האישה שהאירה את עיני והרבנים שעשו לי חושך - סרוגים

האישה שהאירה את עיני והרבנים שעשו לי חושך

הפער בין ההלכה שאני אוהב לבין הרופאה שנסכה בי ביטחון, שניתחה אותי והחזירה לי את מאור עיני, מכביד עלי מאוד. אינני יכול להתייחס מחוץ לבית המדרש אל נשים בכבוד, בהערכה ולפעמים בהערצה, ובתוך בית המדרש ללמוד וללמד את תלמידי את ההיפך.

האישה שהאירה את עיני והרבנים שעשו לי חושך
  לשנות את היחס לנשים. סופר

לפני כשבועיים אובחן אצלי קרע ברישתית העין, והיפרדות של הרישתית. הובהלתי לניתוח דחוף בבית החולים. בלי הרבה הכנות; בלא שהספקתי לברר על הניתוח, ולדעת שאני נמצא בסכנת עיוורון; בלא שהספקתי לבחור לי מנתח בעל שם ולשלם לו במיטב כספי.

נקודת אור בתהליך הזה, הייתה הרופאה שעמדה לנתח אותי. בטוחה בעצמה, מחייכת, מסבירת פנים, תיארה לי את הסיכונים בלי לייפות. הייתי מפוחד, אבל הרגשתי בידיים טובות. הרגשתי שהיא השליח שמינה לי ה' להאיר את עיני, תרתי משמע.

תוך כדי אחת מהרבה בדיקות שעברתי, חשבתי לעצמי על היחס לנשים שאני מורגל אליו, מן ההלכה שאותה אני מקיים כל ימי. הנשים בהלכה שלי הן עצילות (תלמוד ירושלמי, פסחים פ"א ה"ד), ולכן לא ניתן לסמוך עליהן בבדיקת חמץ (מהרש"ל), בניקור הבשר (ש"ך, יו"ד קכ"ז סק"ל), או בהדלקת נרות שבת (חיי אדם, הלכות שבת, כלל א' סעיף י"א).

מאה נשים נחשבות כשני גברים, לעניין זימון (בבלי ברכות מ"ה ע"ב); אסור ללמדן תורה כי הן מוציאות את דברי התורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן (רמב"ם, הלכות ת"ת פ"א ה"יג).

הפער בין ההלכה שאני אוהב לבין הרופאה שנסכה בי ביטחון, שניתחה אותי והחזירה לי את מאור עיני, מכביד עלי מאוד. אינני יכול להתייחס מחוץ לבית המדרש אל נשים בכבוד, בהערכה ולפעמים בהערצה, ובתוך בית המדרש ללמוד וללמד את תלמידי את ההיפך.

במה נשים שונות מגברים?

זכיתי ללמוד מעט אצל נחמה ליבוביץ זצ"ל (כן, יש דבר כזה – זכר צדיקה לברכה). אישה שהשאירה עלי רושם בל יימחה, תערובת של חכמת חיים, ידע נרחב כל כך, מוסריות עמוקה, מחוייבות להלכה ונעימות. אני זוכה להיפגש עם נשים חשובות, משכילות, פורצות דרך, בתחומים רבים. אני עובד עם מורות מסורות, שאינן נופלות משום מורה שהכרתי.

אני מכיר מנהלות בתי ספר שהן מופת ניהולי, שמעטים המנהלים הגברים המשתווים להן; אני מכיר נשים למדניות בתורה ובהלכה, ומשתאה שוב ושוב על העומק והרוחב של ידיעתן; אני מכיר נשים רגישות, משכילות, חכמות, אסרטיביות, מנהיגות, מובילות.

בעולמי אין מקום לאמירות השליליות הללו על נשים. יש נשים עצלניות ויש גברים עצלנים (אגב, לדעתי אין כלל עצלנים בעולם, וזו בעיית הגדרה, ואכמ"ל); יש נשים שמאה כמותן נחשבות כשני גברים, ויש גברים שמאה כמותם נחשבים כשתי נשים; יש נשים שמוציאות את דברי התורה לדברי הבאי ויש גברים שמוציאות את דברי התורה לדברי הבא. אין שום מקום לאמירה כוללנית על נשים (או על גברים). אולי היה לדברים אלו מקום בזמן שהם נכתבו, אבל דינם היום להיעלם.

