ממשלה יציבה; תקציב המדינה אושר סופית - סרוגים

ממשלה יציבה; תקציב המדינה אושר סופית

בתום 28 שעות של דיונים רצופים, ויממה לאחר סיום המשבר הקואליציוני שאיים על העברתו-הכנסת אישרה את תקציב המדינה בסך 480 מיליארד שקל. כחלון: "גם באופוזיציה מבינים שזה הטוב ביותר"

ממשלה יציבה; תקציב המדינה אושר סופית
  (צילום: Hadas Parush/Flash90)

יממה אחרי שנגמר המשבר הקואליציוני והוסר האיום לבחירות מוקדמות, מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) בתום דיון ארוך ומתיש בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה לשנת 2019 בסך 479.6 מיליארד שקל ברב של 63 חברי כנסת בעד ו-54 נגד.

בתוך כך, בסיעת הליכוד נצפו כמה חברי כנסת סוררים, כשח"כ יהודה גליק הצביע נגד, אולם התהפך במהלך הלילה והחל להצביע בעד לאחר שקיבל שיחת טלפון מראש הממשלה. ח"כ חזן נמנע וראש הממשלה נעדר מהדיון כי לא חש בטוב.

"במקום בחירות – אנחנו מביאים בשורות", אמר שר האוצר משה כחלון בנאומו בפתח הדיון במליאה. "אחרי עבודה של חצי שנה קשה ומייגעת של אנשי האוצר, מנכ"ל אגף תקציבים, סגנים וראשי ועדות בכנסת וחברי כנסת, אני שמח להציג היום את תקציב המדינה. לפני שבוע אמרתי שבמידה שתקציב המדינה לא יעבור עד ליל הסדר אני אאלץ לעזוב את התפקיד. הערב אני שמח שאפשר כבר לומר שגם נשב ליל הסדר וגם אהיה בתפקיד ונמשיך לשרת את עם ישראל", הוסיף.

לדברי שר האוצר, "גם באופוזיציה וגם בקואליציה מבינים שזה התקציב הטוב ביותר שהיה אפשר להעביר. יש בו תוספות מדהימות בתחומים האזרחיים".

תקציב המדינה שעבר עומד על 397.3 מיליארד שקל, כשהוא מתחלק בין משרדי הממשלה השונים: משרד החינוך מקבל כ־60 מיליארד שקל, משרד הביטחון כ־56 מיליארד שקל ועוד כ־9.5 מיליארד עבור "הוצאות ביטחוניות", המוסד לביטוח לאומי 44.3 מיליארד שקל, ומשרד הבריאות – 36.1 מיליארד שקל.

אישורי התקציב התקיימו בלוז צפוף, במקביל לאיום הפלת הממשלה שריחף בכל העת. אך לאחר דיונים אינטנסיביים שהתקיימו בשבועות האחרונים בין גורמי המקצוע במשרד האוצר לבין היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון ונציגי הכנסת לגבי הנושאים שייכללו בהצעת חוק ההסדרים. לבסוף, הגיעו שר האוצר, משה כחלון יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין ויו"ר הקואליציה, דודי אמסלם להסכמות סופיות לגבי מבנה הצעת החוק לשנת 2019.

ראש הממשלה נעדר מהדיון כי לא חש בטוב, רופאו- ד"ר ברקוביץ' בדק מוקדם יותר היום את נתניהו וקבע כי מדובר בדלקת גרון וחום, הוא הנחה אותו לנוח בביתו ולקבל טיפול תרופתי, כאשר בזמן הקרוב יקיים נתניהו רק פגישות חיוניות במעונו שבירושלים.

הדבר היחיד שהיווה סכנה לאישור התקציב הוא הניסיון שעלה לאחרונה לכותרות של הסיעות החרדיות, להתנות את אישור התקציב בקידומו של חוק פטור גיוס מצה"ל. אולם, אמש הגיעו ראשי הקואליציה בתום כמעט שבועיים של משבר קואליציוני מורט עצבים ודיונים מותחים למתווה פשרה, שיביא להשלמת כהונת הממשלה עד לנובמבר 2019. לאחר קבלת ההסכם, הכנסת אישרה את חוק הגיוס בקריאה טרומית ברב של 59 בעד מול 38 נגד.

לפי המתווה, עם תחילת מושב הקיץ יגיש שר הביטחון לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ממשלתית לעניין הגיוס בהתאם להמלצת הוועדה שהתקיימה במשרד הביטחון, ולא יאוחר מארבעה שבועות אחרי תחילת המושב- זאת כחלק מדרישתו שחזרה פעם אחר פעם בשבוע האחרון.

לאחר שההצעה של ליברמן תאושר בוועדת השרים לחקיקה ותעבור קריאה ראשונה בכנסת היא תמוזג עם הצעת חוק של בן צור לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו