דעה: הרב חיים אמסלם ומלחמתו נגד האשכנזים - סרוגים

דעה: הרב חיים אמסלם ומלחמתו נגד האשכנזים

הרב חיים אמסלם טוען בראיונות שהאשכנזים "ריסקו את הספרדים ולשו אותם ועשו אותם למוטציה שהפכה להיות ליטאית ספרדית". אבל יש כאן טעות בסיסית, הבחירה של הציבור הספרדי ללכת ללמוד במוסדות אשכנזים היא בחירה מודעת מתוך רצון עצמאי ולא מתוך הכרח או כפייה.

דעה: הרב חיים אמסלם ומלחמתו נגד האשכנזים
  עזוב את האשכנזים. הרב אמסלם (פלאש90)

לאחר תקופה ארוכה בה אני משקיף מהצד על פעולותיו של הרב אמסלם ומתוך עיון וקריאה של מאמרים אותם הוא פרסם וראיונות אותם הוא ערך באמצעי התקשורת השונים בעיקר בכלי התקשורת החילוניים, אני יכול לומר שהרב אמסלם הוא דמות מורכבת אשר מנסה לברר את זהותו החצויה והשסועה ע"י היפרדות, התנתקות ובעיקר ע"י ביטוי כעס כלפי הציבור האשכנזי ליטאי .

מה מקור הכעס עדיין אינני מכיר את הרב וילדותו שאוכל לומר בדיוק, אני כן יכול להבין את התחושה של סלידה מאלו שלדעתו גנבו וגזלו את זהותו הספרדית – תנועת ש"ס.

אבל הטענות שיש לו כלפי המנהיגות הרבנית של הציבור הליטאי אשכנזי היא ביקורת שיש גם בתוך הציבור הליטאי עצמו, מבחינה זו הוא אינו מיוחד כלל. אין הוא מחדש דבר, וכי מה חדש יש ברצון לשליטה הן הפוליטית והן הכלכלית אצל ראשי המפלגות הגדולות ש"ס ואגודה ?

ידוע לכל שעסקים, פוליטיקה ותעודות כשרות הולכות יחד ואין זה משנה אם במפלגות הספרדיות או האשכנזיות , כולן מתנהלות אותו דבר, לטוב ולרע.

ספרדי בלבוש אשכנזי

נתק נוסף הקיים אצל הרב אמסלם הוא המשך הבחירה שלו להראות בחזות אירופאית אשכנזית כפי שמצוטט מהראיון אותו הוא נתן :

"למה בעצם אתה לובש את הלבוש האשכנזי?

למה זה לבוש אשכנזי? זה לבוש אירופאי.

סבך התלבש ככה?

גם במרוקו בדור האחרון כבר לבשו חליפות.

והמגבעת?

הרבנים גם במרוקו ובוודאי בצרפת חבשו מגבעת. הספרדים תמיד התאימו עצמם לסביבה. "

חשוב לדעת שמרוקו בתקופת חיים של סבו של הרב אמסלם הייתה קולוניה צרפתית ברובה והשפה והתרבות היו אירופאים, לכן הוא צודק שגם סבו היה נוהג ללבוש מקטורן ומגבעת אך זה  היה הקוד ההתנהגותי האירופאי אשכנזי אותו הביאו הצרפתים למרוקו.

אחר כך ממשיך הרב אמסלם לתקוף את הליטאים בלבושם הלא מתאים לתרבות הישראלית: "למה להיות משונים? לא תראה אצלנו באמצע הקיץ של המזרח התיכון לחבוש כובע פרווה המתאים לסיביר. איפה ההיגיון פה? זה נקרא להיות יהודי? על זה עומדת היהדות? זה הכול משובש מהיסוד. אך כל אחד זכאי להמשיך במנהגו."

הספרדים אשמים לא פחות מהאשכנזים

אינני יודע אם ח"כ אמסלם מש"ס הוא החמור עליו רוכב המשיח או אולי הוא המשיח עצמו כפי שחושב אמסלם על עצמו.

"לוקחים בחור בן 14, שמים אותו בישיבה ומבקשים ממנו לפצח סוגיה הלכתית על שור מועד או שור תם שנגח בפרה. הוא לא מבין מה רוצים מהחיים שלו. מי זה השור ואיפה החמור?", טוען ח"כ ה"רב" אמסלם וממשיך ואומר שלרוב הציבור אין האינטלקט והעוצמה הלימודית לעסוק בעניינים האלה"

צודק, רוב הציבור הדתי ספרדי אין לו את העוצמות האינטלקטואליות ללמוד תורה.

אבל אחת התשובות הכואבות לי במיוחד אצל הרב אמסלם זוהי התשובה המעידה על חוסר היכולת לקחת אחריות על חייך, למרות שהיום וכבר מספר שנים שהוא התחיל לקחת אחריות על חייו ואחריות זו הגיעה לשיאה בימים אלו ממש בהם הוא החליט להקים מפלגה פוליטית ולנסות לרוץ איתה לכנסת. הרב אמסלם טוען שהאשכנזים "ריסקו את הספרדים ולשו אותם ועשו אותם למוטציה שהפכה להיות ליטאית ספרדית"

זוהי אמירה חסרת הבנה המעידה על בורות, כי הרי אף אחד לא מכריח את הספרדים להיות לא מה שהם, הבחירה של הציבור הספרדי ללכת ללמוד במוסדות אשכנזים היא בחירה מודעת מתוך רצון עצמאי ולא מתוך הכרח או כפייה. מי שריסק את הציבור הספרדי הוא דווקא הציבור הספרדי עצמו ואף אחד אחר לא יכול לקחת את האחריות הזו במקומו.

יש פתרון לליטאות הספרדית

יש הבדלים גדולים בתוך הציבור 'החרדי' יש גם גבולות מטושטשים בעיקר אצל הציבור הספרדי אשר שנים רבות חיפש את הזהות שלו וביקש לאמץ את ההתנהגות הליטאית מסיבות פוליטיות עד לפני שקמה תנועת ש"ס והיום מתחילים להתרחק יותר ולהגדיר את זהותם כפי שמוביל את מהלך הזהות הזו הרב אמסלם .

המלצות ועדת פלסנר ובעקבותיה חקיקת החוק לגיוס חרדים תגרום כזרז לציבור הספרדי דתי להגדיר טוב יותר את זהותו הדתית והיחס שלו למדינה ולציונות ותאפשר להם סולם לרדת ממנו מהניסיון שלהם לחקות את הציבור הליטאי.

כך גם ביחס לחב"ד אשר רואים את המלצות הועדה גלגל הצלה לחסידות חב"ד אשר תציל אותם ותיתן תעודת הכשר להיותם חרדים לאומניים.

לעומתם חסידות ויז'ניץ, חסידות סאטמר, חסידות נדבורנא, חסידות סלונים ועוד עשרות חסידויות קטנות, עד החסידות הגדולה ביותר היא חסידות גור אלו חסידויות חרדיות המתנגדות לציונות ואלו כלל לא ישרתו בצה"ל יהיה המחיר אשר יהיה.

מפלגת ש"ס מייצגת ציבור גדול של דתיים מסורתיים ספרדים אלו לא יכולים להסתתר מאחורי אי גיוס לצבא והם לצערי הרב אלו העושים את השימוש הרב ביותר הלא מוצדק לפטור משירות צבאי ועל כן ההתנגדות שלהם לגיוס הוא צביעות ובעיקר מראה על אובדן הזהות האישית שלהם .

שאלת היחס לציונות היא שאלה מכריעה ומשמעותית מאד ביחס לשאלת מיהו 'חרדי'. חרדי הרואה את עצמו שותף מלא בערכים של המדינה הציונית איננו כלל יכול להגדיר את עצמו 'חרדי'. הוא כן יכול להגדיר את עצמו כיהודי שומר מצוות וקפדן אך הוא כלל איננו חרדי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
אם אינך מתביש קרא לעצמך ספרדי, אך אל תקרא לי אשכנזי
עמוס | 05-11-2012 14:37
מן הראוי להתנתק לגמרי מטומאת ארץ העמים. אבא ואמא עזבו את ארצות הגויים ועלו ארצה מיד כשמצאו דרך לעקוף את האיסור של השלטון האנגלי שהיה אז בארץ. אני גאה בזה שעלו ארצה, לא בזה שנולדו בחוץ.
2
לא מכריחים
| 05-11-2012 15:51
נכון שלא מכריחים את הספרדים ללמוד במסגרות אשכנזיוך, אך פעם לא היה אפשר אחרת. לא היו מוסדות לימוד לספרדים. הם אמנם בחרו באגודת ישראל ,אך לא היה להם יצוג הולם ולא היו להם מספיק מסגרות מתאימות. עד שקמה שס והיצילה את המצב.
3
הפוסל, במומו פוסל?
חיים צ. | 05-11-2012 16:07
לכבוד רן גולדן היקר, איך אתה יכול להתעלם מהעובדה שמערכות החינוך והדת בנויות על ערכים אשכנזים. באיזו נוסח מתפללים הילדים הספרדים בב"ס ממ"ד? יש להם ברירה בכלל להתפלל בנוסח אחר? באוזה ישיבת (הסדר אפילו) מלמדים את המשמרת כהונה או הזרע יצחק....אין זכר כמעט לרבנים וגאונים ספרדיים. ולא אדבר על גירוש ספרד שתופס מקום קטן בספרי לימוד יחסית לחשיבותו(בהשוואה לשואה). אז כשאתה אומר שלאיש הקטן הזכות לבחור בין חינוךערכים אשכנזי או ספרדי, זה לא נכון! כי הוא צריך מערכת, והמערכת לא התאימה את עצמה לספרדים. לכן כדי לשרוד, או שהוא מתאקלם לאווירת המערכת(האווירה אשכנזית) או שהוא לא שורד! אז כן יש מקום לביקורת כלפי המערכת, למה היא לא התיחסה לערכים הספרדים? אולי כדי למחוק אותה? ואתה יודע כמה אנשים יצאו מהדת ומהדרך הישרה בגלל שהמערכת לא הסתכלה עליהם? הם היו יכולים לבחור אחרת? אז בבקשה, לפני שאתה מאשים מישהוא בבורות, ובכלל רב בישראל, תלמד קצת יותר את הנושא.
4
גולדן כנס ותחכים דביל
אליק | 05-11-2012 16:50
הספרדים לא יכולים ללמוד שור שנגח את הפרה? אתה מוציא את דברי הרב אמסלם מהקשרם. הרב בא לטעון שלימוד תורה בעיון לא מתאים לכל אחד. שלא כמו אצלכם האשכנזים, שכל צרוע וכל זב נכנס לכותלי הישיבה , מעביר את הזמן ומבלל את עצמו לדעת בעיון חסר כיוון. אצלנו הספרדים מזה שנים, רק אוכלוסיה מצומצמת- השופרא דשופרא נכנסו לכותלי הישיבה ללמוד בעיון ולהמית עצמם באוהלה של תורה. האשכנזים במלוא טפשותם הפכו את הדת שלנו לממסד פרזיטי הזוי. ואנא עיין בבורותך כי רבה, בספרו של הנשר הגדול בהל תלמוד תורה בפרק ג ושם תיווכח שלא כל אחד ראוי ויכול להיות אברך. כשהמשיח יבוא אדע לאן להפנות אותה למציאת חמור עשוי זהב (גולד)
5
הכותב כנראה לא מכיר את ראשית החרדיות הספרדית
עוזיה | 05-11-2012 16:53
לאחר השואה היה ניסיון שיטתי למלא את שורות לומדי התורה בישיבות בבחורים מצפון אפריקה, תוך ניסיון ליצוק אותם בצלמו של בחור הישיבה האשכנזי. הם הגרעין שממנו, מאוחר יותר, צמחה ש"ס. נדמה שיצא על זה ספר לפני כמה שנים, בשם ש"ס דליטא או משהו כזה. גם לפועלו של הרב שך בשנות ה-80 יש חלק גדול בכך.
6
מאמר ירוד נחות המעיד על פוביה מספרדיות של הכתוב האשכנזי
| 05-11-2012 18:49
יהודי מזרח אירופה הגיעו לישראל וחטפו בראש מהצברים. אחרי כל התלאות שעברו בשואה הם עוד ספגו השפלות כי היו כנועים מידי לטענתם של הוותיקים. באו יהודי צפון אפריקה בתמימותם ובאהבתם את הארץ וגם הם ברחו והשאירו רכוש רב , להם חיכתה הפתעה כפולה , גם הצברים וגם הפולנים דאגו לשים אותם במקום הנמוך, חוטבי עצים ושואבי מים. אני לא טוען שכולם היו משכילים , אך גם את המשכילים והאיכותיים הם השפילו ודאגו שיעבדו בעבודות בזויות. לראייה, יהודי צפון אפריקה שהגרו לצרפת הוציאו מתוכם רבים וטובים של אנשי אקדמיה מהטובים בעולם. הספרדים שחיפשו מזור מאותה ציוניות חילונית שניסתה גם לחלן אותם וגם להשפיל אותם ממצאה מזור באגודת ישראל, חבורת עסקנים אשכנזים פולנים שהקימו פה מוסדות. הספרדים המסכנים למדו במקומות אשכנזיים גלותיים במיוחד, ששמרו את ההוויה הפולנית יידישית, למרות היותם בישראל. הם סרבו להצטרף לתנועת כור ההיתוך. הספרדים שרצו לשמור על תורניות נאלצו לספוג את זה ולהיות סוג ב וללמוד בהרגשה של זרות ונחיתות גלוייה לעיני כל. ולחיות עם זה מדור לדור. נוצר מצב שיש כאן שכבת של חרדים ספרדים בורים ועמי ארצות, המרגישים נחותים סוג ב וגם לא גדולים בתורה בלשון המעטה שמנסים לחקות את הפטרונים שלהם, . ואז באה ש"ס ולכאורה החזירה עטרה ספרדית ליושנה. אבל זו לא העטרה האמיתית אלא עטרה משוכנזת ליטאית במסווה של ספרדיות. הרב עובדיה הינו עלה התאנה שלהם. הראייה לדוגמא , שמי שבקיא יודע שבישיבות הספרדיות הליטאיות החרדיות,חתן ששם מוזיקה מזרחית בחופה ובחתונה, מוחרם מהישיבה. (זה בדוק!!) עד כדי כך הם מתביישים בעצמם.וגם הרב עובדיה שתמיד יורד על האשכנזים, בפועל לא יוצא נגד פסקים של גדולי הליטאים ומיישר קו!!! בא אמסלם ואומר , למה אני צריך להרגיש נחות ? למה אני צריך להרגיש סוג ב? למה אני עושה דברים נגד הטבע שלי.? למה הסביבה שלי ענייה ? למה שהספרדים לא יהיו גאים במי שהם, ילכו לעבוד, ללמוד, להחכים וגם חלקם יהיה גדולים בתורה אבל גם במדע וכד' שמדברים על ספרדיות , לא מדברים על תרבות חיצונית ולא על ח' ועל ע' אלא יותר על תנועה פנימית , נפשית, על טבעיות, שחרור, זרימה עם החיים, אהבת החיים ואמונה בטוב. על חיבור למדינה, לציונות, ארץ ישראל, תורת ישראל, עם ישראל. ביננו.. הספרדי לא צריך את הרב קוק בשביל זה זה בגנים שלו!!! לעומת הליטאי המיוסר בפרומריות גלותית.
7
גם בבתי כנסת הספרדים מרגישים מקופחים
יהודי | 05-11-2012 19:46
גם בבתי כנסת הנושא דומה,ישנם מקומות שספרדים נכנסים להתפלל בבתי כנסת אשכנזים, ולא להיפך. הספרדים מבקשים שויון בתפילה למרות שהם יודעים שבאו להתפלל בבית כנסת אשכנזי. אתה לא תראה אשכנזי שמעז להיכנס לבית כנסת ספרדי ומבקש "שויון".
8
מינה וביה
יצחק | 05-11-2012 21:46
רן, מתוך קריאת הכתבה אני מבין שיש לך פוביה מספרדים. אתה אומר שספרדים סתם מרגישים מקופחים ואתה לא מבין מה הרב רוצה מהאשכנזים, אני עוד לא מספיק לפהק וקורא שרוב הספרדים לא יכולים ללמוד בבא קמא (לשיטתך כמובן), עכשיו אתה מבין מה יש מאשכנזים?
9
גולדן חצה את הגבול
אלישע | 05-11-2012 22:39
סרוגים, אם אתם נותנים במה לשפל הזה, נארגן חרם נגדכם
10
כל מילה בסלע
| 06-11-2012 0:04
כל מילה בסלע
11
מה מבין גולדן האשכנזי בספרדי אוטנטי ולא עירקי -משוכנז
שמואל א. | 06-11-2012 0:10
מאמרך מלא סתירות ותובנות מצוצות. הרב אמסלם מבקר את הרעות החולות שדבקו בשס כמפלגה האמורה לתת לספרדים זהות , מעמד והשתלבות כבני חורין ואליטה. גורמים רבים יצרו מציאות חבולה , מושחתת ומשחיתה, מפקירה את חינוכם לנסיגה הן בעולמם התורני והן בנסיגה מהשתלבות בתחומים רבים במדינה. החשבון הוא פנימי לשאלת הזהות הספרדית והמקורות מהם יש לינוק את התורה , היהדות והתרבות. לשיטתו שס יונקת מרגשי נחיתות מעטינם שאינם ראויים למסורת הספרדית המפוארת של יהדות צפון אפריקה. אפשר והחיבור הרבני צפון אפריקאי עם רבני עירק הוא מקור התיסכול וריבוי הזהויות.כבעיה פנימית בין הספרדים שטרם עלו עליה.מתיקים את התיסכולים בין המוגרבים לעירקים לפטרון האשכנזי.כשק חבטות ומקור העוולות. עסקנות פוליטית היא שלשה את היהדות בכל המחנות לאנטרסים אפלים בשם האלוקים . במבחן התוצאה בכל תחומי החיים וביחס בין דת ומדינה היהדות מכל הבליל יוצאת וידה על התחתונה וזו המציאות ערב הבחירות הנוכחיות. הצבעה על עוולות ומחדלים אינה חלילה פגיעה בסמכות תורנית אלא זכות דמוקרטית לצעוק היכן שכואב , להתארגן ולהאבק פוליטית על צידקת הדרך והבוחר יאמר את דברו בקלפי.
12
תגובה 4 מדוייקת
אשכנזי מבוייש מהמאמר | 06-11-2012 0:27
13
מאמר טיפשי בניחוח יגאל תומרקין
| 06-11-2012 0:31
די גולגן תת רמה. לא בקיא בנתונים בסיסיים. בלי טיפת בירורת עצמית בריאה. קיצר גרוע
14
אין מקום לרבני אמת ספרדיים מוגרבים בהנהגת שס
שמואל אסולין | 06-11-2012 7:37
נבחין בין רבני אמת למחזיקי תואר רב אוטומטיים בשס. "הרב" אלי ישי,"הרב"דרעי "הרב "נהרי וכו ...וכו...כל העסקנים. לבין הרב פרץ שליט"א, הרב יעקב יוסף שליט"א, הרב גמליאל שליט"א,הרב עזרן זצ"ל, הרב אמסלם שליט,א. בעוד רבני הצעצוע העסקנים מחזיקים מעמד ומתמרנים את שס רבני האתמת נפלטו מההנהגה ברוע ואי הסכמה. חומר עצום למחשבה. פולחן האשיות לפטרון וההשתעבדות לליטאים הם כלים באותה אדנות דוחקת רבנים בעלי יכולת פסיקה עצמאיים שמקומם לא ליד הדוקטורינה והדקטטורה השסית.ועסקניה ה" רבנים" . רבני המגרב הושפלו בארץ פעמיים מול האדנות האשכנזית ליטאית ומול הפטרונות המתנשאת של רבני המזרח העירקים. כשם שבאשכנזים הבחנה תהומית בין חסידים לליטאים אין להבין את עולם התורה הספרדי בארץ ישראל תיסכולו ותסביכו בלי להניח את האצבע על התרחישים והזרמים הגלויים והסמויים בין רבני המגרב הספרדים ואדנותם בעברם לבין ההגמוניה של רבני עירק כמיצגי רבנות המזרח הלא ספרדית. שלילת מנהגי מרוקו בפי הרב עובדיה יוסף שליט"א היא בעומק הפסיכולוגי של אותה מגמה. למיטב שיפוטי הרב פרץ חש זאת על בשרו, כמו הרב עזרן זצ"ל שהקים מפלגה. את אותה התעללות שבעתיים עובר הרב אמסלם שליט"א והמוצא הוא הרמת נס המרד. למיטב הניתוחל שלי המרד בגלוי למול הליטאיוןת בתחלואיה ובסמוי קריאת תגר של רבני המגרב , שלהם מורשת מפוארת, אל מול ההתאפסות העכשוית מול ההגמוניה הרבנית עירקית , רבני המזרח שמאז חתימת התלמוד כמעט נדמו ובמאה האחרונה הרימו ראש להנהגה לא מתונה ורומסת את רבני האמת הספרדיים תחת המכונה הליטאית המשומנת. זה על קצה המזלג פשר תעלומת רבני שס ועסקניה רבני הצעצוע והאויבים רבנים בעלי כושר פסיקה עצמאיים שאינם הולכים בתלם החשוך.
15
כמרוקאים גאים מאסנו בפולחן האשיות לנו מרן האמתי משלנו
אבוטבול | 06-11-2012 9:06
תומכים ברב אמסלם. המרד של הרב אמסלם הוא המרד שלנו למען המדינה הילדים הנכדים והנינים. מרן בית יוסף שלנו והוא של כל היהודים בכל העולם במו הריף והרמב"ם. יש לנו במה להתגאות ולצאת לעצמאות. בלי הרבנים העירקים והאשכנזים. הרב אמסלם אנחנו גאים בו. זו רק ההתחלה ואחרי מאה ועשרים לרב עובדיה ,שיאריך ימים ,הרב אמסלם יהיה הפתח להצלת יהדות מרוקו המפוארת ועל יהדות ספרד הספרדית ולא העירקית מזרחית משוכנזת.
16
15 אבוטבול צודק להפריד בין רבנות מרוקאית לרבנות עירקית
ביטון | 06-11-2012 9:33
בין מקובלים מרוקאים למקובלים עירקים . אין לנו חלק בעירקים ולא נחלה בליטאים ספרדים נשואי פנים אנחנו וגאים בכבודנו . הגיע הזמן להפרד מהעירקים והליטאים ולעשות לביתנו. רב או מקובל מרוקאי הרב אמסלם ירומם ויזקוף קומתנו מעלה מעלה אמן.
17
כמרוקאי גאה אני לא מחזיק את הספרים של הרב עובדיה בבית.
גבאי | 06-11-2012 10:26
אבותי ואבות אבותי היו יהודים צדיקים והסתדרו בלי יביע אומר. כשדת נכרכת בפולטיקה הכורך מתבזה והדת מתבזה. אני מצביע ליכוד שדוגל בצורך להפריד את הדת מהפולטיקה לטובת הדת. אני סבור שבראיה היסטורית הרב עובדיה יוסף בגלל הפולטיקה פוגע במעמדו ההיסטורי כאיש דת. אשכנזים מילדות אני לא סופר אותם ממטר.
18
רן גולדן בזכות מאמרך קיבלנו הבנה שיש מזרחיים עירקים
חזקי | 06-11-2012 11:27
וספרדים מוגרבים והם בעוינות מתמדת בועטים ונבעטים בחסות האשכנזים הליטאים את זה שווה להעביר הלאה ובמאמר נוסף שלך.
19
הליטאים העניים עוקרי ההרים שק החבטות של כל התיסכולים
אמת מקיר תזעק | 07-11-2012 10:00
נאמר פעם את כל האמת. שיטת הלימוד הליטאית שכלתנית והיא לא פופולרית אצל ההמונים. מפילפול לא עושים כסף. הליטאים הם העניים שבחרדים ומרוב שכלתנות הם המחדדים ויוצאים סיכסוכים. את הכסף הגדול עושים הסיני השטחיים החביבים על ההמונים באבות, רבנים מזרחיים ואדמורים ורק לדגל לא נשאר . לדגל השכלתנית אין כסף למשל לטפל בנוער הנושר והלא נחשב שלה. ספינת הדגל של השכל היהודי מגנט לספרדים להתגדל ועל זה מאשמים את הספרדים והמזרחיים ואת דגל. האשמה בתיסכולים , בחסכים ורגשי הנחיתות של המזרחיים והספרדים. מי ביקש מהם לרמוס את החצר שלנו שילכו להם אבל הם נצמדים. לדגל אין כסף ,, אין יכולת ואין רצון להיות שק חבטות ולגדל מזרחיים וספרדים שהם והבאבות יעשו מליונים ולדגל ישארו הפירורים והסיכסוכים. תנו לליטאים להתרכז בעצמם ואולי יפתחו כמה בסטות של באבות ורבני סיני ליטאים , שומו שמים , גוולד !!!שאינם עוקרי הרים מהפסולת הליטאית ויהפכו ליהודים עשירים עם שפיץ של עוקרי הרים .
20
באנה הכותב חי בסרט רע ממש מצחיק אין לי כח להגיב יום טוב
מרדכי | 07-11-2012 10:06
21
אני מתפלל שגפני ,ליצמן ,יתד והמודיע יקראו את כל התגובות
חזקי | 07-11-2012 10:38
בזמן האחרון סרוגים עולה על כל האתרים בכתבות ובתגובות. סרוגים אמצע הדרך בין החרדי למזרוחניק . בזה אתם מעולים. הצורה הגרפית של עריכת התגובות שלכם בעיני בטובה מכל האתרים. התגובות הפעם הם בית ספר לעולם היהודי בארץ ישראל ממש מבפנים . סרוגים עלו והצליחו ולפחות לגפני תעבירו.
22
וסיפור "היסטורי" על מנין ספרדי בישובנו
עמוס | 08-11-2012 1:30
כשהישוב היה קטן התקשו המכונים ספרדים למצוא מנין לתפילות נפרדות בראש השנה וביום כיפור. מכיוון שהדבר היה חשוב להם הצטרפתי למניינם. כשפרסם הרב עובדיה שספרדי חייב במנין ספרדי הייתי לכאורה בבעיה, כי לפי זה אני חייב במנין אשכנזי. החלטתי לנהוג בניגוד לדעתו. לא הצלחתי כי התברר שהוא אומר שגם הקרוי אשכנזי חייב להתפלל במנין ספרדי.
23
לרן גולדן' תקרא בבקשה את הספר "הבריחה מבצרה"
אשר שהרבני | 24-11-2012 22:15
אחרי שתקרא את הספר, תוכל להבין מדוע ש"ס אשמה בהשתכנזותם של בני עדות המזרח ובהזנחת המורשת התרבותית של יהדות המזרח. גם שרי הדתות של ש"ס במשך כעשר שנים לא נקפו אצבע בכדי להפעיל את הוראות החוק להנצחת מורשת יהדות המזרח וספרד משנת 2002. גם שר הדתות הנוכחי מר מרגי לא עשה מאומה להפעלת הוראות החוק הנ"ל למרות פניות ועדת החינוך של הכנסת משנת 2006. ש"ס לא עמדה בהבטחתה להחזיר עטרה ליושנה, נוכח מצוקתם של בני עדות המזרח שלא יכלו למצוא מוסדות חינוך מזרחי מתאים ולבחור באופן חופשי ללכת אליו. וגם במוסדות ש"ס המזרחים לא שומרים על לימוד מורשת יהדות המזרח המפוארת וההיסטורית. על גדולתם של רבני בבל אני לא צריך לספר לך עליהם ועל לימודי התלמוד והפילפולים שבו יודיע כל העולם היהודי מזה דורות ויובלים.
24
לאן הגענו
מוטי | 22-01-2013 15:43
מה שאני מבין מכל הסיפור שיש אשכנזי (ליטאי או כל אחד?) ויש ספרדי (מרוקאי או כל אחד?) והלכה היא ששונאים זה את זה. להיכן הגענו!!!
25
הרבה זמן לא נתקלתי בכתבה כזו רדודה
יקיר | 20-09-2013 7:59
שי גולדן, החליפות היו ״הקוד האירופאי אשכנזי אותו הביאו צרפתים למרוקו״? מה עניין שמיטה אצל הר סיני? הכותב כנראה לא השכיל להבין את ההבדל התהומי בין המונח ״אירופאי״ לבין ״יהודי אשכנזי״. כנראה שלפני 60 שנה האירופאים לא הבהירו לנו את זה מספיק. פקח עיניך! וחסוך מאיתנו מאמרים רדודים ודיס-אינפורמטיבים כגון זה.