בית הלל: "לא מטשטשים את פניה של הציונות הדתית" - סרוגים

בית הלל: "לא מטשטשים את פניה של הציונות הדתית"

כינוס היסוד של ארגון הרבנים ותלמידות החכמים, 'בית הלל' מתקיים הערב בנתניה. את הכינוס פתח יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ שאמר: "הדעות הקיצוניות זוכות להדים, אולם קולו של רוב מניינה ובניינה של הציונות הדתית, לא נשמע עד היום ברמה, והגיע הזמן לקול צלול."

author-image
בית הלל: "לא מטשטשים את פניה של הציונות הדתית"
  בלי לטשטש פנים. הרב הרשקוביץ (פלאש90)

הציונות הדתית הקשובה יוצאת לדרך.

כ-100 רבנים ותלמידות חכמים התכנסו במלון בלו-ביי בנתניה בכינוס היסוד של ארגון הרבנים החדש 'בית הלל', כשהרב יואל בן נון מברך שהחיינו בשם ומלכות.

את דברי הפתיחה נשא הרב דניאל הרשקוביץ, שבנו בתו וחתנו הם שלושה מתוך תשעת המקימים של הארגון החדש.

"אני מאד מתרגש כיוון שבאמת זה זמן רב אנו מרגישים שמשהו מוחמץ. הדעות הקיצוניות זוכות להדים, אולם קולו של רוב מניינה ובניינה של הציונות הדתית, הקול שמאהיב את היהדות, של תורה עם דרך ארץ, של קירוב לבבות –  לא נשמע עד היום ברמה, והגיע הזמן לקול צלול."

"האם מי שמחמיר יותר, דתי יותר?", שאל הרב, "אני לא מכיר עקרון שלפיו ההחמרה עדיפה, אלא במקום שניתן להתיר – כוח ההיתר עדיף. לא את פניה של רותי פוגל הי"ד מטשטשים אלא את פניה של הציונות הדתית כולה."

בהתייחסו לפרשות האחרונות שהביאו להקמת הארגון, אמר הרב: "יש מקרבנו שמרימים את ידם נגד צבא הגנה לישראל ומחתימים על עצומות נגד גיוס בגלל שירת נשים? זה אנטי יהודי ואנטי ציוני."

"יש בצבא רב צבאי ראשי, 'מרא דאתרא', וכל אחד מתיר לעצמו לפרוץ גדר? זוהי פריצת גדר הלכתית. ככה לא בונים עם, ככה לא בונים מדינה, ככה הורסים."

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה,  שדיבר לאחר מכן אמר: "אנחנו לא כאן כדי להגן על הציבור הדתי לאומי ה'מסכן'."

"אנחנו מאמינים שיש לציבור שלנו בשורה לכלל ישראל. אנחנו צריכים לחזור ולהשמיע את הבשורה שיש לנו. שלפיה המדינה תתקיים במלואה ואף יותר מזה, והתורה תתקיים במלואה ואף יותר מזה."

לא התכנסנו כדי להיות נחמדים

הרב חיים נבון, ממייסדי 'בית הלל', אמר לאחר מכן: "לפני חודש ימים, לא יותר 'בית הלל' היה רק חלום. חלום של יחידים, שסחו אותו איש לרעהו ברגע של גילוי לב, ונפעמו לגלות שחלומם אחד הוא. והיחידים הפכו לעדרים."

"אנחנו מכבדים ומעריכים את אלו שחולקים עלינו, אבל רוצים להשמיע גם את קולנו. אנחנו מאמינים שהמסר המקורי של תורת ישראל מנחה אותנו לתמוך בדמוקרטיה, בהעצמת נשים, בכבוד לכל אדם."

"התורה היא שמנחה אותנו לראות את עצמנו חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ומן החברה הישראלית. אנחנו מאמינים שמי ששולל בנחרצות את כל אלה, הוא זה שמסתכן בסילוף תורתנו הקדושה. אנחנו מאמינים שהמסר המקורי של תורת ישראל הוא שהוביל אותנו להיות ארגון הרבנים האורתודוקסי הראשון בעולם שפותח את שורותיו בפני נשים."

