דעה: הרב חיים אמסלם ומלחמתו נגד האשכנזים
הרב חיים אמסלם טוען בראיונות שהאשכנזים "ריסקו את הספרדים ולשו אותם ועשו אותם למוטציה שהפכה להיות ליטאית ספרדית". אבל יש כאן טעות בסיסית, הבחירה של הציבור הספרדי ללכת ללמוד במוסדות אשכנזים היא בחירה מודעת מתוך רצון עצמאי ולא מתוך הכרח או כפייה.
לאחר תקופה ארוכה בה אני משקיף מהצד על פעולותיו של הרב אמסלם ומתוך עיון וקריאה של מאמרים אותם הוא פרסם וראיונות אותם הוא ערך באמצעי התקשורת השונים בעיקר בכלי התקשורת החילוניים, אני יכול לומר שהרב אמסלם הוא דמות מורכבת אשר מנסה לברר את זהותו החצויה והשסועה ע"י היפרדות, התנתקות ובעיקר ע"י ביטוי כעס כלפי הציבור האשכנזי ליטאי .
מה מקור הכעס עדיין אינני מכיר את הרב וילדותו שאוכל לומר בדיוק, אני כן יכול להבין את התחושה של סלידה מאלו שלדעתו גנבו וגזלו את זהותו הספרדית – תנועת ש"ס.
אבל הטענות שיש לו כלפי המנהיגות הרבנית של הציבור הליטאי אשכנזי היא ביקורת שיש גם בתוך הציבור הליטאי עצמו, מבחינה זו הוא אינו מיוחד כלל. אין הוא מחדש דבר, וכי מה חדש יש ברצון לשליטה הן הפוליטית והן הכלכלית אצל ראשי המפלגות הגדולות ש"ס ואגודה ?
ידוע לכל שעסקים, פוליטיקה ותעודות כשרות הולכות יחד ואין זה משנה אם במפלגות הספרדיות או האשכנזיות , כולן מתנהלות אותו דבר, לטוב ולרע.
ספרדי בלבוש אשכנזי
נתק נוסף הקיים אצל הרב אמסלם הוא המשך הבחירה שלו להראות בחזות אירופאית אשכנזית כפי שמצוטט מהראיון אותו הוא נתן :
"למה בעצם אתה לובש את הלבוש האשכנזי?
למה זה לבוש אשכנזי? זה לבוש אירופאי.
סבך התלבש ככה?
גם במרוקו בדור האחרון כבר לבשו חליפות.
והמגבעת?
הרבנים גם במרוקו ובוודאי בצרפת חבשו מגבעת. הספרדים תמיד התאימו עצמם לסביבה. "
חשוב לדעת שמרוקו בתקופת חיים של סבו של הרב אמסלם הייתה קולוניה צרפתית ברובה והשפה והתרבות היו אירופאים, לכן הוא צודק שגם סבו היה נוהג ללבוש מקטורן ומגבעת אך זה היה הקוד ההתנהגותי האירופאי אשכנזי אותו הביאו הצרפתים למרוקו.
אחר כך ממשיך הרב אמסלם לתקוף את הליטאים בלבושם הלא מתאים לתרבות הישראלית: "למה להיות משונים? לא תראה אצלנו באמצע הקיץ של המזרח התיכון לחבוש כובע פרווה המתאים לסיביר. איפה ההיגיון פה? זה נקרא להיות יהודי? על זה עומדת היהדות? זה הכול משובש מהיסוד. אך כל אחד זכאי להמשיך במנהגו."
הספרדים אשמים לא פחות מהאשכנזים
אינני יודע אם ח"כ אמסלם מש"ס הוא החמור עליו רוכב המשיח או אולי הוא המשיח עצמו כפי שחושב אמסלם על עצמו.
"לוקחים בחור בן 14, שמים אותו בישיבה ומבקשים ממנו לפצח סוגיה הלכתית על שור מועד או שור תם שנגח בפרה. הוא לא מבין מה רוצים מהחיים שלו. מי זה השור ואיפה החמור?", טוען ח"כ ה"רב" אמסלם וממשיך ואומר שלרוב הציבור אין האינטלקט והעוצמה הלימודית לעסוק בעניינים האלה"
צודק, רוב הציבור הדתי ספרדי אין לו את העוצמות האינטלקטואליות ללמוד תורה.
אבל אחת התשובות הכואבות לי במיוחד אצל הרב אמסלם זוהי התשובה המעידה על חוסר היכולת לקחת אחריות על חייך, למרות שהיום וכבר מספר שנים שהוא התחיל לקחת אחריות על חייו ואחריות זו הגיעה לשיאה בימים אלו ממש בהם הוא החליט להקים מפלגה פוליטית ולנסות לרוץ איתה לכנסת. הרב אמסלם טוען שהאשכנזים "ריסקו את הספרדים ולשו אותם ועשו אותם למוטציה שהפכה להיות ליטאית ספרדית"
זוהי אמירה חסרת הבנה המעידה על בורות, כי הרי אף אחד לא מכריח את הספרדים להיות לא מה שהם, הבחירה של הציבור הספרדי ללכת ללמוד במוסדות אשכנזים היא בחירה מודעת מתוך רצון עצמאי ולא מתוך הכרח או כפייה. מי שריסק את הציבור הספרדי הוא דווקא הציבור הספרדי עצמו ואף אחד אחר לא יכול לקחת את האחריות הזו במקומו.
יש פתרון לליטאות הספרדית
יש הבדלים גדולים בתוך הציבור 'החרדי' יש גם גבולות מטושטשים בעיקר אצל הציבור הספרדי אשר שנים רבות חיפש את הזהות שלו וביקש לאמץ את ההתנהגות הליטאית מסיבות פוליטיות עד לפני שקמה תנועת ש"ס והיום מתחילים להתרחק יותר ולהגדיר את זהותם כפי שמוביל את מהלך הזהות הזו הרב אמסלם .
המלצות ועדת פלסנר ובעקבותיה חקיקת החוק לגיוס חרדים תגרום כזרז לציבור הספרדי דתי להגדיר טוב יותר את זהותו הדתית והיחס שלו למדינה ולציונות ותאפשר להם סולם לרדת ממנו מהניסיון שלהם לחקות את הציבור הליטאי.
כך גם ביחס לחב"ד אשר רואים את המלצות הועדה גלגל הצלה לחסידות חב"ד אשר תציל אותם ותיתן תעודת הכשר להיותם חרדים לאומניים.
לעומתם חסידות ויז'ניץ, חסידות סאטמר, חסידות נדבורנא, חסידות סלונים ועוד עשרות חסידויות קטנות, עד החסידות הגדולה ביותר היא חסידות גור אלו חסידויות חרדיות המתנגדות לציונות ואלו כלל לא ישרתו בצה"ל יהיה המחיר אשר יהיה.
מפלגת ש"ס מייצגת ציבור גדול של דתיים מסורתיים ספרדים אלו לא יכולים להסתתר מאחורי אי גיוס לצבא והם לצערי הרב אלו העושים את השימוש הרב ביותר הלא מוצדק לפטור משירות צבאי ועל כן ההתנגדות שלהם לגיוס הוא צביעות ובעיקר מראה על אובדן הזהות האישית שלהם .
שאלת היחס לציונות היא שאלה מכריעה ומשמעותית מאד ביחס לשאלת מיהו 'חרדי'. חרדי הרואה את עצמו שותף מלא בערכים של המדינה הציונית איננו כלל יכול להגדיר את עצמו 'חרדי'. הוא כן יכול להגדיר את עצמו כיהודי שומר מצוות וקפדן אך הוא כלל איננו חרדי.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו