מה עושים כשהילד מסרב לינוק מבקבוק? - סרוגים

מה עושים כשהילד מסרב לינוק מבקבוק?

לפני שלושה חודשים מ' ילדה את בנה השני, והתקשתה מאד עם ההנקה בתחילת הדרך. כעת היא מסיימת את חופשת הלידה שלה, אך התינוק מסרב לינוק מבקבוק ומתעקש שהאם תישאר איתו. מה ניתן לעשות בעניין?

מה עושים כשהילד מסרב לינוק מבקבוק?
  (צילום: שאטרסטוק)

לפני שלושה חודשים מ' ילדה את בנה השני במרכז הרפואי "מעיני הישועה". הלידה עברה בשלום, אך מ' נתקלה בתחילת הדרך בבעיה עם התינוק. "מאוד נהניתי מהלידה וממחלקת יולדות" סיפרה האם. "בתחילה התקשיתי עם ההנקה, אך היועצת ההנקה של המרכז עזרה לי".

אלא שכעת הקושי בהנקה הוביל לבעיה ממשית: האם הטרייה נמצאת לפני סיום חופשת הלידה, אך התינוק מתעקש שהיא תישאר איתו. "אני לפני חזרה לעבודה, אך בני לא יודע מהיכן להסתכל על הבקבוק" אמרה. "הוא מתנגד, בוכה ורוצה רק אותי".

בניסיון  להגיע לפתרון, מ' פנתה לגב' שרון זלמנוביץ, יועצת ההנקה במרכז הרפואי "מעיני הישועה" שעזרה לה בתחילת הדרך, ושאלה אותה מה ניתן לעשות בעניין. זלמנוביץ' שיבחה את האם על הרצון להמשיך להעניק את הטוב ביותר לתינוק שלה, והרגיעה אותה כי היא תוכל לחזור לעבודה ולהמשיך להניק במקביל. "חשוב שתדעי שהמשך הנקה וחזרה לעבודה אינם סותרים" אמרה. "המפגש הנקה לאחר הפרדה במהלך היום הוא אחד מרגעי הברכה הגדולים שלנו".

זלמנוביץ הסבירה כי מדובר בתופעה מוכרת, שנקראת "סרבנות בקבוקים". "זוהי תופעה בה התינוק הגאון שלך פשוט לא מבין למה משנים לו את סדרי העולם" טענה. "במקום החיבוק של האמא האוהבת והזנה ברכות, הוא אמור לפתוח פה לאביזר קשיח, אשר זר לו ומרחיק אותו מהאמא האהובה והמזינה שלו". למרות הקושי, יועצת ההנקה התפעלה מכך שהתינוק מפותח ונבון כל כך, עד שהוא מרגיש בהבדל הברור.

בתשובה לשאלה של מה ניתן לעשות בעניין, זלמנוביץ' הציגה לאם דרך פעולה, הכוללת מספר שלבים. "בשלב הראשון שמים כמות קטנה של חלב אם שאוב, ותוך כדי שיחה, קשר עין וחיוך אוהב, מטפטפים לו כמה טיפות של חלב אם על השפה העליונה" פירטה. "כאשר הוא מלקק אותן, בעדינות מכניסים את פיטמת הבקבוק לכיוון החיך העליון. כדאי להתחיל עם כמות קטנה של חלב אם, משום שהמטרה אינה האכלה אלא טעימה והכרות".

"חשוב מאוד לזכור שלא מכריחים ולא מתעקשים להכיר לו את הבקבוק בבכי או בכוח" הוסיפה זלמנוביץ. "החוויה הראשונית צריכה להיות נעימה וטובה, לכן כדאי להציע את הבקבוק כאשר התינוק אינו רעב, כשהוא ערני, רגוע, ומרוצה".

לאחר שהאם מציעה את הבקבוק לתינוק, השלב הבא תלוי בתגובתו. "אם התינוק דוחה את הבקבוק , בוכה ומתרגז, מאבד ענין או סוגר את שפתיו ומסרב לקבל את הבקבוק,  עשו הפסקה ונסו בפעם אחרת" הסבירה זלמנוביץ. "כאשר התינוק מסכים לקבל את הבקבוק ולשתות ממנו, חשוב לתת את  החלב שבתוכו לאט, בזרימה איטית ומבוקרת, עם פיה בעלת חור קטן".

קיימים מגוון מרכיבים שעלולים להשפיע על הסכמת התינוק מהבקבוק, כשלדבריה של זלמנוביץ מומלץ לנסות ולבדוק מה התינוק אוהב. "יהיו תינוקות שיסכימו לשתות את הבקבוק רק בתנוחה שאינה תנוחת הנקה,  ויהיו כאלו שיסכימו לקבל  אותו רק בתנוחת הנקה" אמרה. "אפשר אף לנסות לתת את הבקבוק תוך כדי תפילה, הליכה, נדנוד או קפיצה על כדור פיזיו . כל רעיון מקורי ויצירתי אפשרי, כדי ליצור תחושה של חוויה חדשה ונעימה".

במידה ושום דבר לא עובד, והתינוק לא מסכים אפילו לנסות, מומלץ לקחת הפסקה של יום או יומיים- ואז לחזור להכרות בכוחות מחודשים. "אין טעם להחליף בקבוק. שינוי מתמיד של בקבוקים ופטמות יכול לבלבל את התינוק ולגרום לו לתסכול. הסבירה זלמנוביץ לאם. "ישנן גם דרכים נוספות להציע לתינוק לאכול, כמו למשל כוס עם פיה או כוס עם קשית כשמדובר בפעוט".

היועצת הוסיפה כי אין חובה לדבוק בבקבוק כמקור היחידי להאכלה, ואמרה כי "כשמדובר בתינוק שמסרב לבקבוק או לאופן האכלה אחר והוא כבר אוכל מזונות מוצקים, ניתן לתגבר בהדרגה את ארוחות המוצקים, בהתאם לגילו, ולהוסיף נוזלים בכוס".

את דבריה סיכמה בעצה לאם החוזרת לעבודה. "כשתעברו בהצלחה את תהליך הלמידה, עלייך לזכור לשאוב במועד שבו התינוק מקבל את הבקבוק, על מנת שלא יסבלו מגודש בשעות אלו, וגם כדי לשמור על כמות החלב" אמרה. "חשוב לעשות זאת גם אם מדובר בהיעדרות של שעות ספורות- ובייחוד אם מדובר בחזרה לעבודה. כמו בכל תהליך למידה חדש יש להתאזר בסבלנות, לתרגל הרבה ועם הרבה אמונה".

לפרטים נוספים בנושא היכנסו לאתר הרשמי של המרכז הרפואי מעיני הישועה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו