"האדמו"ר מויז'ניץ העריץ את אנשי הציונות הדתית" - סרוגים

"האדמו"ר מויז'ניץ העריץ את אנשי הציונות הדתית"

בשיחה עם ראש המכינה ביתיר, הרב משה הגר-לאו הוא מספר על בן דודו של אביו, האדמו"ר מויז'ניץ שנפטר אתמול. "היחס שלו לציונות הדתית היה חיובי, את המזרחי הוא ביטל ואמר שהם ייעלמו, אבל היה לו יחס של הערצה לאנשי גוש אמונים, והורה לתלמידיו ללמוד מהם כיצד להקפיד במצוות".

"האדמו"ר מויז'ניץ העריץ את אנשי הציונות הדתית"
  העריץ את גוש אמונים. (שוקי לרר, באדיבות דוברות רה"מ)

הערב הלך לעולמו בגיל 96, ר' משה יהושע הגר זצ"ל, האדמו"ר מויז'ניץ.

מי שהכיר אותו מקרוב, הוא הרב משה הגר-לאו, ראש המכינה הקדם צבאית בבית יתיר, שהאדמו"ר היה בן דודו של אביו.

בשיחה עם 'סרוגים' הוא מספר על דמותו של האדמו"ר ועל יחסו לציונות הדתית.

"האדמו"ר היה תלמיד חכם עצום בהשוואה לרבנים חסידיים אחרים", אומר הרב הגר-לאו, "הכרתי אותו כשהיה מגיע לערד, הוא ישר היה פותח ספר ומתחיל ללמוד".

בהקשר זה מוסיף הרב הגר-לאו, מופת שקשור באדמו"ר: "הספר תמיד היה נפתח לו בעמוד שהוא חיפש, תמיד. הוא לא היה צריך לדפדף, גם אם הוא חיפש תוספות מסוים, באחד הדפים, הוא היה מגיע לעמוד הנכון עם פתיחת הספר".

על דרכו של האדמו"ר בהנהגת חסידיו, מספר הרב הגר-לאו, כי עיקר עניינו היה בחינוך ולא בעשיית מופתים.

"האדמו"ר תמיד התעסק בחינוך. היה לו בחדר שלט בו היה הציטוט 'הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה'".

"הוא הקים מחדש את הענף של החסידות בדור השני שאחרי השואה, והקפיד תמיד על משמעת, על כבוד ועל כיבוד הורים".

עם זאת לא נמנע האדמו"ר מליעץ ולעודד אנשים בצרותיהם "כל ערב היו מגיעים אליו מאות אנשים עם צרות, כדי שיעזור להם בעצה או בברכה". מספר הרב.

העריץ את גוש אמונים

את יחסו לציונות הדתית, חילק האדמו"ר לשניים, בין אנשי המזרחי עליהם התייחס בזלזול ובין אנשי גוש אמונים אותם כיבד.

"היחס שלו לציונות הדתית היה חיובי, את המזרחי הוא ביטל ואמר שהם ייעלמו, אבל היה לו יחס של הערצה לאנשי גוש אמונים, והורה לתלמידיו ללמוד מהם כיצד להקפיד במצוות".

לא פעם אמר האדמו"ר: "גוש אמונים לעילא ולעילא".

את השקפותיו של האדמו"ר מכנה הרב הגר-לאו, כימניות. "הוא תמיד היה מוטרד מהמצב הבטחוני של עם ישראל, כנראה בגלל היותו ניצול שואה."

"הוא היה במשך שנים בקשר עם אריק שרון והתנגד להתנתקות. אני אישית הייתי  מיידע אותו בנתונים ומעדכן אותו בהתפתחויות בטחוניות", אומר הרב הגר-לאו, בעצמו קצין בדרגת אל"מ.

בשנים האחרונות חלה האדמו"ר באלצהיימר ותפקודו הלך ונחלש, אך הקשר האישי בין שתי המשפחות נשמר. הרב הגר-לאו מספר, כי בשעה שישב שבעה על אביו לפני כחודשיים, הגיעו שני בניו של האדמו"ר לנחם אותו.

גם במועצת יש"ע אבלים על פטירתו של האדמו"ר. בהודעת אבל שפרסמו אומרים במועצת יש"ע כי הם אבלים יחד עם בית חסידות ויז'ניץ ועם ישראל כולו. "האדמו"ר, שהיה ידוע בהערכתו וחיבתו לאנשי ההתיישבות ביש"ע, ייזכר לטוב לא רק כמי שהעמיד תורה ותלמידים הרבה, אלא גם כמי שתמך וחיזק את בניין הארץ, והתנגד לכל מעשה שהיה בו כדי לפגום בבניינה."

