הרב עופרן: די עם השקר שפרופ' ישעיהו לייבוביץ' לא חגג את פורים

הרב עופרן: די עם השקר שפרופ' ישעיהו לייבוביץ' לא חגג את פורים

רב קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן, מנסה להזים את האגדה האורבנית על סבו, פרופסור ישעיהו לייבוביץ', לפיו היה נמנע מלחגוג את חג הפורים: "זוכר את מסיבות פורים שעשינו בבית של סבא וסבתא"

author-image
הרב עופרן: די עם השקר על פרופ' לייבוביץ' בפורים
  (צילום: סער יעקב, לע"ם)

רב הקיבוץ קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן, מגיב למיתוס שנוצר סביב סבו, פרופסור ישעיהו לייבוביץ', לפיו הוא היה נמנע מלחגוג את חג הפורים בכך שהיה שוהה בירושלים בי"ד אדר וביום למחרת, ט"ו באדר בו היו חוגגים את פורים בירושלים, הוא היה נוסע לתל אביב.

בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו לפני מספר ימים, כתב הרב עופרן: "כמעט חצי יובל חלף מאז מותו של סבא, ועדיין כל שנה, בפרוס חג הפורים, אני נתקל באנשים שמספרים לי בביטחון גמור ובוודאות מלאה ש"פרופ' לייבוביץ' היה נוהג לשהות בירושלים בי"ד באדר ולנסוע לתל אביב בט"ו בו, כדי להתחמק מחיוב מצוות החג".

את כל לילות פורים ביליתי אצל סבא

הרב עופרן סיפר כי "רק השבוע, הסביר לי בכעס בחור ישיבה צעיר (שכשסבא נפטר עדיין לא נולד) ששמע שסבא עשה זאת מנימוקים "הומניסטיים" (את המרכאות סימן הבחור בידיו בזלזול מופגן) בגלל שלא רצה לחגוג את "המסר האלים של פורים", הכולל את מחיית עמלק והריגת האויבים בהמוניהם כפי שמסופר בסוף המגילה".

הרב עופרן סיפר על ילדותו בבית סבו, דווקא בפורים, וכתב. "את כל לילות חג הפורים בחיי, מיום שנולדתי ועד שסבא נפטר, ביליתי במסיבה בביתם של סבא וסבתא, שהחלה עם שובם מקריאת המגילה. מעבר לכך איני יכול להעיד בגוף ראשון, ואף על פי כן, להד"ם".

הרב עופרן הוסיף כי "להאשים את התפיסה הדתית של סבא בהומניזם, זה חוסר הבנה עמוק של כל פרט ופרט במשנה הדתית שלו. לייחס לסבא סיפור של העדפת המוסר האנושי על ההלכה הפסוקה, זה לא להבין דבר מכל מה שאמר או כתב".

הסבר נוסף שסיפק הרב עופרן הוא שמבחינה הלכתית, לא ברור כלל ש"התעלול" הזה מועיל כדי להיפטר מחובת קריאת המגילה.

"פורים הוא בעיניי חג חביב ואהוב, ואני מוצא את עצמי מחובר מאד למצוותיו ולמסריו. לכן, המחשבה להערים ולהתחמק ממנו נראית לי שגיאה גדולה. אך אני מעדיף שבעתיים תעלול משפטי כזה, על פני תעלול הלכתי כמו מכירת חמץ או על פני ההערמה של היתר עסקה".

