הרב אליהו זצ"ל: "אין כיום רב בעולם שיכול להתיר עלייה להר הבית"

הרב אליהו זצ"ל: "אין כיום רב בעולם שיכול להתיר עלייה להר הבית"

ארגון 'מורא מקדש' מסכם חנוכה מוצלח מבחינתו, בפעילות הסברה בירושלים העתיקה ובתחנה המרכזית ומזכירים: "כניסה אחת, של אדם אחד להר הבית, עלולה לגרום נזק גדול יותר מאשר כל מעלתו של מפעל ההתיישבות"

author-image
"אין כיום רב בעולם שיכול להתיר עלייה להר הבית"
  פעילות מורא מקדש בעיר העתיקה

מי שהגיע בימים האחרונים של ימי חג-החנוכה לרובע היהודי או לתחנה המרכזית בירושלים, זכה לראות דוכנים של ארגון "מורא מקדש", בהם עשרות פעילי ופעילות הארגון מחלקים חומרי הסברה. הפעילים והפעילות חילקו פליירים בהם מופיעים דעתם של גדולי ישראל, ושל הרבנות הראשית לישראל לדורותיה, בדבר חומרת האיסור, וכן חוברות בהן מוסבר היחס הנכון להר הבית, והאיסור החמור לעלות אליו בעת הזו. וכן מאמרים מרבנים שונים.

בין היתר הובא בפליירים ציטוט מהרב קוק זצ"ל: "מה שאין אנחנו נכנסים לפנים מן הכותל, הוא לא מיעוט זכויותינו ומיעוט קישורנו אל המקום הקדוש הזה, אלא מפני רוב הקישור שלנו אליו ואל רוממות קדושתו…", וכן ציטוט מדברי הרב מרדכי אליהו זצ"ל: "אין כיום רב בעולם שיכול להתיר עלייה להר הבית. צריך לקרוע קריעה שיהודים שומרי תורה ומצוות קוראים לעלייה המונית להר הבית".

פעילות זו היא חלק מהיוזמות של ארגון "מורא-מקדש", שפועל למען הפצת והסברת איסור הכניסה להר-הבית. בראש הארגון עומדים הרב איתי הלוי, רב הישוב מגרון, הרב יהושע ואן-דייק רב הישוב רמת-מגשימים וראש הישיבה באיתמר, הרב עמיחי אליאש, ושלומי הכהן.

הארגון זכה לברכתם של רבנים רבים, ביניהם הרב מיכה הלוי, הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב שלמה אבינר, הרב שלמה לוי (ראש הכולל בישיבת הר-עציון), הרב בן-ציון אלגזי, והרב אביגדר נבנצל, רב העיר העתיקה, שאף מסר אתמול בבוקר בביתו שיחת חיזוק לפעילים, וברך אותם ואמר להם כי פעילותם חשובה מאוד, והזכיר את מאמר חז“ל: ”קשה טומאת מקדש וקודשיו מכל עבירות שבתורה“ (תוספתא שבועות פ“א ה“ב).

כמו כן, בשבת הקרובה תופץ החוברת של הארגון בעשרות אלפי עותקים בבתי הכנסת ברחבי הארץ.

חומרי ההסברה נגד עלייה להר הבית (מורא מקדש)

אברהם, פעיל בארגון מסר לסרוגים: "חשוב לנו לחזק את היחס הנכון להר הבית ולמקום המקדש. לצערנו, בשנים האחרונות יש אנשים, שמתוך כוונות טובות גורמים לפרצות חמורות בקדושת המקום. ואף מעלים אנשים למקומות שאפילו הרבנים הבודדים שמתירים לעלות – אוסרים לעלות אליהם.

אנו לא מחדשים דבר, אלא אנו באים להפיץ ולהשמיע לרבים את הפסק של רוב ככל גדולי ישראל בדורות האחרונים, וכן את פסק הרבנות הראשית לדורותיה. כמו שמרן הרב קוק זצ"ל היה נוהג לפרסם לפני כל חג את האיסור החמור, כדי להציל רבים ממכשול, וכן הרב אויערבך זצ"ל היה משלם מכיסו הפרטי עבור שומר שיעמוד בשער העליה להר ויזהיר את העוברים ושבים מלהיכנס בו, כך אנו משתדלים ללכת בדרכם, ולפרסם ברבים את האיסור וחומרתו.

אתם מתמקדים במלחמה על העולים להר הבית, במצב של ישראל היום, איו בעיות בעיות חמורות יותר?

בקצרה, התשובה שלנו היא, כי בית המקדש תופס מקום מרכזי מאוד בחיינו. דווקא בשל כך חשוב לנו להשקיע הרבה מאוד מאמצים בבירור נושא זה. יחס לא מכבד להר הבית, גם אם הוא בא ממניעים טובים, מהווה בעיה חמורה מאוד, שהרי כאן אנו נוגעים בלב העולם, במקום המבטא את פסגת כל שאיפותינו. והדברים חריפים עד כדי כך, שכאשר הברון רוטשילד, שהיו לו זכויות רבות בבניין הארץ, נכנס בשגגה להר הבית, כתב על כך מרן הראי"ה קוק זצ"ל (אגרות הראיה ב, אגרת תרעז): "ליבי נמחץ מאד, מפני חילול השם של היותו במקום המקדש, וביותר על מה ששום איש לא העיר אותו שהוא דבר האסור. פגימה אחת בקדושת מקום בית חיינו עולה לנו על כל מיליונים של ישובים מעשיים"!

כלומר – כניסה אחת, של אדם אחד להר הבית, עלולה לגרום נזק גדול יותר מאשר כל מעלתו של מפעל ההתיישבות. כמו שעדיף לאדם לוותר חלילה על כמה אברים מהגוף מאשר להתמודד עם סדק קטן בלב. וכשם שהגוף כולו מקבל את חיותו מן הלב, כך קדושת ארץ ישראל כולה יונקת ממקום המקדש, וכאשר פוגמים בכך, אפילו אם הנכנסים מעטים במספרם, נפגעת האחיזה של עם ישראל כולו בארצו.

אנו באים לאחוז בשיפולי גלימתם, של רבותינו גדולי הדורות, ושל הרבנות הראשית לדורותיה, שאסרו ואוסרים את העלייה להר הבית מכל וכל. החשיבות העצומה שראו גדולי ישראל בבניית היחס הנכון למקום המקדש, והחומרה הרבה שראו באיסור העלייה להר בגלל חששות של טומאה – הם שדוחפים אותנו לחזור ולהשמיע את הדברים שלעתים נשכחים מרוב פשיטותם.

ולמה אתם לא נלחמים גם בכניסה של הערבים להר הבית?

ודאי שאנו רואים בחומרה רבה את הזלזול של הערבים בעלייתם להר, אך אעפ"כ, אין בכך בכדי להתיר כניסת יהודים להר. אין עבירה יכולה להיות מצווה. וכמו שכתוב "לא נהגו נוכרים קלות ראש ובזיון בבית ד‘ עד שנהגו בו ישראל" (ספר חסידים סימן רט). דווקא השמירה על קדושת ההר וטהרתו, תועיל בחשבון כולל הרבה יותר מאשר פעולות מיידיות, שאף אם יש מי שיטען שעשויות להביא תועלת בטווח הקצר, הן יוצרות נזק בטווח הארוך וגורמות לזלזול של אנשים מעמך בית ישראל במקום הקדוש והיקר לנו מכל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
35 תגובות - 26 דיונים מיין לפי
1
ישר כוח! פעילות חשובה מאוד!
חיליק | 21-12-2017 15:21
סוף סוף קמים חבר'ה שפויים ומשמיעים בצורה רצינית ומכבדת את מה שכבר כולם יודעים, אך משום מה נשכח בתוך כל הקמפיינים האדירים ומזלזלים, ולפעמים גם ילדותיים, של ארגוני הר הבית למיניהם.
2
חזקו ואמצו!
חיים | 21-12-2017 15:25
תנועת מורא מקדש היא חשובה מאוד. עוד תראו שגם תלמידי הרב ליאור שליט"א, וגם רבני יצהר הצדיקים ויראי ה' האמיתיים, יודו לתנועה הזו ולפעיליה על ההצלה שהם עושים מפני הסחף שנוצר בעקבות פסקיהם והביא לפירצה נוראה ביחס להר הבית מקום מקדשנו הנשגב.
3
תעמולה שקרית
מומו | 21-12-2017 15:56
רוב חכמי ישראל מתנגדים לעליה להר. יש חכמים חשובים שמתירים. אפשר לדון הלכתית, אפשר לדון רעיונית, אבל בלי סיסמאות ומניפולציות.
חכמים חשובים? הרב דוד ליאור והוא דעת יחיד
אברהם יצחק זוננפלד | 23-12-2017 17:57
שהשביר את הנושא לעוד מספר רבנים, והוא אומר שהוא חולק על הרצי"ה ועל גדולי ישראל, ואוסר עליית נשים.
4
כל הכבוד לתנועת מורא מקדש
יפה | 21-12-2017 16:04
וכל הכבוד לסרוגים שהביאו את הכתבה באופן יחסית אוביקטיבי ואינם מביעים עמדה חד צדדית, כמו שעושים באתרי חדשות אחרים שרואים בעיניים רק את עצמם ודעתם. במיוחד האתר ששמו מתחיל ומסתיים באותה עין. וד''ל.
5
עמי ארצות
יאיר | 21-12-2017 17:22
בושה להם שמחלישים את אחיזתינו במקום הקודש
טעות חמורה מאוד.
פעיל | 22-12-2017 12:05
אנחנו מאמינים שנגיע למקדש לא עי פריצת החומות וכניסה לספק כרת אלא עי בניית יחס של רוממות כלפיו. אם לא נבנה את קומת הקודש יהיה זה בחינת בית חרוב בניתם דהיינו, גם אחרי שהוא בנוי הוא נקרא חרוב כי אין בו שום תוכן. תסתכל בעיתון שביעי- עמוד אחד על ליגת הספורט של בתי הכנסת, שני עמודים הלאה עמוד על בקורת מסעדות זללנית ובתווך, ברוב כבוד, עמוד על הר הבית. ממש נפלא. זה היחס?! ככה שווה המקדש שלנו?! תפסיקו כבר עם השטויות האלו! בית מקדש זה שגב נוראי! זה קדושה שאנו לא מסוגלים בכלל לקלוט! מי יעלה בהר ה'- נקי כפיים ובר לבב לא שחקן כדורגל מזרוחניק וזללן מסעדות! תגידו אתם השתגעתם?! לאן הגענו?! ככה גם יראה בית המקדש?! אולי נכתוב גם עליו בקורת מסעדות על הבשר שאוכלים שם, כמה דם יוצא מהבהמות, מה המשקל הממוצע לכהנים, ועוד כהנה וכהנה... תפסיקו כבר עם הדתיות המעוותת הזאת! מה אכפת חכם ששעלים מהלכים בו, מה ההבדל בינינו? הערבים הם גם צאצאים של אברהם אבינו מגיע להם לקבל פה חלק, למה להציק להם כל הזמן?? אם אין הבנה שיש הבדלה- בין קודש לחול אז גם אין הבדלה בין