"לא התכנסנו כאן כדי להיות נחמדים, לא באנו למצוא חן בעיני מישהו, ולא לומר דברים שערבים לכל אוזן. אנחנו רוצים להציג תביעה בפני החברה הישראלית. אבל אם רוצים שהתביעה הזו תישמע, היא צריכה להיות מנוסחת בשפתה של החברה הישראלית."

"היא צריכה להיות מנוסחת לא בגוף שלישי, אלא בגוף ראשון רבים. אנחנו, הישראלים, צריכים להיות פחות חומרניים ויותר רוחניים. אנחנו, הישראלים, צריכים לגלות יותר סולידריות. אנחנו, הישראלים, צריכים לשאוב יותר מהמסורת העתיקה שלנו, שרק ממנה נוכל להמשיך ולצמוח. את התביעה הזו נשמיע באוזני אחינו הישראלים, שאנחנו חלק מהם, בשר מבשרם."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
29 תגובות - 29 דיונים מיין לפי
1
כבוד השר, אין שום החמרה - יש שולחן ערוך שהוא עיקר הדין
דתי-לאומי אמיתי | 02-02-2012 20:06
טוב, למה אני מדבר בכלל? הרי אפילו נגיעה אתה לא שומר (מחבק את זוכת פרס הנובל לכימיה, עדה יונת). כל שכן דברים אחרים שהם שמירה מחייבת של ההלכה יחשבו בעינך כהחמרה. ולמה להוציא לעז על רוב מניינה ובניינה של הציונות הדתית? רוב הציונות הדתית הם חפיפניקים שלא מקפידים על סימנים שלמים בשולחן ערוך? אולי כדאי שתלמד קצת שמירת הלשון וחפץ חיים. אני יודע שבמבחני הרבנות שעשית לא דורשים ללמוד ספרים אלו, אך כל יהודי חייב ללמוד זאת מעצם היותו יהודי. ואם מה "שמאהיב את היהדות" זה לחפף במה שנראה לי, או במה שנראה לחילונים כפרימיטיבי, אז אתה לא עושה דבר מלבד להציג להם תרבות מערבית בתחפושת של יהדות, בתקווה שהחילונים יראו ו"יאהבו" את מה שהם רואים ויתקרבו לשם (דבר שבפועל לא קורה). עובדתית: אצל הציבור החרדי שמוגדר בציבור החילוני ובתקשורת כפרימיטיבי ומיושן, אחוזי החוזרים בתשובה שהולך למגזרם גדול בהרבה מאשר החוזרים בתשובה שהולכים לכיוון הציוני-דתי. הסיבה לכך ברורה - יש אנשים שמחפשים שינוי משמעותי בחייהם, והדרך הדתית לאומית שאתה ודומיך מציגים היא לא כל-כך רחוקה מהדרך המערבית-חילונית. ומספיק לראות פרק אחד מהסדרה "סרוגים", שאני משער שיוצרי סדרה זו ומשתתפיה, כלולים בין "רוב מניינה ובניינה של הציונות הדתית" שדיברת עליהם. במילים אחרות - חפיפניקיות/לייטיות.
2
בית הלל הינו גוף אנטי דמוקרטי
| 02-02-2012 20:48
בכך שהוא מדבר על דמוקרטיה אך למעשה הוא חוג סגור הבוחר באופן אלטיסטי את חבריו בקפידה בלי יכולת השתתפות שווה לכל אזרח במדינת ישראל. איזו דמוקרטיה זו?
3
עשו טעות שלא שיתפו ראשי ישיבות הסדר, שלא מזרם הגוש,
| 02-02-2012 21:07
וגם רבנים של ישיבות בני עקיבא. הרב שרלו ויואל בן נון הם סמן קיצוני. היו צריכים לחבר רבנים מהזרם המרכזי. ויש כאלה
4
שהחיינו בשם ומלכות על הקמת התנועה הנאו-רפורמית 2012
שיודע לשאול | 02-02-2012 21:22
אלו הפרות הבאושים תוצרת ישיבת הגוש על דורותיה!
5
רבני דתי הלייט
דוד | 02-02-2012 22:58
6
בלה בלה בלה
אביתר העברי | 02-02-2012 23:23
חוץ מתמלילים נבובים לא מצאתי בכנס זה, כמובן אחר המחילה מכבוד "התלמידות חכמים" ושאר ירקות. לתומי חשבתי שהדרת נשים ירדה מן הפרק, אולי תעסקו במשהו יותר רלוונטי.
7
בית הלל- יותר גרוע מלקרא לבני עקיבא על שם התנא
דוד | 02-02-2012 23:31
פתאום יש "תלמידות חכמים" אני מאוד מרחם עליהן, ועל עם ישראל שקבוצה של שוטים קמה כדי להראות לבאי עולם את בורותה.
8
תקראו את תגובה מס' 1 ותבינו איך להתייחס לדבר הזה
אלעד כהן | 02-02-2012 23:43
(ולא, לא אני כתבתי אותה..)
9
אני מעדיף
בני | 03-02-2012 0:34
שהבן שלי יהיה נטורי קרתא ולא תלמיד של אחד מה׳רבנים׳ הללו. (אגב - מגיב 1 מנין לך שהשר המכובד חיבק את הזוכה? אני פשוט בהלם שהצבעתי לאדם כזה)
10
לא מבין
אחד שלא מבין | 03-02-2012 0:41
מרא דאתרא דצבא הגנה לישראל, איך הרשקוביץ היה מתיחס אליו אם היה מעיז רחמנא לצלן להחמיר, ל"ע שלא נדע מצרות, וכל זאת כמובן בלי לפגוע "במרחב הציבורי" כי ככלות הכל כח דהתירא עדיף, וכל המחמיר ידו על תחתונה, כי לפעמים חומרתו קולתו, כי מותרים לכם מותרים לכם וכו', שרויים לכם וכו' אין כאן כל חומרא הס מלזכיר, אלא רק קולות צלולים אשר קולעים לחוט השערה ולא יחמירו, אסור אצלנו זו מילה גסה, כי הכל מותר, וחומרא מלשון חומר, וקולא מלשון קלילות, צלילות, שפיות. מחילה מכבוד התלמידות חכמים על הסגנון המששעשע אולי כמשצחיק צוחקים, ישוב טוב בביתר ההיתר, בזה הבית לא יבואו חומרות איסורים בזה הבית תשרה הצלילות. ברכה והצלחה. נב שהחיינו והגיענו לזמן הזה בשם מלכות? כן כי מותר מותר מותר הכל מותר.
11
כל הכבוד
אוריה | 03-02-2012 1:04
בתור אזרח פשוט, הייתי בכנס והתרשמתי עמוקות מהדברים. שומעים את האיזון ואת המאמץ האמיתי לתת מענה אמוני והלכתי אמיתי לסוגיות הבוערות העומדות על הפרק. אל לנו לבחון את מידת ההסכמה הציבורית על פי הטוקבקים שכן רוב מוחלט של הגולשים אינם מגיבים לכתבות.
12
סוף סוף מעיזים לדבר די להשתקת נשים נשות טליבן לא אצלנו
מ | 03-02-2012 1:06
13
לכל המגיבים
דודי כץ | 03-02-2012 1:24
אלו שלא מגיבים לא עושים זאת משום שכואבים להם האצבעות, אלא פשוט אין להם מה להגיב. אז כדאי שלמדו מהטקבקים איך צריך להתחייס לגורם יפה נפש כזה בשם בית הלל. בית כזה לא אצלנו!
14
מי שם אותך לפוסק
תמיר | 03-02-2012 1:36
צר לי אולם יש שולחן ערוך שבו רשום במפורש כי אסור לשמוע קול שירה של אישה מה דחוף להשמיע קול אישה בטקסים ? אני נמנה על הציבור הלאומי אבל לא החפייניק , הרב מורדכי אליהו זצ"ל וכן בנו ממשיך דרכו אמרו שאסור ולפי עניות דעתי הם גדולים יותר מהרב הצבאי מתי תבינו שההלכה גוברת על המדינה (שאחרי הכל היא חלונית ) ראינו מה קרה לנו הגירוש ,למרות שניסנו להיתחבב בסוף תקעו סכין ,לכן עלינו לומר בפה מלא כי אנו יראי שמים ללא פחד
15
תסתכל בווינט יהדות
שי | 03-02-2012 7:09