==

מסע הלוויתו של האדמו"ר יצא בשעה 13:00 מקרית ויז"ניץ בבני ברק, כשצפויים להשתתף בהלווייה עשרות אלפי מחסידי ויז'ניץ.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
הדף הזה מבליט את הסתירה המהותית בדרככם
קורא חרדי | 14-03-2012 14:41
כתבה על מנהיג צדיק ורב ל אלפים לצד פרסומות חילוניות מהנמוכות ביותר, האם זו הדת?
2
נכון...בגלל זה הוא הקים התנחלות...חח..
מישהו | 14-03-2012 15:15
3
דרוג מעניין
שיודע לשאול | 14-03-2012 15:20
"האדמו"ר היה תלמיד חכם עצום בהשוואה לרבנים חסידיים אחרים", מה ביחס לרבנים ות"ח אחרים בכלל?
4
משתף בצער המשפחה, והחסידים..! הספד אישי..!
בשלום ובמישור | 14-03-2012 17:16
איבדתם מנהיג גדול, שלימד אתכם תורה מצוות, וחסידות. וזיכה רבים לחזרה בתשובה. אני זכיתי מספר פעמים במשך השנים, להתפלל בחסידות ויזניץ בבני ברק, בחגים, בשבת, ובימות החול. וזכיתי להתברך מפי האדמו"ר. היום אני מנסה ללמוד מדרכו. מורי ורבותי: לא לחינם נקרא שמו רבי משה יהושע.. הגר זצ"ל, האדמו"ר מויז'ניץ. אין ספק שהייה תלמיד חכם עצום, והעמיד חסידות של תורה ומצוות. בהקשר לשמו של האדמור רבי משה יהושע זצ"ל מסופר במדרש: על משה רבינו בראשית דרכו, כשאמר לדתן: "רשע למה תכה רעך" ענה לו היהודי: "מי שמך לשר ולשופט עלינו"? הבין מכאן משה את הסיבה לגלותם של עם ישראל שלא קיבלו תוכחה.. ודיברו לשון הרע..במדרש מסופר: ש לאחר מכן,משה רבינו הלך לכוש שם שימש בחוכמתו וגבורתו,מפקד צבאי, והתקדם לדרגת מושל, ואחר זמן נבחר להיות למלך על כוש שם הייה 40 שנה.כך החליטו בשמיים. כדי שילמד 30 מעלות שבהם נקנית המלכות.על מנת שיהיה ראוי לשמש אח"כ כמלך ומנהיג על עם ישראל. לאחר מכן הגיע למדיין, שם פגש את בנות יתרו על הבאר, והושיען מיד הרועים. כשחזרו לביתן. סיפרו כי איש מצרי הצילן מיד הרועים. במדרש מסופר: כי באותה תקופה שלטה מצריים על חלק גדול של העולם. והעם היהודי שהייה עם עבדים נרדף, הייה שפל בזוי, ושנויי על עמים רבים, ולכן העדיף משה להתלבש בלבוש מצרי, ובהיותו חתן של יתרו, יכל להשפיע במשך שנים רבות, על משפחת יתרו, וחלק מעם מדיין להאמין באלוקים, ולהתגייר. כשנבחר משה רבינו על ידי השם למנהיג על עם ישראל. ליווה אותם במצרים עד יציאתם משם. הוליכם בים סוף, ובמדבר. קיבל את התורה מהשם, ולימדה את עם ישראל. ובהיות עם ישראל במדבר, ניסו העם את השם פעמים רבות.והכעיסו את השם ומשה. ולמרות שהערב רב,חטאו והקניטו את משה רבינו, וזרקו עליו אבנים , תמיד התפלל על עם ישראל. וכחטאו עם ישראל בחטא בעגל, ובקש השם להשמידם.. עמד משה רבינו ואמר: "הורגיני נא הרוג ואל אראה ברעת העם הזה".. וכך ליווה משה את עם ישראל 40 שנה במדבר עד לפטירתו מן העולם במיתת נשיקה. יהושע בינון כמנהיג: יהושע בינון, הייה נער משרת משה, שגידל אותו משהרנבינו, לימדו תורה. והמשיך את דרכו של משה רבינו כמנהיג על עם ישראל לאחר מותו של משה רבינו. על פי צו השם נכנס עם עם ישראל, לארץ ישראל. ונלחם כנגד 7 עמים כל ימי חייו .וכשהייה יהושע במלחמת יריחו ראה את מלאך השם וחרבו שלופה בידו. "וילך יהושע אליו ויאמר לו הלנו אתה אם לצרינו" ענה לו המלאך:"ויאמר לא כי אני שר צבא השם עתה באתי." אומר הרדק:"עתה באתי"...,ויש בו דרש: כי בא להפחידם על שבטלו תורה, ועל שבטלו היום שעבר, תמיד של בין הערביים.אמר לו יהושע: על איזה מהם באתה? אמר לו: עתה באתי. כלומר על ביטול תורה שאתם בטלים עד עתה. מיד וילן יהושע בתוך העמק.. שלן בעומקה של הלכה . והמשיכו וכבשו עם ישראל את ארץ ישראל, כשהלוויים הולכים לפניהם, ותוקעים בשופרות, ומתפללים על כלל ישראל, שהשם יעזור להם ויושיע אותם במלחמות. בסוף ימיו בפרק כד': אסף יהושע את כל שבטי ישראל שכמה. והזכיר לעם ישראל את ראשית דרכו בתרח אבי אברהם, את חיי האבות, והבטחת הארץ לזרעם. גלות מצרים. יציאת מצרים.הניסים במצרים ובים. ושנעשו לדור המדבר. והזכיר להם יהושע: כי לא בכוחם נצחו את אוייביהם, אלא בחסד השם יתברך עליהם. וכך בתוכחת אהבה הצליח יהושע להוציא את אלוקי הנכר מתוך ליבם. לאלא שעדיין החזיקו בהם במחשבה.. כדי לזכך אותם, לעבוד את השם באהבה. וכך הסכימו איתו העם ואמרו:"את השם אלוקינו נעבוד ובקולו נשמע" ולבסוף הוכיח יהושע את עם ישראל: להמשיך ללמוד תורה, ולקיים את מצוות השם וכרת איתם הסכם ברית על כך. ולאחר מכן ניפטר יהושע עבד השם בן 110 שנה. "ויקברו אותו בגבול נחלתו... "מצפון להר געש".אומר הרדק:"רבי ברכיה ורבי סיימון בשם ריב"ל חזרנו על המקרא ולא מצאנו מקום ששמו הר געש אלא מהו קורא הר געש על ידי שנתרשלו ישראל בו ולא הספידוהו כראוי רצה הקב"ה להגעיש עליהם את ההר ר"ל שגעש ההר ביום קבורתו. דברים מדהימים: המעניין שבדקתי.. ומצאתי דברים נפלאים.. ביום קבורתו של האדמור מויזניץ :רבי משה יהושע זצ"ל. סקירה מהחדשות: יפן: רעש אדמה בעוצמה 6.8, פורסמה אזהרת צונאמי מאת: חדשות יום רביעי, 14 במרץ 2012, 12:02 תגיות: יפן,רעידת אדמה,צונאמי רעידת אדמה חזקה הורגשה היום (רביעי) בצפון יפן בעוצמה של 6.8 בסולם ריכטר.גל צונאמי בגובה חצי מטר צפוי להגיע למחוזות אאומורי ואייווט, אשר נפגעו קשות ברעידת האדמה בשנה שעברה. מוקד הרעש היה כ-146 ק"מ דרומית להוקיאדו, האי הצפוני ביפן. רעידת אדמה נוספת הכתה ביפן - בעוצמה של 6.1 מאת: רויטרס יום רביעי, 14 במרץ 2012, 15:28 תגיות: רעידת אדמה,יפן רעידת אדמה בעוצמה של 6.1 בסולם ריכטר פגעה בצהריים (רביעי) במזרח טוקיו. לא נרשמו התרעות לצונאמי ולא התקבלו דיווחים על נזק בסמוך למפעלי הגרעין בעיר. מוקדם יותר היום פגע רעש אדמה ב בצפון יפן בעוצמה של 6.8. סיפור: כשאנשים אומרים: "שירד גשם בבני ברק, בזמן פטירתו של האדמור מויזניץ" זה מזכיר לי.. פעם כשנפטר צדיק אחד בירשלים, וחזרו מהלוויה חזרה לבית. ירד גשם ברחוב בירושלים ליד התחנה המרכזית, ואנשים רצו לתפוש מחסה בתחנה המרכזית . וכשהסתכלתי על סוג האנשים. מצאתי שהיו שם חרדים דתיים מסורתים וחילונים. וכולם הזכירו, ורמזו אחד לשני .שכל מגזר יכול ללמוד ממעשי השני. ובסוף דיברו באהבה, ולמדו זכות אחד על השני.