הרב עופרן: די עם השקר שפרופ' ישעיהו לייבוביץ' לא חגג את פורים
רב קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן, מנסה להזים את האגדה האורבנית על סבו, פרופסור ישעיהו לייבוביץ', לפיו היה נמנע מלחגוג את חג הפורים: "זוכר את מסיבות פורים שעשינו בבית של סבא וסבתא"
רב הקיבוץ קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן, מגיב למיתוס שנוצר סביב סבו, פרופסור ישעיהו לייבוביץ', לפיו הוא היה נמנע מלחגוג את חג הפורים בכך שהיה שוהה בירושלים בי"ד אדר וביום למחרת, ט"ו באדר בו היו חוגגים את פורים בירושלים, הוא היה נוסע לתל אביב.
בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו לפני מספר ימים, כתב הרב עופרן: "כמעט חצי יובל חלף מאז מותו של סבא, ועדיין כל שנה, בפרוס חג הפורים, אני נתקל באנשים שמספרים לי בביטחון גמור ובוודאות מלאה ש"פרופ' לייבוביץ' היה נוהג לשהות בירושלים בי"ד באדר ולנסוע לתל אביב בט"ו בו, כדי להתחמק מחיוב מצוות החג".
את כל לילות פורים ביליתי אצל סבא
הרב עופרן סיפר כי "רק השבוע, הסביר לי בכעס בחור ישיבה צעיר (שכשסבא נפטר עדיין לא נולד) ששמע שסבא עשה זאת מנימוקים "הומניסטיים" (את המרכאות סימן הבחור בידיו בזלזול מופגן) בגלל שלא רצה לחגוג את "המסר האלים של פורים", הכולל את מחיית עמלק והריגת האויבים בהמוניהם כפי שמסופר בסוף המגילה".
הרב עופרן סיפר על ילדותו בבית סבו, דווקא בפורים, וכתב. "את כל לילות חג הפורים בחיי, מיום שנולדתי ועד שסבא נפטר, ביליתי במסיבה בביתם של סבא וסבתא, שהחלה עם שובם מקריאת המגילה. מעבר לכך איני יכול להעיד בגוף ראשון, ואף על פי כן, להד"ם".
הרב עופרן הוסיף כי "להאשים את התפיסה הדתית של סבא בהומניזם, זה חוסר הבנה עמוק של כל פרט ופרט במשנה הדתית שלו. לייחס לסבא סיפור של העדפת המוסר האנושי על ההלכה הפסוקה, זה לא להבין דבר מכל מה שאמר או כתב".
הסבר נוסף שסיפק הרב עופרן הוא שמבחינה הלכתית, לא ברור כלל ש"התעלול" הזה מועיל כדי להיפטר מחובת קריאת המגילה.
"פורים הוא בעיניי חג חביב ואהוב, ואני מוצא את עצמי מחובר מאד למצוותיו ולמסריו. לכן, המחשבה להערים ולהתחמק ממנו נראית לי שגיאה גדולה. אך אני מעדיף שבעתיים תעלול משפטי כזה, על פני תעלול הלכתי כמו מכירת חמץ או על פני ההערמה של היתר עסקה".
בסוף דבריו התייחס הרב עופרן ליכולת להשתמש בהלכה נגד עצמה וכתב: "כל שפה משפטית מאפשרת לפעמים מתיחה אבסורדית של כללים פורמליים – מ"תכנון מס" ועד מכרזים סמליים. ההלכה גם היא שפה משפטית והאופציה להערים ולהשתמש בה נגד עצמה, היא חלק בלתי נפרד ממנה. אני מעריך ומוקיר הרבה יותר את מי שעושה זאת משיקולים מוסריים-הומניים על פני מי שעושה זאת כדי להציל חצי בקבוק ויסקי או כדי שיוכל להרוויח כמה שקלים של ריבית מהבנק".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו