ג'ואל אמביד: השחקן שמשגע את ה-NBA - סרוגים

ג'ואל אמביד: השחקן שמשגע את ה-NBA

הוא גדל באפריקה במקום בו הוא מספר שבגיל 6 הרג אריה כחלק מטקס מעבר. כשהגיע לארצות הברית הכינוי שלו היה "הענק השקט" בגלל שלא ידע את השפה ומיעט לדבר. עד גיל 15 הוא לא שיחק כדורסל בכלל ומאמן הכדורעף שלו הציג לו את המשחק כשנתן לו סרטון של האקים אליג'וואן. אז מי אתה ג'ואל אמביד שמשגע את ה-NBA ואת האינטרנט באופן כללי?

author-image
ג'ואל אמביד: השחקן שמשגע את ה-NBA
  ג'ואל אמביד. התהליך. צילום מסך אינסטגרם

מקמרון באהבה

התהליך החל לפני לא הרבה שנים, בשנת 2010.

בואו נעצור שנייה ונחשוב על כך שאמביד משחק כדורסל רק 7 שנים. בגיל 15 ובגובה של 2.10 ג'ואל אמביד שיחק כדורעף ביואנדה העיר השנייה בגודלה בקמרון. המאמן שלו שרצה לתת לו עוד מושג על אתלטיות וטכניקות שונות נתן לו את הסרטון של האקים אליג'וואן אותו הוא הריץ אחורה שוב ושוב מחדש כל פעם.

הוא הפסיק לשחק כדורעף והתחיל את דרכו בעולם הכדורסל.

שחקן נ.ב.א נוסף מאותה עיר בקמרון הוא לוק מבה א מוטה שכבר באותה שנה היה רול פלייר יציב בליגה. אמביד הגיע למחנה של לוק כחלק מתכנית הכדורסל ללא גבולות של הנ.ב.א רק שישה חודשים לאחר שהחל לשחק.

אמביד מתאר כי המחנה היה לו קשה, לא הייתה לו מכניקה טובה של זריקה, הוא לא שלט בכדור כמו שצריך ואפילו לא נכנס לנבחרת של המחנה. בשנה שלאחר מכן הוא כבר הראה קפיצה רצינית ולוק מבה א מוטה כבר הציע לו לנסות ולעשות קפיצת מדרגה ולחפש מלגת כדורסל בארצות הברית.

בגיל 17 בלי לדעת אנגלית ועם הורים שלא תומכים מדי במהלך אמביד מצא את עצמו בדרך לאמריקה.

"יהיה שווה 50 מיליון עוד כמה שנים"

"ההורים שלי לא רצו שאלך, אף אחד כולל אני לא ידע אם אני הולך להיות טוב או לא", מספר אמביד, ובאמת אף אחד מהשחקנים האפריקאים דוברי הצרפתית איתם גר בתיכון לא הגיע לנ.ב.א, זה לא מהלך פשוט או מתגמל בהכרח, היה במהלך הזה סיכון גדול.

ההתחלה בתיכון בפלורידה הייתה קשה. אמביד עדיין לא היה מורגל לשחק ברמות הגבוהות, הכדור ברח לו מהיד לעיתים תכופות והחבר'ה בקבוצה לעגו לו.

המאמן בקבוצה קווין בויל שלח את אמביד מהמגרש, אסף את השחקנים ואמר להם כי הם יכולים לצחוק כמה שהם רוצים. "אתם עוד תבקשו ממנו הלוואה", בויל אמר להם, "כשהוא יהיה שווה 50 מיליון עוד כמה שנים".

למרות המילים המעודדות והצפי לגדולות אמביד כמעט לא ראה מגרש בתיכון אליו הגיע ושיחק בקבוצה המשנית של התיכון, רק במשחק בסוף העונה הוא קיבל כמה דקות בודדות ולכן החליט לעבור לתיכון אחר שם פתח בהרכב ויכל לראות פרקט ולצבור דקות וניסיון.

באותה עונה הוא הוליך את התיכון שלו למאזן של 4-33, עם ממוצעים של 13 נקודות, 9.7 ריבאונדים ו1.9 חסימות למשחק.

הוא גויס למכללת קנזס שם התחיל ברגל שמאל. במשחק ראווה שהיה שם המאמן אמר לשחקנים לצאת ולהינות ולהראות את מה שהם רוצים להראות. אמביד זרק בחופשיות, מסר מאחורי הגב והראה את האופי הקליל שלו שכולנו מכירים.

בסוף המשחק המאמן פנה אליו ואמר לו שהוא לא יכול לאמן שחקן שכזה וכי אולי מוטב שישוב לקמרון. אמביד לקח את השיחה הזו בצורה קשה והגיע כל יום להתאמן כשעדיין הוא מלווה בתחושות קשות.

רק שיחת הבהרה עם עוזר המאמן הרגיעה אות כשאמר לו שרק הציפיות והאמונה של המאמן באמביד הם שגרמו לו לדבר אליו ככה. אמביד העמיד ממוצעים יפים בעונתו הראשונה עם 11 נקודות למשחק, 8.1 ריבאונדים, 2.6 חסימות ו1.4 אסיסטים. כל זה ב23 דקות ובמעל 60% מהשדה.

יצליח להביא את פילי חזרה לפלייאוף ? צילום מסך

כוכב על המגרש

באימונים שלפני הדראפט אמביד נפצע בצורה קשה ברגלו מה שהוריד את הערך הצפוי שלו בדרפאט. למרות הפציעה החליטו בפילדלפיה לקחת אותו בבחירה השלישית ולתת זמן לתהליך. זמן השיקום הממושך שלו והבנייה האיטית של הינקי העניקו לאמביד את הכינוי שלו – "the process" , התהליך.

אם חושבים על הגיל בו אמביד החל לשחק ומכניסים למשוואה את שתי העונות בהן היה פצוע מתקבל שחקן שנמצא במקום כל כך מוקדם בתהליך ההתפתחות התקרה שלו פשוט לא ברורה. בעונה הראשונה שלו בנ.ב.א בה הוא שיחק הוא העמיד ממוצעים פסיכיים לגמרי. ההבדל בין הקבוצה איתו לבלעדיו היה כמעט בלתי נתפס.

במשחק הראשון שלו לאחר שתי עונות בחוץ הוא כבר קלע 20 נקודות עם 7 ריבאונדים ושתי חסימות. אז אלו היו רק 31 משחקים בעונתו הראשונה אבל הממוצעים היו מעולים עם מעל 20 נקודות לערב, כמעט 8 ריבאונדים ו2.5 חסימות למשחק. כל זה ב25 דקות לערב על המגרש.

העונה זה כבר נראה כמו העונה שלו, הופעות בק טו בק מרשימות בל.א בהן הוא קלע יותר נקודות בשני משחקים מאשר לונזו הספיק לקלוע עד אותה נקודה באולם שלו. הופעה היסטורית של 46 נקודות שכללה גם 7 חסימות ושורה סטטיסטית שלא נראתה שנים. דומיננטיות שלא נראתה מעמדת הסנטר מאז ימי שאק רק בצורה אחרת.

הוא יודע להכנס לראש של היריבים וכל זה בעודו חיובי ומצחיק (יש מישהו שמתעצבן מהטראש וההטרלות שלו?). הוא הבטיח לתת משחק מול דיאנדרה וקיים כאשר ג'ורדן יצא ב-6 עבירות עם משחק חלש ביותר ובשבוע האחרון שלח החוצה את דראמונד בשש עבירות אחרי שגם אותו הוציא מהכלים.

אמביד הוא הסופרסטאר האידאלי לנ.ב.א העכשווי, כוכב על המגרש וכמעט באותה מידה כוכב מחוץ למגרש. ואם הוא יצליח, והוא כנראה יצליח, להביא את פילי חזרה לפלייאוף לאחר שנות בצורת ארוכות, גם אתם תתחילו לבטוח בתהליך.

לעדכוני ליגת ה-NBA, משחקים, שחקנים, טורי דעה בדף הפייסבוק: NBA ישראל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ממוצעים פסיכיים? אללה בחטי
אבשלום קור חום | 08-12-2017 23:04
הלכה העברית