אתר רפורמי למהדרין שכל היום מכפיש מגדף ומחרף את היהדות ועל הכתבה הזו יש המון תגובות אוהדות ומתלהבות. הם מריחים שקמו רבנים שיספקו להם קולות יתנו להם לחיות בלי הגבלות דתיות אך בלי מצפון שהם רשעים זו ההוכחה הכי גדולה כנגד הכת החדשה
16
ברוך שהחיינו וקיימנו לזמן הזה!
| 03-02-2012 7:20
17
חיים נבון כופר בנאמר בתורה
עיקרי היהדות | 03-02-2012 8:28
חיים נבון אינו רב מי שמפרסם מאמר בעלון של ישיבת הר עציון בו הוא אומר שיתכן שכל מה שנאמר בתורה חוץ ממעמד הר סיני לא קרה באמת ומביא לדוג' אינו ראוי להיקרא רב.
18
הם עושים את התורה קרדום לחפור בה
אלון | 03-02-2012 8:51
הם כורתים את הענף עליו הם יושבים.רק בזכות החרד"לים עוד נשארו דתיים לאומיים.יש כל כך הרבה דתלש"ים והם מבלבלים את השכל
19
חיים נבון
חכם | 03-02-2012 8:51
לא ראוי להקרא רב בשל העובדה שפירסם מאמר בעלון ישיבת הר עציון שבו אמר שיתכן שכל מה שמסופר בתורה מלבד מעמד הר סיני לא קרה באמת.
20
כל כך טוב לשמוע רבנים טובים, משכילים, נעימי הליכות
| 03-02-2012 9:39
ומורכבים, ויחד עם זאת כל כך ברורים וחד משמעיים. לא מחרימים, לא מפחדים ולא חרד"לים
21
20
דן | 03-02-2012 14:40
גם יאיר לפיד אדם מאד נחמד. עם נחמדים כאלה אנחנו נגמור בגריל של אלוקים
22
די גדעון, תן לנו מנוחה
מרדיפת הכופרים שלך | 03-02-2012 14:41
23
בתור
מאיר | 03-02-2012 14:51
פורום בוגרי הגוש (ומשפחת הרשקוביץ. בכל זאת ראש החמולה הוא רב שר ופרופסור, התגשמות החלום של כל אם יהודיה) היה ראוי שתצרפו את הרב ליכטנשטיין או לפחות תקחו ממנו ברכה למהלך (בתור תלמיד חכם ענק ורבם של חלק לא קטן מהקבוצה) אבל כנראה שהכל חוזר כבומרנג. במקום שבו מחנכים לנתיצת כל פירור סמכות אפשרית לא יצמחו תלמידים נאמנים ומכבדים
24
הם לא הכוס קפה שלי אבל גם אותם צריך
יהוידע , רמת גן | 04-02-2012 22:01
כשקמים לך רבנים הזווים קיצוניים משיחיים, זורעי הרס , שנאה ליבוי יצרים, אנטי ממלכתיות, הפרדה בין חלקים בעם. אז צריך גם קול שפוי בצד השני. כניראה שהאמת היא אי שם באמצע. יעשו טוב הרבנים הקיצוניים שיקימו את ארגון הרבנים "בית שמאי ובניו" - הרבנים יצחק שפירא, הרב דודקביץ, הרב ליאור, הרב מלמד אלעזר, הרב וולפא, הרב שמואל אליהו, הרב יוסף, הרב של קרית ביאליק , הרב ישראל אריאל.ועוד כאלו ואחרים מאותו בית מדרש שרק מחפש את הרע שיש במדינה ! את זה שזועק על זה שחיילינו מתגייסים ליחידות מובחרות אבל הצבא מצפצף עליהם, בעוד שרוב התלמידים של הרבנים שציינתי , עושים שירות מקוצר ולא משמעותי, או בכלל לא מתגייסים. ! מי שמתגיס לשירות משמעותי ואף ארוך זה ישיבות ממלכתיות הרבה יותר, ומכינות. זה שעושה הסכם עם המדינה , על תנאי !
25
נשים יושבות שם עם מפית על הראש.... ביזוי תורה. שפל של
טלבי | 04-02-2012 22:19
שפל של הציבור
26
מושגים באנטי יהדות
אביתר | 04-02-2012 22:53
להלן ציטוט דבריו של הגאון הגדול דניאל הרשקוביץ ""אני לא מכיר עקרון שלפיו ההחמרה עדיפה, אלא במקום שניתן להתיר – כוח ההיתר עדיף". כדרכם של חוגים פשרנים המגייסים את התורה עבור צרכיהם ועושים בה קרדום לחפור, הם יגייסו בדביקות מאמרי חז"ל להצדיק את דרכם הנלוזה. טלו לדוגמא את המושג כח דהיתרא עדיף, הוא דוגמא א' מיני אלף לכוונתי, המקור של מאמר זה מופיע בגמרא במסכת ביצה דף ב עמוד ב', וזה לשונו של רש"י "טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר, שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר, אבל כח האוסרין אינה ראיה, שהכל יכולין להחמיר, ואפילו בדבר המותר ". ועי' בתוספות שם שביארו כוונתו ותורף הדברים: כאשר ישנה אפשרות להשמיע דין בגמ' שהוא איסור, וכן ישנה אפשרות להשמיע את דברי המתיר, עדיף לנקוט את טעמו של המתיר בדווקא משום שהוא חידוש גדול יותר מאשר טעמו של האוסר, שזה אינו חידוש לאסור מספק אולם להתיר הוא חידוש, ויעוין בחידוש הצל"ח שם באופן אחר. אולם לא מצינו בשום מקום שיש ענין דווקא להתיר ולחפש קולות, אדרבא דברי חז"ל מלאים בשבח אותם שמחמירים ולא מחפשים חיים קלים ואין כן מקום להאריך בזה. אולם כפי שאמרתי כשהמטרה לא להתחייב ולחיות חיים קלים ולא מחייבים, ההלכה נראית מטרד גדול, הרבנים "הלא שפויים" נראים מאיימים מידי, אזי קמים נביאי שקר למינהם ותוקפים בשצף קצף מי שמעיז לאסור ר"ל. ואז אין כללי משחק והכל מותר, מותר לבזות רבנים על סמך מאמרים שנלמדו בשטחיות (ותקח מרים להתיר שירת נשים ועוד שאר הזיות של מח קודח) מותר להוציא מחוץ לתחום אנשי הלכה, אנשים טובים שרוצים לדבוק בתורת אלוקים. ראוי שנדע עם מי אנו עוסקים, נתחזק באמונת בוראינו ולא ניבוש מפני המלעיגים עלינו, כי דבר אלוקנו יקום לעולם! נב אם יש למשהו השגה על המקור ההלכתי מוזמן לכתוב לי GTRNETO@GMAIL?COM
27
שימו לב איך יואל בן-נון מברך ברכה שאינה צריכה
| 05-02-2012 22:13
בלי להניד עפעף. זה גם מראה על רמת יראת השמים שלו ושל החבורה שהיתה איתו, כלומר - אין יראת שמים. אם הלכות בסיסיות אלה לא מקפידים, מה הפלא שהם מחפפים בהלכות אחרות.
28
נו גוט
אליעזר | 08-02-2012 21:53
חבורה של רבלך, אפשר לחשוב בשורה חדשה לאומה היושבת בציון. לא זו היה דרכו של הילל הזקן , (הלל אומר הוי תלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום) הרי היא כל כולה חילוק ופירוד בתוך המחנה. כל מי שלא חושב בדיוק, אבל בדיוק אמרתי כמוני לא יכול לשבת לידי, אז כל השאר פסולים רבני הר המור, רבני השומרון, צפת והצפון, ועוד רבים וטובים שחולקים על תפיסתכם ה"אותורדוקסיה מודרני" הם לא מן המניין, והם רוב מניין ובניין, פוק חזי כמה מפלגתו של הר' הרשקוביץ שווה "גורנישט" הצלחתו בכנסת לא רחוק מזה, ואו' לדור שאלו שלוחיו.
29
הלל מתהפך בקברו
חימון | 12-02-2012 14:10
בגלל אנשים כמו זה אז ניראת הציונות הדתית ככה משוסעיםםםם דייייייי עםםםם השינאהההההההה