ואכן, חלקם כבר נעלמו. יש היום לגיטימציה הלכתית לנשים ללמוד תורה. זו דוגמה חיובית וטובה. אבל ההתנגדות המתמשכת של רבנים להוראת תלמוד לבנות היא שארית מן המחשבה שאותה ציטטתי. אחד הרבנים התבטא ש"אין זה מתאים לנשמתן" של הנשים, ללמוד תלמוד. מניין כבוד הרב יודע כיצד בנויה נשמה של אישה, ובמה היא שונה מנשמה של גבר?

תנו לנשים מקום

ולכמה מאמץ נדרשו נשים כדי לקבל את ההיתר להיות טוענות רבניות? כמה מכשולים הציבה הרבנות על נשים מלהתמנות לנציגות במועצות דתיות? כמה מכשולים מציבה הרבנות בימים אלו בפני נשים לקבל הסמכה להיות משגיחות כשרות? ומה עם אותו רב יישוב שפסק שאישה לא תכהן בוועד היישוב, והיא צריכה להביע את דעתה באמצעות בעלה?

וכיצד נשים מתבזות במקומות שונים בארץ כשהן באות להספיד את יקיריהן, בגלל אטימותם של אנשים (מעטים, אני מקווה) ב"חברה קדישא"? ומה עם מפלגה דתית-לאומית שהדירה נשים מרשימתה לכנסת, בהוראת רבנים?

שומא עלינו להפנים שלפנינו לא רק שינוי קוסמטי בהלכה, אלא שמשהו בסיסי במציאות החיים שלנו השתנה, משהו שלא חוו גדולי ישראל בכל הדורות, על אף גדלותם הבלתי מעורערת. כמה כואב הדבר שדוברי ההלכה הם הנלחמים נגד התאמת ההלכה למציאות במקרה זה.

להבדיל בין טמא לטהור, הכנסיה הקתולית התנגדה למסקנות המחקר המדעי של גלילאו. היום, במבט לאחור, עמדת הכנסיה נראית מאובנת וחסרת כל היגיון. איך יראו הדורות הבאים את יחס ההלכה היום לנשים? האם הם יגידו: כמה חכמים היו פוסקי ההלכה שידעו לצפות את הנולד, להבין את התהליכים בזמן התרחשותם ולתת להם את המענה המדויק שדרוש?

"המדרון החלקלק" של השינוי הוא סכנה מוחשית, אבל בהתאבנות ובקרב המאסף האבוד כנגד שילובן של נשים יש סכנה לא פחות גדולה.

==

הכותב הוא מנהל בית המדרש "רשות רבים" במרכז יעקב הרצוג בעין צורים, ומנחה מורים במסגרת "YRF להתחדשות בחינוך", לשעבר ראש ישיבה תיכונית. שיעוריו בנושא חידוש ההלכה מופיעים באתר "שאלה של שיעור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
48 תגובות - 48 דיונים מיין לפי
1
פשוט עם הארץ. נקודה!
דוד | 05-06-2012 22:53
לא מבין אפילו חצי דבר בתורה ויראת שמים. שה׳ יסלח לך.
2
איזה גיבוב של שטויות
יוסי | 05-06-2012 22:59
מבית המדרש של עין צורים... אין הבדל בין נשים לגברים? מה אתה אומר?!?!? אי אפשר להכליל נשים וגברים? ברור שאתה יכול לאפיין את פלח האוכלוסיה הנשית והגברית רק אדיוט מדופלם אומר ההיפך (כנראה שזה מה שאתה), כמה שטויות איך אתה לא מתבייש לכתוב כל כך הרבה טיפשות מזוקקת לא ייאמן פשוט, התגברנו על האנאלפבתיות אז יודעים לכתוב, אבל לעזאזל שיהיה לכם על מה!
3
כן יירבו כמוך
מור | 05-06-2012 23:05
בתור חוזרת בתשובה, אני נאלצץ להתמודד לעיתים עם האטימות וחוסר היכולת להפנים את גדולת נפשן של נשים. בפרט בדורנו. אם רק ידעו הרבנים כמה יהודים טובים מתרחקים מהדת בשל חוסר יכולתם לקבל דעות עתיקות אלו, שאין להן דבר וחצי דבר עם המציאות. התורה איננה מפלה נשים, רק המפרשים שלה, ודין פרשנות - להשתנות. אמן.
4
לידיעת הקוראים- המשכורת של הכותב במרכז הרצוג משולמת ע"י
נאור | 05-06-2012 23:12
הקרן החדשה. תבדקו ותראו. עכשיו- הקריאה שלו נגד ההלכה מובנת יותר.
5
למגיב 1 - תגיד אתה נוצרי?
טמבליקו | 05-06-2012 23:19
פשוט כי אתה מתיימר לדעת למי ה' סולח ולמי לא, זו גישה נוצרית.
6
נו, הקרן לישראל חדשה ממשיכה לעבוד
יוסי | 05-06-2012 23:23
לא סתם היא תומכת במרכז יעקב הרצוג!
7
דוד, דבר בכבוד לגדולים ממך!!!
נדב | 05-06-2012 23:28
8
הרב זייני כבר השיב על כל טענות הללו במאמריו
| 05-06-2012 23:38
9
רק שתהא רפואה שלמה...
נדב | 05-06-2012 23:40
ולך, דוד, מדהים באיזו מהירות אתה עומד על טיב הבן אדם... תתבייש לך!
10
מדוע לא תחשוב שהרבנים מעוותים את התורה - הרי ביהמ"ק היה
יוני | 05-06-2012 23:46
מעורב כדי להוציא מעם ישראל את הסטיות של האלילות שפולחן צריך להיות קשור בניאוף. האשה ביהדות שוות ערך לגבר בכל.
11
לכותב ה"מאמר" - הבא נסיר את ערפל הבלבול
סתם אחד | 06-06-2012 3:17
צריך להבדיל בין הממד הרוחני לממד הגשמי. יצרן העולם הטיל על הגבר את השליחות והמשימה לביצוע מטלות רוחניות נרחבות ועליה נוסף הקנס(עקב חטא אדם הראשון)של בזיעת אפך תאכל לחם. ועל האשה הטיל פחות מטלות רוחניות (וזאת לצורך) תוספת המטלה האדירה כבדת המשקל והאחריות של חינוך הדור הבא. (את הגבר ב-י' בראו ואת האשה ב-ה' בראה) לצורך מטלותיהם צייד היצרן את הגבר והאשה במטען גנטי אברים ושרירים מתאימים וכן אונת מוח ימני מפותחת אצל הגבר ואונת מוח שמאלי מפותחת אצל האשה - והכל לצורך מילוי משימותיהם על הצד היותר טוב לצורך תיקון נשמתם. אם התותחן בשעת המשימה "יערוק"(כן זה ההגדרה)לספינת השייטת או שחייל השייטת יערוק לצריח הטנק אז בלי קשר למה שהם יעשו שם הרי הם פוגמים בשליחותם. אין איסור לאשה להיות רופאה בניגוד לדברים מסויימים אחרים שחז"ל אמרו שנשים(על פי רוב) לא יביאו את המשימה לביצוע הקרוב למושלם(לפעמים גם גברים יפשלו אבל לפחות יש להם יותר סיכוי וכלים לקרב את המשימה לביצוע מושלם). בקיצור היצרן נתן הוראות יצרן ואין לקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה!
12
הכותב לא מבין דבר וחצי דבר בחז"ל פשוט עם הארץ
אחד שיודע | 06-06-2012 8:10
הכותב לא מבין דבר וחצי דבר בחז"ל פשוט עם הארץ (מדאורייתא ומדרבנן). הנה דוגמא קטנה: בתלמוד הירושלמי שהוא מצטט כתוב נשים עצילות לא עצלניות (ח"ו) בלי הנון בתוך המילה. וזה כל ההבדל. אבל עם הארץ הזה לא שם לב לזה הוא הרי אינו ת"ח. שהרי גם כשהוא קורא בספרות השו"ת שהוא שולף מהתקליטור של בר אילן הוא לא שם לב באיזה הקשר נאמרו הדברים, למי נאמרו ועל איזה רקע, ואז הוא מגיע למסקנות המשונות שלו. טוב שרופאה מזדמנת פקחה לו את העיניים. אולי עכשיו הוא יתחיל ללמוד תורה ברצינות, מרבנים ולא מלמדנים של מכון הרצוג או מתקליטורים של פרויקט השו"ת.
13
עידן, השאלה מה קורה בפועל...
נדב | 06-06-2012 9:10
ולא רק בציבור שלנו...
14
דוגמא מייצגת של יצור פוסטמודרני מצוי במכללת הרצוג
מתי | 06-06-2012 9:37
שימו לב במאמר אחד כמה רגשנות זולה ודמוגגיה: 1) ברגע שקרה לו מקרה קשה איש רגשי - מיד מסיק מזה תובנות עקרוניות על כל המציאות (מה היה קורה אם היה מנתח אותו גבר?) 2) הכללה פשטנית בין כל הנשים (אור) לבין כל הרבנים (חושך) 3) והכי זול: לפני שבועיים קרה המקרה. בקיצור הבן אדם מיד רץ לספר לחבר'ה. כמה מייצג את אנשי 'הכפירה הסרוגה' - אותם דתיי-לייט (שתמיד איכשהו קשורים לגוש/מכללת הרצוג) ש'גילו את העולם הגדול' ונעים כמו עלה מכל רוח מצויה לכאן ולכאן ומיד רצים לכתוב הגיגיהם בתקשורת. בקיצור פוסטמודרנה קיומית רגשית למהדרין
15
"מניין כבוד" [הכותב] "יודע כיצד בנויה נשמה של אישה"?
אליעזר | 06-06-2012 13:16
16
כל הכבוד
חגית אש הרשטיק | 06-06-2012 13:33
שווה להסתכל על אמיתות שקיימות בך {בכל אדם} ולעמת אותם עם המציאות. כשהאדם חש סתירה גדולה שווה לבדוק מה האמת, מה מונח בבסיס הידע שלו וללמוד את הסוגיה מחדש, כשנתון חדש נוסף לו. על כן אני לא מוצאת רע בהבנתו המחודשת של הכותב אלא מחזקת ללמוד עכשיו באופן חדש, אחר, עם התייחסות לתובנות החדשות שיש לו כך לימודו יהיה פורה יותר מבלי לזרוק חלילה את תורתו הישנה שעליה ביסס את תפיסת עולמו. ולכל המלעיזים והלועגים איפה הכבוד לבן אדם איפה הכבוד לדברי תורה, כ"כ הרבה השמצה, האם כך התורה שלנו תקוים? מתוך לעג וזלזול? גם אם הכותב טועה לדעתכם היכן סתירה ופלפול מתוך בית המדרש הלימודי ולא רק מתוך התלהמות ופחד?
17
מה נסגר כאן עם הכותב? היה לך בעיה בעין ומזה התחלת לפתח
רועי | 06-06-2012 13:33
הגיגים על החיים?
18
ככה זה - תמיד המציאות מקדימה את פסיקת ההלכה
אבנר | 06-06-2012 14:14
זה עצוב, אבל זה דרכו של עולם עולם ההלכה והרבנים בעצם הוייתם תמיד נשרכים מאחור. קודם מתנגדים (מנימוקים חברתיים תרבותיים) ואז אח"כ מיישרים קו עם הציבור. ויש לזה הרבה דוגמאות - כן, פעם היה פולמוס בישוב היהודי על זכות הצבעה לנשים (הרב קוק התנגד). מישהו זוכר את לאה שקדיאל ומלחמתה להיכנס למועצה הדתית בירוחם? זה עצוב, אבל מה שמנחם זה העובדה שבד"כ מי שמנצח במלחמה זה המציאות ולא הרבנות.
19
כל הכבוד
אלי | 06-06-2012 15:52
הדברים נאמרו בדרץ ארץ להבדיל מכל המגיבים המלהגים. מדהים כמה מהר כשרב יכתוב משהו בעד פתיחות ושוויון כלפי נשים ישירות תדביקו לו תוויות של "רפורמי" ו"משולם על ידי הקרן", הרי היו נשים שפסקו הלכה גם לגברים לאורך ההיסטוריה כמו הרבנית אסנת בראזני מדוע היום כל כך קשה לכם לדמיין שאישה תפסוק הלכה? רק תחשבו על העושר שאנחנו מאבדים, כמו שהרב כתב - נשים הינן שופטות, רופאות, טייסות הן הוכיחו שהם שוות ולפעמים עולות עלינו אין להם בעיה הלכתית לפסוק ולהורות הלכה ולכן זהו עוול שלנו שאין כיום נשים שפוסקות הלכה.
20
הרדידות בהתגלמותה, תת רמה שמורה באיזה כיוון נמצאת
| 06-06-2012 20:43
האמת העמוקה של היהדות. לא במקרה נסגרה ישיבת עין צורים אלא מחוסר תלמידים. למען האמת, טוב שהוא ודומיו אומרים את דעותיהם בקול רם ומראים לכל את אווילותם הבזויה.
21
עד עכשיו
אביתר | 07-06-2012 1:22
נפתחו לך העינים אקווה שגם הדעת תפתח בקרוב... נגד מי הכותב המהולל יוצא למלחמה, נגד חז"ל ונגד נותן התורה, אמנם התיאור מהכנסיה הקתולית הינו במקום, הוא באמת משקף את השקפת עולמו המעוותת.
22
סופר סופר
משה אילוז | 07-06-2012 1:28
איזו דמגוגיה זולה, וכי מצאת איזה מקום שבו אמרו חז"ל שנשים אינן חכמות או אינטלגטיות? חז"ל אמרו בינה יתירה ניתנה לנשים (בבא מציעא פרק הזהב), ושם מופיע שבעניני העולם הזה נשים מבינות יותר מגברים ולכן קודמת לבן לענין נדרים וכן הלאה. וכהנה הרבה מקורות, אלא מאי יש ללמוד היטב את הדברים ובאיזה הקשר וכונה נאמרו. אולם מה יש לצפות מאחד שלומד במכונים שיש בהם ריח יהדות כל שהוא.
23
משעשע ועצוב לקרוא את התגובות פה...
יצחק | 07-06-2012 8:07
חבר'ה, מה אתם שולפים ציפורניים??? והקטע זה שאתם בכלל לא יודעים על מי אתם מדברים... נו שויין, אומרים שדברי חכמים בנחת נשמעים. כנראה המגיבים פה לא נחנו בחכמה יתרה...
24
צודק כרגיל!
תמרה | 07-06-2012 10:57
כל מילה שקולה ונכונה! הלואי היו עוד רבנים רבים כמוך!
25
צודק לגמרי ומחוזק על ידי מחקרים כל הכבוד
מירה | 07-06-2012 21:40
מדהים החשיבה האינפנטילית שנים צריכות בעל (מילה הזויה) שיחשוב וידבר בשבילן
26
בוקר טוב אליהו
מויש גנץ | 07-06-2012 23:08
ישעיהו ליבוביץ התריע על הבעיה החמורה הזו כבר לפני 40 שנה, אבל היהדות הרבנית של היום מתנוונת ולא מוכנה לקבל חשיבה מרעננת וביקורתית. אולם, מוטב מאוחר מאף פעם. תקנו ספרים של ליבוביץ ותתחילו להפעיל את הראש. אזהרה: הגותו לא מתאימה לפחדנים ומעתיקי שמועה כפייתיים (ראה רמב"ם הקדמה לספר המצוות, וד"ל)
27
לכל המגיבים שמדברים על בורות
מיכל | 08-06-2012 1:37
תתבישו לכם כמה אלימות יש בדבריכם. מדוע אם אתם לא מסכימים אתם מרגישים צורך להשמיץ?.. מי שיש אמונה אמיתית בלבו, ויודע להרגיש את הבורא, לא נאחז בפחד במילים שמחזקות את תפיסת עולמו. תפיסת עולם מעוותת- אין פלא שהפחד לזעזע אותה יוצר כזו אלימות. (אם נשים נועדו רק לנהל את הבית ולחנך את הילדים לכן השרירים שלהן שונים משל גברים שצריכים לפרנס, איך זה שהמלומדים היקרים לא רק שיושבים בחדר (ולא מפרנסים) ואף נותנים לאישה היקרה