כיפוף בתי הדין לבג"ץ, זה ההפך ממשנתו של השופט אלון - סרוגים

כיפוף בתי הדין לבג"ץ, זה ההפך ממשנתו של השופט אלון

בכנס שנערך לזכרו של השופט מנחם אלון ז"ל בשדרות, תקף הרב אריאל בראלי את החלטת היועץ המשפטי להגיש כתב אישום כנגד בית הדין הרבני אשר ינפיק כתב סירוב.

author-image
כיפוף בתי הדין לבג"ץ, זה ההפך ממשנתו של השופט אלון
  עצמאות בתי הדין (ישיבת שדרות)

במכון 'משפט לעם' בשדרות נערך אתמול (ד) כנס לזכרו של השופט מנחם אלון ז"ל.

בכנס השתתפו שר המשפטים – יעקב נאמן, הרב דב ליאור, ד"ר אביעד הכהן, ד"ר מנשה קליין, הרב רצון ערוסי וראש מחלקת משפט עברי ד"ר ויגודה.

בכנס תקף דיין בית הדין בשדרות 'משפט לעם', הרב אריאל בראלי את החלטת היועץ המשפטי להגיש כתב אישום כנגד בית הדין הרבני אשר ינפיק כתב סירוב.

לדבריו, זהו המשך ישיר להחלטתו של אהרון ברק לשלול מבתי הדין הרבניים את האפשרות לדון בדיני ממונות: "יש כאן ניסיון לכרסם ולכפוף את בתי הדין אל מול הבג"ץ, וזה בדיוק הפוך ממשנתו של השופט אלון" אמר הרב בראלי והוסיף כי "דווקא ביום השלושים לזכרו של מנחם אלון, יש ללמוד מהיחס המכבד שלו לבתי הדין הרבניים, לדוגמא שכתב בפס"ד שיש לאפשר להם לפסוק על פי ההלכה ללא התערבות של בג"ץ".

שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן נתן גיבוי להחלטת היועץ. לדבריו "אין לערב בין בוררות ושפיטה ולכן ההפרדה שיצר ברק בין דיני ממונות לגיטין- מוצדקת". נאמן התייחס לבתי הדין והפתיע את הקהל באומרו כי "הם רק מוסד של בוררות".

הרב בני אלון סיפר עד כמה היה חשוב לאביו לאמץ בסוגיות עקרוניות את המשפט העברי כפשטו ולא להשתמש בו רק כהמלצה. הרב בראלי התייחס גם לסוגיית "המלשינון" וטען שהיא אינה רצויה מכיוון שהיא מעבירה את סמכות האכיפה לאזרחים ויוצרת אווירה שאינה רצויה.

"הנזק גדול יותר מהתועלת, יש כאן מגמה הפוכה לצמצום כוח היחיד- אין אדם עושה דין לעצמו להיות שוטר של המדינה". גם על כך שר המשפטים לא הסכים וטען שכל מי שלא משלם מיסים גונב ישירות את השכן שלו.

עו"ד אביעד הכהן, ציטט את השופט אלון ואמר כי לכל מערכת משפט חייב להיות גרעין פנימי בבחינת נשמת המשפט שממנו נגזרים מהלכי המשפט. כל באי הכנס הצטרפו לתפילה שנשמת המשפט תהיה עפ"י תורת ישראל.

בראלי סיכם "מדי שנה מתקיים כינוס והפעם ראינו זכות ליחד אותו לזכר השופט אלון. אין ספק שדמותו של השופט אלון אשר השתדל להכניס ככל יכולתו את משפט התורה לתוך מערכת המשפט ראויה להוקרה ולהערכה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
כל הכובד
אורי | 07-03-2013 22:32
איפה ישנם עוד אנשים גדולים כמו השופט פרופ' הרב מנחם אלון
2
הנחיית יועץ המשפטי מצויינת ותפגע בכל המושחתים המשתמשים
בבתי דין כדי להתחמק | 10-03-2013 5:57