הדרת הנשים בצה"ל גרועה מבית שמש - סרוגים

הדרת הנשים בצה"ל גרועה מבית שמש

עד שהרב הצבאי מוציא מכתב בו הוא קובע כי בצה"ל לעולם לא יודרו נשים עליו להסביר את העובדה כי המערכת הצבאית מדירה פי כמה וכמה את נשותיה מתפקיד המפתח הבכירים בה

author-image
הדרת הנשים בצה"ל גרועה מבית שמש
  פלאש90

הרב הצבאי הראשי, הרב רפי פרץ, שלום רב. כתבת לאחרונה באיגרת מיוחצנת לכל מפקדי צה"ל כי "מחדלי בית שמש לא יהיו בצה"ל".  טול קורה מבין עיניך –  הדרת הנשים בצה"ל, כפי שתיווכח להלן, גרועה בהרבה מזו של בית שמש, עם מדרכות נפרדות או בלעדיהן.

נתחיל בפורום המטכ"ל שבו אתה חבר.  כמה נשים אתה רואה מסביב לשולחן המטכ"ל?  אחת. כ– 30% מחיילי צה"ל הן בנות – ורק אלופה אחת? נשים מהוות פחות מחצי האחוז(!) מתוך כ – 300 אלופי צה"ל בהווה ובעבר?  זו הדרת נשים מובהקת במטה כללי של צה"ל.

בוא נציץ לרגע לתוך לשכות האלופים, והתתי אלופים, ואלופי המשנה, וסגני האלופים – מאות לשכות. כמה פקידים ממין זכר יש בהם? נראה שהפיקוד הבכיר של צה"ל החליט שרק נשים כשירות להיות פקידות לשכה ולהכין קפה. או, סליחה, יש פקיד אחד – זה של מג"ד גדוד "נצח יהודה – הנח"ל החרדי.  צדיק בסדום.

נמשיך לחיל האוויר – אתה הרי באת משם. רוב חיילי המודיעין והבקרה הן – חיילות. מדוע לא מונתה מעולם אישה לתפקיד ראש להק מודיעין אויר? כיצד קרה שאין קצינה כלשהי בדרגת תא"ל בחיל האוויר הענק? בוא נספור כמה קצינות בכירות יש בחיל האוויר – שברי אחוז, אם בכלל! בימים האחרונים כל צמרת המדינה השתבחה בחמש בוגרות קורס טיס. רק שכחתם לספר שהן התחייבו, לפי דרישת הצבא, לא להיכנס להריון בשנים הקרובות. גם חיל האוויר מדיר נשים מובהק.

נעבור לאגף המודיעין. מעולם לא עמדה אישה בראשות אמ"ן, ואף לא מונתה קצינת מודיעין ראשית. כמה נשים נשאו בו דרגת תת-אלוף (אם בכלל)? האם הנשים במודיעין טיפשות יותר מהגברים? אולי העט כבדה מידי לסרגל המאמצים שלהן? המקלדת קשה מידי? אה, סליחה, שכחתי. קצינים בכירים אינם מקלידים. הפקידות שלהן עושות זאת עבורם. תמיד פקידות. לא פקידים.

בוא נביט שנייה על חיל החינוך, הקרוב לליבך. הוא הרי מורכב בעיקר ממורות חיילות, מש"קיות חינוך וחוויה ומדריכות. נא הסבר לי בבקשה איך יתכן שעל החייל הזה מעולם לא פיקדה אישה. האם יש איזה סוד גברי נסתר בחיל הזה, או שהנשים פשוט מודרות בו כפי שהן מודרות מכל הקצונה הבכירה בצה"ל?

ועתה לחיל השלישות ואגף כוח אדם –  גם שם הנשים מהוות את רובו המוחלט. מה הייחוד הגברי שגרם לכך שרק אישה אחת מונתה לפני כמה חודשים לעמוד בראשו, אחרי 63 שנה? עוד דוגמא להדרת נשים מוחלטת בצמרת צה"ל.

ועוד יותר קרוב אליך – ברבנות הצבאית הראשית. כמה חיילות משרתות בתפקידים מקצועיים ברבנות הצבאית? כמה חיילות משרתות כמשגיחות כשרות או סמלות דת?  בכמה בתי כנסת בצה"ל יש עזרת נשים?

גם נעבור בדובר צה"ל, או באגף הלוגיסטיקה, או באגפי המטה אחרים – בוא נבחן מי ממונה על העבודות הפקידותיות ומה מגדרם של מפקדי אותם חיילות ואגפים.

עוד לא סיימנו את סיורנו – כידוע לך, לרמטכ"ל יש "יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים (יוהל"ן)", שבאה במקום מפקדת "חיל הנשים" (עוד שם סקסיסטי) שבוטל. תמהתני מדוע צריך הרמטכ"ל "יועצת לענייני נשים"? האם יש לו "יועץ לענייני גברים"? כדאי שתשאל את הרמטכ"ל על כך ותחכים אותנו, את חבריך בצבא ואת הציבור.

אם אתה טוען בלהט באיגרתך כי בצה"ל לא מדירים נשים, נא הסבר מדוע נשים מגויסות רק לשנתיים וגברים לשלוש שנים. זה אינו חוסר שוויון? הרי זה אחד הגורמים להדרת הנשים מהפיקוד הזוטר והבכיר בצה"ל.

ועוד יותר מכך – כידוע צה"ל אינו מגייס בנות דתיות, מטעמי חוסר היכולת לאפשר להן לשמור על רמת הצניעות שאליה הן רגילות ומחויבות. בכל משרד ממשלתי ניתן לשמור ללא כל בעיה על צניעותן של הנשים הדתיות והחרדיות. קר במשרדים הצבאיים הדבר בלתי אפשרי?  הנה עוד דוגמא להדרת נשים בצה"ל.

הרב פרץ – בבית שמש הנשים אולי הולכות במדרכה אחת והגברים בשנייה, כלומר הנשים זוכות ליחס נפרד, אך לשוויון. כך גם באוטובוסים "למהדרין".  צה"ל, כפי שנוכחנו לדעת, הוא ארגון שוביניסטי מובהק, במיוחד בצמרת דרגי המנהלה שלו, והנשים שבו מודרות פי כמה וכמה יותר מאשר במגזר החרדי.

הצעתי לך ליטול קורה מבין עיניך. קורה? יער שלם! הגיע הזמן שצה"ל, ובמיוחד המטה הכללי שלו ישרש את הדרת הנשים בו, שהיא גרועה הרבה יותר מזו בבית שמש. קשוט עצמכם ואחר כך קשוט אחרים.

דובר צה"ל, שתגובתו המלאה למכתב זה תובא להלן, לא מצא מקום להכחיש את העובדות החמורות בכל הנוגע להדרת הנשים בצה"ל:

"הנשים משולבות בצה"ל על פי צרכים מבצעיים במערכים ובמקצועות השונים. הרבצ"ר, תא"ל רפי פרץ, כתב באיגרת שפורסמה בשבוע שעבר כי רוח ההלכה היהודית אינה מאפשרת בשום אופן אפליה או פגיעה בנשים, על כל רקע ועל שום ביסוס. הרבצ"ר לא יצא באיגרתו כנגד הציבור החרדי או הדתי אליו הוא משתייך אלא כנגד פורעי החוק, ולראייה החרדים המשולבים בצה"ל במסלולי השח"ר השונים, בגדוד נצח יהודה ועוד. בנוסף לכך, ציין היום בכנס של החיל כי אין להכפיש ציבור יקר ושלם בעקבות הסערות התקשורתיות."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
חוסר הבחנה בין מציאות לשאיפה
יואב | 04-01-2012 16:32
המאמר פשטני ומראה על חוסר הבנה יש הבדל עקרוני בין הצבא לבית-שמש נכון המצב של נשים בצבא אינו מושלם ומוסכם על כולם שהוא צריך תיקון להבדיל, על פי החרדים מצב של הדרת נשים הוא הוא המצב האידיאלי שאליו יש לשאוף
2
לא להתייחס למגיבים מטעם
נאורה רחמילביץ | 05-01-2012 13:54
כולנו מכירים את מי שמגיבים בתשלום כדי לסתור כביכול, או כדי למזער את קומתו של הכותב הימני. לא להתייחס, בבקשה.
3
צודק, אביל...
אבי | 05-01-2012 14:16
אין טעם להתייחס באופן עניני לדברי הרבצ"ר שכן כמו רוב הפוליטיאים ובעלי התפקידים במערכות השלטון, אין קשר בין מה שהאיש חושב לבין מה שהוא אומר מטעמי פופוליזם, יחצנות וכו'. לעתים, אף לא הוא זה שכותב את הדברים, אלא דוברים מקצועיים שתפקידם שווק ותו לא - בעותה עת הם יכולים לשווק שני מתחרים. ולעצם הענין, יש לי כמה שאלות לכבוד הרב: א. מה ההלכה אומרת על עצם השרות של נשים בצבא? ב. מה דעת הרבנות הראשים בענין? ג. האם כב' הרבצ"ר רואה עצמו ככפוף בעניני הלכה לרבנות הראשית? ד. האם במסגרת השוויון, ניתן למנות רבצ"רית? ה. מה אחוז אנשי הקבע הצה"ל שנאמנים לנשותיהם ואם האחוז נמוך מדי, האם יש לכבודו מה לומר בענין ואולי הצעה לתיקון המצב? ו. אם האחוז שהוזכר לעיל נמוך מדי, אולי בכל זאת יש כמה דברים טובים שהצבא יכול ללמוד מאנשים שפויים בבית שמש (הכוונה לא לקיצוניים שמתנהגים כמו שמתנהגים חיילים ושוטרים בזמן החרבת ישובים).
4
צריך יועצת לענייני נשים בדיוק בגלל כל הדברים שפורטו
נעמה | 05-01-2012 22:13
בדיוק בגלל כל הדברים שפורטו בכתבה! צה"ל מגייס את הבנות הדתיות שרוצות להתגייס. הוא מסכים לפטור ל(רוב ה)דתיות רק בגלל החלטת הרבנות הראשית! אפשר לשמור על צניעות בכל מקום אם כל הצדדים באמת רוצים. ולהתגייס לשירות קצר יותר במדינה שבה שירות צבאי ותפקידים מסוימים הם סמל סטטוס ומביאים כבוד, בחברה שבה גברים "מוצנחים" מתפקידים צבאיים בכירים לניהול חברות ולתפקידים אזרחיים רמי מעלה - זו לא הטבה...