וה'חכמה' לסחוב את כל הקניות לבדה?) מופלאה הדרך בה צרה המחשבה, ובמקום להאמין באמת ובתמים אנשים נסמכים על מילים ופירושים על גבי פירושים, ונאחזים רק בפירוש שמאפשר להם להישאר בנקודת הראות הצרה והנוחה ביותר עבורם. כל הכבוד ליוסי שיכול למצוא את החכמה גם בארועי היום- יום ולא רק בדברי-ספר, כי גם אותם כתב אדם מחוויותיו והבנתו האישית. וכל הכבוד למור על דברייך. יש לי עוד הרבה דברים לכתוב אך בתוכי אני יודעת שלא משנה מה אגיד כאן- מי שאני מפנה אליהם את דברי לא ישמעו, לכן- מה הטעם? איזה שינויי יווצר? כל שנותר לי להגיד הוא- ישר כוח יוסי ואל תתן לדברי האלימות הללו לזעזע אותך.
28
רמתם של המתנגדים משתקפת בצורת תגובתם.
יעקב כץ | 08-06-2012 9:07
אמר פעם אדם זקן כי מי שאין לו מה לומר מעדיף לצעוק ולהכפיש - שכן זו דרכו היחידה להשמיע את קולו. מעניין איך כל התמנגדים כבר יודעים שהכותב בוא בור ועם הארץ (כנראה הם התבלבלו והתכוונו לעצמם). שום תשובה הגיונית ומחשבתית לא ראיתי. אבל אטימות ולשון הרע - בכמויות מסחריות. וכאשר אני קורא בבוקר כי הרב אליהו אוסר על שימוש באיפון, ואת הסיבות לאיסור, אני מתחיל לחשוב כיצד המנהיגות הדתית והרבנית שלפני 30שנה היתה פתוחה וידעה לשלב חכמת היהדות עם השכלה, ואיך הידרדרנו עד הלום כאשר הרבנים כבר נגד לימוד באוניברסיטאות (כי אין שם חכמה) וזה מעציב. כי פעם היינו מובילים וכיום אנחנו מובלים. אז יוסי - הרבה ישר כוח. ואל תרתע מהמלעיזים.
29
עירוב פרשיות
יאיר קליין | 08-06-2012 10:35
יש הבדל עצום בין נתונים להלכות. אם חז''ל אמרו שנשים עצלניות וכיום זה השתנה אז ברור שזה כבר לא שייך. וכן כל כיו''ב. אבל, וכאן נבחן המאמין, כאשר חז''ל קבעו הלכה גם אם יתפוצץ העולם, ההיגיון יתעקם, המדינה תחרב, היהדות תיהפך למוקצה, לא משנה מה יקרה, אין שום שינוי!! אין לאף אדם בעולם רשות לשנות מילימטר מההלכה. אא''כ ההלכה מבוססת על מציאות שהשתנתה, מה שנקרא אצל הפוסקים השתנות הטבעים . אבל כאשר זו הלכה קבועה, גם אם היא לא הגיונית, אין מקום למשחקים. עוד דבר אחד יש לי להעיר לכותב ולחבריו לדרך. למה אף פעם התיאוריות המחשבתיות שלכם לא גרמו לחומרה? להקפדה יותר על מצוות? על חיזוק לימוד התורה? למה כל הגושניקים רק מחפשים איך לנתץ ולהרוס את היהדות הרגילה? למה אף פעם הם לא באים ואומרים חז''ל חכמים ממנו ואנחנו עושים כי הם אמרו אע''פ שזה לא נשמע לנו הגיוני? התשובה שלי היא שאתם לא באמת מבינים שבאתם לעולם אך ורק כדי לקיים מצוות כמו עבדים של הקב''ה לכן אתם מחפשים את האני שלכם כל הזמן, כי אתם משתמשים בתורה לשיפור החיים ולא ניגשים לתורה כדבר מלכו של עולם.
30
ישר-כח!! מאמר אמיץ מול הרבה רבנים שלא סופרים את זה!!
ידידיה | 08-06-2012 14:05
31
מרסל חלןצי
| 08-06-2012 14:41
"ישר כח "לחושבים ופולים כמותך מתוך אמונה ובעניים פקוחות תרתי משמע
32
ומה היא היהדות ה'רגילה'?!
מיכל | 08-06-2012 17:29
יעקב, דברים כדורבנות. יאיר- מי אמר שאתה הוא זה שיודע מה היא היהדות ה'רגילה'? מי נתן לך גושפנקה להגיד שהיהדות שלך היא היהדות וכל השאר 'כופרים'? יש כה הרבה זרמים ביהדות, מי מהמחמירים ומי פחות- וכמובן שכל אחד מהם מאמין בדרכו לכן הוא בה! במילותיך אתה מפלג ומפרד בין העם שלנו, במקום לקרב לבבות, אתה מרחיק מעליך ומסתגר, לא 'אור לגויים' אלא כתם שרוצים להתרחק ממנו. כפי שיוסי השווה לנצרות גם אתה כרגע עושה מה שהכמרים המושחתים של ימי הביניים עשו- לקחו עצמם כשליחים של האלוהות וכל מילה שלהם קבעה את העולם. דווקא המחשבה החופשית היא היא שתיצור את האמונה האמיתית, כי אם כל דבר מערער את אמונתך, היא כקליפת השום.
33
נשים דעתן קלה? באשתו אמרו ! מה אתה יודע על אשתי?
עמוס | 09-06-2012 23:30
34
רפורמים. כבר אמרנו?
יהודי | 10-06-2012 15:25
35
ליאיר קלין - אם אתה חושב שהלכות לא השתנו - אז צא ולמד
יעקב | 10-06-2012 15:51
למשל: הלכות טבילה כפי שאנו מכירים היום - אתה יודע ממתי נהגו ? (בית שני) הפרדה מוחלטת של בשר וחלב - (גם בית שני) דיני פסח (מצות וחמץ) מאיזו תקופה הפסיקו להניח תפילין בחול המועד.. אז להגיד שאין רשות לשנות במילימטר - בו נחליט שכדאי שתבדוק שוב. הבעיה שחכמי הדור הזה יודעים רק להחמיר. כי אם אשתו של הרב עובדיה יוסף הלכה בצעירותה עם כיסוי ראש מינימלי, כיסוי שהיום לא היה נראה אפילו בבית הדתי המקפיד ואפילו המקל ביותר, לא מעורר בך מחשבה? ואני מניח שהאל בקיא גם בהבדלי השחיטה בין האשכנזים והספרדים ...כי אחרת אוי לנו ואבוי לנו. אז בו נפסיק להשמיץ - אפשר גם לא להסכים סתם כך.
36
ניצוצות של תבונה במחשכי האמונה....
הצדיק היהודי | 10-06-2012 17:55
קצת חשיבה, ניצוצות תבונה, ספקנות וביקורת בעולם האורתודוכסי השרוי בעלטה מבהילה.....תגובה 29 של י.קליין לא מותירה ספקות ביחס לדיעה הרווחת במגזר ומעמידה את דעתו של הכותב במקומה הראוי - קול קורא במדבר החושך האמוני ובערות הדת. אבל בוא נאחל למגזר החושך "כן ירבו וידמו" למאמין שמאור עיניו הפיזי שב אליו בזכות רופאה (נקבה...!!) והדבר גם הוביל לחדירת אור התבונה אל בין ערפילי האמונה. ובכלל החפץ בגאולה אישית, חיי מוסר, חיים ראויים עם גאווה וכבוד ראוי לו שיזנח את הדת האורתודוכסית ויחיה כיהודי חופשי הגאה במורשת אבותיו בה רואה מורשת ממנה ייטול וילמד את מסורת אבותינו תוך ספקנות בריאה, הפעלת ביקורת משמעותית שתאפשר לבקר, להוקיע ולפסול, כשצריך, דברי הבל, שטות ורעות רוח שלא לדבר על דברים המנוגדים למוסר הקיימים גם הם במסורתינו. ולא ייצמד לכל פסיק ותג ויקדש אותם כאחרון הבורים הקנאים והקנאים הנבערים.
37
למגיב 36...
נדב | 10-06-2012 18:52
"החפץ בגאולה אישית, חיי מוסר, חיים ראויים עם גאווה וכבוד ראוי לו שיזנח את הדת האורתודוכסית ויחיה כיהודי חופשי..." ידידי, בדברייך אלו הרחקת לכת...
38
כל הכבוד אנשים פה שכחו שאמם אישה
שחר | 10-06-2012 22:56
39
דעתי
דני+ | 11-06-2012 15:11
גם לחכמים ב"זמנים החשוכים" היה אמא והם כבדו אותם לא פחות ואפילו יותר מכל הפטפטנים של ימינו (ר' טרפון ועוד), ועם כל זאת הם אמרו מה שאמרו לגבי האשה כי זו היתה דעתם-דעת התורה הקדושה שאינה משתנה בשום מצב ובשום רגע, וודאי שלא לפי גחמות של אנשים פשוטים, כן פשוטים, שעסוקים בלימוד התורה והבנתה הרבה פחות מחכמי הדור שליט"א. וכמו שלא יעלה על הדעת להכניס את האשה לבית הכנסת ולהושיבה במזרח ולהעלותה לתורה (ואולי לפי ה'רבנים והדת היהודית החדשה' כן), כך כל המוסיף והמשנה ידו על התחתונה
40
מסכן. רחמי עליך ועל הנחיתיות שלך. תלמד קצת יותר לפני
צפור דרור | 11-06-2012 18:00
שא כותב. כי בתורה שאני למדתי יש יחס עצום של כבוד לאשה,יש את "מכבדה יותר מגופו" של הרמב"ם, יש את רבי אליעזר שרצו למנותו לנשיא , שהיה בעמדה של מלך ממש, אבל לא אמר "כן" אלא הלך להיוועץ באשתו, יש את רבי טרפון שעשה עצמו עפר לרגלי אמו, יש את ר' חייא (כמדומני) שאמר "סבתא בבית ברכה בבית", ועוד אינספור עמדות מהן למדתי יחס מכבד לאשה, יותר ממה שתמצא אי פעם באומות העולם. וכן יחס מגונן, שמסדיר את זכויותיה. אני אשה, שלומדת תורה וחיה בין לומדי תורה, שמכבדים את נשותיהם כמו שאתה כנראה לא תדע לעולם. כי אתה עושה הפרדה בין חיי התורה לבין החיים הרגיליים, ואצלנו חיים חיי תורה כחלק מהחיים. אני גאה להיות חלק מציבור שהתורה אצלו איננה משהו שמנתחים על פי קוטן הדעת וגודל הרשע (עיין "שערי תשובה" לר' יונה גירונדי, שער שלישי). רחמי עליך, מקווה שהשי"ת יחזיר אותך בתשובה שלמה.
41
אכן, מחלת הדור היא שכל פטפט יכול לקבל פומביות שלא מתוך
| 12-06-2012 0:48
שיקוף של רמת האינטיליגנציה, מספיק גחמה עלובה, מעלים באינטרנט, וקיבלנו פירסום ענק. כמובן שאין פה טיפה של עומק, ענווה ומחשבה לא משוחדת, הדברים נכתבו אבל שורש רעיון עמוק שמצדיק אותם לא. זוהי בעיית ה"איסתרא בלגינא קיש קיש קריא" הידועה. "אל תבהל את פיך, וליבך אך ימהר להוציא דבר לפני האלוקים, כי האלוקים בשמים ואתה על הארץ, על כן יהיו דבריך מעטים" (מגילת קהלת).
42
למגיב 14 מתי - נהנתי מכל מילה!
שישקו | 12-06-2012 12:52
כפי(ר)ה סרוגה - אהבתי!!!!
43
כל הכבוד לכותב!
דגנית ומיכאל | 12-06-2012 17:34
44
מגעיל מוציא את דיבתה של היהדות
ק | 12-06-2012 22:16
45
מגיב 14 ידע על מה הוא מדבר
| 14-06-2012 0:22
גם אני מכיר את התופעה מקרוב ובאופן אישי
46
רק אנשים חשוכים אומרים ברוך שלא עשני אישה
ירון | 14-06-2012 23:47
47
לכולם!
יאיר קליין | 15-06-2012 9:20
(בעיקר ל36 ול46) אני לא מאמין שאתם דתיים. להיות דתי פירוש הדבר להאמין שבאנו לעולם כדי לקיים מצוות תוך עמידה בנסיונות שהעולם הזה,רווי הפיתויים, מזמן בפנינו. העולם הזה הוא פרוזדור. שמעתם על זה? יפה מאד. עכשיו תעיפו מהראש שלכם את כל השטויות על אור וחושך. כל זה לא רלוונטי. הרי אנחנו מקיימים מצוות כי יש אלוקים שמחייב אותנו וכל יהודי שלא מקיים שולחן ערוך יכנסו באבי אביו אחרי שהוא ימות. נשמע רע. אבל זו היהדות. נמאסתם כבר עם ההתחנפות לחילוניים. שכחתם מה זה תורה. כולכם. עלאק ציבור דתי לאומי. אם התורה אמיתית מה זה משנה אם היא חשוכה??? וכי קיבלנו אותה כי היא טובה או כי זה האמת????? כל השיח הרקוב הזה בציבור הדתי לאומי שדנים מה רלוונטי ומה לא, מה הגיוני ומה לא, צריך להשתנות! זו פשוט תפיסה מעוותת של היהדות! תפסיקו לקרוא ווינט ולא יהיה לכם שום שאלות על שום דבר.
48
נשים ויחס ההלכה
חיים בן יהודה | 15-06-2012 11:39
איני מסכים למה שכתבת:"אינני יכול להתייחס מחוץ לבית המדרש אל נשים בכבוד, בהערכה ולפעמים בהערצה, ובתוך בית המדרש ללמוד וללמד ההיפך." אין שום סיבה לא להראות הערכה וכבוד לנשים ראויות!!