נגד החוק הפולני, בישראל דורשים להחריף צעדים - סרוגים

נגד החוק הפולני, בישראל דורשים להחריף צעדים

החוק הפולני בנושא השואה שעבר הלילה בפרלמנט, מעורר התנגדות רבה בישראל. חברי הכנסת דורשים לפתוח בהליכים חריפים נוספים: השר כץ קרא לראש הממשלה להורות במיידי על חזרתה של שגרירת ישראל בפולין

נגד החוק הפולני, בישראל דורשים להחריף צעדים
  (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

בעקבות אישורו של החוק החדש בפולין שאוסר לאזכרה את חלקה של המדינה במלחמת העולם השנייה, בה נהרגו מיליוני יהודים. קורא הבוקר (חמישי) השר ישראל כץ לראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו להורות באופן מיידי על החזרת שגרירת ישראל בפולין להתייעצות בישראל. החוק עורר התנגדות רבה בישראל וחברי הכנסת דורשים לפתוח בהליכים חריפים נוספים.

״החוק שחוקקו הפולנים הוא חמור ומהווה הסרת אחריות והתכחשות לחלקה של פולין בשואת ביהודים. במאזן בין השיקול המדיני לשיקול המוסרי חייבת להיות הכרעה ברורה- הנצחת זכרם של קורבנות השואה על פני כל שיקול אחר", אמר כץ.

במהלך הלילה, עבר החוק בפרלמנט הפולני ברוב של 57 נגד 23 קולות וייכנס לתוקף לאחר שנשיא פולין התומך בחוק יחתום עליו. על פי החוק, אמירות שיש בהן הטלת אחריות על פולין לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה הנאצית יהיו בגדר פשע, והעונש עליו יהיה עד שלוש שנות מאסר.

מחלקת המדינה של ארצות הברית מסרה בעקבות אישור החוק כי הוא עלול "לפגוע בחופש הביטוי האקדמי, וכי עלינו להיזהר שלא למנוע דיון ופרשנות על אירועי השואה". עוד נכתב בהודעה כי "אנו מאמינים בשיח חופשי, ומודאגים מההשפעה של החוק על יחסיה האסטרטגיים של פולין. אנו קוראים לפולין לשקול מחדש את החקיקה בנושא".

בתחילת השבוע הודיע נתניהו כי במסגרת שיחתו עם ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצק, הגיעו השניים לסיכומים, בהם הוחלט לפתוח בדיאלוג מיידי בין צוותים של שתי המדינות, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא החקיקה. אולם, הבוקרה תברר כי בפולין התקדמו עם החוק ולא שאו להבנות עם ישראל.

שר הבינוי יואב גלנט (כולנו) צייץ בתגובה: "החוק שאישר הלילה הסנאט בפולין הוא הכחשת שואה. זיכרון ששת המיליונים חזק מכל חוק. ננצור את זכרם ונפנים את הלקח – היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו".

ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני אמרה בתגובה כי אישור החוק בסנאט הפולני הוא "התנהלות בלתי נסבלת ויריקה בפרצופה של ישראל פעמיים – גם במדינת העם היהודי וגם בראש הממשלה שהצהיר שהגיע לסיכומים עם הפולנים (אם אכן היו כאלה). ישראל צריכה להגיב בתקיפות, להעלות מיידית ופומבית על סדר היום את תיעוד פשעי הפולנים במהלך השואה ולהעביר מסר ברור: שלא ניתן להשכיח את העבר".

ח"כ איציק שמולי שיזם את החוק בכנסת בתגובה לחוק הכחשת השואה הפולני, אמר כי "שום חוק לא יוכל לעמוד בפני העדויות המצמררות ושרידי המחנות וההיסטוריה היא שתשפוט את פולין מעכשיו פעמיים – גם על שותפות בפשעים עצמם וגם על ניסיון ממסדי להכחישם. נמשיך לקדם במרץ את החקיקה שסותרת את החוק הפולני ומעניקה הגנה משפטית לכל ניצול שואה שמספר את עדותו או איש חינוך שעוסק בהנחלת הזיכרון".

הפולנים מתרעמים על כך שאושוויץ ומחנות השמדה אחרים שממוקמים על אדמת פולין מכונים לעיתים ״מחנות השמדה פולניים״. החוק עורר התנגדות רבה בישראל, יועבר לחתימת הנשיא הפולני, אנדז'יי דודה, ואז ייכנס לתוקף.

הנשיא הפולני, אנדז'יי דודה, אמר: "אני נדהם מההתנהגות האלימה והבלתי רצויה מצד ישראל בתגובה לחוק״. נתניהו אגב, הכריז כי הגיע להסכמה עם ראש ממשלת פולין כי ההצבעה לא תצקיים לפני שיתקיימו דיונים עם ישראל בנושא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בוורשה זול כמעט כמו בברלין. גם חיים של יהודים
משה | 01-02-2018 11:00
בוורשה זול כמעט כמו בברלין. גם חיים של יהודים
2
פולין מדינה עצמאית
חמדה | 01-02-2018 17:35
אל לה למדינה קטנה כמו ישראל להיתערב בענינה של מדינה אחרת יש למדינת ישראל אפשרות לנתק את היחסים שלה עם פולין ואת התלמידים ישלחו למדינות אחרת שהיה שם מחנות ריכוז ומוות יש עוד מקומות שרצחו יהודים