הרב רוזן: סוף הציונות הדתית הפוליטית. תחילת הבית היהודי - סרוגים

הרב רוזן: סוף הציונות הדתית הפוליטית. תחילת הבית היהודי

חל שינוי 'יישותי' במותג הקרוי 'ציונות דתית', המסומל היטב בשינוי שם המותג ל'הבית היהודי'. שימו לב; נמחקו שתי המילים הטורדניות במקצת, לחלק מן הציבור הרחב; ה'ציונות' הנשמעת ארכאית ולא מודרנית (לפחות מבחינת המינוח). את מקומה תפס 'הבית' הפחות יומרני, פחות תובעני ויותר חברתי והתחברותי.

הרב רוזן: סוף הציונות הדתית הפוליטית. תחילת הבית היהודי

זן הולך וזן בא

זו רשימתי האחרונה במסגרת זו לפני הבחירות, אשר יתקיימו בעוד 10 ימים. בגליון שבת הבאה 'תורו' של ח"כ (עדיין!) זבולון אורלב לכתוב במדור זה, ושמורה לו זכות 'המילה האחרונה'.

זו גם ההזדמנות להודות לו על עשרות רבות של שנות פעילות ציבורית ענפה, ממדריך בני עקיבא עד לשר בישראל וח"כ מצטיין, דרך יד-ימינו של זבולון המר ז"ל, מנכ"ל משרדי ממשלה, יו"רות המפד"ל וארגוני סעף נוספים.

תקוותי וברכתי שימשיך לתרום מכישוריו ונסיונו במערכות החיים הציבוריים בעם ישראל ובמדינת ישראל, כנציג אותנטי של הציונות הדתית במיטבה מן הזן שהולך ונכחד מן העולם. כאן המקום לפרגן ולהצדיע לאורלב גם על המכובדות והאצילות-אבירות בה 'קיבל את דין הפריימריז' לרדת מן הבמה לטובת 'הזן האחר'.

מותג חדש?

כאמור, זן הולך וזן בא, ובבחירות דהשתא מתמודדת ציונות-דתית מזן חדש, הנוסק בסקרים וממריא כנראה לאופקים אשר לא שערום קדמוני עסקנינו. וה'אופקים' אינם מספר המנדטים אלא כנראה גם מארג מפלגתי-תנועתי חדש אשר יסלול את הדרך למיקום אחר של הציונות הדתית על המפה החברתית והלאומית בישראל.

סקרי דעת הקהל נוטעים בי תחושה כי חל שינוי 'יישותי' במותג הקרוי 'ציונות דתית', המסומל היטב בשינוי שם המותג ל'הבית היהודי'. שימו לב; נמחקו שתי המילים הטורדניות במקצת, לחלק מן הציבור הרחב; ה'ציונות' הנשמעת ארכאית ולא מודרנית (לפחות מבחינת המינוח). את מקומה תפס 'הבית' הפחות יומרני, פחות תובעני ויותר חברתי והתחברותי.

המילה השניה שנדרסה, 'הדתית', נשמעה לאזניים מסוימות כמצמצמת וכ'מפחידה', וכ…נתונה ל'שלטון הרבנים'. היא הוחלפה במילת 'היהודי', הקורצת יותר לזהות; פחות מחייבת, יותר לאומית מתורנית. כמי שמחשיב עצמו ל'לא-שמרן' אינני מבכה עבר שנשפך, אלא רואה במותג החדש המתהווה לנגד עינינו ביטוי למציאות עכשווית, שיש עמה ברכה מרובה (בצד צללים. כרגיל), ואשרינו שזכינו וכו'.

הצדעה

והנה המצג המשתקף לנגד עיני; חניכי הציונות הדתית ומוסדותיה התברגו (יותר יפה לומר: השתלבו) עמוק בכל מערכות החיים במדינה, ותפסו עמדות מרכזיות מכח כישוריהם, ולאו דוקא כ'שליחי המפלגה'. חובשי כיפות סרוגות וסורגותיהן הפכו למשמעותיים – מכח עצמם – בכוחות הבטחון, במדע, בכלכלה, ברפואה, בתקשורת, במשפט, בתיירות, בתעשייה, במימשל,  בתרבות ובכל פינות החיים.

