האיש שמסר את נפשו על השבת

האיש שמסר את נפשו על השבת

הוא המציא פטנטים שונים, ולא רשם אף אחד על שמו, כי אמר: זה שייך לכלל ישראל. וכן הוא לא רדף כסף. למשל, הוא השכיר דירה, ובמשך שלושים שנה, המחיר עלה פי ארבע, אך לא דרש העלאה, כדי לא להרוויח יותר כסף מלומד תורה

author-image
למה הרב רוזן לא הסכים לרשום פטנטים על שמו?

דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו. לא אלמן ישראל, לא יתום ישראל. ד' שולח בכל זמן ובכל שעה את משרתיו הנאמנים, את החכמים של הזמן ושעה.

כל כך התפתחה הטכנולוגיה, בחסדי ד' עלינו, אבל היא חרב פיפיות. לכן קם הרב ישראל רוזן זצ"ל, שינס מותניו להציל את השבת בעזרת פיתוח המצאות טכנולוגיות.

כמובן, לא חייבים להסכים עם כל חידוש שלו. זו דרכה של תורה, שחכמים יושבים אסופות אסופות, הללו מטמאים והללו מטהרים, הללו אוסרים והללו מתירים, הללו פוסלים והללו מכשירים (חגיגה ג ב).

אבל הרב ישראל רוזן לא פסק מעצמו, שאל גדולי עולם, הגרש"ז אוירבך והגרי"י נויבירט. הוא היה אדם עניו וגם אותי הדל שאל פעמים מספר מה דעתי, אף על פי שבוודאי ידע בנושא הרבה יותר מימני.

הרב רוזן הציל הרבה חולים מחילול שבת, הציל הרבה בתי חולים מחילול שבת. וכל זה, לשם שמים, לא בשביל כבודו ולא בשביל כספו.

הוא המציא פטנטים שונים, ולא רשם אף אחד על שמו, כי אמר: זה שייך לכלל ישראל. וכן הוא לא רדף כסף. למשל, הוא השכיר דירה, ובמשך שלושים שנה, המחיר עלה פי ארבע, אך לא דרש העלאה, כדי לא להרוויח יותר כסף מלומד תורה.

כמובן, הוא עשה עוד דברים חשובים בחייו, מלבד השבת. אך השבת זה מיוחד. הוא אהב את השבת עד כלות הנפש. עד כדי כך שבשבילה הוא הלך ללמוד הנדסה. ואין צריך לומר שהוא לא התיר את פתרונות הטכנולוגיים שלו באופן גורף, שלא רק לצורך חולה וכדומה, כדי לא להפוך שבת לחול.

כן, שבת אצלו, זה היה דבר מיוחד. בוודאי זוכרים את האיגרת שהשבת שלחה לרבי אברהם אבן עזרא, על כך שהצילה מפירוש לא נכון של הפסוקים. לא נחטא לאמת אם נאמר שהשבת גם שלחה מכתב לרבי ישראל רוזן זצ"ל, על כל מה שעשה עבורה, עבור שבת המלכה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מאז שהגיע לגוש עציון נותר באותו בית
מאן דאמר | 30-11-2017 20:24
משפחת הרב רוזן ז"ל התגוררה באותו בית סוכנות קטן 40 שנה ולא בנתה וילה מנקרת עיניים ורחבת ידיים. רק הרחבה קטנה ותו -לא. צניעות, פשטות ודוגמא אישית. יהי זיכרו ברוך.
2
ובכל זאת יצאו תקלות מהדברים שפיתח כמו שולי מועלם בשבת
שומר שבת | 03-12-2017 13:23
חובה להזהר גם בפיתוח דברים מותרים
3
פטנטים
ג'ו | 27-05-2018 11:03
למה לא מביאים בכתבה דוגמאות לפטנטים של הרב .