כמות התושבים ביו"ש מלמדת על הכישלון הסרוג - סרוגים

כמות התושבים ביו"ש מלמדת על הכישלון הסרוג

פילוח נתונים האוכלוסין ביו"ש מלמד כי מה שעשתה הציונות הדתית במאמץ מרוכז במשך ארבעים שנה, הצליחו החרדים להשלים בחצי מהזמן. במקום לבנות וילות הם בנו בנייני דירות לגובה

כמות התושבים ביו"ש מלמדת על הכישלון הסרוג
  ראש עיריית ביתר עילית על רקע עירו (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

הנתונים שחשפה היום מועצת יש"ע על כמות התושבים מעבר לקו הירוק, מלמדים על הכישלון הציוני-דתי באיכלוס השטח.

כבר יותר מארבעים שנה, משקיעה הציונות הדתית את רוב משאביה בתחום התיישבות, עד שמפעל ההתנחלויות מזוהה יותר מכל עם הכיפה הסרוגה ועם מפלגות הימין הדתי. אלא שפילוח הנתונים מלמד כי מה שעשתה הציונות הדתית בארבעים שנה, הצליחו החרדים להשלים בחצי מהזמן.

בסך הכל לפי הנתונים שמועצת יש"ע פרסמה היום, הרכב האוכלוסייה ביו"ש מורכב מקצת יותר משליש חרדים, קצת יותר משליש סרוגים ומעט פחות משליש חילונים.

בניגוד למה שחושבים בציבור, כאילו כל המתנחלים הם דובון, עוזי וכיפה סרוגה, מתברר כי שתי הערים הגדולות ביותר ביו"ש הן בכלל חרדיות. מודיעין עילית במערב בנימין וביתר עלית ביהודה. גם שתי הערים הנוספות ביו"ש מעלה אדומים ואריאל הן ערים מעורבות עם רוב חילוני עם נתונים חזקים לציבור הכיפות הסרוגות. כלומר, הריכוזים הגדולים של מתיישבים נמצאים במקומות חרדיים או חילוניים, אבל לא סרוגים מובהקים.

הסרוגים בנו וילות, החרדים בנו בניינים

אלא שבעוד הישובים הסרוגים כמו עפרה ובית אל מציינים 40 שנה ויותר לעלייתם לקרקע, הערים החרדיות נמצאות בשטח קצת יותר מעשרים שנה. בעפרה שעלתה לקרקע ב-75' גרים פחות או יותר 4000 תושבים, בקריית ספר שהפכה למודיעין עילית ועלתה לקרקע 20 שנה אחריה גרים פי 20 יותר תושבים. באפרת מתגוררים קצת יותר מ-9,500 תושבים ובביתר עילית הסמוכה שנוסדה 5 שנים אחריה גרים יותר מ-55,000.

הציבור הסרוג מעדיף את ההתנחלויות שלו בישובים קטנים, בבתים צמודי קרקע ובוילות, ובעיקר עם ועדות קבלה, שעיקמו את האף לכל מי שלא נראה בדיוק כמוהם. לעומתם החרדים שהגיעו בשל מחירי הנדל"ן בירושלים ובבני ברק, בנו בנייני דירות לגובה, ומילאו את אזור הקו הירוק ביותר מ-130 אלף יהודים. בנקודה הזו הפוליטיקאים החרדים עשו בית ספר לפוליטיקאים הסרוגים.

יותר מארבעים שנה של מאמץ סרוג מרוכז, הביא לתוצאות שהחרדים הגיעו אליהן בחצי מהזמן, וכשלא מדובר בנושא העיקרי על סדר היום החרדי.

אחת הסיבות שיו"ש הפכה לקונצנזוס בשנים האחרונות הוא מספר התושבים הגדול. לכן גם במועצת יש"ע ובשלוחותיה נוקבים במספר מיליון. אם הציבור הסרוג היה חושב נכון לפני שלושים שנה, בונה ערים במקום ישובים קהילתיים, כבר עכשיו היו מגיעים למספר הזה.

==

אריה יואלי הוא עורך אתר סרוגים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
מאמר מעולה!
תמר | 21-01-2018 12:59
נקודה חשובה
מאמר מרושע שלא אמור להתפרסם
שלמה | 10-06-2018 20:33
יש בו שקר והוצאת דיבה על ציבור שלם.
2
הציונות הדתית בנתה ייושבים לחבר'ה
יהושע | 21-01-2018 13:11
הציונות הדתית בעיקר בנתה יישובים לחבר'ה. החבר'ה מהשכונה, החבר'ה מהשבט ועוד. חיו בנעימים רבים מהם בחיי נוחות עם תקציבים מהמדינה. בכל היישובים קמו ועדות קבלה שסיננו וקיבלו רק אנשים עם "צביון" של היישוב.
3
חצי צודק יש בעייה שנמצאת בעיקר בדרום הר חברון
אלי | 21-01-2018 13:14
חצי צודק יש בעיה שנמצאת בעיקר בדרום הר חברון שיש רצון להישאר ישובים קהילתיים וכך יוצא שהישובים לא מתפתחים, אם כולם היו כמו קרית ארבע ובונים מראש לגובה המצב היה הרבה יותר טוב, א"כ למה בקרית ארבע יש רק10,000 תושבים והיא קיימת כבר 50 שנה? התשובה היא הקפאות בנייה כלומר מכיוון שהציבור הסרוג נמצא יותר 'בחזית' כמו קריית ארבע או אלון מורה או בית אל וכדו' שזה מקומות יותר מסוכנים ויותר מסוקרים בעולם אז כל בנייה יותר מורגשת בעולם ובערבים וזה יוצר הקפאות בנייה לעומת החרדים שגרים במקומות לא מורגשים כמו קריית ספר או ביתר עילית או פסגת זאב ולכן יש שם פחות הקפאות בנייה, אבל זה בהחלט נכון שצריך להפסיק ישובים קהילתיים מי שרוצה גור לבד שילך למושב בצפון פה צריך לבנות!
4
מי הגדיר מה המטרה?
מתנחל | 21-01-2018 13:22
חובה מיליון איש? חובה להתגורר בצפיפות? אם לא תעשה את המקום אטרקטיבי אז אנשים יגורו בצפיפות בגוש דן במקום לנסוע את כל המרחק הזה והפקקים. טוב לי בוילה שלי ולא מתאים לי בניינים מסביבי. בשביל זה ברחתי מהעיר להר.
מיצד מעלה עמוס נחליאל ועמנואל. גם חרדי. רק בעומק השטח ו
קרית ספרי | 21-01-2018 14:24
בעומק השטח [בחזית] קשה להביא אנשים. לקוו עצמו או שטח ההפקר.....קל יותר להביא. וזו ההצלחה של ק"ס וביתר. הבנייה לגובה זה אולי דווקא חיסרון. אך מעלה לממון של היזמים...
5
הציונות הדתית אלופה בלשנורר תקציבים..לא בלבנות ביו"ש
ראשית צניחת גאולתנו | 21-01-2018 14:54
גם לא ב "להתנחל בלבבות", אתה בחרטאנו :)
6
כותרת מטומטמת
רועי | 21-01-2018 17:01
המטרה של הציונות הדתית/גוש אמונים הייתה ליישב את יוש ביהודים ולא בדתיים ציוניים כך שבסופו של דבר היא מאד הצליחה
7
כל מילה בסלע...
שי | 21-01-2018 18:45
בכלל, תמיד נציגי החרדים בכנסת ידעו לעמוד על צרכי הציבור שלהם ולהביא הישגים מרשימים, לאין ערוך ביחס לנציגי הציונות הדתית שהייתה שותפה במרבית ממשלות ישראל...
8
לא מסכים בכלל
מקס | 21-01-2018 21:14
אפשר לבקר את מדיניות הבניה וועדות-הקבלה בישובים. אבל ההשוואה לחרדים היא מגוחכת. הערים החרדיות סמוכות לקו הירוק ולא בעומק השטח. הן בהחלט תורמות לישוב הארץ, אבל זו בהחלט לא מגמתן. נמאס שהציבור הדתי לאומי המקסים והאלוף נהיה שק חבטות של החילונים, של החרדים, של החרד"לים ושל הלייטים. כולם טובים, ורק הציבור הדתי לאומי דפוק. די.
9
כישלון? הצלחה!
יהודה | 22-01-2018 9:36
המטרה העיקרית היא לתפוס כמה שיותר שטח ביהודה ושומרון ולא לאכלס בצפיפות כמה מאות יהודים בשטח מצומצם
10
בכלל לא מדוייק
אופיר | 23-01-2018 2:12
הערים של החרדים שנספרו בכתבה. כולן קרוב מאוד לקו הירוק. העיר החרדית היחידה הנמצאת בעומק הגדה היא עימנואל. והיא כשלון מוחלט. הסרוגים בונים בכל מקום. גם בעומק השטח. זה נכון שלו היו בונים בניינים במקום בתים צמודי קרקע מצבם היה טוב יותר. ונכון גם שאסור היה עחיהם לקבוע מי יגור ומי לא. טעות חמורה. אריאל מתפתחת בגלל הטעםנהזה. מי שרוצה קונה שם בית. חילוני. חרדי סרוג
11
סילוף של רשעות או טיפשות?
שלמה | 10-06-2018 20:32
כמו שהערבים טענו שהם מעורבים רק בחצי מהתאונות בארץ. כמות החרדים מול כמות הסרוגים לא שווה לכן צריך לבדוק באחוזים. אחוז החרדים ביהודה ושומרון ביחס לכלל החרדים בארץ הוא נמוך מאחוז הסרוגים ביחס לכלל הסרוגים בארץ. הכתבה משמיצה ולא ראויה להתפרסם.