חלקם חובשים וחובשות כיפות ו'כיסויים' בלתי נראים, או ממוזערים, אבל החינוך הערכי שספגו הטביע את חותמו ונתן את אותותיו; בדרך כלל הם ערכיים, חדורי מוטיבציה ומוכנים להשקיף גם מעבר לאינטרס האישי והנהנתני. והם גם לאומיים ('הבית היהודי')!

האהדה בסקרים למותג 'הבית היהודי' היא הצדעה לאומית רחבה לזן זה, המיוצג היטב בדמותו, בהליכותיו ובהשקפותיו של העומד בראשה, נפתלי בנט, כסמל (כמעט ואינני מכירו אישית, בינתיים). כפי שדווח, מרבית תומכי 'הבית היהודי' בסקרים הם צעירים (מתחת ל-40) שאינם מגדירים עצמם כ'דתיים' קלאסיים. סביר שהם גם לא יזדהו עם הגדרתם כ'ציונים דתיים', ובכ"ז הם מצהירים על היותם באי הבית היהודי, רחב הידים והלב, עתיר המורשת וצופן העתיד.

כותל המזרח

וכאן אמירה חדה בפי, והיא נוקבת דוקא בהיותי נושא בתואר 'רב'; דומני כי 'הבית היהודי' התאפיין, בתהליך התרקמותו, בהשלת הגמוניית הרבנים מעליו, גם במפד"ל וגם ב'איחוד הלאומי'. הנוסחה של הכפפת עסקני הציבור להכרעות רבנים בשאלות פוליטיות וחברתיות רבות אינה עולה יפה, ובודאי מרחיקה המוני בית ישראל.

המודל של 'מועצת גדולי', או 'גדול הדור', הנהוג במפלגות 'יהדות התורה' וש"ס (ובחצרות האדמו"רים ליברמן ולפיד…) איננו מלבב, איננו אמיתי ואיננו ראוי לחיקוי. בעיניי, המודל הנכון הוא 'עשה לך רב', והשרשת נורמה שכל ח"כ, שר ואיש ציבור ימצא לנכון להיוועץ באיש תורה או באישיות בעלת שאר-רוח. רמז לדבר ומעין-מתכון: על החלטת דוד המלך "פשטו ידיכם בגדוד" נאמר "מיד נועצים באחיתופל ונמלכין בסנהדרין ושואלין באורים ותומים (=נביא; ברכות ג,ב; סנהדרין טז,א. וידעתי כי שערי דרשות לא ננעלו). צריך להיות כיוון פנים של איש ציבור אל 'כותל המזרח', אך ברמת האצלה והשראה ולא הנחתה.

אמור מעתה, שתי מחנות לפנינו והם חופפים רק בחלקם, וכך ימשיכו להתקיים גם בעשור הבא; 'הציונות הדתית' ו'הבית היהודי'. אין הכרח להתעטף בטלית 'הציונות דתית' כדי לנשק את מזוזת 'הבית היהודי'.

ואם לא הבנתם את הרמז נקרא בפה מלא; בואו להצדיע-להצביע ביום פקודת-קלפי למותג המתחיל מחדש: 'הבית היהודי' אשר נוסד על ברכי הציונות הדתית וערכיה, אך גדל ורחב ופרץ לאופקים חדשים.

==

הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. המאמר נכתב במוצ"ש שמות ויפורסם ב'שב בשבתו'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
רוב שס בוגרי הבית היהודי קראו להם הביתה הצילו את וזרעם
עקיבא | 09-01-2013 19:14
רוב שס מנהירה של הרובד החלש של ישראל הציונית השניה שסבלו מקיפוח תחת המגף של מפאי-המפד"ל. שס הפכה לבית הניחומים שלהם . כך ירדה המפד"ל . ציוניים אלה , שס ככור היתוך חרדי שקדה למחוק להם (ובעיקר לבנים ולנכדים שלהם) את הזהות הציונית של חינוך ממלכתי דתי וממלכתי., שירות בצה"ל ויציאה לחיי עבודה . שס נתנה להם זהות "המרה "חדשה, לזה קוראים : " להחזיר עטרה ליושנה " . אמונה בבאבות , קברים וקמיעים . השתעבדות לפולחן אישיות של רבנים , אירועים דתיים ומנגנון ענק של שנור וגביה באקסטזה דתית., את ילדיהם לקחה לרשת מעין החינוך התורני ,ללא לימודי ליבה הגונים כדי שיגדלו תואמי המודל החרדי-ליטאי-פנאטי מולעטים בבידוד בערוצי-קדש , תקשורת פנימית ועלונים מחנכים לפולחן שס. עצלות לימודי הליבה מבטיחה שלא יוכלו להשתלב חזרה בחינוך הממלכתי.
2
מעדיף רבנים עם אמירה ולא "מיתיפייפים" למינהם
יעקב | 09-01-2013 20:37
3
הפלירט של בנט עם החרדים יעלה במנדטים . הטירון שוגה
עקיבא | 10-01-2013 2:37
לציונות הדתית תהום בינה לבין החרדים . רדיפתם את המזרוחניקים אינה צריכה פירוט . זכינו והכיפה הסרוגה זוקפת קומתה זה לא הזמו להתאפס ולהיות מנוצלים על ידי האויב הפנימי המר לציונות הדתית ומשנתה ולמפעל הציוני . בנט השמר מהם והיה צמוד למשנת הציונות הדתית . נוח לנו חברת הציוני המסורתי והחילוני ואף הערבי מחברתם . עצם ההליכה איתם תבריח את הכיפה הסרוגה לזרועות הליכוד והמפלגות הציוניות . חזור בך ותפעל להקמת ממשלת אחדות ציונית כי לכך נבחרת.
4
אשרינו שזכינו
ציוני דתי | 10-01-2013 7:29
אשרינו שזכינו: הדור החדש - לא מתחשב ברבנים.לא מחויב להלכה.איזו נחת...
5
להתייעץ עם רבנים כן--החלטות ע"י נבחרי הציבור.
בנצי | 10-01-2013 9:20
ניתוחו של הרב רוזן חד ונכון.הבית היהודי מקבל תמיכה מהקהל הרחב אשר נושאי הזהות היהודית,ערכי הציונות,המורשת והתרבות היהודית חשובים בעיניהם.זכות גדולה נופלת בחלקינו ל"קרב ולחבק" את כל תומכינו החדשים ,האחריות וחובת "ההוכחה"עלינו.חלקים גדולים בציבור הכללי מוכנים ופתוחים לשמוע,לקיים דיאלוג עם חובשי הכיפות,ללא התנשאות וללא פטרונות.
6
נט לטובתנו תכחיש פלירט עם החרדים וחלילה עם המורשע דרעי
עמוס | 10-01-2013 9:49
רק ממשלת אחדות ציונית והמורשע דרעי לא ישב חלילה בממשלה ויכתים אותה . ישי כן אטיאס כן יצחק כהן כן . המורשע דרעי לא ולא . זה כתם לממשלת ישראל ולעומד בראשה . הממשלה לא תעמוד בלחץ תנועת המחאה שתקום ויוקדמו הבחירות בגלל אותו מורשע שלא היסס מעולם לרדוף את הכיפה הסרוגה ואנשיה במועצות הדתיות וברשויות. המרחם על אכזרים לוקה. הבית היהודי מורם ונקי מלשבת באותה ממשלה איתו .די לו בכנסת עד שיתוקן החוק .
7
המצביע למפלגה חרדית שס הספרדית או ג האשכנזית כהמרת דת !
עמי | 10-01-2013 16:36
8
יפה!
| 11-01-2013 4:50
9
הרב? רוזן??
חיים | 11-01-2013 15:13