חרף החלטת בג"ץ; רה"מ מונע עליית חכי"ם להר הבית - סרוגים

חרף החלטת בג"ץ; רה"מ מונע עליית חכי"ם להר הבית

בדיון בכנסת שעסק באיסור הגורף על עלייתם של חברי כנסת להר-הבית, האשימו החכי"ם גליק ומועלם את ראש הממשלה שלא מאפשר להם לעלות להר, חרף היתר המשטרה והחלטת ועדת האתיקה

חרף החלטת בג"ץ; רה"מ מונע עליית חכי"ם להר הבית
  ח"כ מועלם רפאלי לראשונה מאז 2015 בהר הבית (צילום: ארנון סגל)

בעקבות הפרת חסינות חברי הכנסת, בהמשך לאיסור הגורף על עלייתם להר-הבית, קיימה הבוקר (שני) וועדת הכנסת דיון מהיר בנושא, שיזמו ח"כ יהודה גליק וח"כ שולי מועלם.

הדיון התקיים בראשות יו"ר ועדת הכנסת יואב קיש ובהשתתפות מפקד מחוז ירושלים במשטרה, יועמ"ש הכנסת ויו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק ועקנין וחברי הכנסת רחל עזריה, רוברט אילטוב, אלעזר שטרן, אכרם חסון, יעקב אשר ואחמד טיבי.

בפברואר האחרון, קיבלה  ועד האתיקה של הכנסת החלטה. לפיה,יש לאשר לחברי כנסת לעלות להר הבית בכפוף לתאום עם המשטרה. זאת, לאחר ששמעה את מפקד המחוז שציין בפניה את השיפור הניכר במצב הביטחוני בהר הבית.

אלא, טוען ח"כ גליק: "מדינת ישראל לא כיבדה את ההחלטה מכיוון שקיבלה הוראה מראש הממשלה לא לאפשר לח"כים לעלות להר הבית ולהפר את חוק חסינות חברי הכנסת המאפשר חופש תנועה לחברי כנסת יותר מכל אזרח אחר".

בהמשך עתר גליק לבג"צ נגד ראש הממשלה. בו השיבה המדינה  לבג"צ כי יתקיים פיילוט חד פעמי שאם יהיה מוצלח הר הבית יפתח לחברי כנסת. לדברי גליק, ראש הממשלה הבטיח לו אישית שהכוונה היא לפתוח את הר הבית לחברי הכנסת.

"המדינה וראש הממשלה מצפצפים על בג"צ"

במהלך הדיון ציטט גליק את ראש הממשלה שאמר לו "אסור לקבוע סטטוס קוו חדש ואני מתחייב שאם הפיילוט יעבור בשלום – הר הבית יפתח לח"כים". לדבריו, המשטרה קבעה שהפיילוט עבר בשלום, ועל כן, לאחר עוד מספר פיילוטים- הר הבית יפתח לח"כים. המדינה התחייבה שעד סוף 2017 יהיה עוד פיילוט. "כמובן שהמדינה לא קיימה וצפצפה על בג"צ", דברי גליק.

"עולם הפוך: חברי הכנסת מנועים לעלות בעוד שהאזרח הקטן יכול"

ח"כ שולי מועלם, יו"ר סיעת הבית היהודי: "מדוע לא לאפשר לנו להמשיך ולעלות? "עולם הפוך ראיתי" מספר היהודים שעולים להר הולך וגדל ולחברי הכנסת אסור לעלות, וזה כמובן בניגוד לחוק החסינות".

יועמ"ש הכנסת אייל ינון ציין כי "מדובר כאן בסיטואציה מאוד חריגה ואנחנו נמצאים בסוג של עולם הפוך: מצב שבו מופרים זכויות יסוד של חברי כנסת וחסינות חברי הכנסת. זכויות אלו מוגבלים ביחס לחברי הכנסת הרבה יותר מאשר לציבור הרחב".

ינון הבהיר כמו האחרים כי "המוקד הוא לא בוועדת האתיקה כי וועדת האתיקה קבעה שהמגבלה היחידה שקיימת כיום הוא הצורך בלתאם את הביקור עם המשטרה", אלא אמר כי "המפתח הוא בידי מי שאחראי על בטחון המדינה ושוקל את השיקולים האלה", קרי ראש הממשלה.

גם מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי ציין כי המשטרה לא צד בענין. "אחריות המשטרה היא לא לקבוע מי עולה ומי לא, אלא אחריות על הביטחון ולבדוק שכל מי שיאושר לו לעלות על ידי הגורמים המדיניים, שיעלה בשלום ויצא בשלום".

עוד מספר כי בעבר ההמלצה לאסור על חברי כנסת לעלות להר הבית היתה גם של המשטרה. "אנחנו הוצאנו מסמך שנוגע ב 14 תנאים, והמדינה היא תחליט לאפשר לח"כים לעלות. אנחנו ממליצים שמי שיעלה יעשה את זה בכפוף לתנאים: תאום מול המשטרה, תאום מול קצין הכנסת, ללא מצלמות ותקשורת, ללא מלווים וללא נאומים וכדו' בהנחה שמי שיעמוד בתנאים אלו הסיכוי לפרובוקציה תקטן".

 

לבסוף סיכם את הדיון ח"כ יואב קיש, יו"ר הוועדה "אני אלחם על זכותו של כל יהודי לעלות לכל מקום ללא שום מגבלה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
עלייתנשים
עמוס | 25-12-2017 11:50
בנוגע לעליית נשים,אין צורך לגזרות נתניהו. גם הרב ליאור שהוא הפוסק הבכיר המצדד בעליה להר,מתנגד לעליית נשים
2
ביבי אוסר? התורה אוסרת! מורא מקדש, הר הבית לא מקום ליחצ
תמים | 25-12-2017 13:22
אולי תמציאי איזה מכשיר גרמא 'להתיר' עליה להר הבית??? בושה, בושה, בושה יוצאת נגד הרבנות הראשית לדורותיה שאסרו בשום פנים כניסה להר הבית הבוחרים ידעו ויעשו איתך חשבון, רדי מההר! די עם הפופוליזים הזה... רוצה כותרות? דאגי לשמירת השבת, לנתיב האבות ולישוב עמיחי ומגרון.. הכי קל להתעסק עם כותרות...