בסוף דבריו התייחס הרב עופרן ליכולת להשתמש בהלכה נגד עצמה וכתב: "כל שפה משפטית מאפשרת לפעמים מתיחה אבסורדית של כללים פורמליים – מ"תכנון מס" ועד מכרזים סמליים. ההלכה גם היא שפה משפטית והאופציה להערים ולהשתמש בה נגד עצמה, היא חלק בלתי נפרד ממנה. אני מעריך ומוקיר הרבה יותר את מי שעושה זאת משיקולים מוסריים-הומניים על פני מי שעושה זאת כדי להציל חצי בקבוק ויסקי או כדי שיוכל להרוויח כמה שקלים של ריבית מהבנק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
הנושא הוא לא התרגיל.
דניאל | 25-02-2018 12:17
הנושא הוא: מהו טוב ומהו רע. המסר של פורים הוא ונהפוך הוא. בדרך כלל; גוי שיכור ויהודי חוטף פוגרום. בפורים להיפך: יהודי שיכור וגויים אנטישמיים חטפו פוגרום. האם זה מסג חיובי או שלילי. אם המסר של אשר ישלטו יהודים המה בשונאיהם הוא מסר חיובי, אז למה היום יהודים שתומכים בשליטה בארץ יהודה ובשונאיהם היושבים בה הם יודונאצים?
2
מוסרי והומני = הלכה ?
חיים מאיר ויזניצר | 25-02-2018 12:27
ההלכה והמוסר לא תמיד מסתדרים ברב המקרים הלכה לא מחייבת אותך להיות לא מוסרי הוא רק מרשה לך להיות לא מוסרי דוגמה לקיחת אישה (לאנוס) בזמן מלחמה אין ציווי לעשות רק אם אתה לא מוסרי תפדל תתנהג כמה בהמה. יש מעט דברים שההלכה מחייבת אותך להיות לא מוסרי כגון מחיית עמלק. לכן ברמה הפרקטית זה יכול להיות רעיון למי שלא מעניין לחגוג את פורים שזה מצווה מדרבנן. ברמה הפרקטיתההלכה מרשה לשנות/ לבטל מצוות שהם ממש מדאורייתא כגון מכירות קרקעות בשביל לבטל שמיטה, ויש עוד עשרות דוגמאות, לכן לבטל מצוות ומנהג' פורים בשביל מי שחושב שזה לא הומני לשמוע איך מרעישים בהמן ומחיית עמלק (שמעט הפוסקים שמתעסקים עם זה אומרים שזה בוטל בגלל סנחריב שבלבל את כל העמים) זה יכול להיות פתרון טוב לנסוע ממקום למקום. לעצם העיניין המעט ליבוביץ שאני מכיר נוגד את זה מאות פעמים הוא מדגיש מחויבות להלכה כל יוטיוב שני שתפתחו שלו תיראה ושמעו את זה בקולו..
3
מקור האגדה האורבנית הזו היא על מישהו אחר
אחד שלא יודע | 25-02-2018 12:49
את האגדה האורבנית הזו מספרים על מפורסם ספציפי אחר, וככל שאני שמעתי, זו אינה אגדה, אלא הוא אכן עשה את זה, והתחמק כל שנה מפורים. לא אכתוב כאן מי האדם האחר כי: 1. אני ,עד מפי עד, ולא יודע האם היא אגדה נכונה. 2. זה כמובן לשון הרע.
4
פרופסור לייבוביץ'
לימ | 25-02-2018 13:06
היה דפוק עם או בלי פורים
5
די עם השקר הזה שאתה נקרא "רב"..
יניב | 25-02-2018 14:21
ועכשיו שאני רואה מאיפה נפל התפוח הכל ברור.
6
גם מה שאחותו אמרה עליו
יעל | 25-02-2018 15:31
שהוא אפיקורס, זוהי אגדה?
זה הוצאת שם...
מי שלמד דברים שכתב | 22-03-2024 10:30
זה הוצאת שם רע
7
אנחנו היום בימות המשיח והדברים שונים
יפה יוסף | 25-02-2018 17:47
בתכלית מהעבר האכזר. העולם הקודם היה כמו חאמס ודאעש ומי שמנומס אין לו סיכוי לשרוד. היום ברוך השם רואים בזה זוועות. וזה מתאים להיום שלא יודעים מי זה עמלק.אבל יש מלחמת האמת נגד השקר הנפוץ בעולם. הד' הוא האלוהים ואין עוד בלתו. אלוהי אברהם יצחק ויעקב בלבד. אני מחוברת מאוד לחג הפורים יותר מחג החנוכה.