הרב סתיו ל'סרוגים': "שרה אמנו היא מוטציה?" - סרוגים

הרב סתיו ל'סרוגים': "שרה אמנו היא מוטציה?"

רבה של העיר שהם ומי שנמנה על הזרם המתון בציונות הדתית, הרב דוד סתיו, מביע תמיהה אודות דבריו של הרב יוסף קלנר: "לא מדובר בפליטת פה, אלא הם חושבים שבמאבק מותר לומר הכל"

הרב סתיו ל'סרוגים': "שרה אמנו היא מוטציה?"
  (צילום: יוסי זליגר/ פלאש90)

רבה של העיר שהם ומי שנמנה על הזרם המתון יותר בציונות הדתית, הרב דוד סתיו, מתייחס בראיון ל'סרוגים' לדבריו של הרב יוסף קלנר שעוררו סערה, ואמר כי הדיון בדבר קצוות וצדדים שונים אינו שייך כאן.

מה חשבת על הדברים של הרב קלנר, דווקא כמי שמייצג את הצד האחר?

"אני לא חושב שיש כאן שני צדדים. יש דיונים ומחלוקות בכל מיני נושאים, אבל אין מחלוקת בדבר הצורך לנהוג כבוד בכל אדם ובכל קבוצה. יש השקפה רוחנית מסויימת שהדברים יכולים להתקבל. כל דיבור שהוא לא מכבד צריך שלא יישמע. אני אומר את זה כמובן קודם כל לעצמי, אבל גם לאחרים".

"צריך להזהר, בעיקר בימינו כי כל דבר נשמע ומוקלט ויוצא החוצה. כבר אין דבר כזה 'שפת בית מדרש' שבה הדברים מתפרשים בצורה מסויימת. אלה דברים חמורים. דברים שאין להם שחר. לפי הרב קלנר שרה אמנו היא מוטציה, וחולדה הנביאה היא מוטציה, ודבורה הנביאה היא מוטציה, ונשים צדקנות שבזכותן נגאלו ישראל, הן גם מוטציה".

אתה מבין מהיכן נובעים הדברים שלו?

"אני מבין את הרצון להיאבק בתפיסות המאיימות לטשטש את ההבדל בין המינים, אבל אסור בשל כך לייצר נורמות דתיות שאין להן שחר. אנחנו מכירים כל כך הרבה תלמידות חכמות, הן לא קוריוז, לא תופעה ולא אפיזודה חולפת. הן חלק מהיסטוריה מפוארת רבת שנים. הרב צבי יהודה היה מספר שרבי עקיבא איגר היה לומד עם אשתו כל יום חצי שעה".

הרב סתיו מציין כי "אין כאן ויכוח בין צדדים שונים או עיסוק בשאלה 'האם אישה צריכה ללמוד גמרא או לא', בנושא הזה דעתי ברורה ומדובר בויכוח לגיטימי, אבל כאן מדובר בדיבור מכליל ופוגעני ואין לזה מקום בשיח הדתי. הרב קלנר התנצל ואני שמח על זה".

מה יש במכינה בעלי שמעוררת סערות מדי כמה חודשים?

אין לי מושג. אני לא מכיר את הרבנים שמלמדים במכינה. אני מכיר רק את הרב אלי (סדן; ג"ע) ואני יכול לומר שזו לא התפיסה שלו".

אז מה? מדובר בפליטות פה לא מוצלחות?

"לא מדובר בפליטת פה אלא הם חושבים שבמאבק מותר לומר הכל. הם חושבים שאם הם יפציצו את התלמידים שלהם באמירות מפוצצות אז הדברים יחדרו יותר טוב. אני לא מאמין שמישהו מראשי המכינה נותן להם אישור לכך".

בסוף דבריו מביע הרב סתיו תמיהה ותוהה: "מה המסר שנותנים לנערים שרק עכשיו סיימו ישיבה תיכונית ובאו ללמוד במכינה? שאתם הרוח של הבית והנשים הן בסך הכל סורגות?".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
זה מה שכתוב בגמרא. מה שכתוב בגמרא
יפה יוסף | 07-02-2018 16:11
נובע מהמציאות שהיתה שהגברים שלטו כי הכל היה בדרך כלל כוחני.היום הגמרא לא רלוונטית ועדיין ממשיכים ללמוד אותה כתורה מסיני. וכמו שאמר הרב הסתיו .הרבנים מנסים לפוצץ משפטים כדי להרגיש את עצמם.למה? כי הם לא יודעים שהקב"ה רואה אותם ומרגישים יתומים ומוזנחים.הרבנים מבזבזים את זמנם על לימודים מטופשים .פחות גאווה יותר שכל!
שתוק עדיף לך
א | 16-02-2018 13:31
טיפש, מה לא ילמדו גמרא??!
2
שרה היא אכן מוטצייה.
כן | 07-02-2018 23:44
בעלה שכש עם השיפחה שלה והביא לעולם את העם הערבי ולה לא היה שום בעייה עם זה.
היתה לה בעיה עם זה
אביתר יעקב מיכאלשוילי | 16-02-2018 13:30
גרמה לאברהם לגרש את הגר ואת ישמעאל בנו
3
כל הפסול - במומו פוסל
אריאל | 08-02-2018 2:24
נראה שהרב סתיו שכח לנזוף קודם בחבריו מהר עציון שיחסם לאבות ולאמהות גרוע הרבה יותר. גם אחר מחילת כבודו, נראה שהוא מתיר לעצמו לומר כל דבר קצת יותר מהרב קלנר.
4
המציאות מוכיחה לנו שנשים כאלה הן אכן יוצאות דופן
זה המצב | 08-02-2018 10:09
חובתם של מי שלא מסכימים להוכיח אחרת.
ל-חחח, את ההוכחה לזה שלנשים אין כשרון
טחחח | 13-02-2018 2:27
כל התגובה שלך כתובה בטיפשות עד אין קץ
אתה רציני?
חחח | 12-02-2018 10:23
המציאות מוכיחה?! אלפי שנים שלא מלמדים נשים אפילו קרוא וכתוב, לא תושבע ובטח לא לשנן משניות וכדומה, לא דרכי פסיקה ובטח לא מקום בהנהגה. הלכה היא שאישה גם אם במקרה תדע מעצמה הכל, עדיין לא תדרוש בפני גברים, לא תהיה דיינת ובטח לא במלכות או בשלטון, לא בעבודת המקדש ובטח לא כהן גדול. תראה איזה קטע, המציאות הזו לא יצאו נשים תלמידות חכמים? הפן האינטילגנטי שבהן כנראה לא נמצא! איזה גאון אתה.. פשוט טמטום
5
דבר ראש וראשון לכל-לכבד אנשים, ללא הבדל גזע, דת ומין
רחל | 08-02-2018 12:22
כשתעשה זאת ולא תתנשא מעליהם, תהיה גם אתה אדם.