתושבי לוד השתתפו בהכנסת ספר תורה מרגשת לבית הכנסת דוסא בעיר ששוקם אחרי שפורעים ערביים שרפו אותו.

בית הכנסת הממוקם בשכונת נוה ירק ראה תהפוכות רבות מאז הקמתו בשנותיה הראשונות של המדינה. בזמנו, הוא היה מרכז רוחני לרבים מתושבי העיר, חזנים וקוראים בתורה בבתי כנסת בעיר למדו את החזנות בבית כנסת.

אך לפני כעשרים שנה כשהשכונה איבדה את אופייה היהודי התרבו ההתנכלויות לבית הכנסת עד לשריפה אשר כילתה את המקום. למרבה המזל ערב השריפה העבירה המשפחה את ספרי התורה לבית כנסת סמוך ובכך הצילה אותם מכליון.

לפני חצי שנה דיווחנו ב'סרוגים' כי המכינה הקדם צבאית 'מעוז', שפועלת בעיר בשכונת רמת אשכול, לקחה על עצמה את שיפוץ ושיקום בית הכנסת. מדי יום שישי פעלו התלמידים במקום, בהובלת ראש המכינה הרב עוזיאל חובב ומנכ"ל המכינה אהרון אטיאס בניקיון ושיפוץ של המקום. למשימה החשובה הצטרפה חברת "אבן וסיד" בראשות המנכ"ל מנחם אינטרטור, שלקחה עליה את החסות לתהליך יחד עם חברת חשמל שעובדיה נרתמו לעבודה בזמנם החופשי כך הצטרפו המסגרים, האינסטלטור, בעל חנות טמבור אנשי המזגנים ועוד.

בית הכנסת חוזר לפעילות

שיפוץ המבנה והשבתו לקדמותו עוררו התרגשות רבה בקרב תושבי העיר שעקבו מקרוב אחרי הנעשה בו. ביום חמישי הגיע הרגע שבו חברו כולם להשבת ספר התורה שניצל לבית הכנסת וחנוכתו. האירוע נערך תחת אבטחה כבדה של המשטרה. התהלוכה הענקית שהיתה ראשונה מסוגה בעיר עברה בשכונות השונות. תלמידי המכינה הובילו את השיירה בהשתתפות תלמידי מכינת עצמונה.

את האירוע כיבדו בנוכחותם: ראש ישיבת שבי חברון הרב משה בלייכר, הרב אלישע וישליצקי שבירך שהחיינו בשם ובמלכות, רב הגרעין התורני בלוד הרב ישראל סמט,  ראש ישיבת ראשל"צ הרב שלמה לוי וכן שר השיכון אורי אריאל, סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, ח"כ מוטי יוגב, יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל ונשיא המזרחי קורט רוטשילד.

שיאו של הערב היתה הכנסת ספר התורה אל בית הכנסת והסרת הלוט מלוח השיש של החזן, לוח שויתי ה' לנגדי תמיד שנמצא הרוס במקום וששוקם מחדש והחוזר לשימוש.

הרב עוזיאל חובב הסביר בסוף הערב על חשיבות הרוחנית של בית הכנסת ואמר כי "חשוב לדעת בוודאי בדור הזה ובתקופה זו שמרגע ששב ה' את שבות עמו והחזירם לציון ריבונו של עולם מחכה לבניו, וכפי שמצאנו בהריסות את הפסוק שויתי ה לנגדי תמיד מכוחו קיבלנו כוחות למהלך והרגשנו שליחים של מדינת ישראל להשבת והגדלת השכינה בלוד ומתוכה לירושלים, ספר התורה הוא החיים הטהורים שצריכים להיקבע בתוך בית הכנסת בשכונה במדינת ישראל, ראשיה וממילא בתוך כל אחד ואחד מאיתנו".

בהמשך אמר מנכ"ל המכינה וממייסדי הגרעין בעיר אהרון אטיאס כי קול הבכי עם קול השמחה, אלו התחושות שליוו אותנו בחנוכת בית הכנסת "דוסא", תחושה של כאב על 20 שנים שבית הכנסת הופקר לזרים עם עוצמה ענקית של הכנסת ספר התורה שניצל ערב השריפה והוחזר ברוב פאר והדר לבית הכנסת המשופץ לתפארת."

"מרגש היה לראות את אלפי ישראל צועדים ברחובות העיר לוד עם ספר התורה נישא בגאון, דגלי ישראל מונפים וריקוד עוצמתי של תלמידי המכינה. שרים וחברי כנסת לצד רבנים ונדבנים כולם היו שותפים לזקיפות הקומה של עם ישראל השב לארצו."

החגיגות בבית הכנסת

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו