שו"ת: "אסור לארגן מניין על הר הבית"

אני חייל מג"ב ולפעמים נכנס להר הבית, כמובן רק בפקודה. שמעתי רעיון שאנשים שנכנסים בהיתר, כלומר צה"ל, משטרה  ושב"כ, כיוון שממילא נכנסים בהיתר, זו הזדמנות לארגן בינינו מניין, כדי לחזק את אחיזתנו במקום. זו הצעה נכונה?

שו"ת: "אסור לארגן מניין על הר הבית"
  (צילום אילוסטרציה: Zack Wajsgras/Flash90)

אני חייל מג"ב ולפעמים נכנס להר הבית, כמובן רק בפקודה. שמעתי רעיון שאנשים שנכנסים בהיתר, כלומר צה"ל, משטרה  ושב"כ, כיוון שממילא נכנסים בהיתר, זו הזדמנות לארגן בינינו מניין, כדי לחזק את אחיזתנו במקום. זו הצעה נכונה?

ודאי לא. הרי הוא נכנס רק מפני פיקוח נפש ויש לשהות שם המינימום של המינימום. משל למה הדבר דומה? לחילול שבת שמותר לחייל בשביל צורך מבצעי, אבל אסור להוסיף אפילו מעט, מה שאינו מבצעי.

וכן כתב הג"ר בן ציון אבא שאול שמי שמוכרח להיכנס להר הבית מסיבות ביטחוניות, מהרגע "כשסיים תפקידו, ירוץ מיד החוצה בלא לשהות אפילו רגע אחד" (שו"ת אור לציון ג ל ד).

וכמובן, אם יודע מראש שעלול הוא להיות נקרא לשם, עליו לטבול, וראוי להחמיר לא להסתפק במקווה גברים, אלא במעיין חי ולספור שבע נקיים, בגלל חשש טומאת זיבה.

וכן, כמה שאפשר, להטביל את הבגדים שלו ואת הכלים שהוא לוקח עמו (עיין רמב"ם הלכות ביאת מקדש ג טז-יז).וכן ראוי להסיר מעליו כל בגד או חפץ שאינו הכרחי, כגון טלית קטן, ארנק, שעון (שו"ת אור לציון שם ענף א).

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
10 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
לא להתפלל בהר הבית כי הוא טמא
יפה יוסף | 26-12-2017 19:26
מתפילת המוסלמים ואי אפשר להצטרף למקום שלהם. ממליצה לכל אחד לעלות עכשיו להר הבית כי עוד מעט לא תהיה אפשרות ליהודים לעלות.
2
יש חוברת של רב המשטרה
מאיר | 26-12-2017 20:03
רב המשטרה הוציא חוברת הנחיות לשוטרים בהר הבית בהדרכת הרב יעקב אריאל. הגישה שם שונה לגמרי מזו של הרב אבינר, כאשר מדובר על הר הבית ההיקפי ולא על הרמה שבמרכזו.
ההחמרות שמזכיר הרב אבינר מתייחסות למציאות שיש אפשרות
תקרא היטב | 27-12-2017 0:45
ואילו החוברת של רב המשטרה עוסקת בעלייה על ההר לצורך בטחוני שוטף, וכשזה עלול לפגוע בתפקוד אם ינהג בכל הדינים. ולא דיבר על עלייה מאורגנת ומתואמת (כגון סוכן שבכ)
3
אבל דוב ליאור פסק שמותר!
חדווה | 26-12-2017 20:05
וגם הרב טאו פסק שמותר. אם כל רב פוסק אחרת אז למי להקשיב ?
גם מי שמתיר, זה רק לאזורים מסויימים
ענת | 27-12-2017 10:44
ולא לכל הר הבית. החייל שואל על כל השטח
התשובה בגוף השאלה
תשובה | 27-12-2017 10:26
בנושא בו הדעות חלוקות על אחד יכול לחשוב בעצמו. אסור ללכת בצורה עיוורת אחרי רבנים. על כל דעה שח רב אחד יש דעה הפוכה של רב אחר ולכן אין לייחס לרבנים חכמה יתרה. כמו שנאמר: אז אמרו, אז מה.
4
על זה נאמר "הריחוק המחרפן"
אסף פריד | 27-12-2017 9:30
הפכתם את הר הבית למקום משוקץ ומתועב שחובה לברוח ממנו כל מילה נוספת מיותרת
לאסף, הרב קוק הריחוק של הרבנים קוק הוא מחרפן?
אליצפן מוסקוביץ | 23-03-2018 15:49
כן, את מי שלא מעניין אותו גדולי הדור, אלא רק העלייה לא מענין איך ומי מתיר ולמי ולאיפה....
5
לאסף פריד - הפכת את פסק הרב קוק למשוקץ?
אודי | 27-12-2017 10:54
ככל שהמקום קדוש יותר כך צריך יותר להיזהר
6
בכל נושא הקובע הוא המומחה הגדול מכולם
פוסק | 03-01-2018 1:20
גם הרבנים שמנית יודעים ומתייחסים לעצמם כננסים מול כל גאוני הדורות ברוב מוחץ שאסרו את העליה להר הבית באיסור כרת.. ואמנה רק רשימה חלקית.. הרבנים הגאונים.. הרב ר' דוד יונגרז הרב בענגיס ר' יוסף חיים זונפלד.. הרב קוק החזון-איש הרב מבריסק האמרי-אמת הרב מטשעבין ר' צבי פסח פרנק הרב שך הרב קנייבסקי הרב אליישיב ר' שלמה זלמן אורבאך.. הרב עזרא עטיה.. הרב בן ציון אבא שאול.. הרב עובדיה יוסף.. כל הרבנים הראשים לדורותיהם זכותם יגן עלינו.. ובל יהי חפצי עצמכם.. לא הייתם נתקלים בבעיה קריטית של סכנת חיים לא הייתם מקבלים חווד מסטודנט לרפואה או סטג'ר או רופא מתחיל.. הייתם מעדיפים פרופסור עם מוניטין מנוסה וידוע.. וכך גם בחפצי שמים.. הרבנים שמניתי פסקו עשרות אלפי תשובות והם ברי סמכא יותר מכל הרבנים שמניתם מבלי להוריד חלילה מכבוד תורתם.. ואליהם תשמעון..