המוזיקה - בלקנית-ספרדית אבל המקצב גבעוני לגמרי - סרוגים

המוזיקה – בלקנית-ספרדית אבל המקצב גבעוני לגמרי

אהד שגב גילה לאחרונה את הזמר בנימין (ביני) לנדאו מחוות מעון. לנדאו, שקיבל השראה מוזיקלית מהבעל שם טוב רבי נחמן ושלמה קרליבך משלב מוזיקה בלקנית מזרחית עם מוזיקת הפלמנקו הספרדית אך הקצב ששולט הוא מקצב הגבעות. האזינו.

author-image
המוזיקה - בלקנית-ספרדית אבל המקצב גבעוני לגמרי
  מרחף. לנדאו

ככל שעובר הזמן, כיין המשתבח עם השנים, מסתבר שיותר ויותר אומנים היוצרים בז'אנר המוסיקה היהודית המקורית יוצרים מוסיקת רוק משובחת, לעיתים אף יותר מהרוק הישראלי הממוצע, שהוא בד"כ שילוב שעטנזי של ג'אז, פופ ומעט רוק אלטרנטיבי.

יונתי: [podcast]https://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2010/06/y.mp3[/podcast]

אחד מאומנים אלה שנגלה לאוזניי לאחרונה הוא המוסיקאי האמוני בנימין לנדאו שהוציא לפני כשנה אלבום חדש בשם "מעבר לגבולות" שם התואם את רצונו של האומן לרחף מעבר לגבולות ולהגיע גבוה אל מחוזות רוחניים, ולשתף בחוויה זו את המאזין בעזרת מוסיקה מרגשת ובעלת עוצמות גדולות.

בנימין (ביני) לנדאו גר כיום בחוות מעון, והוא מוסיקאי שקיבל השראה חזקה מהבעל שם-טוב, רבי נחמן מברסלב, ורבי שלמה קארליבך.

האלבום "מעבר לגבולות" מכיל שירים בסגנון רוק בשילוב מוסיקה בלקנית מזרחית ומוסיקת פלמנקו ספרדית (מה שאפשר להגדיר כ'פולק-רוק') הן מבחינה הרמונית, והן מבחינת קצב. הקצב השולט הוא "מקצב הגבעות" המפורסם שהחל לפני למעלה מעשור להחליף את סגנון ריקודי החתונות והופעות המוסיקה היהודית. מקצב הגורם לך לקפוץ במקומך ולהרגיש את האדרנלין עולה כאשר אתה מאזין. במקצב זה משתמשים עוד אומנים מפורסמים מהז'אנר כמו ירמיהו, סיני תור, ושיבי קלר. יש לציין שמקצב זה מקורו דווקא ממוסיקה של מדינות הבלקן-כנראה מטורקיה ולאחר מכן יוון.

האלבום מכיל "ריפים" יפהפיים בגיטרה חשמלית בסגנון של רוקנ'רול אנגלי משובח כמו למשל השירים 'מתוך הפיכה' ו-'יונתי' כשברוב השירים הגיטרה האקוסטית שולטת ברקע כליווי, המשווה אוירה של טבע ו'גבעות' בדומה למוסיקת קאנטרי אמריקאית. סגנון דומה ניתן למצוא אצל יוסף קרדונר, אחד האומנים המפורסמים ביותר בז'אנר, ונחשב כפורץ הדרך הראשון שהחל לבצע בז'אנר.

באלבום ישנן בלדות שקטות ונוגות כמו 'שאגו' , 'ידיד נפש', 'רסיסי לילה' ו-'יהיו לרצון' , שירים בסגנון פלמנקו ספרדי ודרום אמריקאי כמו 'עדרים' ו-'חותם' וכן שירים בסגנון קאנטרי כמו 'והביאותים' .

מבחינה קונספטואלית, השירים מכילים מילים מקוריות שברוב האלבום עוסקות בגאולה, בערגה לגאולה, ובאהבה העצומה בין עם ישראל להקב"ה כמו למשל השיר המרגש 'מתוך הפיכה' המדבר על ביאת המשיח, והשירים-"שאגו' ו-'רסיסי לילה', וכן ישנם שירים עם מילים מהמקורות ופיוטים כמו למשל 'והביאותים', 'יונתי', 'כל המייחלים', 'ידיד נפש' 'יהיו לרצון', וכו'.

דבר נוסף ששבה את ליבי הוא הרעיון לספור 1, 2, 3, 4 בהקלטה לפני תחילת השיר 'חותם' בשפה הארמית במקום מה שנהוג בדרך כלל באולפני הקלטות – בשפה האנגלית, מה שמסמל את החזרה לשורשים היהודיים והאוירה הארץ ישראלית והתלמודית.

הייתי מצפה ליותר מילים מקוריות של האומן, ועם הרבה יותר ליטוש, כיאה לאלבום מושקע מבחינה מוסיקלית ובעל רמת סאונד טובה יחסית, למרות שהאומן יכל לגוון את הליווי ולהפחית מדומיננטיות הגיטרה האקוסטית ברקע.

מעבר לכלים הקונבנציונליים כמו גיטרה, תופים, בס וקלידים מככבים בדיסק כלים המזכירים את הטבע, הנופים, והמרחבים הפתוחים כמו כינור, חליל (צד) ומפוחית. כנראה כדי להזכיר את נופיה של ארץ ישראל בכמיהה לגאולה.
מבחינה הרמונית השירים מכילים קדנצות מערביות לצד קדנצות מעט מזרחיות יותר וסולמות כמו חיג'אז וכורד הפופולאריים מאוד כסולמות בלקניים (מזרחיים אך אירופאיים) וסולמות פלמנקו (מוסיקה ספרדית) המכילים מינור טיבעי והרמוני והכל בשילוב והתכתבות עם מוסיקת רוק, בדומה מאוד למוסיקת הפרוג-רוק הבריטית מתחילת שנות השבעים בלהקות כמו 'קאמל' 'ג'נסיס' ו'קינג קרימזון'.
לגבי העטיפה, התמונה לא מושכת את העין ופחות בולטת, מה שעלול לפגוע בתדמית האלבום, אם כי התמונות בחוברת הפנימית מרשימות.

בסה"כ אלבום מעולה ומושקע, ונאחל לאומן ביני לנדאו להמשיך וליצור מוסיקה איכותית המעבה ומחזקת את היצירה היהודית-ישראלית המתחדשת בישראל בנופך מקצועי ומלא חן ויופי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
מוסיקה מדהימה
יואל | 24-06-2010 23:07
קניתי את הדיסק לפני כמה חודשים, ואני לא מפסיק לשמוע אותו. סגנון מקורי ומדהים. שילוב של הרמוניה ומקצב שסוחף את השומע מעבר לגבולות. מומלץ מאוד מאוד
2
תגובה
נחמה | 25-06-2010 17:53
מוסיקה נפלאה שיצליח
3
הודיה
| 27-06-2010 9:14
הדיסק לא מפסיק להתנגן אצלי באוטו. מקסים ומלא השראה ושמחה.
4
נפלא ! שירה יהודית ארץ ישראלית מרעננת
איש יהודי | 11-05-2015 16:10
5
מיוחד
יחיאל | 07-01-2016 6:45
ב"ה חוץ מהשירה העמוקה הזאת המיוחדת, הטון הגבוה שעולה ופתאום יורד יורד, הסערות הרגשיות האלו, חוץ מזה יש בו עדינות כזאת טבעיות ספונטניות אצל בנימין לנדאו, שה' יעזור לו לעשות עוד ועוד ניגונים נהדרים שיתקבלו אצל כולם.