כך מנסה 'התנועה' לתפור את חוק הרבנות עבור הרב סתיו - סרוגים

כך מנסה 'התנועה' לתפור את חוק הרבנות עבור הרב סתיו

ב'תנועה' הבהירו כי יתנגדו ליוזמת הרב דרוקמן למינוי הרב יעקב אריאל לרב הראשי וכינו אותה "חקיקה פרסונלית". אולם עיון בהצעת החוק שהעלו חברי הכנסת אלעזר שטרן ודוד צור, מלמד כי הקריטריונים הנדרשים למועמד שונו לטובת הרב דוד סתיו, שנתמך רשמית על ידי 'התנועה'.

author-image
כך מנסה 'התנועה' לתפור את חוק הרבנות עבור הרב סתיו
  תופר חוק לרב סתיו. שטרן (פלאש90)

ועדת השרים לחקיקה לא דנה אתמול (א') בהצעת החוק שבאה לשנות את תנאי הסף למועמדים לרבנות הראשית לישראל.

הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן ('התנועה') עליה חתומים גם דוד צור (התנועה), הרב שי פירון ועליזה לביא ('יש עתיד') ואורי אורבך מ'הבית היהודי' באה לשנות את תנאי הסף עבורה המועמדים לתפקיד הרב הראשי לישראל וכן את הרכב הגוף הבוחר את הרבנים.

בליכוד ובבית היהודי הפעילו לחצים כבדים על יו"ר התנועה ציפי לבני, המשמשת כיו"ר ועדת הרשים לחקיקה, שלא  לדון בשלב זה בחוק. לפני הדיון הוסכם כי ההצעה לא תעלה לסדר היום, אך למעשה, אתמול נדון ואושר חלק מהצעת החוק, לפיה הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים יגדל מ-150 חברים ל-200 ו-20% ממנו ישוריין לנשים.

כתב 'מעריב' זאב קם, דיווח הבוקר כי בבית היהודי זעמו שהצעת החוק עלתה בכלל לדיון, גם אם מדובר בהצעה חלקית. מכל מקום, החלק העוסק בשינוי הקריטריונים עבור המועמדים נדחה בשבועיים וח"כ אלעזר שטרן, הודיע כי לא יגיש את החוק החלקי על שולחן הכנסת וימתין עד לדיון בחוק המלא.

שינוי חקיקה לטובת הרב סתיו

הרקע לדחיית הדיון בהצעת החוק הוא ניסיון למצות את 'יוזמת הרב אריאל' של הרב חיים דרוקמן, שפורסמה לראשונה ב'סרוגים', לפיה ישונה חוק הרבנים הראשיים כך שיתאפשר גם למועמדים שעברו את גיל שבעים להתמודד לתפקיד.

ב'תנועה' וב'יש עתיד' שכבר הודיעו על תמיכתן ברב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי, הודיעו בעקבות היוזמה, כי לא יתנו יד ל"חקיקה פרסונלית", ולא יתמכו בהצעות החוק של הבית היהודי בנושא.

אלא שעיון בהצעת החוק של אלעזר שטרן, מלמדת כי ב'תנועה' בהחלט מבקשים לערוך שינוי חקיקה פרסונאלית ודווקא לטובת הרב דוד סתיו.

על פי החוק הקיים המועמד לתפקיד הרבנות הראשית לישראל יכול להיות מי ש"מכהן או כיהן כדיין או כרב עיר, או שיש לו כשירות לכהן כדיין או כרב עיר, או שהמועצה קבעה שהוא גדול בתורה." בהצעת החוק של שטרן מבקשים לשנות את הקריטריון לכך ש"הוא מכהן או כיהן 5 שנים כדיין ויש לו כשירות לכהן כרב עיר או שהוא מכהן או כיהן 5 שנים כרב עיר או כרב מועצה מקומית ויש לו כשירות לכהן כדיין".

משמעות השינוי, אם בחוק הישן מספיק היה להיות בעל כושר (הסמכה) לדיינות או לרבנות, בחוק החדש שמריצה התנועה דרוש להיות רב עיר (בפועל) עם כושר לדיינות או דיין (בפועל) עם כושר לרבנות.

שינוי החוק אם יתקבל, מסיר בעצם את מועמדותם של הרב דוד לאו (רב עיר ללא כושר לדיינות) והרב אליעזר איגרא (דיין שאינו רב עיר) וכן את מועמדותו של הרב יעקב שפירא שאינו דיין או רב עיר מכהן, כשהיחיד שעומד בקריטריון נכון לעכשיו הוא הרב יעקב אריאל (רב עיר ואב"ד), אלא שהוא אינו יכול להתמודד בגלל הסעיף בחוק שאינו מאפשר למועמד מעל גיל 70 להתמודד לתפקיד.

להצעת החוק נוסף סעיף נוסף, לפיו לא רק רבני ערים מכהנים יוכלו להתמודד לתפקיד אלא גם רבני מועצה מקומית. שוהם, בה משמש הרב דוד סתיו ברבנות (בעל כושר לדיינות), איננה עיר אלא מועצה מקומית, מה שסגר את כל הפינות עבור המועמד היחיד בו תומכת 'התנועה'.

לא לחקיקה פרסונלית?

יו"ר 'התנועה', ציפי לבני, מצוטטת בעיתון 'הארץ' כי תתנגד לכל שינוי חוק לטובת מועמד כזה או אחר ״גם אם מדובר במינויים של אנשים ראויים, אני סבורה שחקיקה צריכה להיות מנוסחת באופן כללי ובעלת ערכים אוניברסליים, ולא חקיקה שנתפרה למידותיו של אדם. לא ראוי שבחקיקה תיפתר בעיה ספציפית של אדם או אינטרס צר, אלא של בעיה עקרונית״.

יוזמתו של הרב דרוקמן, לבטל את ההגבלה על גיל המועמד ולאפשר גם למועמדים מעבר לגיל 70 להתמודד לתפקיד, נחשבת בעיני 'התנועה' לחקיקה פרסונלית. תפירת קריטריונים המתאימים למועמד אחד בלבד.

כאמור, הדיון בחוק נדחה בשבועיים בלחץ הליכוד והבית היהודי, שמנסים עדיין לקדם את הדיל בין ש"ס לבית היהודי לפיו יובטלו הסעיפים המגבילים את גיל המועמד או את בחירתו לקדנציה שניה, מה שיאפשר לרב יעקב אריאל ולרב שלמה עמאר כמו גם לרב ישראל מאיר לאו להתמודד לתפקיד. הבחירות לרבנות הראשית צריכים להתקיים בעוד פחות משלושה חודשים, אז תסתיים תקופת ההארכה של הרבנים הראשיים המכהנים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
ארץ הקומבינות
מאיר | 29-04-2013 15:34
זה"חוק סתיו" המנסה ליירט את הרב אריאל
2
שאלעזר שטרן יתפטר ויתן את מקומו לאשה
אליעזר | 29-04-2013 15:35
3
משהו חדש מתחיל
יחיאל | 29-04-2013 15:44
האם באמת משהו חדש מתחיל? זה לא נראה כך זה נראה יותר שחור מאפור בתקופת למפנה ז"ל הדברים היו יותר נקיים
4
משהו ישן מתיישן
דב | 29-04-2013 15:46
בהבדל חד שהיין משתבח עם הזמן והפוליטיקאים הנוכחיים הם מחזירים אותנו לחדרים אפופי עשן ומלא קומבינות
5
"חוק סתיו"
אפרים | 29-04-2013 15:47
חוק סתיו תמורת חוק הקומבינות
6
שיזהרו שמכל כך הרבה תפירות
אלעזר | 29-04-2013 15:49
לא יתפרו גם את השכל הישר
7
אני מציע
אסף | 29-04-2013 15:51
אני מציע את הרבנית ציפי ליבני, ואת האדמו"ר ליברמן ואת המשב"ק - המשמש בקודש- אלעזר שטרן לתפקידי הרבנות הראשית ולתפקיד הראשון לציון
8
הרב איגרא גם עומד בתנאים
דוד | 29-04-2013 16:08
הרב איגרא הוא דיין עם כושר לרב עיר ולכן גם עומד בתנאים.
9
מזעזע
| 29-04-2013 16:23
באמת זה נירא שמר אלעזר מנסה לקדם את מועמדותו של הרב סתיו בכל מחיר מאז שנבחר
10
זאת פוליטיקה חדשה?????
מתן | 29-04-2013 16:27
11
גם הרב אריאל לא עומד בכללי החק...
מגיב | 29-04-2013 17:04
הוא רב עיר ללא כושר לדיינות. כנ"ל גם הרב ישראל מאיר לאו...
12
שטויות הרב אריאל הוא אב בית דין לדיני ממונות.
מגיב | 29-04-2013 17:53
13
היה אפשר אחרת
מאיר | 29-04-2013 20:38
לוותר על ההרחבה למועצה מקומית, אבל ששר הפנים מ"יש עתיד" יכריז על שוהם כעיר.
14
רבנות הראשית לא רלוונטית
יצחק | 30-04-2013 10:07
התפקיד המקורי של הרבנות הייתה להיות מרא דאתרא של רבני ארץ ישראל.. מזמן זה הולך ונשחק, אבל הפעם היא כבר איבדה כל מעמד כזה.. כשההשפעה של הממשלה ורלו שלא רואים ביהדות האורתודוכסית כמחייבת בקביעת העומד בראשה... עלינו להסתפק ברבנות כמספקת שירותי דת דת ועושה קצת פרופגנדה שלה... ולהקים ארגון גג של הרבנים הגדולים לקהילות הציונות הדתית (ואפשר להסכים על כמה- הרב אריאל, הרב ליכטנשטיין, הרב דב ליאור, הרב רבינוביץ', הרב עמיאל שטרנברג ועוד), שיהיו המרא דאתרא.. כך נחזיר את הסמכות הרבנית, נוכל לפסוק ולתקן דברים לכלל הציבור, בתקווה שבעתיד נחזיר לרבנות הראשית את התפקיד הזה..
15
האבסורד הוא שכל דיין יכול להיות רב עיר ולא כל רב עיר
אליהו | 01-05-2013 21:45
יכול להיות דיין. למרות שדיין לא צריך לעבור את המבחנים של רב עיר. זאת אומרת שיכול להיות דיין שלא יודע הלכות בהלכות שבת מעבר לכל יהודי. שלא יודע בשר בחלב והלכות פסח. הו כול להגיש מועמדות לרב עיר. אבל רב עיר שלא נבחן על חושן משפט לא יכול להיות דיין. הרב ישראל לאו היה דיין והוא גם רב עיר. הרב איגרא דיין וממילא הוא רב עיר. הרב סתיו - שעבורו נתפר החוק - עומד בקריטריונים. הרב אריאל והרב דוד לאו הם רבני עיר ואב"ד ממונות, אבל לא דיינים. הרב יהודה דרעי דיין ורב עיר הרב אברהם יוסף והרב שמואל אליהו רני עיר ולא דיינים.
16
כמה לוביסטים מתפרנסים יפה מסתיו ....
שונא לוביסטים | 02-05-2013 21:17
רוצים רב ולא רב תחבולות. הרב איגראאריאל צדיקים גמורים.