מסתמן: חוק המרכולים יעבור בהפרש של קול אחד - סרוגים

מסתמן: חוק המרכולים יעבור בהפרש של קול אחד

המאמצים הרבים של הקואליציה להשיג רוב ב'חוק המרכולים', לא נשאו פרי והוא עומד על קול אחד בלבד. החוק צפוי לעלות הלילה להצבעה במליאת הכנסת, ובקואליציה מקווים שיעבור בלי טעויות

מסתמן: חוק המרכולים יעבור בהפרש של קול אחד
  נתניהו ושרן. לפני המרד ב'חוק המרכולים' (Yonatan Sindel/Flash90)

אחרי אין ספור רישומים וחשבונות בכדי להשיג רוב, החליט יושב ראש הקואליציה דוד אמסלם לקחת את הסיכון ולעלות את 'חוק המרכולים'  הערב (שני) להצבעה במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. על פי המסתמן, צפוי לקואליציה רוב של כל אחד בלבד.

הקואליציה קבעה כי חוק המרכולים יעלה להצבעה הלילה במליאת הכנסת, האופוזיציה מצידה מפעילה גם הפעם את תרגיל 'הפיליבסטר' ומתכננת נאומים של 10 שעות נטו, ו- 14 שעות ברוטו. מה שאומר שהחוק צפוי לעלות להצבעה בסביבות השעות 02:30-04:30 לפנות בוקר.

המאמצים בשבוע האחרון, וביתר שאת ביממה ובשעות האחרונות  לא הראו הרבה תוצאות. בתחילה, צפוי היה החוק לעלות בתחילת סדר היום של הכנסת, אולם בשל מאמצי הקואליציה לגייס רוב, הוא נדחה בכמה שעות. כשלבסוף, גם המאמצים הרבים לא נשאו פרי והרוב נשאר לעמוד כעת על קול אחד בלבד ביתרון לקואליציה.

הקואליציה נתקלה הבוקר בקושי נוסף עקב פטירת אימו של ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי. כך גם עם ח"כ יוסי יונה מהמחנה הציוני שיושב שבעה על אחיו ולא מתכונן להגיע.

58 בעד- 57 נגד

ננסה לעשות סדר במספרים. הקואליציה מונה 66 חברי כנסת, נוריד את סיעת 'ישראל ביתנו' שמתנגדת לחוק, יחד עם השרה סופה לנדבר שרק נמנעת. אליה מצטרפת  ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) שלאחר מאמצים ושכנועים רבים החליטה כי תימנע, אך לא תצביע נגד.

אליהם מצטרפת ח"כ שרן השכל, שהייתה אחראית על מרבית מ'כאב הראש' של הליכוד, כשהודיע כבר בקריאה הראשונה כי היא מתנגדת לחוק ולכן תימנע גם בהצבעה הקרובה. נצרף את ח"כ יוגב שיושב כאמור שבעה והגענו ל- 58 חברי כנסת בעד.

מנגד, באופוזיציה יושבים  54 חברי כנסת, מצד אחד נוריד את ח"כ יונה היושב שבעה, ומצד שני נצרף את ארבעת החכי"ם מישראל ביתנו והגענו ל- 57 חברי כנסת, ופער של 1 לטובת הקואליציה.

החשש ברוב דחוק: טעות אחת, תעצור את ההצבעה

כל זאת, כשברקע מקונן החשש של הקואליציה סביב הרוב דחוק של קול או שניים על פני האופוזיציה, שיתבטא בקושי של חברי הכנסת להצביע על מאות ההסתייגויות שמונה החוק מהחשש שיכול להיות, כי חלקם ילחצו בטעות על ההצבעה הלא נכונה, מה שיביא לעצירת ההצבעה והחזרת החוק לדיונים ארוכים ונוספים במליאה.

בנוסף, גורמים בליכוד הביעו חשש מכך שח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) היושב גם הוא שבעה על אחיו יפתיע ויבוא להצביע אך יונה הצהיר כי לא יגיע. ח"כ אמסלם שוחח עם יונה ושאל אותו לפשר

מוקדם יותר ציין נתניהו בפתח ישיבת הסיעה, כי בליכוד ממתינים לתשובת האופוזיציה לגבי קיזוז אפשרי, בעקבות היעדרותו של ח"כ מוטי יוגב שיושב שבעה על אמו. "אני מבין", פנה נתניהו  ליו"ר הקואליציה אמסלם, "שביקשת מהאופוזיציה לקזז אותם בימי אבלם ואתה עדיין מחכה לתשובה מהם. אתה עוקב אחר המספרים ובהתאם לכך תחליט אם לעלות אותו להצבעה או לא".

אולם, במהרה הבהיר מרכז האופוזיציה יואל חסון לנתניהו, כי לא יענו לבקשת הקיזוז. "‏שמעתי שנתניהו מחכה לתשובה מהאופוזיציה לגבי קיזוז על חוק המרכולים", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "התשובה ברורה כבוד ראש הממשלה, אין קיזוזים".

נציין כי גם עכשיו מתרחשים מאמצים מול השכל שתתמוך בחוק ולמצוא עוד קיזוז אחד לפחות מהאופוזיציה, אולם זה נראה חסר סיכוי מה שיותיר את הצלחת העברתו של החוק- על חודו של קול.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו