האם באמת מישהו חושב שניתן לכפות שמירת שבת?

החכי"ם החרדים והרבנים השולחים אותם לכנסת מבינים את מגבלות הכוח הפוליטי שלהם ומבינים ששימוש גדול בלחץ פוליטי יצור תגובת נגד. ממילא ברור שכל מה שאנו רואים עכשיו הוא משחק פוליטי שלא יביא ליותר שמירת שבת ואולי רק יביא יותר שנאה ומחלוקת

האם באמת מישהו חושב שניתן לכפות שמירת שבת?

מי שקורא את 'חוק המרכולים' ולא את ההצהרות של החכי"ם החרדיים – לא מאמין למראה עיניו. לראשונה המפלגות החרדיות שותפות לניסוח חוקים המתירים חילול שבת שלא על פי ההלכה.

החל ממשבר הרכבת שגורר בעקבותיו סעיף בחוק שעות עבודה ומנוחה האומר ששר המופקד על העניין יתחשב גם במסורת ישראל. אמירה מעומעמת המתירה למעשה עבודות בשבת גם אם אינן בבחינת פיקוח נפש.

כך גם 'חוק המרכולים' שבו יש סעיף המחריג את המסעדות ובתי העינוגים מן החוק ואיננו דורש את אישורו של שר הפנים לעסקים אלו אלא רק לעסקים אחרים (מרכולים ובתי עסק וממכר). וכך גם הסעיף האומר במפורש שרשויות בהן כבר נחקק חוק עזר המתיר- אי אפשר לדון בו.

הרי שהחוקים הללו מאפשרים בצורה מודעת חילול שבת גמור. כמו כן, הסכמת החכי"ם החרדים שלא לפעול למען אי קיום משחקי כדורגל בשבת, היא בעצם שותפות במיסוד של חילול שבת המוני במדינת ישראל.

למרות כל זאת, הציבור הכללי רואה בחוק זה משום כפיה דתית וראשי הראשויות הגדולות בארץ (למעט ירושלים) חתמו על עצומה התוקפת בחריפות את הצעת החוק.

לפני קרוב לעשרים שנה ישבו פרופ' רות גביזון והרב יעקב מדן וניסחו את אמנת 'גביזון-מדן' המנסה לנסח מחדש את מערכת היחסים בין דתיים לשאינם דתיים במדינת ישראל, מתוך הבנה שהסטטוס קוו שנוסח עם קום המדינה איננו רלוונטי עכשיו.

הם הותקפו קשות משני הצדדים, הדתיים טענו 'כיצד אפשר לתת יד באופן חיובי להסדרה שאיננה על פי ההלכה? והנה עכשיו אנחנו עומדים במצב שבו המפלגות החרדיות מובילות חוקים כאלה בדיוק. והלוואי שהחוק המוצע היה מנוסח על פי מה שמופיע באמנה זו.

והנה, הציבור הכללי איננו מוכן לקבל זאת. האם לציבור הכללי לא חשובה השבת כערך חברתי? כערך משפחתי? כערך סוציאלי? כערך לאומי? חשובה מאוד, אבל כדי להגיע להסכמות רחבות צריך לשבת ביחד ולנסח. אבל זה כרגע לא יקרה. כי כל אחד מנסה להציג רווחים פוליטיים ולא להציל את כבודה של השבת.

האם באמת יש מי שחושב שניתן לכפות שמירת שבת על מי שאיננו מאמין בכך? האם בכך אנו מקרבים את מישהו לשמירת שבת?
לא. תל אביב איננה 'עיר הנידחת' אבל תל אביב היא עיר שרובה המכריעה, לצערנו, איננו שומר שבת עדיין, ולכן השאלה היא כיצד חיים בעיר כזו בצורה נעימה רוב שאיננו שומר שבת עם מיעוט השומר שבת. שאלה זו יכולה להיקבע רק על ידי תושבי העיר.

לאחרונה דווח כי עלה מספרן של המסעדות בתל אביב השומרות כשרות. למה? לא בגלל שבעליהן חזרו בתשובה, אלא רק בגלל שהם הגיעו למסקנה שלעסק שלהם יותר כדאי לשמור כשרות וממילא גם שבת וגן מבחינה משפחתית הם ראו שזה טוב ומועיל.

החכי"ם החרדים והרבנים השולחים אותם לכנסת מבינים את מגבלות הכוח הפוליטי שלהם ומבינים ששימוש גדול בלחץ פוליטי יצור תגובת נגד.

ממילא ברור שכל מה שאנו רואים עכשיו הוא משחק פוליטי שלא יביא ליותר שמירת שבת ואולי רק יביא יותר שנאה ומחלוקת. כי מי שבאמת רוצה לקדם את מעמדה של השבת במדינת ישראל צריך לעסוק בחינוך,בהסברה ובניסיון ליצור שיח משותף בין כל חלקי העם בעניין זה. הכותרות בכנסת ובממשלה עושות רק נזק. כי השיח הנכון יותר בנושא זה צריך להתקיים ברשויות עצמן.

עוד אחד עשר חודשים יתקיימו בחירות לרשויות המקומיות, שם המבחן האמיתי, כי שם נקבע מעמדה של השבת בכל אתר ואתר. וגם שם כמעט שלא מצאנו מפלגה דתית או חרדית שפרשה מהקואליציה העירונית בגלל חילול שבת בכדורגל, במתנ"ס או במרכזי הקניות כי כולם מבינים שאי אפשר לכופף ולהכריח לשמור שבת.

=======

הרב אלי קפלן הוא ראש הגרעין התורני במעלה אדומים.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

תגובה 1
הצג את כל התגובות