הרב שחזה את גל הקור בסוף השבוע כבר במאה ה-17 - סרוגים

הרב שחזה את גל הקור בסוף השבוע כבר במאה ה-17

לקראת גל הקור ואולי גם השלג בהרי המרכז שצפוי בסוף השבוע, מצאנו כי התחזית ליום ג' בשבט שחל ביום שישי, כבר נכתבה בספר 'אליהו רבה' מלפני יותר מ-300 שנה

הרב שחזה את גל הקור בסוף השבוע כבר במאה ה-17
  שלג בג' בשבט. כבר ידענו על זה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

החזאים מבטיחים כי לקראת סוף השבוע תחל מערכת חורפית אימתנית הכוללת גם שלג בהרי הצפון ובהרי המרכז, עם אפשרות לשלג אפילו בירושלים.

צבי שביט, תלמיד חכם תושב שילה, האיר את עינינו, כי תחזית מזג האוויר לסוף השבוע, כבר נכתבה בספר 'אליהו רבה' של רבי אליהו מפראג, שחי לפני קצת יותר מ-300 שנה. הספר אליה רבה הוא חיבור על הספר 'הלבוש' של רבי מרדכי יפה, אחד מספרי הפסיקה והמנהגים המרכזיים של יהודי אירופה אחרי השולחן ערוך ונדפס כבר בשנת 1750 בערך.

שלג גדול יהיה וקור

וכך כתוב בספר 'אליה רבה' בסימן תרפה: "מצאתי כתוב, לעולם כשחל ר"ח שבט ביום ד' אז הוא קור ושלג גדול באותו חורף, והסימן הוא ויג"ש, ר"ת י'ום ו' ג' ש'בט, כי אז הוא כך בדוק ומנוסה, והיירא דבר ה' הניס וגו' (אייזק דרשן)."

שביט מציין כי ראשי התיבות ויג"ש נדרשות ישר והפוך. ו' יהיה ג' שבט – שלג גדול יהיה וקור.

השנה חל ראש חודש שבט ביום רביעי, וג' בשבט יחול ביום שישי, והחזאים צופים לנו "שלג גדול יהיה וקור".

שביט מוסיף ומציין כי בחמישים השנים האחרונות סימן זה היה בשנים תשכ"ח, תשל"א, תשמ"ה, תשמ"ח, תשנ"א, תשנ"ח, תשע"ב, תשע"ה וכעת שוב בתשע"ח. אך מציין שאין חובה כי דווקא ביום ג' בשבט יהיה סימן הקור. אלא שהשנה ביום בו חל הסימן צפוי גם השלג.

והיה אז חורף חזק וגדול

מי שבדק לפני מספר שנים את הסימן הוא אבישי אלבוים, מנהל ספריית הרמב"ם בבית אריאלה בתל אביב, וגילה כי בהוצאה החדשה של ספר הלבוש, (ירושלים, הוצאת זכרון אהרן, תש"ס 2000) כבר בדקו את הסימן, ומצאו שהוא התקיים:

צילום מתוך הבלוג 'עם הספר' של אבישי אלבוים

נזכיר כי לפני חמש שנים, קיבלה ירושלים מנת שלג, בדיוק ביום בו למדו בדף היומי את המשפט: "אמרו אותו היום ערב שבת היה ותקופת טבת היתה וירד עליו שלג מן השמיים כשעלה עמוד השחר"

תחזית מזג האוויר לימים הקרובים

ביום רביעי תגיע לאזור מערכת גשם, שצפויה להמטיר משקעים בצפון ובמרכז, ותהיה מלווה בסופות רעמים.

במהלך יום חמישי צפוי גשם בעיקר באזור הצפון, אולם שיא המערכת יגיע באותו לילה: בערב ולתוך יום שישי יחריף מזג האוויר וייעשה סוער, עם רוחות חזקות. הגשמים צפויים להתחזק ולהתפשט למרכז הארץ ולצפון הנגב.

במהלך הלילה יחדור לאזור אוויר קר מאוד, הישר ממזרח אירופה, וקיימת אפשרות לשלג בצפון רמת הגולן והרי הגולן. לקראת בוקר יום שישי עשוי להיראות שלג קל גם בפסגות הרי המרכז.

הרוחות ביום שישי עשויות להגיע למהירות של עד 85 קמ"ש. בערב ובלילה הים ייעשה רוגש עד סוער עם גלים בגובה של שלושה עד שישה מטרים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
מדהים.
יפה יוסף | 15-01-2018 16:43
2
אני זה שכתב את הדברים
צבי שביט | 16-01-2018 0:48
אין לי מושג איך הדברים התגלגלו לאתר. אני פרסמתי את הדברים ברשימות התפוצה שלי וכנראה שזה התגלגל והגיע לאתר. בכל אופן אם זה כבר פורסם אנצל את זה כדי להזמין אתכם להצטרף לרשימות התפוצה שלי: - קבוצת דיוקי תפילה - מדי פעם אני שולח מספר הערות לגבי דיוק בתפילה או מעלה לדיון נושאים שקשורים לתפילה - קבוצת לקראת חג - לקראת חגים או תאריכים מיוחדים אני שולח מספר קבצים שקשורים לחג - קבוצת חידות ביהדות - קבוצת יהדות - נושאים שונים ביהדות. להרשמה ולקבלת פרטים נוספים ניתן לפנות אלי בדואל צבי שביט (שטרן) zviaya@gmail.com בכתבה הגדירו אותי כתלמיד חכם. אני לא רוצה להתהדר בתארים שונים. אני מעדיף להגדיר את עצמי כיהודי פשוט.
3
שכחו לציין
חכם בלילה | 16-01-2018 21:19
שמעתי היום ברדיו את הרב גנוט, וחשוב להבהיר שתי נקודות: 1) ברוב השנים ר"ח שבט חל ביום ד', לכן אין זה פלא שרוב השלגים הגדולים חלו בשנים כאלו. 2) הסימן הזה לא נכתב לגבי א"י אלא ע"י אחרונים שחיו באירופה.
4
אין נושא
אני הכי חכם | 17-01-2018 10:00
תאמת חיכיתי כבר 9000000000 שנה