מנדלבליט בהתייחסות ראשונה להמלצות נתניהו - סרוגים

מנדלבליט בהתייחסות ראשונה להמלצות נתניהו

מנדלבליט התייחס לראשונה להמלצות המשטרה להעמיד לדין את ראש הממשלה על שוחד: "החקירה התנהלה במקצועיות"; "אין מתח בין המשטרה והפרקליטות", וטוען: "יהיה לי קשה להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה"

מנדלבליט בהתייחסות ראשונה להמלצות נתניהו
  מנדלבליט (צילום: מוטי קמחי)

לראשונה מאז עברו אליו המלצות המשטרה נגד ראש הממשלה נתניהו, מתייחס הערב (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לתוכן החקירה, ואומר: "החקירה התנהלה במקצועיות"; "אין מתח בין המשטרה והפרקליטות", וטוען: "יהיה קשה לי להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה".

בדברים שנשא באירוע של אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב ו"ליברל", אמר מנדלבליט כי "החקירות האלה נוהלו לפי הספר. בדיוק האופן המצופה ברשויות אכיפת החוק. במקצועיות, ביסודיות, ביצירתיות, בחתירה מקדמת. תוך שיתוך פעולה פורה בין אגף המבצעים לפרקליטות המדינה".

הפרקליטות והמשטרה עובדים יחד

מנדלבליט סיפר כי הוא שומע על פרסומים בהם  קיימות מתיחויות בין גורמי המשטרה לפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, כל כך הבהיר: "כולנו בסופו של דבר חלקים באותה המערכת. כולנו מרכיבים ביחד את מערכת אכיפת החוק. מערכת חזקה ומלוכדת אשר פועלת באופן עצמאי נטול פניות וללא מורא. אני מציע להתייחס בספקנו רבה לפרסומים כאלה ואחרים על סכסוכים ועימותים כביכול בין הגופים ובתוך הגופים".

"אני מזהה את הניסיונות השונים לפלג בין הגופים, ליצור חיץ ובידול. אני מבקש לנצל את ההזדמנות הזו כדי להבהיר פעם נוספת – התביעה הכללית ומשטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה הדוק ומצוין בתחום אכיפת החוק. המטרה שלנו היא משותפת – הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל".

לטענתו, דרכיהם של הפרקליטות והמשטרה משותפות. "הדרך שלנו היא משותפת – הפיכת כל אבן לשם גילוי האמת והוצאתה לאור, האתוס המקצועי שלנו הוא משותף – הליכה לאור העובדות המתגלות ולדין החל עליהם ומחויבות לאינטרס הציבורי, ולהם בלבד – אין איש מעל החוק, ואין אדם חסין מפיו".

המשטרה ביצעה את החקירה בחריצות

לגבי החקירות עצמן בתיקי 1000 ו-2000 אמר היועמ"ש כי "החקירה התנהלה במקצועיות, ביסודיות, ביצירתיות ובנחישות, מתוך מטרה אחת ויחידה – להגיע לחקר האמת. דומני כי בעת הזו, כאשר הוצגה בפני הציבור תמונה, מסוימת לפחות, של פירות המאמץ החקירתי שבוצע, ברור לכל כי חקירת משטרת ישראל הגיעה לכל המקומות הרלוונטיים, הדרושים לבירור החשדות, וכי המשטרה אף ביצעה את החקירה בחריצות רבה, בקצב ראוי ומשביע רצון".

הוא הוסיף: "המשטרה מיפתה את האינטרסים המעורבים בפרשות שנחקרו, ובעקבות כך חקרה את הנוגעים בדבר. ממצאי החקירה המאומצת שבוצעה על ידי משטרת ישראל הם המסד העובדתי אשר על בסיסו אנו עתידים לקבל את ההחלטה המשפטית המושכלת.

מנדלבליט אישר את הטענה כי יידרשו  השלמות חקירה בתיקי נתניהו: "כדרכן של חקירות מורכבות, בהחלט קיימת אפשרות כי אגב בחינת חומרי החקירה שהועברו, יידרשו עוד השלמות חקירה כאלה ואחרות בהמשך", אמר, זוהי דרכה של חקירה, הליך שמתבצע כעניין של יום ביומו".

רעשי הרקע לא פגמו בעבודת החקירה

את ההפגנות שנערכות במשך השנה האחרונה מול ביתו ובתל אביב הגדיר כ "רעשי הרקע", ש"לא פגמו בעבודת החקירה, למרות שעוררה עניין ציבורי רב", הוא פירט: "הפגנות, נאומים, ציוצים, וקולות רקע נוספים, שליוו את החקירה כל העת, לא השפיעו כהוא זה על עבודתנו", אמר, "אני דוחה בכל תוקף טענות שנשמעו כאילו מי מהגורמים המעורבים פעל מתוך שיקולים שאינם מקצועיים, או מתוך מטרה שאיננה חקר האמת ושמירה על שלטון החוק".

"כל ההחלטות שהתקבלו עד כה, וכל ההחלטות שיתקבלו בעתיד, מבוססות ויתבססו אך ורק על הראיות ועל הדין. זוהי המחויבות שלנו לאזרחי מדינת ישראל, שאותם אנו משרתים. אותה אמת מידה שחלה במשפט הפלילי על כל תיק חקירה, תיושם כמובן גם בתיקי 1000 ו-2000. מדובר בתהליך מקצועי – שאין בו קיצורי דרך, ואסור שיהיו".

יהיה קשה לי להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה

לאחר נאומו ענה היועמ"ש לשאלות שהופנו אליו. בין היתר אמר כי "אני מקצוען. בוודאי שיהיה קשה לי להגיש כתב אישום נגד כל ראש ממשלה ונגד כל שר מכהן.  אבל לזה גידלו אותי, לזה חינכו אותי. אני מחפש את האמת ולא תהיה לי שום בעיה מקצועית להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה או נגד כל אחד אחר. ההחלטה היא לבד, שלי בסוף. האחריות היא רק עליי".

להמלצות אין תוקף חוקי

לשאלה אם לא ראוי שראש הממשלה יכריז על נבצרות כבר עתה, השיב היועמ"ש כי "קודם כל בשלב הזה בוודאי שזה עניין שלו. אני לא מציע לו דברים כאלה, אין לי שום כוונה כזו, ממש לא. אבל ברור שיש משמעות להמלצות. זה לא דבר שהוא לא קיים, וודאי שיש לו משמעות. יחד עם זאת, אין לו תוקף חוקי. בוודאי שאנחנו לא בשלב הזה עכשיו. אם נגיע לשלב ההוא אז נצטרך לשקול את הדברים".

 

=

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
עוד שמאלני קיצוני!
בושה | 15-02-2018 20:33
מי הוא בכלל שמעז לצאת מול המלך ביבי ירום הודו? איפה הכרת הטוב למלך ביבי ולמלכה שרה?