ישראל לעמים. אתם יודעים איך קראו לתרבות הררשונה שצמצמה את מושגי הקודש לתוך תבניות החול? יוון! בטח שמעתם עליה... לא היתה להם בעיה עם שום דת- הפריע להם עם ישראל שאומר שיש תורה נבדלת, לא אנושית. ויש מקדש שיש בו קדושה נבדלת. ויש עם שיש בו קדושה נבדלת- רק בגלל זה הם נלחמו בנו! סלחו לי אבל מי ששם את הר הבית באותה שורה עם מסעדות וכדורגל הוא מתיוון! כן, חריף! ח'ברה, תתעוררו! אנחנו באמת רוצים מקדש?? קודם נשים חסימה לסמארטפונים שלנו, קודם נפריד את תנועות הנוער שלנו, קודם נחנך את ילדינו ליראת שמים ולא לתרבות מערבית פרוצה וזרה, קודם נכאב, טיפה נכאב, על חילולי שבת שנעשיפ פה יום יום, על זימה נוראית שקיימת היום במדינת ישראל- יש לנו עוד המון מה לעשות כדי שבכלל נתחיל להרגיש שמשהו חסר לנו..
הם מחזקים אחיזתנו. חילול המקום גורם לחילול כבוד עם ישרא
נ | 21-12-2017 20:07
ישראל וריבונותו בהר
6
מתירים לעלות בטהרה
רבנים חשובים | 21-12-2017 17:39
וישר כוח למורא מקדש ששומרים על האוירה הנאותה הנצרכת. ומצד שני נותנים לערבים שלטון על ההר. כמו כן, מקורות לאיסור אין, לכן כל הסברות לאיסור של רבנים לא שייכות כאן. לא סופרים אצבעות בהלכה.
7
מי יוכל להסביר לי
אבי | 21-12-2017 17:40
למה ה'כרת' הזה חמור יותר מה'כרת' של חילול שבת בצאתה לשיטת רבנו תם? הן רוב הראשונים ורוב גדולי האחרונים פסקו כדבריו! גם השו"ע כך פסק. אז מה קרה? למה לא יוצאים בפשקווילים? לכן לצערי זו פוליטיקה. נקודה.
נו, באמת...
יפה | 22-12-2017 10:14
א. אין כרת על עשיית מלאכה בזמן ר"ת. נא אל תמציא תורה חדשה. ב. בהחלט עושים המון כדי לקרב יהודים לשמירת שבת, הרבה יותר מ'פשקוילים'. וזה לא סותר שצריך לקרב יהודים לשמירת מורא מקדש. וכבר אמרו חז"ל - מה שמירת שבת לעולם אף מורא מקדש לעולם (יבמות ו)
דברים לא נמדדים רק בעונש שיש עליהם. לא נפסק כר"ת. חילול
ג | 21-12-2017 20:07
שבת הוא לא בכרת
8
"הרבנים" שאוסרים את העליה להר הבית
יפה יוסף | 21-12-2017 17:59
הם המתירים את הע"ז של הקברים.
תתיחס לעניין
אשי | 24-12-2017 16:02
הראי"ה קוק, הרצי"ה, הרב אליהו, הרב אברהם שפירא, הרב אויירבעך, הרב קנייבסקי, הרב שטיינמן, הרב עובדיה, הרבנות הראשית על רבניה לדורותיה. כל אלה גדולי ישראל בה"א הידיעה, וידיעותיהם בתורה בכלל אינם בפרופורציה ביחס לידיעות הדלות שלנו ולכח סברות הכרס שלנו. גדולי ישראל, מומחי התורה, מעתיקי השמועה אוסרים - ומי אנחנו שנפצה פה ונצפצף? חפש את ראיותיהם לעומק ונחת לנפשך תנעם.
רב אברום הוא "רב" במרכאות? אתה יפה יוסף במרכאות
אר | 21-12-2017 20:05
מ
9
תנועה מפגרת
משהוא שמבין | 21-12-2017 18:36
רוב הרבנים מתירים
10
חיזקו ואמצו
דוד | 21-12-2017 18:41
די לכל הדמגוגיה. מקדש זה קודם כל - שמירת הלכה
11
חבורת שחצנים מניפולטיביים
גלעד | 21-12-2017 18:48
רוב רבני הציונות הדתית תומכים בעליה להר הבית אבל הם סופרים רק את עצמם.
ההפך הוא הנכון, תבדוק את העובדות
אברהם יצחק זוננפלד | 23-12-2017 18:05
שנזכה לבניין אריאל במהרה
12
יש דעות לכאן ולכאן
עידו | 21-12-2017 18:59
אנשים מבוגרים יכולים לקבל החלטות בעצמם. שכל אחד יחשוב טוב ויחליט בעצמו. למי שלא מסוגל לחשוב לבד - המדינה ממנה אפטרופוס.
13
העולים להר הבית מצפצפים על הרב ליאור
חיים | 21-12-2017 19:08
נשים עולות, אף שהוא סובר שאסור. נכנסים לרמה המוגבהת - שהוא אומר שאסור. אחר כך - מנפנפים בשמו
14
בני הישיבה איתמר לא מסכימים עם הרב יהושע ואן-דייק
מנדל | 21-12-2017 19:32
הוא לא ראוי להיות ראש הישיבה שילך חזרה הביתה.
אז יש לו תלמידים חוצפנים
שפוי | 28-03-2018 12:04
שהם יעזבו את הישיבה
15
מוסכם על כולם שחובה לעלות לצורך גם בטומאה אם א"א -
משה | 21-12-2017 19:49
רמב"ם יד החזקה - הלכות בית הבחירה פרק ז מקום שהיה בעלייה מכוון על קדש הקדשים אין נכנסין לו אלא פעם אחת בשבוע לידע מה הוא צריך לחזק בדקו בשעה שנכנסין הבנאים לבנות ולתקן בהיכל או להוציא משם את הטומאה מצוה שיהיו הנכנסין כהנים תמימים לא מצאו תמימים יכנסו בעלי מומין ואם אין שם כהנים יכנסו לוים לא מצאו לוים יכנסו ישראל מצוה בטהורים לא מצאו טהורים יכנסו טמאים טמא ובעל מום יכנס בעל מום ואל יכנס טמא שהטומאה דחויה בציבור וכל הנכנסין להיכל לתקן יכנסו בתיבות אם אין שם תיבות או א"א להם שיעשו בתיבות יכנסו דרך פתחים: איסור הטומאה הוא רק על מי שבא לעבוד – להקריב קורבנות. מטרת איסור הטומאה, לדעת הרמב"ם במורה נבוכים, כמו רוב המצוות – לחנך את ישראל לא להגרר אחר תועבות הגויים - כאן כדי להרחיקם מפולחן המוות והמתים. מי שנכנס לצורך אחר של המקדש, כמו תיקון וכדו', יכול להכנס בטומאה (אם אי אפשר בטהרה). אדם טמא הוא אדם רגיל לכל דבר! מקור לרמב"ם מגמ' מפורשת עירובין קה'. וכן מפורש גם תוס' "שלא" ב"ב יד'. .
16
חלאות
אלי | 21-12-2017 22:17
אנשי טיטוס.שונאי ישראל ומעוותי מציאות
17
בזכות "מורא מקדש" יהודים רבים לומדים את הנושא ועולים...
מאיר | 21-12-2017 23:35
כך שאין פרסומת שלילית. חשוב מאוד לעודד את מורא מקדש כך שימשיכו להפיץ חצאי אמיתות ודיעות שונות ומתוך המחלוקת לשם שמים ישגשג ציבור העולים להר ויתרבה!
18
פינוי הר הבית - פינוי מגרון.....
עמי | 22-12-2017 9:51
מתוך הכתבה: "בראש הארגון עומדים הרב איתי הלוי, רב הישוב מגרון, הרב יהושע ואן-דייק רב הישוב רמת-מגשימים וראש הישיבה באיתמר". עכשיו אני מבין למה פינו את מגרון. רמגש ואיתמר - תתחילו להתכונן..
19
שטויות
פעיל | 22-12-2017 11:43
רובם המוחלט של כל גדולי ישראל לאורך כל הדורות כולל דורנו וכן הרבנות הראשית אסרו באופן חד משמעי את העלייה להר הבית בזמן הזה! העולים להר הבית יכולים להתלות ברב דב ליאור וברב גורן שהם בגדלותם אכן יכולים לחלוק אבל אא לספור כל רב ישוב או רב בית כנסת או רמ בישיבה ולומר שרוב הרבנים מתירים: א. כשסנהדרין פוסקת משהו אי אפשר לבוא מולה וחומר- רוב הרבנים לא מסכימים אתכם. נכון שהיום אין לנו סנהדרין אבל הרבנות הראשית היא כרגע המרא דאתרא פה ןהיא זו שאמורה לתת פסק הלכה , לפחות בעניינים כלל ישראלים ומהותים כמו במקרה דנן ובנוסף רוב רובם של הגדולים בעשר שנים האחרונות (ר' אברום, הרב מרדכי אליהו, הרב עובדיה, הרב אלישיב, הרב קנייבסקי, הרב וואזנר, הרב שטיינמן, הגרזן ועוד כהנה וכהנה...) אסרו מכל וכל עלייה להר הבית בזמנינו, וכן האיסור שנהגו בו כל הדורות הוא לא איסור שנבע מכך שהמצב היה שונה, המצב לפני 50 שנה לא השתנה במאומה מבחינת הנושא הזה. ב. גם אם נלך איתך ונספור כל רב צעיר ור מ בישיבה, ואברך חשוב בישיבה וכו וכו יש פי כמה וכמה, גם בתוך הציבור ה'סרוג' שלא מסכימים עם זה. לצערי הבעיה בציבור היא שלאנשים לא אכפת מה דעת תורה בכלל ובעניין הזה בפרט וכל אחד פוסק לפי סברת כרס שלו. מי שהוא אכן תלמיד של הרב דב ליאור והולך על פיו שיעשה כרבו ואין לו לירא מכך שהרוב חולקים עליו (אם כי כדאי שיברר איתו את הנושא כמו שצריך ויראה בדיוק לאיפה הרב מתיר לעלות, למי מותר לעלות (הרב ליאור אוסר עליית נשים) וכו וכו ורק אז יעלה) אבל כל המחוצפים שחושבים שהם מבינים יותר מהרבנים מה יקדם את בניין המקדש ועוד מעיזים לומר שאלו שלא עולים (כולל הרבנים!!) לא אכפת להם מבניין המקדש- בושו והיכלמו! ועשית ככל אשר יורוך!! אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין מחוייב אתה להישמע להם. יש לך שאלות? בכבוד, בוא תשאל, תברר- יש תשובות לכל השאלות שלך. מומלץ לקרוא את שתי החוברות של מורא מקדש ואת החוברת של הרב אבי סילבצקי כדי להתחיל להבין במה אנחנו עוסקים פה. יהר שנזכה בקרוב כולנו לעלות להר, לבית מקדשנו, בקדושה ובטהרה לא מתוך פריצת החומות אלא מתוך התעלות לרוממותו ולקדושתו! שבת שלום!
20
יישר כח לארגון
עדו הכהן | 23-12-2017 17:58
בסוף כולם יעלו להר הבית
21
אין הבדל בין התנועה הזו לתנועות היהודיות
רוני | 23-12-2017 20:09
באירופה בתחילת המאה ה20 שהתנגדו לעלייה לארץ ישראל בגלל הקשקוש שנקרא שלוש השבועות. את התוצאה ראינו מי צדק ולצערי בגלל היצורים האלו נראה שוב מי צדק שהמוסלמים ישתלטו לתמיד על הר הבית
22
הכי קל זה להחמיר...
שריאל כהן - נגוהות | 23-12-2017 20:56
בסד הפחד לקיים את: ולשכנו תדרשו ובאת שמה ולסמוך על הרבה מגדולי הדור לעלות להר ולכבד את זה והפחד להתעמת ולהביא גם תגובות מהצד שעולה מראה על הסתייגות חמורה מהחיבור של העם. אי אפשר להתעלם מהנהירה הגדולה והגידול העצום של אותם ייראי ה' שרוצים וחפצים לעשות רצונו ולקרב את בניין בת המקדש. אני התעמתתי עם רבנים ולא מעט יצאו בקול גדול אך ממש ממש בחוסר התחשבות בדעת תורה של הרבים שמתירים. אני אישית לא עליתי עד שלמדתי טוב טוב את הנושא היכן ומתי וכיצד מותר לעלות להר.
23
בושה וחרפה
ישי | 23-12-2017 21:35
סילוף ההבנה של המציאות שבו אנו קיימים, מצווה ואף חובה לעלות להר הבית,בטוח שאם הרב קוק היה חי היום היה מצווה ביתר שאת ועוז לעלות להר הבית , המציאות השתנתה והמצב היום שרק עליה להר הבית תקדם את עם ישראל להר , הרבנים שמתנגדים לעליה להר , לא מבינים את המציאות ואת הזמן , זה ממש מזכיר את הרבנים לפני השואה שהתנגדו לעלייה לארץ ישראל ממש כך אותו דבר , רבנים שאוסרים עלייה להר הבית .נמצאים באותו מצב
24
סוף סוף קמה תנועה שעוצרת את הזלזול במקום מקדשנו
ישראל מליחי | 24-12-2017 9:32
חזקו ואמצו!!!!
25
כל הכבוד להם ! כל הכבוד ! וואו ! סוף סוף מישהו שעוצר את
יעקב | 25-12-2017 13:25
כל הכבוד להם ! כל הכבוד ! וואו ! סוף סוף מישהו שעוצר את הסחף הנורא !!!
26
למה להרוס
יהודה | 16-01-2018 16:28
אירגון מורא מקדש = עזיבת מקדש= צרי יהודה ובנימין