הרב רונצקי על גיוס החרדים: במלחמת מצווה אין פטורים - סרוגים

הרב רונצקי על גיוס החרדים: במלחמת מצווה אין פטורים

בשיחה עם הרבצ"ר לשעבר הרב אביחי רונצקי כי "החרדים צריכים להתגייס, כדי שיוכלו לקחת חלק במלחמת מצווה.". גם את העילויים שלומדים מהבוקר עד הערב יש לגייס לשירות צבאי מקוצר. על הפטור הגורף של ישיבות ההסדר מותח הרב ביקורת ואומר "יש שם כאלה שלא צריכים לקבל פטור משירות מלא."

author-image
הרב רונצקי על גיוס החרדים: במלחמת מצווה אין פטורים
  כולם צריכים להתגייס. הרב רונצקי. (EDK)

הבוקר (ד') התפרסמו מסקנות ועדת פלסנר שדנה בשוויון בנטל ובגיוס בחורי הישיבות החרדיים לצה"ל, כתחליף לחוק טל.

בשיחה עם הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל (מיל') הרב אביחי רונצקי הוא טוען כי "תלמידי הישיבות צריכים להתגייס, ואפילו למסלול קצר, שיכשיר אותם למלחמת מצווה." הוא אומר ל'סרוגים'.

"כמובן שזה תלוי בפרופיל ובצרכי הצבא, אבל בודאי שיש לחַיֵיל את כל מי שמסוגל לתרום."

ומה עם אלו שנחשבים עילויים?

יש לי חתן שלומד בישיבה גבוהה ציונית. הוא הולך מוקדם בבוקר לבית המדרש וחוזר הביתה מאוחר מאוד, כולל בימי שישי שהוא מגיע קצת לפני שבת. ראש הישיבה שלו הרב צבי קוסטינר, לא נותן לו לעשות צבא, כי חבל שהוא יתבטל מלימוד תורה.

אבל אין הרבה כאלה, וגם אם יש אני חושב שזה לא נכון. היום אנחנו נמצאים במלחמת מצווה, שבה אין פטורים. משה רבנו פונה לשבט ראובן וגד עם השאלה "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה?!" הוא לא הביא פסקים ולא מקורות, הוא זעק את הדבר הבסיסי ביותר. זו מצווה גדולה וחובה בסיסית של כל אזרח במדינה.

ואל תגיד לי שזה נגד ההלכה, האם דוד המלך וגיבוריו היו נגד ההלכה?! האם רבי עקיבא נושא כליו של בר כוכבא עשה דברים שלא כהוגן?

הרב תומך בסנקציות שמנסה ועדת פלסנר להטיל על חרדים שלא יתגייסו?

אני לא מכיר את הפרטים, מה החליטה הועדה ומה לא, אבל הכלל שמי שנותן גם מקבל הוא כלל פשוט. השירות הצבאי הוא החובה הבסיסית של אזרח כלפי המדינה והעם שלו. מי שיש לו את הנתונים והאפשרויות להלחם ולא עושה את זה, אז הוא לא צריך לקבל מה שאחרים מקבלים.

מעבר לזה, אני חושב שצריך להתנות משרות ציבוריות, שרים, חברי כנסת ואפילו רבנים בשירות צבאי. נראה את הממשלה חכמה על נבחרי הציבור כולל כמה חברי כנסת ושרים, שמחליטים אם לצאת למלחמה או לא והם עצמם לא שירתו בצבא.

אני משער שרובם של הפוליטיקאים החרדים, הם לאו דווקא אלו שישבו בבית המדרש מהבוקר עד הלילה במשך שנים. ואני עוצר בזה.

הכלל צריך להיות, מי שלומד יעשה צבא ומי שלא לומד יעשה צבא רגיל.

גם בהסדר צריכים לעשות חשבון נפש

בנקודה הזו עובר הרב רונצקי לדבר קצת על ישיבות ההסדר של הציבור הדתי, ואומר כי "יש שם חילול שם שמיים עצום בעייני והם חייבים לעשות חשבון נפש".

על מה הרב מדבר?

יש שם כאלה שלא צריכים לקבל פטור משירות מלא, בעיקר אלה שלא לומדים.

הפטור צריך להנתן למי שהישיבה בשבילו היא מקום אינטנסיבי בדיוק כמו הצבא. צריך להחדיר בתלמידים שהלימוד שקול לשירות הצבאי. אין דבר כזה שתלמידים קמים מאוחר ולומדים חצי יום, ויוצאים לכל בר מצווה או חתונה.

אני עצמי בתור ראש ישיבת הסדר ביטלתי לכמה בחורים את הפטור מהצבא, אחרי שהתרתי בהם כמה פעמים, עד שנאלצנו להגיע לזה שהם יחזרו לצבא. אי אפשר שבן אדם שלא לומד יהנה מפטור.

החרדים טוענים שהחלופה היא צבא מקצועי ולא גיוס חובה, מה הרב חושב על כך?

זה דבר לא נכון, ואני אפילו שומע אותו מגורמים לא חרדיים. זה לא יעבוד במדינה קטנה כמו שלנו. זה יפגע במוטיבציה לשירות ויהפוך את הצבא לביזנס. מי שבא להלחם בשביל כסף לא יסכים לעשות תרגיל רטוב בחורף, או שמירות בשיא החום.

זה אולי מתאים למדינות ענקיות כמו ארה"ב ובטח שלא למדינות שנמצאות באיום  מתמיד כמו ישראל. וזה בלי להתייחס לעובדה שלשרת בצבא זה מצווה ולא חובה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תורת משה
אברהם | 04-07-2012 21:52
אם הצבא היה מקיים את התורה שמשה רבינו נתן אפילו חלקית אז החתי חושב שאתה צודק הרי הם עוקרים את התורה בכל הפירושים בכל מה שאפשר ה ירחם אם היינו פותחים צבא חדש על פי דרך השם אני בעד אבל ברגע שהכל חילוני בושה וחרפה להגיד מה שאתה אומר