ונפרדו לשלום. נאמר בתורהף"וילכו העם במדבר שלושה ימים ולא מצאו מיים" מסופר במדרש תנחומא: בשעה שהיו במדבר ישראל ולא מצאו מיים צעקו על משה שיביא להם מייםוהבין משה שהיו בשעת צער ולכן לא כעס עליהם.. אלא ישב ותיקן להם לימוד תורה. אומר רש"י: שמשה רבינו תיקן לעם ישראל שיהיו קוראים בתורה בימי שני חמישי ושבת במדרש מסופר: שמשה רבינו ויהושע בינון היו מתפללים על כלל ישראל, והצבא. בימי שני חמישי ושבת: לשמירה, רפואה, והצלחה. יהי רצון שניזכא לכך גם בימינו, בכלל עם ישראל אמן! יהי רצון שיהיו הדברים לעילוי נשמת האדמו"ר רבי משה יהושע זצ"ל ולהצלחת עם ישראל אמן! למשפחה! תנוחמו מן השמים אמן! דוד ישי -אשקלון
5
הייתם מתים שכך יהיה. על מת אפשר להגיד שקרים הוא לא יצעק
חרדי | 14-03-2012 19:35
6
כתבה יפה אבל למה הפרסומת באמצע לא צנועה?
יונתן כהן | 14-03-2012 21:20
7
הערכה לדמותו של האדמור מויז'ניץ
יהודה אלירז | 15-03-2012 13:15
אני לא סבור שהיה זה מן העניין בדברי הערכה לרבה' מויזניץ זצל לזלזל במשתמע בגדלותם בתורה של אדמורים חסידיים אחרים.. וזאת אני כותב למרות היותי "שייך" לחסידות וזניץ על טיקט של הוריי עליהם השלום.
8
מה הייתה דעת האדמו"ר ביחס לארגון קולך?
אזרחי | 15-03-2012 22:22
9
כיום אני מבין ההגדרה" רוח אפינו משיח ה"
מני להבות הבשן | 18-03-2012 2:40
פעמיים להיות בויזניץ לגעת בידו להרגיש את אהבת ישראל לשמוע ממקור ראשון קדושתו מרחם לראות בעיניים במציאות שידו אינה עוזבת את הגמרא אפילו כמעט בקריאת התורה לראות את ההתלהבות ב3 בלילה בשבת כאילו שמחר ב6 בבוקר לא יקום ולהבין שהוא כבר היה ב85 וחצי,המסקנא שזה הדבר שהכי קרוב להגדרה "משיח ה" אוי נא לנו כי חטאנו משיח נלכד בשחיתתנו והלוואי שכיפר בפטירתו את צרות ודאגות הכלל לפחות לשנה הקרובה,או שלפחות סידר את הבעיה האיראנית בלכתו מעימנו האמינו לי .........כל זמן שהיה איתנו למרות מצבו וחולשתו הייתי רגוע יחסית מאותו יום שהפלא נעלם מאיתנו אני לא עוצם כמעט עין מהדאגה מה ילד יום???
10
עוד אחד ששנא את הציונים
אבשלום | 20-03-2012 10:37
נהנה מכספיה ומדם חייליה והכל ללא כל נתינה למדינה. זו עובדה שקשה לסתור אותה , אפילו באתר אינטרנט המתיימר להיות ציוני.
11
"העריץ את אנשי הציונות הדתית"? אך את צאן מרעיתו לא שלח
יגאל | 22-03-2012 13:26
לצבא חלילה . נשארתם צבועים לא השתנה כלום!
12
העריץ?
מגלן. | 24-03-2012 23:43
אין דבר כזה. מי שחרד לדבר ה' לא יוכל להעריץ לעולם את הציונות הדתית שכל גדולי ישראל יצאו נגדה בחרב ובחנית.ממיליא,העסקנים של הצדיקים מתגלים לא פעם במערומיהם ושקריהם כמו גיחזי שהיה משרת לאלישע ומשם למדו חז"ל על רוב משמשי הצדיקים שהם לוקים או בתאות ממון(הסיפור עם נעמן) או בעניני צניעות.(הסיפור עם השונמית) וכן הסיפור שלו עם בן השונמית שמת,ועבר על דברי הנביא בענין המטה של אלישע שהיה צריך להחיות את בנה .וכל זה לנסיון לישראל,כמו דתן ואבירם שלא מתו במצרים במכת החושך כדי לנסות בהם את ישראל.